Tänään kaupassa kuultua (sikainfluenssa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Laitoin kassalle ostoksiani kun myyjä jutteli toisen asiakkaan kanssa. Olivat ilmeisesti tuttuja keskenään. Asiakas sanoi kuulleensa kuinka joku oli mennyt oikein shokkiin saatuaan sikainfluenssarokotteen (viitaten ilmeisesti Hyvinkään tapaukseen).
Myyjä tähän kauhisteli, että niin, just sen takia mä en sitä rokotetta otakaan kun sitä ei ole kunnolla tutkittu!

Olen törmännyt myös seuraavanlaisiin väitteisiin:
- rokote sisältää eläimestä peräisin syöpäsoluja
- rokote aiheuttaa halvauksia
- rokote voi tappaa

70% suomalaisista ei tämän hetken tietojen mukaan aio ottaa rokotetta. Jos faktatiedot ovat tätä edellä mainittua luokkaa, niin ei voi muuta sanoa kuin että omapahan on häpeänsä.
Itse henkilökohtaisesti toivon, että mahdollisimman moni rokotteen ottaisi; se pienentäisi epidemiaan sairastuneiden määrää huomattavasti ja säästäisi yhteiskunnan menoja.

Tässä vielä kooste siitä, mitä se rokote oikeasti sisältää:

Pandemiarokotteen apuaineiden turvallisuus

Rokotteita kehitettäessä tavoitteena on ollut saada aikaan rokote, jossa tarvitaan mahdollisimman vähän immuuniteettia aikaansaavaa antigeenia. Rokotteen tehon parantamiseksi siihen on lisätty adjuvanttia eli tehosteainetta.

Pandemrix rokotteen valmistaja on aiemmin kehittänyt lintuinfluenssapandemian varalle rokotteen, jonka Euroopan lääkevirasto on hyväksynyt. Pandemix rokote eroaa saman valmistajan H5N1-lintuinfluenssarokotteesta vain antigeenin osalta, muuten se on täysin samanlainen.

Rokotetta valmistettaessa viruskantaa viljellään kananmunissa. Virukset puhdistetaan, hajotetaan ja inaktivoidaan formaldehydillä.

Käyttövalmis rokote sisältää antigeenina viruksen kuorikerroksen palasia. Rokotteessa ei ole kokonaisia eläviä viruksia. Se ei voi aiheuttaa ns. sikainfluenssaa.

Rokotteessa oleva AS03-adjuvantti on täsmälleen sama kuin Euroopan lääkeviraston hyväksymässä H5N1-lintuinfluenssarokotteessa. AS03 on erinomainen tehosteaine, mutta voimistaessaan puolustusreaktiota se myös herkästi aiheuttaa ärsytystä rokotuskohdalle.

Rokotteen säilyvyyden takaamiseksi siinä on tiomersaalia. Kun tiomersaali hajoaa elimistössä, siitä vapautuva elohopea on sellaisessa muodossa, että se ei kerry elimistöön vaan poistuu nopeasti.

Valmiissa pandemiarokotteessa on erittäin pieniä jäämiä esimerkiksi kananmunan ovalbumiinia ja formaldehydiä.

Yhdessä 0,5 ml rokoteannoksessa on

* Kanamunan ovalbumiinia maksimissaan 1µg = 0,000 001 grammaa

* Fomaldehydiä maksimissaan 50µg = 0,000 050 grammaa

* Tiomersaalia 5µg = 0,000 005 grammaa

Lisää turvallisuustietoa pandemiarokotteen apuaineista:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/pandemiarokotusten_turvallisuus/turvallisuustietoa_pandemiarokotteen_apuaineista/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pandemiarokotukset/pandemiarokotusten_turvallisuus/turvallisuustietoa_pandemiarokotteen_apuaineista/

no se, joka uskoo ktl:ää, voi heitä seurata... Ongelma ei uskoakseni ole vain se, että ihmiset luulevat ja ovat tyhmiä vaan se, että ne "meidän kunnioittamat ja kumarrettavat asiantuntijamme" eli lääkärit on asiasta ERI mieltä. eli taviksen ongelma on tyhmyytensä lisäksi se, että ei voi vain totella kun ei tiedä, ketä!

