TAMMIVAUVAT -07 tänne...

Minä palkkaisin siivoojan heti, jos rahat riittäisi viikkosiivoukseen joka viikko. Jos taas ottaa kerraan kuussa, tuntuu, että apu on aika pientä.

Jugurtista:Meillä syödään maustamatonta jugua hedelmäsoseella ja hyvin on kelvannut. Seuraavaksi täytyy kokeilla tavallinen viili.

Välissä nukkumisesta: Tirri nukkuu lähes joka yö edelleen perhepedissä. Joulun jälkeen ollaan päätetty siirtää omaan huoneeseen, jossa sen jälkeen olisi tarkoitus pysyä. Vanhemmat lapset heräävät äärimmäisen harvoin keskellä yötä, mutta jos herää, niin passitan kyllä takaisin omaan sänkyyn ja hyvin ne sinne hipsivät.

Päikkäreistä kysymys. Nukkuuko kaikki muut jo vaan yhdet päikyt? Mä olen väkisin yrittänyt saada Tirriä siirtymään yhtiin uniin, jos se vaikka helpottaisi tuota iltakukkumista (nukahtaa yöunille vasta 23 jälkeen, todella rasittavaa), mutta ei tahdo millään onnistua. Ei pysy hereillä, vaan nukahtaa kuitenkin 16-18.

Semmosia tällä kertaa....
 
Ylitin itseni B) oli pakko... Huomasin vasta aamulla et rokotus on 8-16 eikä 8-18 niinku viimeksi. Käytin molemmat ihan ite :D Eikä se nyt niin paha ollukkaa mitä muistelin, jospa se siitä.
Onneksi mummo katto vanhinta niin ei tarttenu kaikkia raahata sinne.

Jaahas, siivous kutsuu :wave: :headwall: :kieh:
 
Meillä nukutaan edelleen kahdet, usein kolmetkin unet päivisin. Päästiin hienosti jo kaksiin uniin, mut sairastaminen toi kolmannet taas takasin. :/
Jere herää 7-7.30 ja ekat unensa nukkuu jo 9.30-11. Joskus saan venytettyä 10 asti ja oon tollon sit tarjonnut jo ruokaa pitempien unien toivossa, mut kissinvillat.. Tokat on 14 kieppeillä, nukkuu puolesta tunnista-tuntiin, niin kauan kun ollaan rattailla liikenteessä. Herää heti, ku tullaan kotiin.. Nukahtaa istualtaan, jos yritän pitää hereillä. :) Sit tuo juippi sammuu vielä tunniks 18 maissa, noita(kaan) unia ei suostu nukkumaan sängyssä, rattaissa lämpöpussissa vaan. Ihmeelliseks muuttunut?!!!
Noista vimosista unista on kyllä päästävä jollain lailla eroon, yöunille meno on niin perskeleen hankalaa noista johtuen.. Ei vaan meinaa pysyä hereillä tai/ja huutaa sit vaan väsymystään.. :ashamed:
AUTTAKAA VIISAAMMAT ÄISKÄÄ HÄDÄSSÄ??? :whistle:
 
Poio, eipä kai siinä muuta vaihtoehtoa ole, kun yrittää pitää ukko hereillä päivällä vähän pidempään, jotta sais noi klo 14 unet pois ja siirrettyä klo 18 unet aiemmaksi .
Meillä herätään vasta 8-9 välillä, yleensä lähempänä ysiä, johtuen paljolti tuosta iltakukkumisesta. Nytkin istuu tuossa pöydän päässä ja mutustaa banaania . Unille menee n. klo 11, joskus vasta 12 maissa. Ilta unet nukutaan sitten n. 16 paikkeilla.

Rytmi on muuten ihan ok, mutta tämä iltakukkuminen on kyllä hermoja raastavaa :kieh: :kieh: :kieh: .
 
Poio
Paljon leikitystä silloin kun pojalle iskee väsy. Tunninkaan pidempään kun saat pysymään valveilla, niin se on hyvä alku. Saattaahan tuo viikonpäivät protestoida ja olla väsynyt, mutta sinnikkäästi vaan. Pian ne rytmit muuttuu.

