Tapetointiapuja-vinkkejä,please!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tulikellukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tulikellukka

Jäsen
15.09.2006
827
0
16
Kertokaas miten olette saaneet parhaiten vanhan tapetin revittyä pois.Onko teillä aseita tai muita niksejä.Aloitettiin tänään lastenhuoneen seinäpintaremontti,ja kaksi tapettia vasta pois,eli 9/10 jäljellä...
Kastelin sienellä seiniä ja pikkujätkät repivät kilvan...ensin tietty piirrettiin seinät täyteen liiduilla :D

Sen jälkeen kun itse olin tuskaisesti ja hitaasti repinyt kaikista huoneistamme vanhat tapetit pois, kertoi eräs ystäväni että rautakaupassa myydään jotain "tapetinpoistoainetta". Kertoi että lähti sen avulla todella hyvin ja helposti eikä tarvinnut rapsutella. Kiva että kertoi vasta sen jälkeen kun itse olin kostutellut ja rapsutellut sormeni verille :kieh: .
Eli käy ihmeessä kysymässä rautakaupasta tätä ihmeainetta :) .

Kiitos,käyn hakemassa ihmeainetta...lasten annan leikkiä sienellä ja vedellä,olivat niin autuaallisena auttamassa ainakin eka illan.Katsotaan kiinnostaako enää huomisella.Aattelin kutsua naapurin lapset tapetinrepimiskisoihin.(JA sit saan kuulla kuinka ne repi kotonakin tapetit seiniltä,kun meilki sai) Ootan muuten innolla,millon noi muksut menee repimään toisestakin huoneesta tapetit pois tai suttaavat liidulla toisiakin seiniä... :|

Alkuperäinen kirjoittaja raksmaitaks:
Sen jälkeen kun itse olin tuskaisesti ja hitaasti repinyt kaikista huoneistamme vanhat tapetit pois, kertoi eräs ystäväni että rautakaupassa myydään jotain "tapetinpoistoainetta". Kertoi että lähti sen avulla todella hyvin ja helposti eikä tarvinnut rapsutella. Kiva että kertoi vasta sen jälkeen kun itse olin kostutellut ja rapsutellut sormeni verille :kieh: .
Eli käy ihmeessä kysymässä rautakaupasta tätä ihmeainetta :) .

Meillä on tuota tapetinpoistoainetta tuolla pari pönikkää, saa tulla hakemaan pois vaan.. :kieh:

Riippuu tapetista. Jos on semmoinen, että siinä se päälikerros on tiivistä tavaraa, kantsii koittaa ottaa sieltä jostain kulmasta kiinni ja vetää se pois, jos lähtee. Eli kaks alimmaista kerrosta jää seinään (pelkkää valkosta) ja se kuviokerros lähtee yksinään kokonaan ehjänä irti seinästä. Sitten sen valkoisen voi kastaa ihan vaan vedellä ja sienellä ja metallisella kaapimella kaapia vaivatta pois, kun se on kostunut tarpeeksi.

Sitten taas, jos se päälikerros ei lähde pois helpolla ja ehjänä, se kannattaa vähän rikkoa jollain karheella: metalliharja, karkea hiekkapaperi tms. jotta sen tapetin saa kunnolla kostumaan (jälleen joko vedellä tai tolla tapetinpoistoliisterillä = sama tulos molemmilla, pelkkä vesi sotkee vähemmän). Sitten, kun se on kostunut, kaapii sen pois seinästä sillä metallilastalla.

Niin ja niitä höyrykoneitakin on. Ne ei ole legendaa. ...kannattanee, jos on paljon kaavittavaa. :D

Vanhan tapetin poisto

Sekoitetaan rautakaupasta ostetua halpaa liisteripulveria lämpöiseen veteen ja suditaan seos seinään. Lämmin vesi tunkeutuu tapettiin, turvottaa ja irrottaa sen, liisteriä tarvitaan estämään veden liian nopea haihtuminen. Seoksen annetaan imeytyä tapettiin niin pitkään, että siihen alkaa muodostua kupruja. Sen jälkeen tapetti irtoaa helposti lähes itsestään, usein kokonaisina vuotina.

Jos vanha pinta muodostuu palstautuvista tapeteista - esimerkiksi vinyylitapeteista - jotka on liisteröity seinään lujemmin ainein, revitään tapetin pintakerros irti ja tehdään tapetointi seinään jääneen pohjakerroksen päälle. Huokoinen seinä on syytä pohjustaa maalaamalla; muuten se vain imaisee liisterin itseensä eikä tapetti tartu.

