Tapetointi ja maalausneuvoja????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tapetti-iita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tapetti-iita

Vieras
Jooh, elikkä vanhat tapetit pitäisi saada pois ja siihen päälle uutta maalia ja yksi seinä tapetilla....

Tänään alkaa tapetien repiminen, oletettavasti on vain yksi kerros..

Tässä suunnitelma:
-Jalkalista pois
-Kostutetaan tapetti vedellä
-Revitään metallilastalla pois
-Hiotaan seinä (hiekkapaperia jonkun palikan ympärille)
-Kitataan reiät kitillä

Maalataan maalattavat seinät

Tapetoidaan tapetoiva seinä

Kysymyksiä:

-pitääkö tapetin alle vetää myös kerros maalia? jotain pohjamaalia tms
-mimmonen tapetti on helpoin pistää?
-jotain huomioitavaa???

Antakaa kaikki vinkit kiitos :))))

Lisää tuohon kostustusveteen vähän käsitiskiainetta pienentämään pintajännitystä, että imeytyy paremmin. Liisterijauhettakin voi laittaa mukaan, niin pysyy paremmin kosteuttamassa. Voi olla isokin työ saada seinä täysin puhtaaksi maalausta varten. Hio myöskin nuo kittaukset.

Kuitukangastapetti on helpoin pistää, tapettiliiman voi sivellä suoraan seinään, ei vaadi mitään tapetin vettymisiä yms. Tapetin alle tulevan seinän pitää olla myös siisti, toisista tapeteista näkyy kaikki pienetkin seinän virheet läpi.

Sen tapetin alla saattaa jo ollakin maalikerros, mutta en alkaisi hiomaan ennen kittaamista. Eli muuten noin, mutta kittikohdat ja muut epätasaisuudet kannattaa kyllä hioa kerralla.

Mä kittaisin eka ja hiosin sit. Ei tarviis kahteen kertaan hioa. Yleensä juu tapetin alle pohjamaali, ettei se levy kuulla läpi saumoista. Lue tarkasti tapetin ohjeet.

vielä se että minkälainen on poistettava tapetti? eihän lasikuitua?

ok, eli fairya veteen mukaan!

Joo ja kittaukset tietty hiotaan myös, unohtu kirjottaa.

Voiko sen tapettiliiman laittaa sudilla vai tarviiko jollain telalla laittaa?

LISÄÄ VINKKEJÄ

[QUOTE="mä";24689634]Mä kittaisin eka ja hiosin sit. Ei tarviis kahteen kertaan hioa. Yleensä juu tapetin alle pohjamaali, ettei se levy kuulla läpi saumoista. Lue tarkasti tapetin ohjeet.

vielä se että minkälainen on poistettava tapetti? eihän lasikuitua?[/QUOTE]

ei ole lasikuitua, joku perus paperitapetti ja reunoja availtiin ja pohjalla ei näyttänyt olevan mitään toista tapettia...

kannattaisko sitten maalattaviinkiin seiniin laittaa pohjamaali? onko pohjamaali jotenkin paksumpaa kuin tav maali????..

Voiko sen tapettiliiman laittaa sudilla vai tarviiko jollain telalla laittaa?

En ole satavarma, mutta tapettiliima ei taida käydä kaikille tapeteille. Non-woven ja easy up-tapettien kanssa se on hyvä, mutta jos tapetti tarvitsee vettymisajan, pitää käyttää liisteriä. Tarkista siis, että ostat tapetille oikeanlaisen kiinnitysaineen. Noi mainitsemani tapettityypit ovat helppoja laittaa, muitakin vastaavia on. Veemäisin käsiteltävä on joku poistokorista poimittu halpa paperitapetti, joka rypistyy heti ja repeilee helposti.

