Tammikuussa 2011 esikoisen saavia mammoja? =)

Tervetuloa munkin puolesta mukaan :) vaikka tosiaan harvemmin enään tänne muistaa tulla kirjoittamaan kun ollaan ruvettu kirjoittelee facebookissa. Tänään prinsessa täytti 8kk ja huomenna on neuvola ja lääkäri, jännää nähdä miten on kasvanut. Synnytystarinat on meille naisille varmaan vähän kun äijille inttijutut, ainakin mä jaksan jutella ja kuulla muiden synnytyksistä vaikka kuinka paljon. Mielenkiinostoista kuulla teidän uusienkin tarinat. Täällä ollaakin aikasemmin jokus pohdittu miten laidasta laitaan synnytykset ovat. Onneksi kaikilla lopputulos on ollut maailman ihanin ja varmasti suurinosa meistä lähtisi taas synnyttymään eli traumoja toivottavasti ei ole jäännyt kenellekään. Nyt unta palloon ja palaan tytön mitoilla huomenna :)
 
Juuh kyllä ne supparit noilla lääkkeillä on aika hirmusia ja mulla kun niin pitkään kesti koko prosessi joten en todella siitä Juhon syntymäpäivästä sit enää juuri muistakkaab kun pätkiä sieltä täältä.. mutta ne on tässä pikkasta vajaassa 8kk unohtunu.. uusi vauvakin olis kiva jossain vaiheessa.. ite raskusaikaa en kammoksu se oli mukavaa aikaa mut jotenkin kammo jäi alatiesynnytykseen... ja Juhon kanssa missasin niin paljon siinä alussa joten ne hetket haluisin kokea.. lasta en saanu syliin vietiin heti keskoskaappiin kun ei hengittäny kunnolla näytettiin vaan et tämmönen tuli.. noh tiesin et Juho on Juho kun poikaa tiedettiin odottaa jo alkuraskaudesta ekasta rakenne ultrasta... ite olin 3 päivää sängyn oma joten en päässy kun pikaseen kerran sängyllä Juhoa katsomaan ja sitten kun omat jalat kanto oli matka aikamoinen 6kerroksen synnyttäneiden ostastolta 1kerroksen keskolaan huonolla hemoglobiinilla... 6 päivän sairaalassa olon jälkeen päätin ite lähtee kotiin puolkuntosena saisin ainakin nukkua yöni rauhaussa.. on tuskaa olla osastolla keskellä vauvoja kun oma taistelee hengestään muualla.. ja se 2 viikkoa kotoa sairaalan ravaaminen.. oli huono omatunto jos et menny mutta kun aina ei vaan jaksanu matkojen ym takia.. istua kun ei saanu ja matkaa jonniiverran... eikä se Juho ihn omalta tuntunu vielä kotiuduttuaankaan vaan siihenkin meni tovi.. sitten eräänä päivänä miehelleni totesin et nyt musta tuntuu et oon äiti... mutt ehkä tää kaikki vaikeus on tuonu sen että mulla on maailman helpoin vauva.. Juholla on tarkka päivärytmi, lopetti yösyömiset ite ollessaan 2kk mukautuu kaikkeen jopa muutoksiin, voi lähtee käymään missä vaan ja poju on siinäkin mukana.. nukkuu yöt hyvin ja ok päikkäritkin ym tää lista olis loputon.. =)
 
Luojan kiitos olette Tuila hengissä ja voitte hyvin, sekä sinä että Juho. Aivan hirveä synnytys sulla kyllä! Ja vielä kaikki sen jälkeen, ei pysty edes kuvittelemaan miten peloissan ja huollissaan varmasti olit vastasyntyneestä pienokaisesta. :( Toivottavasti saitte koko perhe tarpoeeksi apua läheisiltä sekä sairaalan puolelta. Alkaa oikein ahdistaa sun puolesta. Sä todella helpon vauvan olet ansainnut jos näin voi sanoa :heart:
Mä vähän ihmetteln miks ne tekee niin että antaa odottaa vauvan synytymistä niin monta päivää, en siis sano et asiat ois mennyt sen paremmin jos oisivat heti ois alkaa tosissaan saamaan vauvaa ulos mutta hurjaa että jouduit noin monta päivää kestää niitä supistuksia.
Mullakin kesti kolme päivää ennen kun vauva syntyi, ja mulla meni vesi siis ja siitä vielä se kolme päivää vauva oli masussa ilman vettä. Mua ahdisti kauheesti jälkeenpäin et MIKS ne ei voinnut alkaa käynnistää sitä aikasemmin, pienokainenhan joutui kaikenliaisiin tutkimuksiin siks et oli ollut masussa ilman lapsivettä. Mua vitutti se suorastaan koska ajattelin et jos vauva ois saatu aiaksemmin ulos sen ei nyt tarvitsisis kärsii tutkimuksissa.
No loppu hyvin, kaikki hyvin :)
 