Meillä Joonas nukkuu pääasiassa yhdet päikyt 11.30-15. Tuolla ajalla unta riittää 2.5-3.5 tuntia. Joskus saattaa meinata ilta kuuden aikaan
kuukahtaa jos on herännyt aikaisemmin päikyiltä. Ja eilen nukahtikin hetkeksi autoon kun oltiin kauppareissulla ja jo ne vartin tirsat vaikutti iltanukahtamiseen tosi radikaalisti.

Täällä ollaan porukalla nyt flunssassa. Miehellä ei ainoastaan ole vielä mitään.

Lisäksi tuo kolmonen poltti sormenpäänsä eilen kuumassa takkaluukussa. Ei ole koskaan ennen koskenut takkaan ja nyt sitten sen meni tekemään. Ei kertonut heti mitään vaan jonkun ajan päästä totesi isälleen, että tähän sormeen käy vähän kipeää. Mies ei sen kummemmin sitä sormea tarkistellut vasta kun poika tunnin päästä heräsi huutamaan sängyssään selvisi, että sormessa oli rakko. Vähän väliä poika heräsi huutamaan. Koitin laittaa kortisoonia ja kääriä kylmää harsoa siihen, mutta hetken vain auttoi aina :/ No nyt ei ole onneksi enää aamulla valitellut sormeaan, huutaa nyt vain sitä kun räkä valuu :snotty:

Niin ja samaa koitin sanoa kuin Iitu tuosta siivousavusta, eli meillä ei myöskään pelkkä kuukausisiivous paljoa lohtua tois, joten näen sen tarpeettomaksi kohdallamme. Eri asia toki olisi jos ois varaa palkata viikottainen apu.. mutta ei näillä tuloilla :D
 
Heh, jännä miten tuo ajatusmaailma siivouksen suhteen poikkeaa B) Mä taas en halua viikottain tänne ketään häärimään ja "sotkemaan" mun järjestyksiä B) Kerran kuussa pidetään kunnon siivous et nakataan kaikki pihalle ja jynssätään joka paikka. Tän tekemiseen yksin menis koko prkeleen päivä!!!!! Ja se on tosi raskas varsinkin sillon ku ison mahan kans joutu siivoo. Nyt käy siivooja tekee muut hommat paitsi ite pyyhin pölyt hyllyistä joissa haluan olevan tietyn järjestyksen. Siivooja sit pesee saunan, vessan, pyyhkii lattiat, lamput ja listat. Ne on semmosia hommia mistä en tykkää... eli lähes kaikki :D Kun tää siivouspäivä koittaa, nakataan aamulla matot yms pihalle, ite imuroin ja pyyhin pölyt. Muut tekee siivooja ja mulla ei aikaa kulu ku pari tuntia sit voi alkaa laittaa lapsia päikkäreille yms ja siivooja jatkaa hommia mitä ei kerenny. Lapset on siis isänsä kans pois tän ajan niin saa rauhassa siivota. Mulle passaa oiken hyvin tämä, viikolla ku siivottavaa on joka päivä, ei se kerran viikossa riitä mihinkää...
Alkuun ajatus siitä et vieras käy siivoomassa niin oli ihan kamala. Mut äkkiä siihen tottu ja nyt ei enää ees huvita yksin siivota :LOL: Tottunu liian hyvälle B) Ja onhan siivoojilla omat kunnon vehkeet ja aineet millä saa puhtaamaa tulosta lyhyemmällä ajalla...
Mutta siis kukin tyylillään... ja taidoillaan :D

Ihanaa nää pakkaskelit!!!!! Eikä edes lumi sulanut pois, kiva kiva! Pystyy pihalla leikkii taas normaalisti!
Poke on vaan hieman kärttynen ollu, toinen etuhammas alas tulossa vai mikä se nyt on ku neljäs puhkee alas :snotty: Ja saattaa se eilinen rokotus kans vaikuttaa jotenki. Tiijä häntä.
 
Juu Kränä, etu kakkonen on ilmeisesti kyseessä =) 4 etuhammasta niin ylhäällä kuin alhaalla.

