Tammisaaressa synnyttäneet

• Viestiketjun aloittaja Miettivä
  • Ensimmäinen viesti
Miettivä
Löytyisiköhän täältä palstalta sellaisia äitejä, jotka ovat synnyttäneet tammisaaren sairaalassa ?

Itse odotan toista lastamme ja ensimmäisen lapsen sain tai synnytin naistenklinikalla, eikä siitäkään sairaalasta ole mitään pahaa sanottavaa. Mutta nyt asumme lähempänä tammisaarta ja ensiksi minulla oli, että menen jälleen naistenklinikalle, mutta nyt olen kovasti alkanut miettimään myös tammisaareen menemistä.

Minusta olisi ihan kuulla kokemuksia kyseisestä sairaalasta ja hyviä sekä huonoja puolia ja mitä haluatkin kertoa. Itse olen ihan suomenkielinen, joten se kieliasia mietityttää ja sitten ensimmäisessä synnytyksessä minulla oli ponnistuvaihe aika vaikea, joten mietin kovasti, että nyt jos vaikka joudutaan tekemään hätäsektio, niin onko tammisaaressa aina esim. lääkäri paikalla ihan mihin vuorokauden aikaan hyvänsä, että apu on lähellä, jos tulee kiire ja hätä. Ja milläistä oli osastolla synnytyksen jälkeen, opastettiinko sinua hyvin esim. imetyksessä ja muutenkin lapsen hoitamisessa.

Kuulisin todella mielelläni kokemuksianne, kiitokset etukäeen jos joku vastaisi.

tytsy83
minä synnytin esikoisen tammisaaressa keväällä 05 ja tulevana kesänä 07 olisi tarkoitus menna uudestaan!!!

pelkkää positiivista sanottavaa!!!

-olen ihan supisuomalainen,ruotsia en ymmärrä, kaikki puhui sujuvaa suomea!

itse synnytykseen liittyen....
-salit on kotoisia ja joka salissa omat altaat, suihkut, vessat, jakkarat,säkkituolit yms....

-kaikki kätilöt koulutettu luonnonmukaisiin kivunlievityksiin, hieronnat, akupunktiot, ja kuitenkin saatavilla kaikki kipulääkitykset!

-meillä sai mies jäädä saliin nukkumaan,siellä on leveä sänky saleissa.

-vauvan saa rinnalle heti, ei ensin viedä pesulle yms...
(saa heti ensikontakstin)

-itselläni synnytys kesti ja kesti, joka ikinen kätilö joka kohdalleni osui,oli aivan yhtä ihana.

sairaalassa olo aika...

-perhehuoneen pyrkivät järjestämään kaikille haluaville (joskus voi olla ruuhkaa ja ei ole tilaa,mutta sehän nyt pätee joka sairaalassa)

-koko perhe voi olla siellä, kellon ympäri, heitä ei koske vierailu ajat
(esikoisen voi myös ottaa käsitykseni mukaan perhehuoneeseen)

-joka kätilöllä on sama imetys koulutus, jotta antavat oikeaa ja samaa tietoa kaikki.

-opettavat siellä vauvan vatsahierontaa, joka kannattaakin, auttaa vatsavaivoihin todella hienosti!

-iltasella on mukavaa istuskella nojatuolissa ja katsella tv:tä, kotoisaa ja mukavaa

-vauvan saa pitää vierihoidossa koko ajan, saa viedä halutessa vauvalaan, tuovat sitten vauvan esim yöllä syömään.

-koko osasto on ihanan rauhallinen ja oikein ikävöin siellä olo aikaa!

hmm....
ei tule mieleen nyt muuta, kysy ihmeessä jos tahdot...
kehun mieluusti paikkaa...missään muualla en itse ole synnyttänyt,enkä synnytä!

suosittelen,että käytte tutustumassa siellä, saa soittamalla ajan!
suomen ja ruotsin kieliset tutustumiset on eri aikaan.

ima
Yhdyn täysin Tytsy83 kommentteihin. Synnytin esikoiseni Tammisaaressa toukokuussa ja minullakin tulee välillä haikea mieli ja ikävä kun ajattelen paikkaa. Henkilökunta oli aivan mahtavaa, toivomuslistaani kunnioitettiin täysin lukuunottamatta että veteen en voinut synnyttää koska oli tippa kädessä käynnistyksen takia ja tulehdusriski oli olemassa (lapsivedet oli menneet puolitoista päivää aikasemmin pojan syntymästä eikä supistellut ollenkaan yli 24 tuntiin). Tulin kuitenkin vedestä pois vasta muutama minuutti ennen ponnistusta. Tapasin monta kätilöä ja kaikki aivan ihania. Olimme pyytäneet paljon omaa rauhaa joten kätilöt kävivät vain tarvittaessa/pyydettäessä ja tulivat vasta sitten ponnistuksen ajaksi.

