Tänään on kyllä niin huono äiti fiilis..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja : (
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

: (

Vieras
3v poikani on tänään ainakin 3 kertaa sanonut et tyhmä äiti : ( Oonkohan minä vähän huono äiti.. Sanoi noin esim. jos en antanut riehua tai kun sanoin et nyt on päiväunien aika.. Noo sen jälkeen kyllä sit ihan halittiin ja suukotettiin ihan normaalista ja laulettiin päikkärilaulu, et ehkä ei sit tarkkoittanutkaan sitä.. mut siis nyt on selkeesti tullut joku kausi et hokee tuota tyhmä sanaa vähän liiankin usein : (

On mulla muutenkin ollut kyllä tänään vähän enemmän pinna kireellä, eikä ole niin monesti perätysten jaksanut kieltää nätisti.. Joten ehkä mä olen haukut ansainnut..

Mun 3v tyttö sanoo mua tyhmäksi aina kun kiellän häntä jostain. Ehkä sata kertaa päivässä. En usko että tuon ikäinen ees oikein tajuaa mitä se tyhmä tarkoittaa. Miks ottaa itteensä moisesta?

Just joo. Olenkohan minä sitten vielä suurempi kakka äiti, kun lapsi joka päivä minut tyhmäksi haukkuu :D olen tyhmä, kun en anna kiusata kissaa, olen tyhmä, kun en anna karkkia ruuan asemasta, tyhmä kun pistän päiväunille.... lapsen isäkin on tyhmä, hivenen samankaltaisista syistä :D

No niin mä jotenkin ajattelinkin et varmaan joku vaihe, mut silti on jotenkin niin kakka olo itellä, kun nykyään joutuu kieltämään niin paljon... ja väsyttää, väsyttää vaan...

Eiköhän tuo ole lähinnä vaihe. Mulla alle kaksivuotias, jolla on nyt isivaihe päällä, sanoo mulle esim. "äiti pois tosta" "ei äiti ota vaippaa pois, isi ottaa" "ei äiti nosta, isi nostaa", mutta en todellakaan mittaa äitiyttäni tuollaisella. Paitsi korkeintaan ajattelen onnistuneeni, kun hän uskaltaa tuoda tuollaisetkin ajatukset julki ilman hylätyksi tulemisen pelkoa.

Muutaman vuoden päästä sitten onkin rankempaa, kun lapsi alkaa verbaalisemmaksi, ja sanoo esim. "sä et rakasta mua kun et osta mulle tuollaista" tai "sä vaan haluat tappaa mut nälkään", kun kieltäytyy lähtemästä Mäkkiin. Mutta kaipa lapsellakin on oikeus ilmaista myös karut tuntemuksensa, ilman että se tekisi kenestäkään huonoa ihmistä.

[QUOTE="vieras";22909137]Ehkä aapee vois katsoa peiliin. Hän on varmasti tyhmä ja ilkeä äiti. Lasten suusta tulee yleensä totuus.[/QUOTE]

Ihana, kiitos tästä...

Älä anna tuon tyhmäksi haukkumisen missään nimessä johtaa siihen, että lapsi saa vallan sinulta itselleen. Vähän jo huolestuttaa, koska koet rajojen laittamisen noin negatiivisena asiana. Nyt aikuisen rooliin äkkiä, koska hyvät kasvattajat tekevät joka päivä sellaista, mikä on lapsen tahdon vastaista. Usko pois, muuten joudut ongelmiin jatkossa. Jos lapsesi on hoitoon menossa, joudut entistä enemmän kiinnittämään huomiota siihen, että pidät linjasi lapsen vastustelusta huolimatta.

[QUOTE="jep";22909387]

Muutaman vuoden päästä sitten onkin rankempaa, kun lapsi alkaa verbaalisemmaksi, ja sanoo esim. "sä et rakasta mua kun et osta mulle tuollaista" tai "sä vaan haluat tappaa mut nälkään", kun kieltäytyy lähtemästä Mäkkiin. Mutta kaipa lapsellakin on oikeus ilmaista myös karut tuntemuksensa, ilman että se tekisi kenestäkään huonoa ihmistä.[/QUOTE]

Sinnekin päin sellaista viestiä, että älä hämäänny noista lapsen ovelista keinoista yrittää hallita sinua. Ongelmat vain suurentuvat jatkossa, jos miettii liikaa lapsen manipulointiyrityksiä.

No ei ihan oikeasti ei mua mitenkään "hetkauta" tuo et sanoo tyhmäksi, jostain mitä nyt vain kuuluu tehdä.. ei se tietenkään kivaa ole jos sitä päntiönään hokee.. mut siis lähinnä harmittaa et on edes oppinut sen.. Juu ja täydellisille äideillehän ei tuu koskaan se "huono äiti fiilis mistään"

Niin ja ennen kuin alatte ruoskia, niin on joo kotihoidossa, ja juu puistostahan ei ole voinut oppia muilta lapsilta, vaan kotoota tietty..

Juu ei meillä lapset määrää.. nyt vaan sattui olemaan semmoinen väsynyt olo, kun kuopuskin on niin kovin ärtynyt ja ilmeisesti kipeeksi tulossa..Mut lähinnä vaan halusin siis kuulla muilta et tämmöinen vaihe on muillakin...

Juu ja pidän linjan ja en anna periksi normaaleissa asioissa ja tiedän et rakkautta ne rajatkin ovat : )

Juu ja pidän linjan ja en anna periksi normaaleissa asioissa ja tiedän et rakkautta ne rajatkin ovat : )

Noniin, häntä pystyyn vaan :) Ja se tyhmä -sanan käyttö ei todellakaan ole mitään hirveää, tai huonon kasvatuksen tulosta, vaan kuuluu asiaan. Aika lievä vastustelun muoto kaiken lisäksi. Ei saa säikähtää vahvempaakaan vastustelua kun sitä ilmenee :)

[QUOTE="jep";22909387]Eiköhän tuo ole lähinnä vaihe. Mulla alle kaksivuotias, jolla on nyt isivaihe päällä, sanoo mulle esim. "äiti pois tosta" "ei äiti ota vaippaa pois, isi ottaa" "ei äiti nosta, isi nostaa", mutta en todellakaan mittaa äitiyttäni tuollaisella. Paitsi korkeintaan ajattelen onnistuneeni, kun hän uskaltaa tuoda tuollaisetkin ajatukset julki ilman hylätyksi tulemisen pelkoa.

Muutaman vuoden päästä sitten onkin rankempaa, kun lapsi alkaa verbaalisemmaksi, ja sanoo esim. "sä et rakasta mua kun et osta mulle tuollaista" tai "sä vaan haluat tappaa mut nälkään", kun kieltäytyy lähtemästä Mäkkiin. Mutta kaipa lapsellakin on oikeus ilmaista myös karut tuntemuksensa, ilman että se tekisi kenestäkään huonoa ihmistä.[/QUOTE]

Fiksusti kirjoitettu. Minä tunsin suorastaan onnistuneeni kasvattajana, kun tyttö sanoi tässä hiljattain ensimmäisen kerran olevansa vihainen, kun laitoin nukkumaan. Sehän se on mahtavin luottamuksen/perusturvallisuuden osoitus, kun lapsi uskaltaa näyttää negatiiviset tunteensa ilman pelkoa, että äiti tai äidinrakkaus hajoavat niiden edessä.

Yhteistyössä