***TAMMIVAUVAT*** Kesäkuussa

Lumi- tuu kertoo ultrakuulumiset kun pääset takasin! Mua jännittää aika tavalla oma ultra. Meillä aika tänään töitten jälkeen iltapäivällä.

Aamulla koiran kanssa lenkillä nähtiin muoviin peitelty ruumis. Naapurintalossa mies lähes 70-v oli hypännyt 6krs. alas vähän ennen kuin me tultiin ulos. Tuli tosi kurja olo sen puolesta. Niin surullista kun ihminen päätyy tuohon ratkaisuun.
Ja nyt sitten pohdin että kun aamulla näki kuolemaa, niin jatkuuko teema myöhemminkin, vai olisiko iltapäivällä elämän vuoro. Voi hormoonit miten laitatte mielen sekaisin :/ :)

Lili 9+2
 
Huomenta,

milloinkohan tää öllötysolo loppuu...? tuntuu,et pahenee vaan :x
Noista vaipoista oli ollu puhetta.. mä en kyl jaksa kestoja edes miettiä, tulokas jo viides ja tuntuu et ei ole rahkeita alkaa opettelemaan uutta juttua ja sitä työmäärää. Mutta nostan hattua käyttäjille =)

Mulla pitäs laskurin mukaan alkaa ä-loma joko 23.12. tai 24.12. , todennäköisesti saikkua taas sitä ennen jos vanhat merkit pitää paikkansa. Viime raskaudessa viikon 30 jälkeen alko sellaset selkäkivut,etten juuri saanu nukuttua. Sitten tein töitä saikulla ollessa vielä kotona,ei kivaa :/ Nyt jättäsin kyl suosiolla työt,jos siltä tuntuu. Mutta onneksi tohon vielä aikaa. :)
Kivoja nää hyvät ilmat, ainoo vaan etten saa aikaiseksi yhtikäs mitään eikä jaksas raahautua edes ulos jos ei olis lasten myötä pakko. Voi kurjuus,tätä nuutuneisuutta. :whistle:

Petite ja mimmi 8+1
 
Lumille ja Lilille Onnea ultraan, tulkaa kertomaan kuulumisia ja mielellään kuvia, ne on niiiin ihkuja.

Kestovaipoille sanon ei, mutta ihana kun jotkut käyttää.

Olo on tosi kurja. Olisiko tullut joku hormonitason nousu, kun voin niin sairaan pahoin. Tänään taas olen oksentanut. Kaipa se tästä.....
Ihana ilma ulkona. Lapsille tuli kavereita ja niillä on tosi hauskaa. Äiti pääsi rauhassa nettiin =)

Zaara ja Vaavit 11+3
 
Enie Minä ratkaisin tuon kissa/vaunuongelman sillä, että pidin sisällä vaunujen päällä sadesuojaa. Aluksi kissat yrittivät etsiä sopivaa reikää mistä pääsisivät ujuttautumaan vaunuihin, mutta luovuttivat sitten. Meillä sadesuoja on sellainen kokonaan umpeen saatava malli... Meilläkin nuo vaunut pitää säilyttää sisällä koska ulkona ne olisi hiirien armoilla.

Kestoista Mietin niiden käyttöä tuon esikoisen kohdalla, mutta kuulosti mulle liian vaivalloiselta hommalta :ashamed: Möin äitiyspakkauksessa tulleet vaipat sitten huutonetissä jollekkin niitä enemmän tarvitsevalle...

(.) Kesä tulee ja koin iskun itsetuntooni... Mies oli ihan innoissaan, kun helteet tulee ja naisilla vaatteet vähenee. Yleensä minua ei häiritse kommentit/katselut mitään, kun pystyn itse samaan. Mutta nyt kun maha on tollanen pömppis ja mitkään vaatteet ei sovi enää päälle, niin tuntuu tosi pahalta!! :'( Itkuhan siitä illalla sitten tuli.... mies kuitenkin yritti lohdttaa, mutta minkäs teet, kun on tällasessa herkkis tilassa...
Olo on edelleenkin hyvä, ei pahemmin mitään oireita. Eilen iski yhtäkkiä mieletön himo kiinalaiseen ruokaan ja pitihän sitä käydä hakemassa. :D
Viikon päästä ois vasta neuvolalääkäri, jossa yritetään kuunnella sydänääniä ja ultraan on aikaa hurjat 2 viikkoa...