Kätilömme lämmitti hauteilla kokoajan välilihaani joten repeämiä ei tullut kuin huuliin joitakin tikkejä.

Ponnistus asennon sain valita itse ja mikään ei ollut pois suljettu.

Imetyksen sujumisesta pidettiin todella hyvin huolta ja neuvottiin aina kysyttäessä.

Kätilömme tuli jopa vapaapäivänään käymään kanssamme synnytyksen läpi ennenkuin lähdimme kotiin. Tuli todella semmoinen olo että meistä välitettiin.

Ainoa miinus oli ruoka (joku näistä isoista firmoista amica ym. teki ruuat) josta annoimme palautetta. Tottakai veimme myös omia eväitä.

kannattaa ehdottomasti mennä käymään ja suosittelen lämpimästi Tammisaaressa synnyttämistä.

Niin ja ainakin yksi vauva meidän sairaalassa olo aikana syntyi sektiolla, eli ihan normaalit sairaalan resurssit löytyy.

Niin ja pakko mainita että on aivan mielettömät ulkoilu mahdollisuudet heti kun astuu ovesta ulos. Itse kävimme tekemässä 3 pitkää lenkkiä metsässä ja meidän synnytyssalin ikkunasta suora näkymä metsään mikä piristi kummasti supistusaallon ollessa korkeimmillaan. Kävin myös tippalaitteen kanssa ulkona kun alkoi sisätilat supistuksia odotellessa ahdistamaan.

Onnea synnytykseen ja iloista talvea

GOODBYE
Mäkin synnytän tän eikoisen Tammisaaressa, asun itse Hangossa joten se on lähin synnytysosasto (30km päässä). Ja siellä joudun käymään ultrassa ja lääkärissä. Ja voin sanoa että henkilökunta on tähän asti kohdellu mua ja mun miestä tosi ihanasti ja asiallisesti. Siellä on aina sellanen olo että sua kunnioitetaan ja otetaan huomioon sun mielipiteet ja toiveet...
Kun menen ottamaan sydänkäyrän niin siellä tuovat lehtiä ja mehua ja jugurttia jos et ole syönny mitään vielä...
Ja siellä käy ihan ulkomailtakin ihmisiä synnyttämässä, siellä seinässä on lista syntyneistä ja mistä maasta ovat tulleet...
Ja kerran kun olin kuumeessa niin jouduin siellä käymään, niin ei ne päästännyt mua kotiin ennenkuin lääkäri on tutkinnut mut kunnolla ja jouduttiin jäämään mieheni kanssa sinne yöksi... Ja aamulla oli aamupala valmiina ruokakärryssä, ne kysyy kyllä että mitä haluat syödä aamupalaksi, leipää,puuroa jne .... Palvelu ainakin pelaa...
Mulla oli laskettu aika 19.11 ja saa nähä että milloin pääsen ihan niinkuin synnyttämään :D
Mutta mä ainakin olen ollut erittäin tyytyväinen tähän asti... Ja mä itse olen suomenkielinen mutta osaan kyllä svenskaakin, mutta mun mies ei osaa yhtään ruotsia, niin sen takia olen aina puhunut niiden kanssa suomea...
:flower:
SUOSITTELEN

tytsy83
sillon meillä tammisaaren synnärille tutustuttaessa mainittiin tuosta hätäsectiosta....
aina on paikkalla henkilökuntaa ja ihan m,ihin aikaan vaan, se oli kellotettukkin, aika,salista sectioon lähtö siihen,kun vauva on ulkona...
aikaa en muista,mutta ei ollut kun ihan muutama min maksimissaan.

ja joku edellinen mainitsi maisemat metsään ja lenkit...itsekkin kävelit siellä metikössä ja oli todella ihanaa...

mitään huonoa sanottavaa ei ole tammisaaresta, varmaan kyllä joka sairaalasta on jotain "miinustakin"!

eva
Täällä kanssa on todella positiiviset kokemukset Tammisaaresta. Henkilökunta oli mukavaa, ruoka oli laitosruuaksi tosi hyvää, huoneet mukavia, asiat sujuivat helposti. Suomenkieli ei ollut ongelma, osalla toki oli selvästi ruotsalaista aksenttia, mutta kuitenkin riittävästi kokemusta suomen käyttämisestä työssään että asiat saatiin selvitettyä ihan yhtä sujuvasti heidän kuin äidinkielenään suomea puhuvien kanssa.