Sitä mäkin olen monesti miettiny... kun mulla oli näitä oireita jo 2 viikkoa ennen ku ees puhuttiin käynnistyksistä ja olin jopa osastoseurannassa tovin pääsin hetkeksi kotoon ja sit käynnistykseen... jo se ettei migreenin takii saa nukutta just 2 viikkoa ennen laskettua aikaa tekee se et oot jo valmiiksi ihan loppu ennen noita 4 koettelemuksen päivää.. se kätilö joka Juhon autto maailaan kävi mua seuraavana iltana osastolla moikkaamassa mut olin niin shokissa etten oikeen kyenny puhuun mitään jälkikäteen olis olli paljonkin sanottaavaa... totes vaan et repesit aika pahasti mut onneksi oot hyvin leikkausalissa tikattu et kyl sä täst kaikesta toivut mun olis tehny mieli sanoo et vittu mut mun lapsi taistelee hengestään mun kunnosta viis.. joo perheeltä ja ystäviltä ollaan saatu paljon apua ja tukea ja mulla on maailman ihanin mies!!! mutta ei juurikaan sairaalasta tai itse en ainakaan koe niin.. Toki fyysisest vammat on molemmilla hyvin hoidettu ja keskolaan olen ikuisesti kiitollinen Juhon hoidosta mut toi henkinen puoli jäi kyl retuperälle ja paljon oon yksin näitä asioita surru ja miettiny viime kuukausina.. nyt sentä jo ihan jees... Mut kuten sanoin onneksi mulla on Juho.. huomenna 8kk ja neuvolan mittoja venaillessa!!! Ainakin ruoka maistuu niin et oon välissä ihan pulassa kun söis ku hevonen.. laiska poika on liikkumaan osaa kyllä mut ei vaan viitsi =) nyt on keksiny et keinuhevosella keinumalla pääsee hyvin eteenpäin ja voi samalla esim sohvapöydältä napata matkaansa jotain..
 
Tuntuu ihan pahalta lukea sun kokemuksista ja fiiliksistä :( Ei oo mitään niin kurjaa kun et jää miettimään asioita itsekseen päässä. Onneksi sulla on ollut tukena perhe ja ystävät, ne on varamsti ollut korvaamattomia :heart:
Mitkä olivat Juhon mitat kun kävitte neuvolassa? Mä ihan unohdon laittaa tänne Sophien mitat jotkat olivat 68,5cm ja 8,230 kg. Viikonloppuja kaikille!
 
Juholla on 8kk neuvola VASTA 11.10 kun täällä oli joku neuvolalääkäri häslinki ja aikoja peruttiin joten mittoja laittelen sitten! Ilokseni tai kauhukseni voin kertoa että Juho on keksinyt uuden tavan liikkua hän menee eteenpäin keinuhevosella keinue ja vauhti on sen mukanen ja vaalee hiustupsu vain heiluu vauhdissa.. ostettiin sitten kävelytuoli sen vuoksi ja nyt sillä mennään sit vielä kovempaa takaperin.. eilen meisteltiin ekaa kertaa äipän kukkasia.. maisto puisti päätään ja yökkäs ja sama piti toistaa vielä kolmesti ennen ku usko ettei se vehka ole syötävää..
 
Mietin itse ihan samaa oman synnytyksen kohdalla, että kun vedet meni tiistainn ja keskiviikon välisenä yönä ja käynnistettiin vasta perjantaina että miksi odotettiin niin kauan.

