Tänään ultraan :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sari

Vieras
Rv kasassa 6+5, tänään menen alkuraskauden ultraan.
Pystyyhän gyne sanomaan näillä viikoilla suht tarkkaan milloin on ollut ovulaatio ja milloin hedelmöittyminen tapahtunut ?
Mielenkiiinnosta vaan haluaisin tietää..
Mulla on maha niin turvonnut, ettei meinaa farkut eikä muutkaan housut mennä kiinni. Ihmettelen tätä turvotusta.
Kierto on ollut n. 32-35pvää. Kp 22 oltiin yhdynnässä ja siitä 11 päivää tuli vahva plussa. Voiko 11 päivässä tulla jo tosi vahva plussa ? vai olisko saanut alkunsa vähän aikaisemmin esim. kp 14 ja muistaakseni oltiin yhdynässä sitä ennen.

Mitäs mieltä ootte ? ;)

Oikein paljon onnea matkaan! Itse kävin varhaisultrassa 6+6 ja se oli kyllä aika nopea toimitus - ilmeisesti siinä vaiheessa ei pystytä muuta toteamaan kuin että sikiö ja ruskuaispussi löytyy ja ennen kaikkea sikiön syke. Näin ainakin mulla ja ystävälläni. Ymmärtääkseni sikiön iän tarkka määritys ja esim ovulaation arviointi on tossa vaiheessa aika hankalaa ja ihan joka gyne ei uskalla antaa arvioita. Tarkoitan siis, että tavallinen gyne lääkäriasemalla ei välttämättä ole erikoistunut juuri synnytyksiin, vaikka osaakin katsoa varhaisultran.

Vaikea sanoa tuosta ovulaatiosta, kun se on tosiaan hyvin yksilöllistä.

Tule sitten kertomaan, miltä näytti! :)

Olen myös menossa ekaan ultraan parin tunnin päästä! Rv 10+2. Sydänääniäkään ei oo vielä edes yritetty kuunnella, eli jännittää huisisti!!!! Oireet on lupaavat rinnat turvoksissa ja arat, väsy, vessassa ramppaus, mahakin jo vähän ""turvonnut"" ja muuttunut eri muotoiseksi. Pahoinvointi kylläkin on nyt vähän helpottanut, mutta kuvotusta löytyy edelleenkin... Silti mielessä kaikki tuulimuna ym. mahdollisuudet, kun sehän voi oireilla näin pitkälle juuri niin kuin raskauskin... Nyt vaan istutaan täällä jalat ristissä ja odotellaan (neuvolatäti sanoi että voi näkyä paremmin jos rakko on täynnä, kun alkumatkassa kohtu painuu alas kohti virtsarakkoa!)

Itse kävin varsinais-Suomen lääkäriasemalla varhaisultrassa rv 6-7 paikkeilla. Lääkäri mittasi alkion pituuden, jonka mukaan ""toukan"" ikä arvioidaan, viikoina ja päivinä. Meillä ainakin pitänyt melko hyvin paikkaansa. Mut, tuskin ne pystyy ihan päivän tai parin tarkkuudella sanomaan. Kysymys on kuitenkin muutaman sentin mittaisesta alkiosta ja ihan tarkasti sitä epämääräistä möykkyä on varmasti vaikea mitata. Ja onko sillä sitten niin väliä??? Muutama päivä sinne tai tänne...
Mun tietääkseni (tai siis näin ainakin mun kohdalla) sisäkautta tehtäviin ultriin mennään rakko tyhjänä. Lääkäri jopa passitti mut vessaan np-iltrassa. Vatsan päältä tehtävissä ultrissa on hyvä olla rakko täysi, koska silloin kohtu tulee lähemmäksi vatsapeitteitä.