Tietysti jotain pieniä juttuja oli joiden takia kokemusta ei voi aivan täydelliseksi ylistää, mutta mikäpä tässä maailmassa olisi täydellistä. Eniten minua häiritsi kun jouduttiin syöttöpunnituksiin bilirubiiniarvojen takia - mutta niitähän tehdään monissa muissa sairaaloissa ilman erityistä tarvettakin. Onnistuin kehittämään itselleni asiasta melkoisen stressin, joten olisi ollut kivempi jos sitä tilannetta olisi ollut hoitamassa joku vähän helläotteisempi hoitaja kuin meillä sattui olemaan. Mutta hänkin hoiti tilanteen ihan asiallisesti, ja kun painoa sitten lopulta tuli yli tarpeen niin sain häneltä oikein vuolaat ja sydämelliset kehut jotka rauhoittivat mieltä. :) Sitten oli pari tilannetta, joissa tuli olo että minun sanaani ei ihan uskottu. Esimerkiksi ne olivat vähän väliä tuputtamassa minulle rautatabletteja, vaikka kuinka sanoin että en tunne 88:aan romahtaneen hemoglobiinini vaikuttavan jaksamiseeni - ja siitähän se nousikin jälkitarkastukseen mennessä taas 130:een vaikka rautatablettien popsiminen loppuikin heti synnäriltä lähdettyä. Mutta nämä nyt ovat asioita joiden en usko paranevan synnäriä vaihtamalla. :D

Esikoinen syntyi tammisaaressa -01 ja haluan kaikki tulevatkin sinne synnytettäväksi.. Huolestuin kun oli puhetta että tammisaaren synnytysosasto olisi otettu pois, ja ajattelin että mihinkään lohjallehan mä en mene!! mielummin helsinkiin.. (lohjalta huonoja kokemuksia)

Eli siis aivan mahtava osasto!! =) Se ei ole mielestäni "sairaalamainen" vaan oikein lämminhenkinen ja siellä oli mukava olla..

Jos äiti haluaa levätä niin vauvan saa viedä vauvalaan kunhan vain ilmottaa asiasta ja kukaan ei katso vinoon jos niin teet.

Henkilökunta erittäin ystävällistä (ainakin silloin ja nyt kun on ultrassa käynyt) ja eivät laita sua väkisin synnyttämään heidän haluamallaan tavalla ja sektio olisi ollut heti jos vain tarve olisi vaatinut..

Ja tosiaan kieli-asian kanssa ei mitään ongelmaa, itsekkin suomenkielinen =)

Lapsivedet lähti minultakin ensin ja ei heillä varmaankaan ollut mitään ajatusta siitä että lähettäisivät takaisin kotiin kun halusivat seurailla ettei mitään tulehduksia tule tms..

SUOSITTELUNI!!! :D <br><br>

Alkuperäinen
Hei,

tuhannet kiitokset kaikille vastanneille ja kun olette kertoneet minulle kokemuksianne kyseisestä sairaalasta.

Soittelin tuonne tammisaareen ja nyt olemme menossa joulukuun alussa sinne mieheni kanssa tutustumiskäynnille.

Laskettu aikahan minulle on tuolla ihan tammikuun lopulla, joten eipä ole enään kovinkaan pitkää aikaa miettiä synnytyssairaalan valintaa.

Mukavaa joulunalusaikaa kaikille.

Kolmesti olen Tammisaaressa synnyttänyt 03,05,06 ja nyt odotan neljättä.Ihana paikka.EI MITÄÄN negatiivista sanottavaa,kertakaikkiaan.Synnytykseni ovat olleet kaikki erilaisia,viimeisin syöksytyylillä 10 minuutissa,eikä mieheni ehtinyt lähellekkään sairaalaa.Silti sekin meni hienosti ja kätilöt hoitivat upeasti kaikki.Olen myös suomenkielinen äidinkieleltäni ja sain palvelua suomeksi.Ihanaa päästä sinne taas esni elokuussa (toivottavasti) uudelleen.