[QUOTE="jenni";24689715]En ole satavarma, mutta tapettiliima ei taida käydä kaikille tapeteille. Non-woven ja easy up-tapettien kanssa se on hyvä, mutta jos tapetti tarvitsee vettymisajan, pitää käyttää liisteriä. Tarkista siis, että ostat tapetille oikeanlaisen kiinnitysaineen. Noi mainitsemani tapettityypit ovat helppoja laittaa, muitakin vastaavia on. Veemäisin käsiteltävä on joku poistokorista poimittu halpa paperitapetti, joka rypistyy heti ja repeilee helposti.[/QUOTE]

ok.

joo, aion kyllä kaupassa syynätä noi tarkkaan ja varmistaa vielä joltain työntekijältä :)

oon kyllä tapetoinut ja maalannut ennenkin, mutta nyt ekaa kertaa olen ns. työnjohtaja eli ihan itse pitää koko homma suunnitella ja toteuttaa... :)

[QUOTE="jenni";24689715]EVeemäisin käsiteltävä on joku poistokorista poimittu halpa paperitapetti, joka rypistyy heti ja repeilee helposti.[/QUOTE]
Kyllä niitä on ihan kalliitakin paperitapetteja, joiden täytyy antaa vettyä ja jotka on yhtä hankalia laittaa.

Kannattaa tosiaan katsoa millaista tapettia laittaa ja mikä on oikea aine sen kiinnittämiseen ja mikä on oikea tapetointimenetelmä. Kohdistettavan tapetin kanssa on otettava huomioon, että sitä voi kulua paljon enemmän kuin mitattu määrä sanoo, jos mallikerta on suuri ja huonekorkeus ei satu sen kanssa mitenkään yhteen, voi jäädä isoja paloja hukkaan ja yhdestä rullasta saa odotettua vähemmän käytettäviä vuotia. Kohdistettava tapetti on aina hankalampaa laittaa kuin vapaakohdisteinen, missä ei tarvitse mitään kuvioita saada kohdalleen.

Mä tekisin niin että kun ois "puhdas" seinä, vetäsin pohjamaalit, sit kittaisin, hioisin ja ylimaalaus pohjamaalilla. Pintamaali siihen ja jos vielä jotain löytyy niin uudelleen kittiä ja sit pintaa. Tapettiseinään ei pintamaalia.
Ja kunnon valaistus on kaiken a ja o!

Näin ollaan tehty uusissa kohteissa ainakin.

NonWoven tapetti = Nowo liisteri
Paperitapetti =valmisliisteri tai jauhe
Lasikuitutapetti = lasikuitutapettiliima
Päällemaalattava tapetti = joko Nowo tai lasikuitatapettiliima

Eli valmisliisterissä on NonWovwn tapetille liian vähän liima-aineita, kun taasen lasikuitutapettiliimassa vähän liikaa. Osaavat kyllä kaupassa neuvoa oikeat tuotteet. Itse suosin noita Nowo tapetteja, koska sitten ei tarvii tapettipöytää, eikä liisteröintikonetta. Saapi liisterin levittää suoraan seinään telalla...

Alkuperäinen kirjoittaja ärvee;24689771:
Mä tekisin niin että kun ois "puhdas" seinä, vetäsin pohjamaalit, sit kittaisin, hioisin ja ylimaalaus pohjamaalilla. Pintamaali siihen ja jos vielä jotain löytyy niin uudelleen kittiä ja sit pintaa. Tapettiseinään ei pintamaalia.
Ja kunnon valaistus on kaiken a ja o!

Näin ollaan tehty uusissa kohteissa ainakin.

Pienemmällä vaivalla pääsee, kun ensin kittaa, hioo ja sitten vasta pohjamaalaa koko seinän. Jos alla jo on ennestään maali, nii sitten tarvii vaan ne kittipaikat ositella maalilla. Ja sitten pintamaalaus :)

Jos haluatte hengittävää seinää (esimerkiksi vanhempi puutalo), suosikaa paperitapettia.

Vinyylitapetti taasen ei hengitä, mutta on paksua ja pestävää, helppo nostaa seinälle sekä sen saa kokonaisina liuskoina vetämällä pois kun alkaa kyllästyttämään :)

kannattaisko sitten maalattaviinkiin seiniin
Ehdottomasti kannattaa seuraavista syistä.

1. Kaikki seinässä olevat epätasaisuudet näkyvät myös tapetin läpi. Yhdenvärisestä seinästä epätasaisuudet huomaa helposti kun suuntaat valoa seinän suuntaisesti.

2. Pohjan kirjavuus voi kuultaa vaalean ja ohuen tapetin läpi.

3. Kun teet seuraavaa tapettiremppaa on vanhan poistaminen pohjamaalatusta seinästä paljon helpompaa kuin esimerkiksi kipsilevykartongista tai betonista.

Yhteistyössä