Saimpas taas viikkosiivouksen miltei valmiiksi, luutuamista vailla. *hikeä lennättävä hymiö*

Ai hitsi, kahvinkeittimessä on vielä etikkavesi. Pitää lähteä pesemään, että saa kohta sumpit =)
 
Mäkin haaveilen viikoittaisesta siivoojasta. Nykyisin siivoan silloin, kun jaksan. :whistle: Pyrkimys olisi saada kämppä viikonlopuksi aina siistimpään kuntoon, jolloin ei tarvitsisi tehdä mitään.
Onhan nämä jutut tietysti siitäkin kiinni millainen siisteyskäsitys on ihmisillä. Mä en tuijota sohvan/sängyn alusia. Tai mua ei nyt ihan kauheasti haittaa vaikka kylppäriä ei viikottain kuurattaisi yms. P.askaista ei saa olla mutta sekaista kylläkin. Eli leluja on siellä täällä. Ja mun sanomalehtiäni. :saint: Sänkyjä en petaa oikeastaan koskaan, siis laita mitään päiväpeittoja. En suosi ystäväni "ei tippaakaan vettä tiskipöydällä, saati altaassa"-meininkiä.

T:Laiskiainen, joka ei jaksa edes kirjoitella nyt muuta. Emolevykin sippailee vähän väliä, täytyy käydä äkkiä muuallakin kun vielä toimii. :kieh:
 
hellurei kaikille!! pikaseen lukee kuulumisia. töitä oon paiskinut kohta pari viikkoa kiva olla töissä. . emmi nousee tukea vasten , ja hampaitakin pukkaa niin et yöt on melko risaisia.
koht siis tyttö täytää vuoden (4.1)... äkkiä se aika menee. vastahan sitä oltiin odotuspuolella mahoinemme :eek:

jep, nyt on mentävä ....
 

Siivoamisesta tulikin mieleen, et mun pitäs alakaa siivoamaan.. :wave: Mut sitä ennen kirjoittelen vähän kuulumisia..

Tuo kotisiivooja ois kyllä kiva juttu, jos varaa ois, mut kyllä mä nyt ainaki vielä yhen lapsen kans jaksan sotkut siivota! :) Tosin nyt ku on nuo hoitolapset aina päivisin täällä, ni tuntuu ettei jaksais enää illalla alakaa siivoaan.. mut pakko se on ku päivällä ei voi!

Meillä Topias nukkuu vieläki kahet päikyt, nyt ite asiassa on kolmansilla unilla, ku heräs aamulla harvinaisen aikasi, eli kahdeksalta. Meillä on ollu koko porukalla ihan rytmi sekas ja ollaan monesti alettu nukkuun vasta puolen yön jälkeen. Topiaski on valvonu ja sit nukkunu aamulla monesti puoleenpäivään asti.. :eek: :whistle: Nyt onneks alako itelläki nuo työt, ni ne vähän rytmittää elämää. Topias nukkuu aika usein vielä meidän keskessä, toisinaan siirretään kyllä hänen nukhadettuuan omaan sänkyyn. Mut eipä tuo meitä siinä keskessä pahemmin häirihe, niin saa siinä nukkua.. :)

Mut nyt on kyllä pakko mennä siivoilee ennen ku Topias herää..
 
Voi kökkö mikä aamu :/ ja yö |O Esikko piti kerran passittaa omaan sänkyyn, poke heräs muutaman kerran huutaa (kamomilla tabletit loppu toissailtana enkä muistanu käyä ostaa eilen!!!!! :kieh: ) ja tyttö piti käyä pari kertaa peittelee :headwall: Että ei hirveen paljoa tullu nukuttua. Onhan tässä saanukki jo monta yötä nukkuu kunnolla... neljästä kaheksaan kuitenki sain nukkuu rauhassa.
Että tää akka lampsii heti luontaistuote kauppaan kunhan mies tulee töistä. Kyllä on nuo kamomillat meijän perheessä ihan ehottomia...