Alkuperäinen kirjoittaja Toivon:
Toivottavasti sikanuha tappaa teidät kaikki vauhkoilijat

Voipi se tappaa sinutkin. Tai jos ei itse tauti, niin vaikkapa vakava jälkitauti sitten...
Ja vaikkei tauti liiemmin tappaisikaan, jo raju epidemia aiheuttaa lukuisia töistä poissaoloja aloilla kuin aloilla -> ei ole työntekijöitä, markkinat ei vedä ja upotaan vielä pahempaan taloudelliseen jamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Voipi se tappaa sinutkin. Tai jos ei itse tauti, niin vaikkapa vakava jälkitauti sitten...
Ja vaikkei tauti liiemmin tappaisikaan, jo raju epidemia aiheuttaa lukuisia töistä poissaoloja aloilla kuin aloilla -> ei ole työntekijöitä, markkinat ei vedä ja upotaan vielä pahempaan taloudelliseen jamaan.

Ja vaahtoominenko yhteiskunnan pelastaa, EHEI se ei vaan toimi niin.

Alkuperäinen kirjoittaja piippi:

no se, joka uskoo ktl:ää, voi heitä seurata... Ongelma ei uskoakseni ole vain se, että ihmiset luulevat ja ovat tyhmiä vaan se, että ne "meidän kunnioittamat ja kumarrettavat asiantuntijamme" eli lääkärit on asiasta ERI mieltä. eli taviksen ongelma on tyhmyytensä lisäksi se, että ei voi vain totella kun ei tiedä, ketä!

No mä en henkilökohtaisesti tiedä yhtään lääkäriä, joka olisi rokotteesta kieltäytynyt (olen oikein kyselyä pitänyt)

No mä en henkilökohtaisesti tiedä yhtään lääkäriä, joka olisi rokotteesta kieltäytynyt (olen oikein kyselyä pitänyt)
MEidän paikkakunnalla on.

Ja vaahtoominenko yhteiskunnan pelastaa, EHEI se ei vaan toimi niin.

Mä en käsittääkseni vaahtoa enkä vauhkoa vaan yritän valistaa teitä ymmärtämään.

Kantoja on monia .. Mutta rokotetta kait ottaa eniten valveutuneet ihmiset? Käsittääkseni yli puolet esim. lääkäreistä ja hoitajista ym.

Olen minäkin empinyt asian kanssa. Eilen kuitenkin otatutin rokotteen ja aion otattaa myös vauvalleni. Minulla on tietty määrä tietoa rokotteesta ja sen pohjalta tein päätöksen.

Vähemmänpä tuo nuha on ihmisiä maailmassa tappanut mitä moni muu yksittäinen asia/tauti samassa ajassa maailmanlaajuisesti.
Mutta uskokoon kuka uskoo mihin vaan sitten haluaakin, jos lohtua tuo rokote josta ei ole tarkkoja tutkimustuloksia (esim.pitkäaikaisvaikutuksista yms) niin olkaapas hyvät vain ja uskokaa. Ja jos lohduttautuu sillä, että erittäin pieni määrä ihmisiä saa vakavana sikanuhan, niin lohduttautukoon sitten sillä. Ihan sama, ette niin tai näin, on aina vastakkainen näkemyspuoli :whistle:

Asiakas sanoi kuulleensa kuinka joku oli mennyt oikein shokkiin saatuaan sikainfluenssarokotteen (viitaten ilmeisesti Hyvinkään tapaukseen).
Myyjä tähän kauhisteli, että niin, just sen takia mä en sitä rokotetta otakaan kun sitä ei ole kunnolla tutkittu!