 
Huh! olipa luettavaa. :)

Eilen oli eka neuvola ja siellähän vierähti yli tunti. Mitään uutta nyt ei tullut mutta perjantaille varattiin ultra-aika sen kaksosuuden poissulkemiseksi. Tai miten sen nyt ottaa. Mut kuitenkin. Sit valittelin tätä oloani ku väsyttää ja oksettaa niin tänään kävin sitten neuvolalääkärillä. Se teki sit samalla sen sisätutkimuksen ja kohtu vastas viikkoja mut ääniä ei vielä kuultu. Kirjotti sitten saikkua tuonne kesäloman alkuun eli melkein kaks viikkoon. Töihin oon yritelly soittaa, mut varattua jopten kokeillaan myöhemmin uudelleen.

Kestoista Me osakestoiltiin aksosten kans ja nyt on kaapit täynä kestoja joten haluan ainakin osakestoilla tän kolmosenkin kans. Se vaipparoskiksen haju ei miellytä... Vastasynyneen kestoja vaan pitäis sit saada, mut ehtiihän noi.

Eipä muuta tähän hätään.

Peikonpähkinä ja Pampula 9+1
 
Täällä on puhuttu kestoista. Mä en ole ajatellut ryhtyä niitä käyttämään eli kertiksillä mennään. Taidan laittaa myyntiin sitten pakkauksessa olevat niin saa joku kuka on niistä innostunut. Seurasin kun kaveri niitä käytti ja ei se kovin yksinkertaiselta vaikuttanut mutta nostan hattua niille jotaka sitä jaksavat.

Tietääkös täällä joku, että onko ultrassa käynnit työaikaa vai omaa aikaa? Siis kun tarvis ultra aika varata ja olen paljon aamuvuorossa niin voinko mennä työaikana. Hoitoalalla siis olen töissä.

Täällä etova olo jatkuu, yölläkin oli pakko nousta syömään kun oli niin paha olo. Hampaiden pesu on eräs taiteenlaji tällä hetkellä. Pahinta on töissä yökkiminen kun joutuu omaisten kanssa puhumaan.
 
Täällä on nyt sellainen kestohymy päällä jollain :D

Jännitti hurjasti ja heti piti kysyä, että onko siellä mitään :LOL: Näin kyllä sitten heti itsekin että kyllä siellä yksi pieni on :heart: :heart: Kuvia en harmi kyllä saa koneelle ja jos kännyllä otan kuvan niin tulee niin epäselvä, että ei siitä mitään erota...

Mutta vasta nyt tämä tosiaan tuntuu vihdoinkin todelliselta! :heart: Hankinnoista oli puhetta ja heti ultran jälkeen ryntäsin katselemaan vaatteita pienelle ja ajatuksissa oli ostaa pienet sukat tai jotakin nyt näin ensi alkuun. Mutta kaikki oli joko valkoiset+punaiset tai valkoiset+siniset.. Muutakaan en sitten löytänyt, tosi paljon oli kesäprinteillä vaatteita, joten pitänee jättää vaateostokset vielä myöhemmäksi. Ja eiköhän noita sukkia ainakin luulisi löytyvän vaikka yksittäisinäkin.. Jotakin pientä vaan haluaisin jo kotiin hypisteltäväksi :D Isommat hankinnat meillä varmaan tehdään sitten syksyllä joskus, vielä ei viitsi ostaa tilaa viemään. Ymmärrän kyllä, että kaksosten odottajilla tilanne on täysin eri!

Enie minulla on nyt sama, että ainakaan kunnon lämmintä ruokaa ei tee yhtään mieli! Yhden lämpimän aterian olen pakottanut kuitenkin itseni syömään joka päivä ja kyllä se alas menee joten kuten =)

Kestoja olen miettinyt, mutta en oikeasti niistä(kään) tiedä yhtään mitään. Voisiko joku suositella jotakin sivuja, jossa vähän enemmän tietoa niistä? Monta kerrosta niissä ainakin on ja jotakin piti taitella ilmeisesti :D :D Itse en kyllä osaa ommella niitä, joten jostain niitä pitäisi sitten hankkia.