Aamu alkoi mukavasti ku esikko herätti koko porukan ennenaikoja. Kahvi oli loppu ja väsytti yön jäljiltä muutenki ihan sikana. Onneksi naapurista sain paketin kahvia sitte, ihanat naapurit!!!
Lapset halus ulos muttei halunnu siivota leluja sisältä, siitä keskusteltiin vajaa tunti. Ja mun toppatakista hajos vetoketju. Ja sit ku vihdoin päästiin ulos niin tyttö pissas housuun ku ei halunnu lähtiessä käydä vessassa |O Sit se vaan istu hiekkalaatikon reunalla ja söi lunta eikä halunnu tulla sisälle vaatteita vaihtaa :headwall:
Järki kohta lähtee. Nyt onneksi nuorimmat on nukkumassa, jospa tilanne hieman rauhoittuu, laitoin jo miehelle viestiä et vietän tänään vapaata 16.35-21.00 ja tarvitsen autoa. Minnehän sitä lähtis...? Ehkä kunnon hiihtolenkki tekis terää ku on monta iltaa jo menny siivotessa =)

Että tämmystä täällä tänään, oikein hauskaa on... :saint:
 
Meillä kanssa tiistaina esikoinen pisti oman shown pystyyn. Heittäytyi perinteiseen tapaan tien poskeen mahalleen. Huusi, kiljui, huitoi ja potki, kun en lähtenyt kerhon jälkeen leikkipuistoon.
Mun huumori ei juuri sillä hetkellä kestänyt sitä, vaan karjuin melkein samaa tahtia takaisin ja kävelin hiljalleen eteenpäin. :whistle: Puoli tuntia siinä meni nukkumalähiötä herätellessä.
Ei vaan, pelotti myös että poika jää auton alle, kun meidän tiellä kävellään autotien laidassa. Sellainen pieni ja mutainen mytty maassa ei kovasti kiinnitä huomiota. Paitsi äänellään. :kieh:

Hyväntuoksuinen vinkki siivoiluun, Kiillon Pihlajanmarjan tuoksuinen kylppäripesuaine. Nam! :p Ihanaa, kun saa uutta tuoksua vessaankin. :D
 
Tässä kaikille vinkki joulusiivoukseen:

"Moon kuullu, jotta kannattaa pistää kartemummaa pellille
ja pelti kuumaa uunii. Sitte vaan kasteloo villasukan tolulla
ja viskaa sen sohovan alle, nii joha o samantien joulutunnelma
valamis. Haisoo ihan pullalta ja pirttiki puhtaalta.
Ei tartte kuurata lattiaa polovet ruvella eikä paistaa
julumaa pullataikinaa aamukolomeen."


Tuollaisen tekstarin sain eilen,kannattee kokeilla toimiiko.. ;)

Eli stressitöntä joulunodotusta kaikille!!! :D
 
Ihana, tuo Annilian saama tekstari! :D

Me nyt sit jätettiin Jerkun vimoset unet pois. Vähän kikkailua vaatii, et herra pysyy hereillä, mutta eipä tarvii tapella nukkumaan mennessä! Täytyy tähän pyrkiä, ettei enää 4 jälkeen nukkuis.

Mä ottaisin melle sellasen kerta kuussa siivoojan heti, jos vaan olis varaa. Oon ymmärtänyt, et ne ois aika kalliita.. Mut ehkäpä mä meidän kolmen sotkut jaksan itsekkin siivota! :D Täytyykin tota Myyran vinkkaamaa pesuainetta ostaa, tuo kloorin haju oksettaa jo! Tuosta tulikin mieleen, et me saadaan taas juua tota hanavettä!!! Ei olla kyllä vielä maistettu, ja tuskin maistetakkaan ennen ens viikkoa.. :x
 
tulin kertomaan että Miisa kävi allergiatesteissä ja todella selvä muna-allergia löytyi. samalla myös saatiin astma-lääkitys pitkittyneeseen yskään. 5 viikkoa on joka yö heräilty yskimiseen ja päivisinkin varsinkin kovassa touhussa pysähdytään yskimään. nyt on lääkkeestä ollut apua.

ja tuohon siivoustouhuun: mä tykkään kyllä itse siivota, mutta rauha silloin olisi toivottavaa. lapset jaloissa siitä ei meinaa tulla mitään. tai ainakaan puhdasta. jos tuo ukko joskus ymmärtäis viedä lapsosia hetkeksi pois. toisaalta kyllä kadehdin niitä joilla siivooja käy.
 
