Tapaus vastaamo = miten voi varmistua ettei omia tietoja ole netissä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija

Suhteellisen pitkä uutinen, mutta siis esim kela ja useat sairaanhoitopiirit ovat ostaneet palveluita vastaamolta.

Itse en ole koskaan käyttänyt kyseisen firman palveluita, eikä minulla ole mt-ongelmia.

Sen sijaan olen sairaseläkkeellä (neurologinen sairaus) jonka vuoksi olen elämäni aikana joutunut käymään lukuisilla lääkäreillä vuosien mittaan.

Tähän mahtuu myös useampi kerta neuropsykologissa testeissä ja pari käyntiä psykologilla (rutiiniin kuuluva asia hoitoselvittelyissä aikoinaan) yms sairaanhoitoalueella, joka ostanut ilmeisesti palveluita vastaamoltakin.

Ja toki potilastietoni menneet niistä(kin) kelan lääkäreille yms arvioitavaksi.

Mitään kiristys tms viestejä/yhteydenottoja en ole saanut, mutta miten tuo homma menee?

Voiko tuollaisetkin tiedot pyöriä jossain tor verkossa?

Nimineen, osoitteineen, hetuineen ja potilastietoineen minusta, ilman että löydän tavallisella google haulla niitä?

Inhottaa ajatus, että tuollaiset tiedot leviäisi jossakin, mutta uutisissa ei oikein puhuta siitä että voiko tuollaisetkin (ei varsinaisesti "mt-potilaan") tiedot päätyä nettiin?
 
Henkisesti terve
Eiköhän siitä varmistu sillä, että elää henkisesti tervettä elämää eikä ees lähe tommosille kallonkutistajille. Mikä siinä muuten on, että tuntuu että nimenomaan vihervassarit käy kaikki jossain terapeuteilla ja yhteiskunta maksaa. Eiköhän sekin oo todiste siitä, että perinteinen ydinperhemalli ilman sekoiluja, on kaikille paras. Miksi yhteiskunta joustaa jonkun 5 prossan marginaalin takia. Miksei se marginaali jousta.
 
vierailija
Pian meidän terveys- ja mielenterveystiedot on joka tapauksessa ulkomailla, kun globalismissa kaikki ulkoistetaan. Eikös ruotsalaisten henkilötiedotkin oltu ulkoistettu jonnekin Itä-Eurooppaan, josta nousi joku aika sitten pieni meteli. Trafi hoitaa tietojaan Espanjasta. On päivänselvää että kaikki digitaalisena jörjestelmiin syötetty data on ennen pitkää julkista. Tilannetta pahentavat Windows-pohjaiset järjestelmät.
 
vierailija
Jos tietojasi käytetään luvatta väärin, on oikeus vetää kyseinen pa#kaläjä oikeuteen ja vaatia korvauksia. Henkilökohtaiset asiat ovat henkilökohtaisia vain sinä itse voit päättää mitä tietoja itsestäsi toisille jakelet'
 
Älä laita tietojasi nettiin ja vaadi ne poistettavaksi tietosuojalain nojalla aina kun voit.
Jos tietojasi käytetään luvatta väärin, on oikeus vetää kyseinen pa#kaläjä oikeuteen ja vaatia korvauksia. Henkilökohtaiset asiat ovat henkilökohtaisia vain sinä itse voit päättää mitä tietoja itsestäsi toisille jakelet'
Oudosti Vastaamo-tapauksen kohdallakin tämän kaltaisia asiaa täysin ymmärtämättömiä ohjeita jaellaan.

Jos tietokanta hakkeroidaan ja osia siitä siirretään Tor-verkkoon jaettavaksi, ei ihminen voi siihen mitenkään vaikuttaa.

Toivottavasti tapaus johtaa johonkin positiiviseenkin negatiivisten seurausten (itsemurhat, avioerot, työpaikan ja ystävien menetykset) lisäksi. Postitiivista olisi lainsäädännön ja varsinkin valvonnan huomattava kiristyminen. Meillä täysin perusteetta luotetaan hoitoalan moraaliin ja teknisen osaamisen tasoon. Kumpaakaan ei kattavasti ole.

Jännityksellä odotan, kun joku päättää näyttää olevansa parempi kuin Vastaamo-tapauksen tekijä(t). Kanta-tiedot vain odottavat jakelua jokaiseen kotiin! Sinulla on oikeus tietää exäsi sukupuolitaudit, appivanhempiesi sairaudet, työtoverisi lääkeriippuvuus ja vaimosi salaa teettämä abortti.
 
KELA yrittää rauhoitella huolestuneita kansalaisia. Mutta kun KANTA-palvelusta kerrotaan, että "tietoja voi hakea terveydenhuollossa vain yhdestä ihmisestä kerrallaan, ja silloinkin järjestelmä tarkistaa, että potilaaseen on hoitosuhde", tarkoittaa tämä vain hoitoalan ammattilaisten normaalia käyttöä. Jos joku hakkeri onnistuu Kantaan murtautumaan, hän taatusti ei tyydy kopioimaan vain yhden käyttäjän tietoja.

 
vierailija
Pian meidän terveys- ja mielenterveystiedot on joka tapauksessa ulkomailla, kun globalismissa kaikki ulkoistetaan. Eikös ruotsalaisten henkilötiedotkin oltu ulkoistettu jonnekin Itä-Eurooppaan, josta nousi joku aika sitten pieni meteli. Trafi hoitaa tietojaan Espanjasta. On päivänselvää että kaikki digitaalisena jörjestelmiin syötetty data on ennen pitkää julkista. Tilannetta pahentavat Windows-pohjaiset järjestelmät.
Tai Espanjasta?
 

Yhteistyössä