Lilille tsemppiä ultraan!

Lumi ja Lilliputti 12+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja vauva-10:
Tietääkös täällä joku, että onko ultrassa käynnit työaikaa vai omaa aikaa? Siis kun tarvis ultra aika varata ja olen paljon aamuvuorossa niin voinko mennä työaikana. Hoitoalalla siis olen töissä.
Kannattaa katsoa esim. liiton sivuilta tai tarkistaa työnantajalta. Meillä neuvolakäynnit on tehtävä omalla ajalla, koska teen vuorotyötä, mutta muistaakseni työajallakin saa käydä, jos on muuten hankala saada sopivaa aikaa. Pitää vielä varmistaa esimieheltä jossakin vaiheessa, nyt olen saanut ajat varattua aina omalle ajalle.
 
Noista neuvolakäynneistä, ultrista yms. Itse oon kunnalla, eli KVTES:in mukaan toimitaan. Raskaudesta aiheutuvat lääkäri-/neuvolakäynnit saa tehdä työajalla, mut muuten pitäis käydä omalla ajalla kaikki ei-sairaudesta koituvat käynnit, esim. hammaslääkärit sun muut.
 
Lumi- :heart: :heart: :heart: Olipa kiva kuulla hyvät uutiset ultrasta. Ehkä minäkin sinne uskallaudun. On kyllä jännä miten nyt jännitän kun silloin varhaisultrassa en juuri jänskännyt.

Jaksamisia ällö-olojen kanssa. Kohta ne helpottaa. Omasta voinnista en uskalla kehua, kun viimeksi aloin heti taas voida huonosti.

Meillä on onneksi työaikaa neuvola- ja ultrakäynnit, toimistotyössä kun olen.

Hankintoja - huutonetissä olen selannut vaunuja, mutta ne pitää hankkia vasta loppuvuodesta kun saa kotiin tilaa niille. Nyt ei mahdu mihinkään, kun tavart on osittain vielä muuton ja remontin jälkeen leviänä. 56cm ruskean bobyn sain eilen H&M paketista kotiin. Oli aika ihana silitellä sitä ja miettiä että ensi keväänä pujottelee siihen pientä ihmistä. Aika tiukassa vain oli bodyn nepparit! :)
 
Lili: Ehdottomasti kannattaa kestovaippojen kuoret ostaa valmiina, ellei kudo itse vaillahousuja. Ja tietoahan saa kestovaippa yhdistyksen sivuilta niin paljon kun jaksaa lukea. Vaipat kannattaa melkein ostaa käytettynä niin imuteho ja muut on parempia.

Eikä mun mielestä kestojen käytöstä kannata mitään stressiä ottaa, välillä on ihan ok käyttää kertsejäkin, esim kun lähtee kotoa, ne on helpompi vaihtaa ja laittaa roskiin kuin raahata likaista vaippaa mukana. Yksikin kestovaippa päivässä säästää luontoa.. B)

Enie: Mä oon ymmärtänyt, että leipäjuusto olis kiellettyjen ruokien listalla.. Oonko ymmärtänyt väärin!? Itsekin tykkään siitä lakkahillon kera.. :p

Lumi:lle onnittelut ultra-kuulumisista! :flower:

Hankinnoista: Me ei oikeastaan tarvita mitään. Kaikki on esikiselta tallessa ja jos sattuiskin tyttö tulemaan, niin meillä on paljon unisex-värejä, joten alasti tai sinisissäkään ei tarvitsisi kulkea. Vaikka onhan se mukava tyttöjä pitää pinkeissä. Jospa niitä saisi sitten miehen siskolta, heille kun ei kuulemma tule lisää lapsia. Edelleen kyllä uskon, että poika tulee. Esikoinen jatkaa vielä pinnasängyssä, joten otetaan vauvalle kehto sitten anopin vanhemmilta ensi alkuun käyttöön.