shokkiin meno on täysin mahdollista. rokotettava VOI SAADA MISTÄ TAHANSA ROKOTTEESTA ANAFYLAKTISEN SHOKIN, josta syystä rokottajalla on aina myös adrenaliinia.
tästä syystä rokotteita ei anneta jos on allerginen jollekin osa-aineelle, mutta shokki voi tulla myös ilman ennalta tiedossa olevaa syytä

terveisin työkseen rokottava

no joo, mä tiedän (yhden itsekin raskaana olevan). ja sitten on hoitajia ja infektiolääkäreitä ja virologeja muuallakin kuin Suomessa (esim Saksassa ja Sveitsissä), jotka just sanoo, että ei tiedetä, suojaako rokote yms yms. en itse ole rokotevastainen, päätän omista asioistani, en muiden, yritin vain tuoda pointin esille, että lauma ei ehkä ole niin sokea vaan ei vain tiedä, ketä seurata...

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Vähemmänpä tuo nuha on ihmisiä maailmassa tappanut mitä moni muu yksittäinen asia/tauti samassa ajassa maailmanlaajuisesti.
Mutta uskokoon kuka uskoo mihin vaan sitten haluaakin, jos lohtua tuo rokote josta ei ole tarkkoja tutkimustuloksia (esim.pitkäaikaisvaikutuksista yms) niin olkaapas hyvät vain ja uskokaa. Ja jos lohduttautuu sillä, että erittäin pieni määrä ihmisiä saa vakavana sikanuhan, niin lohduttautukoon sitten sillä. Ihan sama, ette niin tai näin, on aina vastakkainen näkemyspuoli :whistle:

Sä et sitten varmaan ota mitään muitakaan rokotteita?
Ottakaa huomioon myös se, että jos H1N1 pääsee nyt jylläämään vapaasti ja "kehittämään itseään", se voi olla ensi vuonna kahta vakavampi. Tosiasia on kuitenkin se, että tauti on tappanut OLEELLISESTI ENEMMÄN HYVÄKUNTOISIA NUOREHKOJA ihmisiä kuin tavallinen kausi- influenssa.

Alkuperäinen kirjoittaja työkseen rokottava:
Asiakas sanoi kuulleensa kuinka joku oli mennyt oikein shokkiin saatuaan sikainfluenssarokotteen (viitaten ilmeisesti Hyvinkään tapaukseen).

shokkiin meno on täysin mahdollista. rokotettava VOI SAADA MISTÄ TAHANSA ROKOTTEESTA ANAFYLAKTISEN SHOKIN, josta syystä rokottajalla on aina myös adrenaliinia.
tästä syystä rokotteita ei anneta jos on allerginen jollekin osa-aineelle, mutta shokki voi tulla myös ilman ennalta tiedossa olevaa syytä

Jep ja anafylaktista sokkia ei voi saada ellei ole aiemmin altistunut kyseiselle aineelle. Vertaa: ensimmäisestä ampiaisen pistoksesta ei voi saada anafylaktista sokkia.

Jep ja anafylaktista sokkia ei voi saada ellei ole aiemmin altistunut kyseiselle aineelle. Vertaa: ensimmäisestä ampiaisen pistoksesta ei voi saada anafylaktista sokkia.

mutta siihen riittää että olet aiemmin saanut rokotteen, jossa on ollut samaa apuainetta. tai vaikkapa vaan kananmunaallergia

Toisaalta, olen jostain ymmärtänyt, että flunssa sairastamalla saa pitempiaikaisemman suojan kuin rokotteella. En tiedä, olenko käsittänyt väärin, mutta virus on ollut jo aikoja olemassa (ei vain ihmisiin tarttuvassa muodossa) ja tulee jatkumaan ja muuntautumaan kuten tuo vuosittainen kausi-influenssakin.

mutta siihen riittää että olet aiemmin saanut rokotteen, jossa on ollut samaa apuainetta. tai vaikkapa vaan kananmunaallergia

Näin just.

Yhteistyössä