Mä sain aamulla saman tekstarin :xmas:

Kylläpä oli virkistävä ilta, kiertelin kauppoja ja yritin mennä heseen hampparille mut siellä oli kiljuva teini porukka niin tuumailin vaan et mä saan kotona kattoo päivät apinoita, en kehtaa sitä enää vapaalla ollessa kattoo :eek: Kamala äiti ja ihminen :saint: Ei vaan jaksanu jäähä sitä kuuntelee, meni ruokahalut totaalisesti.
Lähin sit naapurin kans lenkille, käväsin kotona syömässä ja käväsin 10km hiihtää. Rento olo nyt saunan jälkeen ja kiva tietää et huomenna miehellä on lyhyt työpäivä, siskon perhe tulee mummilaan ja viikonloppuna on paljon tiedossa tallilla oloa :D
Nyt on taas hyvä mieli =) Ei siihen paljon tarvita B)
 
MiiRi: mä oon epäilly kans tuolla meijän tytöllä astmaa. Sama aika viime vuonna ku yskiminen alkoi mut se sitte loppu ku kesä tuli. Eikö astma yleensä pahennu kesällä? Nytkin tyttö herää toisinaan yskimään yöllä ja päivällä jos kovasti touhuaa, varsinki ulkona pakkasella. Räkäisyyttä sillä ei oo ollu nyt mut yskii vaan, mummi huomautti samasta asiasta ku olivat siellä yötä ja tätä on jatkunut jo monta viikkoa.
Miten se astma todetaan? Oon kyllä kyselly neuvolasta mutten kai oo saanu mitään tietoa ku en muista B) Miehellä on muuten pienenä ollu astma ja edelleen piippua joutuu kulettaa töissä mukana, tosi lievänä nyt aikuisiällä ollu
 
Kränä, Mulla itellä on astma ja pahempana on talvella ja keväällä. Tosin mulla on diaknosoitu rasitusastma. Kova pakkanen on pahin, sellasella kelillä kun erehtyy juoksuaskelia ottamaan niin on takuuvarmana röörit tukossa.

Itse epäilin kaksi vuotta sitten tuolla meidän kakkosella olevan astma. Käytiin pariin otteeseen lääkärillä, mutta poika oli aina niillä käynneillä oireeton, joten lääkäri pyysi vain seurailemaan. Pojalla oli pääasiassa yöyskää, joka on astman yleinen alkuoire.. lisäksi oli joskus rasituksen jälkeistä yskimistä. Viimeisimmän lääkärissä käynnin jälkeen ei oireita ole ollut.. tai ainakaan sellaisia, jotka olisin osannut yhdistää epäilyna astmaan. Viime talvena ei ollut yöyskää, ei pakkasen aiheuttamaa tai rasituksesta johtuvaan. Tänä talvenakaan ei ole ollut mitään, onneksi. =)
Kannattaa käyttää kyllä lääkärissä. jos selviä oireita ilmenee. Tuo yöyskä on tosiaan aika yleinen merkki astman alkuoireista. Pääasiassa taisi olla niin, että vasta kouluikäiselle pystytään tekemään luotettavasti PEF-seuranta ja spirometri.. sitä en tiedä miten nuoremmilta lapsilta tutkitaan astmaa, muutoin kun seuraamalla ja oireita kirjaamalla.
 
Kits Annette! Taidan ottaa tytön mukaan lääkäriin ku käytän poken korvakontrollissa, jospa se kertois mitä tehään. Ens viikolla seki lääkäri... onneksi illalla niin voidaan mennä koko perhe, saa mies pidellä ku korvat katotaan :/

Yritin aamulla käydä postissa viemässä paketteja, oli niin tukossa koko posti etten sisälle päässy :eek: Pitänee yrittää illalla uudestaan...
Nyt särkee päätä, vähän tuntuu et migreeni yrittäis, ei tarvita ku yks ainut uneton yö niin johan alkaa vanhuksella kroppa hajoomaan :snotty: Että ei enää lisää vauvoja voi haaveillakkaa ku ei oma kunto riitä :whistle:
Ja kokoajan haluttaa suklaata :p Taidan aloittaa karkkipäivän jo tänään niin houkuttelee nuo joulusuklaat romuhuoneessa :xmas:

Ai niin, pokella on tullu se neljäs alahammas (mikä se nyt olikaa, pikkusen huono muisti :D )
 
Auttakaa viisaammat.
Villelle on tullut pyllyvaon kummallekin puolelle punaisia, kuivia ihottumalänttejä. Onkohan ne vaan vaippaihistä vai voiko olla reaktio jostakin?
Olen autuaan tietämätön, kun esikoisella ei ole ollut mitään iho-ongelmia koskaan. Valitettavasti näyttää siltä, että Ville on perinyt mun huonon ja herkän ihon. :( Höh. Taitaa ne ihan vaippaihottumaa olla. Toivottavasti.