Kassu ja lapset 3v,1v11kk,8kk ja rv 6

Hei missä te Tammisaaressa synnyttäneet asutte? Oletteko kaikki siltä auunnalta?? Asun itse Helsingissä ja haluaisin ehdottomasti Tammisaareen synnyttämään. Syitä ei varmaan tarvitse eritellä, tunnutte tietävän =)

Ainoa, mikä huolestuttaa, on tämä välimatka. Täältähän kestää ajaa sinne Tammisaareen! Mitä, jos kivut yhtäkkiä yltyvät ihan sietämättömiksi? Mitä jos tulee hätätilanne? Mitä jos olen sukuni naisten lailla syöksysynnyttäjä?

Me asutaan ihan siinä n.30km säteellä..

Jos olet syöksysynnyttäjä niin kannattaa asiasta mainita neuvolassa lääkärille tms niin hän ehkä voi sanoa suuntaan tai toiseen taikka sitten kysellä suoraan Tammisaaresta asiasta mitä mieltä he ovat.. Mutta onko tämä ensimmäinen raskaus? Jos on niin harvemmin ensisynnyttäjillä on näitä syöksyjä mutta onhan niitä poikkeuksiakin.. =)

tytsy83
sillon kun olin itse tutustumassa tammisaaressa oli siellä muutama pariskunta helsingin suunnalta ja osa suunnitteli tekevänsä niin,että käyvät "paikallisella" synnärillä kattomassa onko lähtenyt käyntiin ja paljonko on auki ja jos tilanne sallii lähtevät sitten sieltä tammisaareen!
en sitten tiedä,toimiiko käytännössä kun en törmännyt samoihin ihmisiin uudestaan,mutta kannattaa kysellä,onnistuuko oikeasti!

Helsingin keskustasta ajaa tavalliseen aikaa (ei siis yöllä,jolloin vähän liikennettä) noin 50-60 minuuttia.Luulen että ellei nyt ihan syöksytyylillä tule niin ehtii vallan hyvin perille!Ystäväni tuli Lauttasaaresta yöllä 45 minuutissa.Eivätkä edes hurjastelleet kovin :whistle: Itse asun täällä Tammisaaressa,joten valinta oli päivänselvä,mutta tulisin kauempaakin.Ja kun on pieni sairaala,niin eivät yleensä kotiin lähettele takaisin jos synytys näyttää vähänkään olevan käynnistymisvaiheen tienoilla.Olen lukenut,että suurissa sairaaloissa aika monesti joutuu takaisin kotiin odottelemaan.Täällä saat olla vaikka yön ja kaksi ja odotella rauhassa käynnistymistä jos sattuisi väärä hälytys ekalla kerralla olemaan.

Tänne vain kaikki jotka haluavat kauniin kokemusken niinkin kivuliaasta ja rankasta urakasta!

Maissi

Hei.

Olen itse synnyttänyt kaksi lasta Tammisaaressa (03 ja 06). Ensimmäisen lapsen jälkeen ajattelin, että tuonne toistekin ja toisen lapsen jälkeen, että tuonne ei enää ikinä.

Tammisaari on aivan unelmapaikka synnyttämiseen ja ensimmäisiin vuorokausiin vauvan kanssa niin kauan, kun kaikki menee hyvin. Meillä ensimmäinen kerta sujui mallikkaasti ja olimme syystäkin oikein tyytyväisiä paikkaan. Toisella kerralla tulikin onegelmia (streptokokkitartunta) ja niiden suhteen meneteltiin suorastaan ammattitaidottomasti. Ymmärrän kuitenkin, että tämä oli valitettava ja harvinainen poikkeus. Jos meidän lapsiluku vielä on kasvaakseen, Tammisaareen emme enää mene.

Mutta korostettakoon vielä, että Tammisaari on ihana paikka kaikessa vauvamyönteisyydessään.

Harmillista kun oli epäammattimaista.......saako kysyä,mitä tapahtui?Meinaan,että kolmas lapseni,joka syntyi 03/06 syöksytyylillä altistui tuolle streptolle,koska minulta ei ehditty ottaa sitä näytettä ennen synnytystä(sitä ei muuten muualla edes oteta,kuin Tammisaaressa!!!)eikä siten hoitaa minua synnytyksen aikana.Lasta seurattiin tiiviisti ja verikokeita otettiin tiuhaan.Hyvin ammattimaisesti hoidettiin ja kerrottiin asioista.Inhottavaa,kun sinulle on sattunut epäammattimainen kätilö/lääkäri?