Tapetoitavat seinät kannattaa lopuksi pohjamaalata tasavärisiksi.

http://www.asuntomessut.fi/asumistieto/vinkit/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vanhan tapetin poisto

Sekoitetaan rautakaupasta ostetua halpaa liisteripulveria lämpöiseen veteen ja suditaan seos seinään. Lämmin vesi tunkeutuu tapettiin, turvottaa ja irrottaa sen, liisteriä tarvitaan estämään veden liian nopea haihtuminen. Seoksen annetaan imeytyä tapettiin niin pitkään, että siihen alkaa muodostua kupruja. Sen jälkeen tapetti irtoaa helposti lähes itsestään, usein kokonaisina vuotina.

Jos vanha pinta muodostuu palstautuvista tapeteista - esimerkiksi vinyylitapeteista - jotka on liisteröity seinään lujemmin ainein, revitään tapetin pintakerros irti ja tehdään tapetointi seinään jääneen pohjakerroksen päälle. Huokoinen seinä on syytä pohjustaa maalaamalla; muuten se vain imaisee liisterin itseensä eikä tapetti tartu.

Tapetoitavat seinät kannattaa lopuksi pohjamaalata tasavärisiksi.

http://www.asuntomessut.fi/asumistieto/vinkit/

Liisteripulveria myydään myös valmiina pöniköinä. Tulee vähän kalliimmaksi, mutta on helpompaa ja periaatteessa ei sotke niin paljon. Lisäksi on olemassa tapetinpoistonestettä.

Mutta kuten jo aiemmin totesin ...kantsii suojata lattia... noilla sotkee ja helposti: siksikin vesi on helpompaa (ja halvempaa, helpommin pois siivottavissa). Kun ei kasta koko seinää kerralla vaan suunnilleen metrin katosta lattiaan ja riittävän märäksi, yksi aikuinen ihminen ehtii hyvin kaapia sen pois ennen kuin on kuivanu liikaa. :)

(P.s. Mie reenasin tätä lajia viime talven... :whistle: )

Se vinyylitapettikin lähtee paremmin irti, jos sen ensin kastelee, joko liisterivedellä tai sitten pesuainevedellä. Antaa imeytyä hetken, ja sitten kittilastalla kulmasta kiinni ja repimään.
Olen muutamat tapettiremontit tehnyt, ja vanhaa tapettia alta vetänyt, eikä kyllä yksikään tapetti ole kokonaisena vuotana lähtenyt alas. !! vaan AINA on pitänyt repiä niitä pieniä suikaleita.

Kuvitelma, että sen vinyylitapetin pohjapahvin voisi jättää seinään ja päälle vaan uutta - hah. Aina ne lähtee pois niin että seinä jää epätasaiseksi, ja se kaikki epätasaisuus näkyy uuden tapetin alta. Olen itse vetänyt vanhaa tapettia niin pajon pois kuin vaan olen saanut, siis näkyviin jää vanha seinä, meillä onneksi olleet lastulevyä eikä gyprokkia. Kiviseinästä lähtee helposti.

Olen tarkastanut seinän, eli ne sitkeät mitkä ei lähde, hion, ettei ole niin terävänä paperi uuden tapetin alla. Ja kolot kitataan..

En ole ikinä pohjamaalannut tapettiseinää. Rahan haaskausta.

Alkuperäinen kirjoittaja MeMyselfandIrene:
Alkuperäinen kirjoittaja tapetoija:

Se tapetti vaan irtoaa pohjamaalatusta seinästä helpommin... :whistle:
Pohjamaali nyt ei järin kallista ole eikä sit varmasti paista läpi vaaleastakaan tapetista mikään. Suosittelisin...

Niin juuri. Oletko tapetoija koskaan poistanut vanhoja tapetteja maalaamattomasta gyprok seinästä? On muute lystiä puuhaa. Paras apukeino tällöin on vanha pankkikortti ja jos hyvä tuuri käy saa jopa 2cm*2cm palan kerrallaan.

Tapetin irrotusainetta voi ostaa mutta veteen sekoitettu liisteri hoitaa saman asian.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Pohjamaali nyt ei järin kallista ole eikä sit varmasti paista läpi vaaleastakaan tapetista mikään. Suosittelisin...
Kannattaa pohjamaalata. Varsinkin jos ei ole ammattilainen, niin tapetointi pohjamaalatulle seinälle on helpompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Soraya:

Kannattaa pohjamaalata. Varsinkin jos ei ole ammattilainen, niin tapetointi pohjamaalatulle seinälle on helpompaa.

Minä kun satun olemaan ammattilainen, työkseni en tee, mutta koulutus on.