Jessellä oli viime torstaina 8kk neuvola, lääkärille mennään vasta tänään kun ei ollut kesäsijainen tajunnu merkata meidän aikaa sekä neuvolanpuolelle että lääkärille. 8kk mitat 9765g ja 72cm. Odotin niin jo torstaina että pääsisin lääkärille näyttään Jessen jalkoja ku ihan hirveetä ihottumaa tms. mutta sitten pitikin oottaa vielä tähän päivään. Ja kun se ihan selkeesti kutisee, hilkkaa jalkoja yhtään ja välillä ihan sormin raapii (vaikka neuvolatäti sano ettei tän ikäset osaa rapsuttaa :O Mitähän tuo sitten on..) Mutta jospä tänään lääkäri osais jotain sanoa, atooppista ihoa itse epäilen samoin neuvolasta siihen suuntaan sanoi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mönkiäinen;24758067:
Maija oli tänään ihan innoissaan, kun keksi että kun ottaa tukevasti keittiön oviaukossa olevasta portista kiinni niin sitä vasten pääsee seisomaan polvilleen :) Voi sitä naurun määrää :)
Käyttekö te pikkuistenne kanssa missään "harrstuksissa" Me käydään Juhon kanssa MLL:n järjestämässä loru-ryhmässä näin tiistaisin aamulla ja torstaisin Lahden musiikkiopiston muskarissa.. ja muskarista Juho on tykänny kovasti kun saa esim. itse soittaa marakassia ja jammaa heti kun tuttu biisi tulee... täällä olis myös seurakunnan järjestämiä perhekerhoja lahdessa siis kun asutaan mutta vaikka minä ja poika kirkkoon kuulutaankin niin mun mies ei ja hän on näitä kerhoja vastaan niin en ole sitte tässä asiassa viitsinyt hänen mielipidettään kumota kun monessa muussa asiassa oman tahtoni jyrään.. =) j sitten meillä on aik aktiivinen synnytysvalmennusryhmä joka tapaa vähintään kerran kuussa mutta viimekuussakin nähtiinn 2 kertaa.. saa äidit jutella omiaan ja lapset touhuu keskenään kun kaikki syntyny samoihin aikoihin.. Uskokaa tai älkää teistäkin on tullu ihan uskomattoman tärkeitä mulle tässä parissa viikossa minkä oon mukna ollu.. käyn ehkä liiankin usein täällä kurkkimassa onko joku kirjoottanut jotain.. =)
 
Me käydään Maijan kanssa aina maanantai-iltapäivisin kansalaisopiston järjestämällä lorukurssilla. Maija on tykännyt kovasti loruilusta. Sitten perjantaisin jos päiväunet sattuu käymään kohdilleen niin ollaan käyty äiti-vauvajoogassa.
 
Heippa, me käydään äiti-vauva jumpassa perjantaisin ja se on ollut tosi hauskaa. Oltais haluttu myös muskariin mutta tajusin sen liian myöhään ja ryhmät oli jo täynnä. Onneksi mulla on kaksi parasta kaveria yhtä aikaa nyt mammalomalla, meidän vavoilla on 5vkoa ikäeroa niin niiden kanssa voi hengailla aina kun tuntuu siltä. Ollaan aika paljon tavattu kaupungilla mutta olen jo pitkään ollut sitä mieltä että olisi kivempi tavata jonkun kotona kun ne pikku tyypit rupee jo olee sen ikäseiä et ei ne sylissä kauan jaksa istua :) Ja muutenkin rennompaa äideillekin jos lapset saa peuhata lattialla rauhassa.
tuila80 joo tää ryhmä on mullekin ollut tosi tärekeä :) Varsinkin odototus aikana kirjoittelin varmaan päivittäin tänne, oltiin kaikki tosi akiitivisia. Tietty nyt pienokaiset vie niin paljon aikaa et ei ehdi samalla tavalla kirjoitella. Mutta aina on kivaa käydä täällä lukemassa mitä ihmisille kuuluu :) Voikaa kaikki hyvin!:heart:
 
Vitsit, olin ihan unohtanu tulla tänneki katsomaan kuulumisia! Päivät menee niin äkkiä ja illalla sitä usein sitten vaan jää sohvalle telkkarin ääreen notkumaan, kun lapsi on menny nukkumaan (jee, Viljami nukahtanu nyt monta iltaa peräkkäin niin, että vien sen sänkyyn, laulan tuutulaulun, sanon hyvää yötä ja lähden huoneesta :D) ja sitten ehkä käväsee vähän facebookissa kirjottelemassa.

