Tamponin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käyttö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käyttö?

Vieras
Hei,

hävettää vähän tällaisia kysellä kun olen jo yli kaksikymppinen, mutta kysympä kuitenkin.

Eli mistä tietää, että tamponi on oikein paikallaan? Kuinka syvälle se täytyy työntää?

Aina kun käytän tamponia (yleensä käytän siteitä) tämä sama asia aiheuttaa päänvaivaa. Minulla jää lankaa ulos ainakin n. viisi-kuusi senttiä. Ja vaikka ohjeessa sanotaan, että 'tamponi on oikein paikallaan kun se ei tunnu lainkaan' niin kyllä se aina tuppaa vähän tuntumaan.

Eli osaisiko joku kiltti neuvoa tyhmälle, miten tamponeja kätetään?

Tamponi on sopivan syvällä, kun se on ohittanut emättimen suun tiukimman paikan tai kun olet työntänyt sen sormellasi niin, että sormi uppoaa ekaa niveltä myöden sisään... Siis 1,5-2 cm.

Jokainen me olemme yksilöitä, mutta emättimen suu sulkeutuu, kun tamponi on kunnolla sisässä, vain langat jäävät näkyviin. Silloin se myös pitää hyvin vuodon ja imee sen itseensä.

Tamponin pitää olla sopivan imukykyinen vuotoon nähden, muuten se varmasti tuntuu.

Itse ole jo yli 30-kymppinen ja olen aina käyttänyt vähän tamppooneja, synnyttänytkin jo olen ja anatomiaakin tunnen. Mutta tamppoonit ei tosiaan tunnu, kun ne on oikein laittanut, vaan jos on liian kauan paikallaan tai ei tarpeeksi syvällä.
Mun mielestä helpointa on aloittaa tamppooneilla, joissa on asetin, esim Tampax. Niitä ei oikein voi väärin laittaa ja asettaminenkin on miellyttävämpää.

itse olen jo yli 30 ja synnyttänytkin jo. olen aina käyttänyt vähän tamppoooneja. Tamppoonit, joissa on asetin, on helpoimpia asettää, ne tulee asetettua sujuvasti ja siististi. Kannattaa kokeilla.

Niin, ikäloppu oon ja tamponeita aina inhonnu, ne kun aina joteskin painaa vaikka kuin ois paikallaan. Vaan ihmeitten ihme, kokeilin kuukautiskuppia, ja se tosiaan toimii. Ei tunnu miltään, joustaa kehon mukana, ei ikinä ohivuotoja, ei kamalaa hajua, ei nolottavia langanroikkumisia uimahallissa...suosittelen!

Olen kai vähän poikkeus, kun mun mielestä tamponi ilman asetinta on helpompi laittaa. (Olen siis käyttänyt OB:ta (ei asetinta) ja Tampaxia (asetin).) Kun ei ole asetinta välissä, on paljon parempi tuntuma siihen tamponiin ja miten se asettuu. OB:n kanssa ei ole ollut ongelmia, mutta joskus on tuntunut että Tampax lähtee valumaan alaspäin.

Mun mielestä OB on helpompikäyttöinen. Asettimelliset ei vaan toimi mulla.. Omalla sormella saan sen niin paljon helpommin paikalleen, kun tuntuma on parempi. Työnnät sen siis niin syvälle kuin helposti tuntuu menevän, älä tunge väkisin. Oikein asetettuna sen ei pitäisi tuntua miltään, tosin liian iso tamponi liian ""kuivana"" päivänä kyllä tuntuu ikävältä, eli älä ota liian isoa tamponia, jos et vuoda paljoa. Tai vaihda vaikka sitten useammin.

Kokeile vaikka niitä OB:n pieniä silkki(?)päällysteisiä, jotka liukuu mun mielestä tosi helposti oikealle paikalle. Ne normaalit on vähän karheampia pinnasta. Ne on yhtä pienissä rasioissa kuin ne keltaiset, mutta rasian väri on joku melkein valkoinen, ehkä vähän vihertävä. Niitä on yleensä ollut hyvin varustetuissa kaupoissa.

Tamponeja on kahdenlaisia. Tampaxit ovat pitkiä ja kapeita, OB:t lyhyitä ja leveämpiä. On ihan omasta anatomiasta kiinni kumpi malli toimii paremmin. Itselläni ehdottomasti OB. Tampax on niin pitkä, että jää melkein ""huulille"" , vaikka tungen sen pohjaan asti. Ob:ssä ei ole asetinta, mutta silti menee pienen harjoittelun jälkeen paikoilleen ihan helposti.

Moi!Tää kuullostaa varmasti tyhmälle kysymykselle kans mutta semmonen asia tapahtu..oltiin eilen ottamassa vettäkin väkeämpää..sitten kun olin menossa nukkumaan niin kävin vessassa ottamassa tamppoonin pois koska oli taas se päivä kk no kumminkin..Aamulla herätessäni menin vessaan vaihtamaan tamppoonia.Olin ottamassa sitä pois mutta huomasin ettei sitä ollutkaan,ja kaikista paras oli se että en muistanut olinkin laittanut uuden tamppoonin yöksi vai unohtanut päissäni laittaa sen.Kumminkin,ne tamppoonit mitä tällä hetkellä käytän ovat regulareeja oli niukkasta normaaliin vuotoon.Itselläni on vuoto on aika runsasta ja totesin jo ostaessani että nuo tampoonit eivät oikein sovi minun runsaaseen vuotooni,mutta ostin silti koska lähikaupassamme ei ollut muita.Kumminkin,mitä jos tamppooni on yön aika luiskahtanut ns syvemmälle,että se on jossain kohdussa vai missä?sehän voi olla jo vaarallista.vai voiko tamppooni edes mennä niin syvälle?pitäisikö se tuntea vai mitä?varaan maanantaina lääkäri/gynegologi ajan mutta huolestuttaa vaan se mitä siitä TSS:kin on puhuttu että tamppooni pitää vaihtaa 4-8 tunnin välein.Mutta jos on todellakin niin että tampooni on yön aikana menny syvemmälle sillon perjantai yönä niin siitä maanataihin on jo n 72 tuntia?Eli mitä mun kannattas tehdä?

Kyllä se löytyy, kun asetut rauhallisesti etsimään sitä. Tampooni ei voi kadota kohdunkaulan läpi kohtuun. Käyt tunnustelemalla emättimen läpi, ja jos tampooni ei sieltä löydy - ei se ole missään muuallakaan.

Yhteistyössä