Olen laittanut uudiskohteessa tapetin pelkälle gyprokille, pelkälle lastulevlylle, en muista olenko ottanut pois, mutta pohjamaalaamattomasti kiviseinästä olen tapetit ottanut pois. Hyvin lähti. Pesuainevedellä ja kittilastalla eli toiset käyttää vanhaa pankkikorttia, minä sitä metallista, puuvartista pientä kittilastaa.

Ymmärsin, että joku neuvoi laittamaan pohjamaalin sille vinyylitapetin paperille, joka jää seinään.

En ole ikinä laittanut. Kun saumat laittaa puskuun, päällekkäin nykyään ei mene missään, ei sieltä alta mitään irvistä eikä pilkistä eikä näy. Eri asia jos alla on musta maali, silloin kannattaa maalata vaaleammaksi, saattaa lyödä läpi, mutta siitähän ei tässä ole kyse.

Pohjamaali on halpaa, mutta jos rahaa on vähän niin sekin on liikaa ja aikaa siihen menee myös.

Olen laittanut uudiskohteessa tapetin pelkälle gyprokille, pelkälle lastulevlylle, en muista olenko ottanut pois, mutta pohjamaalaamattomasti kiviseinästä olen tapetit ottanut pois. Hyvin lähti. Pesuainevedellä ja kittilastalla eli toiset käyttää vanhaa pankkikorttia, minä sitä metallista, puuvartista pientä kittilastaa.
Toi on just se kamaluus mitä uusissa taloissa tehdään. Säästetään aikaa ja se vähäinen raha ja tapetti laitetaan suoraan gyprokin tai lastulevyn päälle. Ne kun ovat huokoisia niin tapetti tarraa tosi napakasti kiinni. Laittakaa aina pohjamaalia sillä se irrotus on ihan oikeasti hirveää!

Vanhan tapeetin irrotuspuuhat täälläkin menossa edelleen. Hyviä neuvoja tulikin, kiitos niistä! Tuosta tapeetin irrotusliisteristä en ollut kuullutkaan, veden kanssa täällä vaan lotraan.
Tuli mieleen, että tämä remonttihomma näyttää olevan naisten heiniä. Mun mies ilmoitti heti, ettei osallistu edes maalaamiseen. Laiska jaska. Miten teillä muilla...?

Ymmärsin, että joku neuvoi laittamaan pohjamaalin sille vinyylitapetin paperille, joka jää seinään.

En ole ikinä laittanut. Kun saumat laittaa puskuun, päällekkäin nykyään ei mene missään, ei sieltä alta mitään irvistä eikä pilkistä eikä näy. Eri asia jos alla on musta maali, silloin kannattaa maalata vaaleammaksi, saattaa lyödä läpi, mutta siitähän ei tässä ole kyse.

Pohjamaali on halpaa, mutta jos rahaa on vähän niin sekin on liikaa ja aikaa siihen menee myös.

Vai oikein kehtaat kutsua itseäsi "ammattilaiseksi" :) ja laitat tapetit uudiskohteissa suoraan maalattamolle kipsilevylle :( Törkeää, seinä on pilalla kun siitä yriteään joskus tapetteja irrottaa. Kipsilevyn pinta repeää vanhan tapetin mukana pois...

Valitettavasti todella paljon laitetaan tapettia uudiskohteissa maalaamattomalle seinälle. Se johtuu tiukoista aikatauluista tai firman halusta tehdä enemmän rahaa jättämällä työvaiheita pois. Valvoja voi vaikuttaa asiaan ja vaatia sen, vaikka maalausfirma ei olisi halunnut pohjamaalata. Teen mm. vuokra-asuntojen asukkaiden vaihdon yhteydessä remontteja ja sieltä paljastuu maalaamattomia pintoja tapettien alta. Niitä ei ole rakennusvaiheessa maalattu, siksi nyt tapettien vaihdon yhteydessä maalataan. Isännöitsijälle menee tieto, mitkä on nyt pohjamaalattu.

Eikä ihan pelkästä tapetoinnista... Sen verran olen pyörinyt rakenteillakin olevissa rivi- ja kerrostaloissa, että en ikinä itse aio ostaa rakennusvaiheessa olevaa asuntoa! Kun ihmiset tietäisivät, kuinka kiireellä siellä oikeasti hosutaan... Tosin en halua tarkoituksella pelotella! (Eihän makkaratehtaiden tai teollisten leipomoiden työntekijätkään syö oman alansa tuotteita, kun tietävät mitä niiden seinien sisällä todella tapahtuu...)

Yhteistyössä