Hurja kyllä Tuila tuo sun synnytys! Tuli kyllä kanssa ihan kylmät väreet täällä, kun alko miettiä, että jos omalle pikkuiselle olis käyny noin! Mutta onneks onneks kaikki on nyt hyvin ja sulla noin ihanan helppo vauva :heart:

Viljamin 8kk mitat oli 71,5cm ja 7925g. Ja nyt niitä kolhuja alkaa muuten tulemaan, kun poika kovasti liikkuu ja haluu nousta vaan seisomaan koko ajan, mutta ei ihan vielä joka kerta pääse! Kitara ja syöttötuoli on kaatunut sen päälle ja kaverin sohvapöydän alatasolle osu otsa ja nää on tapahtunu kahden päivän sisällä...onneks ei mitään pahaa oo sattunu, lähinnä vaan pelästyny tilanteita tietty, mut sohvapöytä jätti kyllä pienen mustelman otsaan. Vaikka kuinka koko ajan äiti vahtii, niin sitten just kun kattoo muualle, niin jotain sattuu...

Me harrastetaan vauvauintia Viljamin kanssa aina lauantaisin. Ekat pari kertaa Viljami oli aivan innoisssan, mutta nyt viimeset 4-5 kertaa on ollut kyllä itkua. Ei nyt ihan koko puoltatuntia, mutta kuitenkin. Vauvauinnin kellonaika kyllä varmaan vaikuttaa, kun se on 11.30 ja yleensä päiväunet Viljami nukkuu niihin aikoihin. No, parin viikon päästä se aikaistuu puolella tunnilla, että ehä sit alkaa menee paremmin :) Ei me vielä kauaa olla siellä käyty ja jollain kestää vähän tottua siihen veteen ja kaikkeen. Muuta ei harrasteta, mutta mulla on paljon kavereita jotka on mammalomalla kans samaan aikaan, joten nähdään epäsäännöllisen säännöllisesti. Mutta ollaan me kyl Viljamin kans myös aikamoisia kotihiiriä. Muskari vois kyllä olla kiva ja varmaan jossain vaiheessa mennään ainaki kokeilee :)

Mullekin on tää ryhmä ollu tärkee, niinku Monchichi sano, mäki kävin täällä raskausaikana lähes jokapäivä, jos ei kirjoittelemassa, niin ainakin kattomassa onko uusia juttuja! Ja se tammikuu vasta jännä olikin, kun kaikki vaan odotti, että koska koska :)

Voikaa hyvin kanssamammat :heart:
 
Käytiin siellä 8kk neuvolassa Juhon kanssa vaikka poika on ensi viikolla jo sen 9kk ja mitat oli 9,890kg ja 73,1 cm pitkä.. pituuttaa tullu huisisti lisää jonka äiti huomaa housun punteissa eli eli siirryimme 80cm housihin tosin paino menee -käyrällä ja sen huomaa housun vyötäröstä eli nuo 80cm housut tippuu jalasta ja reidet on kun teltat noissa pöksyissä... Saatiin taas noottia kun ei olla vielä kiinteissä kokeiltu kalaa.. noh paha on kokeilla kun ite olen sille kovasti allerginen jo pelkkä haju saa röörit tukkoon ja mun mies on viikot töissä muualla ni kukas täällä syöttelee...? 3 kerta jo kun asiasta mainitaan rupee ottaa pannuun.. lääkäri kyseli et näkeeko Juho mun mielestä kunnolla sanoin et se noukkii pöydän alta leivänmuruja.. no kuuleeko normaalist.. kuulee jos haluu kuull.. esim ei sanaa ei muka ole kuulevinaankaan.. hehee... :LOL:
 

Yhteistyössä