Eilen laitettiin pojalle uima-allas takapihalle ja nyt odotellaan, että sen vesi joskus lämpenee.. =) Serkun lapset oli siellä jo polskimassa eilen, mutta tuo meidän poju ei tarennut. Ihanaa kun on hyvä keli niin saa juosta ilman vaippaa takapihalla. Tosin sainkin sitten keräillä löysää kakkaa terassilta eilen.. :LOL:

Nyt hankkimaan kunnon rusketusraidat terassille, ennekuin ukko herää päiväunilta..

Rhea ja Möhkö 10+3
 
Zuh: Minä olin esikoisen odotusaikana montakin kertaa saikulla ja aina sain suoraan sen 2 viikkoa. Se taitaa olla aika normiaika, minkä lääkärit antaa raskaana oleville ihan suoraan! Se 2 viikkoa kun on joku aikaraja sille ettei tarvitse hakea Kelasta sairauspäivärahaa. Jos olisi tuota pidempi sairasloma, niin sitten joutuisi kai Kelaan, en ole ihan varma. Kannattaa siis ottaa ne saikut max 2 viikon pituisina, jos ei sitten ole joku syy ehdottomasti olla pitempään esim. vuodelepo.
Olin itse saikulla ensin pahoinvoinnin takia 2vk, sitten kovan flunssan takia 2vk, ja sitten loppuajasta iskiaskipujen takia kaksi kertaa 2 viikkoa. Ihan mukavasti sain köllötellä kotona työnantajan piikkiin :D

Kestoista: Minä olen aina ihastellut kestovaippoja, kun ne on niin älyttömän söpöjä!! Aina kun näen niitä jossain kaupassa niin hirveästi tekisi mieli ostaa vaikka mitä ihanuuksia. Mutta olen niitä kerran kokeillut esikoisella ja en oikein päässyt hommaan sisälle, niin se käytännön innostunut lopahti siihen. Nyt pitäisi kyllä kakkoselle hommata parit kuivaksiopetteluhousut... josko jotain sellaisia löytyisi sitten kivoja tytölle! :)
 
Heips ja sorry kun tuppaudun fiilistelemään.. Ihan kummalta tuntuu kun vuosi sitten sitä itse liittyi tammikuun pinoon ihmettelemään raskautta ja tulevaa vauvaa. Ja nyt tuo pieni ihanuus leikkii lattialla. Uskomatonta. Kummasti nousee fiilikset pintaan kun ajattelee raskautta ja vauvaa ja kaikkea. Tsemppiä ja voimia niin hyviin kuin huonoihinkin päiviin raskauden, synnytyksen ja vauvan kanssa..

Kestoista vielä sen verran että itse vastaavassa pinossa vuosi sitten vannoin että minähän en kestoile.. No nyt me ollaan osakestoiltu 1,5kk ja mahdollisesti siirrytään pian täyskestoiluun. Ihan oman kokemuksen pohjalta kosteussululliset taskuvaipat on ollu meille hyvä valinta. Mulle tuota tietoa netissä ja muualla tuntui olevan ihan liikaa tarjolla, millään en jaksanut tutkia sitä kaikkea. Tähän auttoi kestoilevat kaverit, joilta sai kuulostella kokemuksia. On myös hyvä tietää että kestovaippojen kokeilupakettia saa vuokrata tosi kohtuulliseen hintaan (http://www.kestovaippayhdistys.fi/lainaamot/index.php) ja tukihenkilöitäkin löytyy, jotka osaavat sitten auttaa ja kertoa omia kokemuksiaan (http://www.kestovaippayhdistys.fi/tuki/index.php).

Hyvää kesää, nauttikaahan raskaudesta.

~tulia & "viljami" 4,5kk
 
Nyt tarvittaisi teidän kaikkien peukutusta :(
Eilen illasta asti ollut vuotoa onneksi suht niukkaa sellaista, mutta kyllä pissalla käydessä ihan veritippoja ja pieniä hyytymiäkin tulee :'(

Tänään kävin niissä verikokeissa, jotka neuvolasta määrättiin ja odotan torstaina pääseväni lääkärineuvolaan ja ultraan jos ei vuoto lopu. Neuvolan täti sanoi, että tk:n päivystykseen ei kannata mennä jos jaksaa odottaa 2 päivää ku ei ne siellä osaa välttämättä ultrata.