Lueskelen mielenkiinnolla näistä synnytyssairaaloista juttuja, kun itelläkin mahdollisuus valita kun on HUS alueella menos synnyttään.

KASSU: Tuo ei kylläkään pidä paikkaansa, otetaan niitä strepto B näytteitä kylläkin muissakin sairaaloissa kuin tammisaaressa kaikissa ei ehkä rutiininomaisesti, mutta jos jotain epäilystä tai edellisessä synnytyksessä lapsella todettu sitten Streptokokki otetaan automaattisesti.
JA etenkin jos ennenaikaisia supistuksia tai jotain tulehdusta raskausaikana jne.... Toisaalta sehän pitää ottaa joskus viikolla esim 30 et siitä on jotain hyötyäkin jos meinataan jo ennen synnytystä hoitaa tai viim. synnytyksen aikana. Kun näytehän ei valmistu samantien.....Pakko asia korjata, kun väärää tietoa ei ole hyvä antaa, voi johtaa harjaan raskaanaolevia....

Toista odottava mamma:))

eva
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2006 klo 14:24 jonna kirjoitti:
Hei missä te Tammisaaressa synnyttäneet asutte? Oletteko kaikki siltä auunnalta?? Asun itse Helsingissä ja haluaisin ehdottomasti Tammisaareen synnyttämään. Syitä ei varmaan tarvitse eritellä, tunnutte tietävän =)

Ainoa, mikä huolestuttaa, on tämä välimatka. Täältähän kestää ajaa sinne Tammisaareen! Mitä, jos kivut yhtäkkiä yltyvät ihan sietämättömiksi? Mitä jos tulee hätätilanne? Mitä jos olen sukuni naisten lailla syöksysynnyttäjä?
Kuulemma ambulanssi kulkee Tammisaaresta Naistenklinikalle 45 minuuttia. Espoon Kivenlahdesta menee suunnilleen sama aika vähän rauhallisemmallakin kuskilla. Kipua voi lievittää lämmittämällä matkaseuraksi esim. geelipusseja, eikä se taida yleensä ihan yhtäkkiä yltyä sietämättömäksi. Jos matkanvarrella on toinen synnäri, sen puhelinnumero kannattaa ottaa mukaan, ja hätätapauksessa sinne voi kurvata soittamattakin.

Yleensä ensisynnyttäjillä menee tosiaan lähemmäs vuorokausi, ja alle tunnin synnytykset ovatkin sitten jo todella harvinaisia (minä en ole kuullut yhtään sellaista tarinaa, ja olen näitä aikanaan ihan etsinyt). Uudelleensynnyttäjällä taas tunti ei välttämättä riitä.

Jos ehtiminen ihan hirveästi huolettaa, niin Tammisaaressa on leirintäalue, jonka yhteydessä on muistaakseni jonkinlaisia mökkejäkin vuokrattavaksi. Monet kauempaa tulevat synnyttäjät ovat majoittuneet siellä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2006 klo 14:44 eva kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2006 klo 14:24 jonna kirjoitti:

Kuulemma ambulanssi kulkee Tammisaaresta Naistenklinikalle 45 minuuttia. Espoon Kivenlahdesta menee suunnilleen sama aika vähän rauhallisemmallakin kuskilla. Kipua voi lievittää lämmittämällä matkaseuraksi esim. geelipusseja, eikä se taida yleensä ihan yhtäkkiä yltyä sietämättömäksi. Jos matkanvarrella on toinen synnäri, sen puhelinnumero kannattaa ottaa mukaan, ja hätätapauksessa sinne voi kurvata soittamattakin.

Yleensä ensisynnyttäjillä menee tosiaan lähemmäs vuorokausi, ja alle tunnin synnytykset ovatkin sitten jo todella harvinaisia (minä en ole kuullut yhtään sellaista tarinaa, ja olen näitä aikanaan ihan etsinyt). Uudelleensynnyttäjällä taas tunti ei välttämättä riitä.

Jos ehtiminen ihan hirveästi huolettaa, niin Tammisaaressa on leirintäalue, jonka yhteydessä on muistaakseni jonkinlaisia mökkejäkin vuokrattavaksi. Monet kauempaa tulevat synnyttäjät ovat majoittuneet siellä.

Hei kiitos! Täytyy käydä siellä tutustumassa. Hyvä juttu.

Tuo leirintäaluea sai mut kyllä nauramaan. Sehän olisikin hauskaa!

Yhteistyössä