Hei,
täällä myös yksi tänään eka ultraan menevä!
Onpas meitä monta =)

En osaa kyllä valitettavasti vastata tuohon kysymykseesi, koska itsellä ei kokemusta ole - alussa eka raskaus ja viikkoja ""huimat"" 6 +2.
Jännittää ihan älyttömästi onko siellä kaikki kunnossa, kun on ollut pientä vuotoa jo monta päivää. Eilen vielä varmuudeksi tein testin (ajattelin jos olisikin esim. keskeytynyt keskenmeno tullut, niin olisikohan se raskaushormooni vähentynyt jo? - osaako kukaan sanoa tähän?) - mutta erittäin vahvaa plussaa (tai viivaa siis) näytti - viiva oli vahvempi kuin kontrolliviiva - eli ainakaan ei ole raskaus omaa mielikuvitusta (sitäkin jo olen epäillyt, vaikka plussatestejä tein heti 4 +1 ja 4+3)

Onnea kaikille ultraan menijöille -toivottavasti kaikki ""tarvittava"" paikallaan- vaihdetaanko huomenna kuulumiset?

Kiitti teille vastauksista :) Kertoisitteko vielä, että onko ylipäänsä mahdollista 11 päivää hedelmöityksestä tulla vahva plussa testiin ? Ei sillä nyt tosiaan niin väliä milloin hedelmöittynyt, mut aattelin vaan voiko plussa näkyä noin varhain ja oli paljon vahvempi kuin kontrolliviiva ?

Kerron sitten teille miten meni..
Hyvää odotusta teillekin :)

Ei sillä viivan vahvuudella ole juurikaan merkitystä. Toisilla raskaushormoonia alkaa erittymään enemmän ja aikaisemmin kuin toisilla. Oliko tuo kp 22 ainoa päivä tässä kierrossa kun harrastitte seksiä? Jos oli, todennäköisesti ovulaatiosi on vaan ollut vähän myöhemmin. Eihän se nyt niin ihmeellistä olisi, siis tuo ovuloinnin ajankohta, jos vaikka tässä kuussa kierto olisi ollut tuon 35 päivää.
Jokatapauksessa, onnea oikein kovasti!!!

Harrastettiin seksiä myös kp 14 ja 15, muistaakseni sitten seuraavan kerran kp 22.
Yleensä kierto ollut 32, mut kierto meni viimeksi vähän pitkäksi. Menkat alkoi vasta kp 36. Elikkä noi kiertopäivät 14 ja 15 olisi ollut normaalikierron 32 mukaan kiertopäiviä 17 ja 18. Toiv. ymmärsitte tästä jotain ;)

Sinulle Mehu: Valitettavasti raskaushormonia voi olla kropassa vielä useita viikkoja keskenmenon jälkeenkin. Raskausoireetkin voivat olla vielä hyvin vahvat. Pieni vuoto ei aina merkitse keskenmenoa. Yleensä alussa pienet vuodot voivat osua normaaliin kuukautisrytmiin eli vuotopäivinä voi tulla raskaanakin pientä vuotoa.
Teille hedelmöityspäivää miettivät: lääkärinkin on hyvin vaikea todeta tarkkaa päivää missään vaiheessa. Suuntaa-antavaa tietoa saat varmasti, mutta ultrassa tehtävät mittauksetkin voivat vaihdella suuresti riippuen mittajasta, laitteesta, yms yms. Onko sillä päivällä niin kauheasti merkitystä kuitenkaan? Onnea kaikille ultriin ja odotukseen!
T:Neito rv26

No niinhän sä näytitkin kirjottaneen jo ekassa viestissä, en vaan sit lukenu loppuun asti, sori.
Kyllä se hedelmöittyminen varmaan on tapahtunut jo sillon kp14-15 aikoihin harrastetun seksin ansiosta. Siittiöthän elävät sisälläsi jonkun aikaa, joten päivälleen ei voi edes tietää koska hedelmöittyminen on tapahtunut. Mut toi kp14-15 on mun mielestä todennäköisempi hedelmöittymisen ajankohta... Ole huoleti, kyllä se tänään varmasti selviää. Onhan tossa viikon verran eroa, joten pitäisi kait näkyä ultrassakin alkion koossa.