Päädyin odottamaan, koska eihän se tätä tilannetta muuksi muuta :(

piprane ema ja pikkunen 10+5 ( jaksaisi nyt vaan pysyä matkassa )
 
Sly
Täällä yksi uusi ilmoittautuisi mukaan! Olen kyllä lueskellut teidän kirjoituksia vaikka kuinka kauan, mutta olen ihan unohtanut ilmoittautua joukkoon :eek:
Olen päässyt jo pari kertaa ihastelemaan elämisen riemua tuolla masumaailmassa. Np-ultrakin on jo takana.
Tämä on odotettu ja ensimmäinen raskaus. Olen ollut melko oireeton. Ainoa mikä tässä nyt haittaa on kauhea väsymys |O

Sly 11+2
 
piprane ema täälläkin peukut pystyssä teidän pienokaiselle

Sly tervetuloa

Kestoilusta mä tän kakkosen kohdalla vasta rupesin asiasta lukemaan ja innostuin kokeilun kautta myös käyttämään,pidemmille kauppareissuille ja kyläilyille kyllä kertiksillä mennään,ku on helpompi "hävittää" mut muuten oon kyllä tykänny ja mieskin jopa jo vaihtaa,ku alkuun mentiin niin et mä käytin kestoja ja mies kertiksiä


 
Tica Minä olen antanut kissan nukkua vaunuissa jos on halunnut. Ei siitä mitään ongelmaa ole ollut eikä ole lapsilla allergoitakaan. Sisällä niiitä tuplavaunuja ei ehkä saa missään meillä säilytettyä "ehjänä" joten pakko varmaan vähän aina purkaa ja kopat ainakin pois.

Tuota, minun mies jos tuollai käyttäytyisi niin en puhuisi hänelle koko kesänä!
Sais minun puolesta sitten pakata laukkunsa ja mennä ihan rauhassa katselemaan muualle
niitä vähä pukeisia naisia. Minusta jos ollaan parisuhteessa niin silloin ei tee mieli muita vilkuilla oli enemmän tai vähemmän vaatetta päällä, mies tai nainen.

Zuh
Minä olen ollut saikulla 12.5 alkaen ja se on nyt kesäkuun loppuun asti ja sitten alkaa 5vk:n kesäloma. 2vk:n pätkissä se on tullut mutta aina jatkunut. Diagnoosi on H6 eli raju raskauden aikainen pahoinvointi.

Vauva-10 ja Hemuli80 Tässä kohtaa monella väärin käsitys. Eli neuvolassa käynnit on tehtävä omalla ajallaan, ne eivät ole työaikaa, mutta työnantajan on annettava vapautus töistä, eli toisin sanoen laskettava käymään neuvola käynnit. Ne eivät siis vähennä työaikaa eli että se pitäisi tehdä jossain vaiheessa sisään, mutta eivät myöskään ole työaikaa, eli mikäli ylitöitä tms. olisi tiedossa niin se vajaus olisi ensin täytettävä silloin.
Näitä saa vääntää omassa työssäni tuon tuosta.

Rhea En tiedä onko "kiellettyjen aineiden listalla" kun minä en sellaisten listojen mukaan ole koskaan elänyt. Sitä ainoastaan katson että olis ainakin suht usein juustot pastoroidusta maidosta mutta ei sekään niin ehdoton ole.
Mulla on muutenkin niin suppea ruokavalio että ei sinne taida kovin montaa niistä "kielletyistä" edes osua kun olen lakto-vegetaristi ja vielä kiiwille, pähkinöille ja mantelille allerginen.

piprane ema :hug: Voi että. Jospa se nyt olisi vaan vaikka sama homma kuin minulla eli istukka on kohdun suulla niin sitten kun puuhastelee saattaapi tuota esiintyä mikäli ollaan sellaisessa asennossa että mies pääsee vähän liian pitkälle.
Onko sinulla kipuja? Jos ei ole niin sittenhän sen voisi ajatella olevan harmitonta.
Mutta meillä sanoi taasen tää varsinainen äippälääkäri että vuotoja ei saisi olla vaikka muut sanoo että se on normaalia.
Mehän ei sitä sinun pikkuista sieltä pois anneta vaan laitetaan tiukemmin kiinni ja torstaina saat ultrasta hyviä uutisia :heart:

 

Yhteistyössä