T:myyrä ja Ville 11,5kk
 
Piti vielä kirjoittaa, että Villen ripset on olleet kiinni silmässä jo pari viikkoa. Koko flunssan ajan ja tauti jatkuu vaan. Samperi, kun ottaa pattiin koko kasvohermohalvaus!
Kai tässä on kohta pakko pyytää sitä ripsien nostoleikkausta. Mutta mitä jos tuo paranee sen jälkeen? Ripset jää jumiin yläluomeen!? :/
 
Myyrä, kokeile bebanthen hoitokuuri, pitäisi kyllä helpotta aika nopeasti, jos on vaan vaippaihottumaa. Meillä on myös ollut niin, että esikoisen takalisto tuntui kestävän mitä vaan, kun näiden kahden nuoremman ahterit ovat olleet paljon herkempiä vaippaihottumalle. Meillä on auttanut aina tuo punainen bebanthen muutamissa päivissä.

Tirri oppi kiipeämään portaita. Nyt on siis aika ruveta pitämään porttia kiinni. Eilinen ilta oli taas aivan katastrofaalisen kamala :kieh: .
Neiti nukahti ihan ok 20:30. Heräs 22:00 kukkumaan ja auta armias, kun olisi pitänyt ruveta nukkumaan, niin hysteeristä karjumista ja huutoa riitti aina pikkutunneille asti. Mä rupean olemaan todella väsynyt tuohon iltatouhuun |O . Ei taida olla muita vaihtoehtoja, kun ruveta |O unikouluttamaan, jahka saadaan neiti joulun jälkeen siirrettyä omaan huoneeseen. Saapi nähdä, miten äidin hermo kesttääpi.....
 
Astmasta sen verran....väli veljellä oli/on astma baby astmaksi nimittävät..ei siihe muuta tarvittu kuin oireet.yskiminen kunnon alentuma(4kk ikäiseltä vauvalta) sekä hoitovaste lääkkeisiin.Eli ekan lastenlääkärin luona käynnin jälkeen ensin avaava ja kun vaste tuli niin kortisonit ja avaava hoidoksi ja johan alkoi lyyti kirjoittaa.astma rauhoittui meillä kolmeen vuoteen ja enää avaava yskään käytössä!

Perheneuvolassa käyty ja oikein positivista palautetta ja kohennusta sain itseeni jo eka käynnillä. Kuulemma ei ole kysy kasvatuksellisista ongelmista eikä erosta. No kysyin et mikäs kuulosttais olevan meillä no sanoi et kuulostais näin alkuun ADHD tai ADD ilman ylivilkkautta..että joo........kysyi onko suvussa ja kertoilin ex:n suvusta mitä tiesin kun meillä ei mitään tuollaista onneksi ole.No sanoipa samaan hengenvetoon et DYSFASIA ja nämä akksi ovat ristikkäis juttuja eli vanhin siis oireilee tällä tavoin samaa kuin tuo väliveli ja toisin päin. tieto helpottaa mutta onhan tässä käyntejä siellä sielä tiedossa, hyvä niin. Ei kyllä tulisi mieleen et kahdella lapsella on jotain..ja sitten sekin et ei toienn ilman kolmatta sillä varmaan sit ÖDABC tai jotain...hihi. :headwall: :D :LOL:

Mitähän vielä et millä koetellaan minun pällin kestävyyttä.... :whistle:

:xmas: :xmas: Nappa ja Jere n.1v :heart: :xmas: :xmas:
 
Täällä ollaan jo osteet kaikki joulu/synttärilahjat valmiiksi..nyt sunnuntaina vietetään kaikkien tyttöjen synttärit kun ei huvita olla järjestämässä niitä 2-3 viikon välein erikseen..

Kiitos kaikille onnitteluista,aika on kyllä mennyt hirmuisen nopeasti..ja ei ole enää kovin pitkä aika kun tää poika syntyy..

 

Yhteistyössä