Hei,
ultra on mulla vasta illalla, joten kirjoittelen kuulumiset huomenaamulla - toivottavasti hyvät sellaiset!
sekin vähän huolestuttaa, kun vuodot eivät ole siis sattuneet ""menkka-aikaan"", vaan tosiaan ne alkoivat tuossa viikkojen 5 + 3 maissa.
Samanlaista pientä vuotoa mulla on ennen ollut aina muutamaa päivää ennen menkkareita (gyne selitti että johtui silloin luultavasti keltarauhashormoonin puutteesta se tiputtelu ennen menkkoja - että ei ole tarpeeksi sitä hormonia tavallaan pitämään menkkoja poissa kunnolla - voisikohan se selittää tätäkin vuotoa??) - no illalla olen jo viisaampi - jännittää hurjasti - pidättehän peukkuja?

Tarkkuushan ultrassa on kuitenkin luokkaa plusmiinus 5 pv. Toivottavasti nuo ovat oikeat viikot, jos onkin vähemmän, niin ei näy vielä välttämättä tarpeeksi.

kiitos lyckiksestä
-joo toivotaan, että viikot on oikein - uskon, että suunnilleen, koska tunnistan aika hyvin ovulaation - ja oviksen aikaan on touhuttu vaan kerran - eli aika tarkkaan mielestäni tiedän.

Mutta voihan se tosiaan olla, ettei siellä vielä mitään edes näy. Hoitsu oli kuitenkin sitä mieltä, että hyvin voin jo tulla, koska yleensä pitäisi jo tuossa vaiheessa näkyä. Mutta tosiaan sen tiedän parin tunnin päästä.

Kävin jo ultrassa, eikä sykettä vielä näkynyt :( On vähän pahamieli...
Gyne sanoi, että muuten oli ok, siis sanoi, että on 99% varma, ettei ole tuulimuna, vaan menin vähän liian aikaisin. 2 päivää myöhemminkin, kun olisin mennyt tai viikon päästä, syke olisi näkynyt. Gyne onnitteli ja sanoi, että ole huoleti kyllä se normaali raskaus on.

Kyllä harmittaa, että olin niin hätäinen. En viitti ultraa enää uudestaan maksaa eli nyt joudun odottamaan viikolle 10, kun menen neuvolaan, toiv. sydämenlyönnit kuuluu silloin.
Vähän kuitenkin jännittää..voiko se nyt niin varma olla siitä ettei ole tuulimuna..no yritän luottaa siihen.

Gyne muuten sanoi, että kp 22 sopii paremmin hedelmöittymiseen kuin kp 14 tai 15, eli todennäk. alkanut kp 22 yhdynnästä.

Harmittaa puolestasi, tylsä juttu. Se että kaikki paikat ei ota vastaan kun rv 8, on ihan hyvä juttu, niin ei tule näitä pettymyksiä.
Toivottavasti kuulet sitten neuvolassa ne äänet, mutta muista olla pettymättä sielläkin, kun läheskään kaikillaei vielä siinä vaiheessa kuulu, voi mennä jopa rv 16+ toisilla, ennenkuin kuuluu.
Uskotaan kuitenkin gynen ammatitaitoon, joten huolet pois vaan!

Hei,
ultra oli siis eilen, ja oikeassa paikassa, eli kohdussa näkyi n. 1 cm ruskuaispussi ja parin mm:n pituinen ""pieni sikiö"" (kuten lääkäri kirjoitti äitiyskorttiin)!
Liikettä ei tietenkään vielä näkynyt, mutta kuulemma aivan normaali näkymä näille viikoille!
Lääkäri sanoi, ettei kohdussa näkynyt ultralla mitään vuotoa, eikä siihen viittaavaa, eli arveli, että on kohdunkaulan suulta tulevaa, ja varmisti sen vielä ""tähystämällä"" silmämääräisesti - ja sanoi, että niin on, ja kuulemma se on vaaratonta vuotoa!

Eli tod.näk kaikki ok! Helpotti hieman ja sain jo ekan valokuvankin mukaan =)

Kiitos neito!!
yritän olla stressaamatta, mutta väkisin välillä tulee pelko, että mitä jos jotain tapahtuu...
vaikka pitäisi vaan relata - koska murehtiminen ei ainakaan auta mitään! eikä sillä voi estää jotain tapahtumasta.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Yhteistyössä