TAMMIKUUN TOIVOT tammikuussa

tuttemui ja sarabi ONNEA paljon vauvoista :flower: :heart:

Lappitar pääsi matkaan,onnea myöhässä toivottelen! vauvauutisia odotellessa =)

Tänne ei mitään uutta....tällä hetkellä jopa tuntuu siltä et jaksan vielä odottaa eikä olo ookkaan niin kärsimätön :whistle: mun mielialat ne vaihtelee sitten koko ajan! No joo oon kypsä tähän pullero oloon,mut tavallaan mietin et apua sitku pitää lähteä synnyttämään ja vauvan saa tänne niin iiiks työtä riittää :eek: huoks tätä mielialaa...hyppii laidasta laitaan ajatukset! Jännittää,pelottaa ja silti niin odottaa tulevaa :heart: :D

Mut nyt ei ees järki luista niin poistun... :hug: kaikille

mmamaa 38+0
 
Sarabi, ONNEA porukan ekasta tammivauvelista! :heart: :heart: :heart:
Ja Lappitar, tsemppiä vauvanhaku-reissulle!

Voi perse en paremmin sano tätä oloa. Siis unohtuu kyllä raskaus ja synnytyksen odottelu kun on niin hirveä flunssa. Ääni on tosiaan kadonnut (huom, ei voi edes valittaa miehelle tai kenellekään kun ei tule ääntä!!) ja silmät vuotaa ja nenä vuotaa ja vihreetä limaa on kaikki röörit täynnä. Kiva kun selällään on edelleen se ainoa hyvä asento nukkua niin valuuko kaikki sitten tuonne kurkkuun. Otin nyt illalla päikkärit ja heräsin siihen kun meinasin tukehtua. Grrraaah. Pitäis nauttia muka näistä viimesistä päivistä/viikoista kun on yhdessä kasassa niin paskat.... ärrinpurrin murrin. Olo on surkimus ja pitäis vielä syödä jotain... täällä on tän päivän saldo puolikas reissumies ja jacky-makupala ja mynthoneita. Kai tässä on pakotettava ittensä syömään jotain mutta kun ei mikään uppoa.

Anteeksi valivaliviesti, teillä on monilla miljoona kertaa pahempia vaivoja ollut ja on nytkin, kuin mitä mulla mutta ketuttaa ihan hirveästi kun ei jaksais enää...kohta viikon tässä pöhnässä jo ollu niin sais mennä ohitte. Mrrh.

Juu-uh, toivottavasti mun kroppa nyt olis sen verran fiksu että ei alkais punkemaan tätä vauvaa ulos nyt kun olo on mitä surkein.... toivottavasti tästä flunssasta seuraa edes se, että vauvakin saa vähän puolustuskykyä. En tiiä onko se edes mahdollista, mutta jotain positiivista pitää tästä kaivaa ;)

Mukavaa vointia kaikille, kyllä voin kuvitella kaikilla olevan jo vähän hermot pinnassa nyt, mutta sekin kuulunee asiaan :heart: Ilman teitä olis vieläkin kurjempi olo :hug:

 
SEE
Alkuperäinen kirjoittaja Tuttemui:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs O:
Tuli muuten tos mieleen et minne on tuttemui kadonnu??

Mrs O & Nti Eelis 36+1
Oysiinhan me kadottiin kontrollikäynnille 31.12. Sinne jäätiinkin käynnistykseen ja täydellinen poikavauva syntyi samana iltana klo 18.14 :heart: Painoa pikkuihmeellä oli 3070g ja pituutta 49cm.

Eilen kotiuduttiin, kun saatiin painonlasku tasoittumaan ja "läpäistiin" kaikki mahdolliset tutkimukset ja verikokeet. Kotiinlähtöpaino oli 2860g, joten pientä nyyttiä täällä hoitelemme.

Palaan myöhemmin lukemaan muiden kuulumisia ja jakamaan upean synnytyskokemukseni.


jahvetti jos käyt lukemassa kuulumisia, kerro helmille08 terveisiä :wave: ;)
Onnea TUTTEMUI ja perhe!! Olen niin iloinen teidän puolestanne :heart:

T:SEE ja poju 10kk( Helmi 08)
 
:heart: Onnea Tuttemui ja Sarabi pienokaisista :heart:

Lappitar onnea matkaan =) .

Oma napa voi hyvin. Kiirus päivä olllut. Aamu kuilui shoppailessa, iltapäivällä oli aika lymfaan ja ilta menikin kaverin luona kuulumisia vaihtaessa.

Sairastelijoille pikaisia paranemisia ja supistuksia niitä kaipaaville :flower: .

Nyt on ihan pakko lähteä laittamaan lapsukaisia nukkumaan :wave: .

:heart: Anni ja masu 36+3 :heart:
 
Tuttemui ja Sarabi, onnea nyyteistä :heart:

Sit omaa napaa...
Olo kuin valaalla ja joka paikka iha turvoksissa, yöunet kadoksissa jne...

Tänään olit sit siellä Tyksissä ja taas uudelleen mittasivat vauvan painoa ja huh huh ...
Nyt rv 38+4 ja vauva painaa jo 4100g :x Lääkäri sitten määräs käynnistyksen keskiviikoks, paikalle siis heti aamusta 07-08.


Olisin niin toivonut että saisi luonnollisen synnytyksen, esikoisen kun käynnisty vesien menolla, kesti niin kauan ja valtavasti supistuksia jotka ei avannut. Toivottavasti tuo nyt sit käynnistyy kans ja avaa paikkoja. Uhkailivat et ei ne kaikki käynnistykset kaynnisty, ihan uutta tietoo mulle.

Kohdunduulla ei oikein mitään vielä tapahtunu, sama kuin kuukausi sitten eli 1cm auki, kaula oli sentään lyhentynyt sentillä, nyt 2cm. Vauva ei oo kunnolla laskeutunu eikä kiinnittynyt.
Joten veikaan et rankkaa tulee olemaan....
Nyt kaipaan kovin kokemuksia jos jollakin on käynnistyksestä ja varsinkin jos paikat vielä ihan vaiheessa?

Kiristää, harmittaa ja v******* ihan kaikki.
Tavallaan oon tyytyväinen et käynnistetään mut mut mut... Mikään kun ei varmaa oo ja toi vauvan paino jo nyt!!!!
Millä ihmeellä sen saan ponnattuu pihalle??? :kieh: :headwall:

Avaan Nikolain, morjens :wave:

Ja anteeks valitus.
 
:heart: Onnea Tuttemui ja Sarabi!! :heart:

Ja lappittarelle tsemppiä vaikket tätä enää näekkään.. :)

TeeBird toivottavasti kaikki menee kumminkin hyvin, mutta oon ite miettiiny tota kanssa jos menee käynnistykselle, että miten se sujuu jos paikat ei oo ihan valmiit ja vauva on iso. Mutta eiköhän ne tiiä mitä ne tekee... Mutta ihanaa että kohta sulla on nyytti sylissä!!!

Tuizu ihana kuulla että jollekin muullekin on tullu pahaa oloa loppuvaiheessa, ainakaan vielä ei oo täälläkään ollu oksennus edes lähellä, mutta sellasta yököttävää oloa on joka päivä. Tiiä sitten mistä sekin johtuu, voiko vauva painaa jonnekkin sellaseen paikkaan joka sitte aiheuttaa sen...

arabia Täällä on häpyhuulissa ollu turvotusta jo aika kauan, josta on tosissaan tullu sekin olo ettei seksi niin houkuttele.. Tuntuu että on paikat "suurentunu" muutenkin aika paljon, tai sitte mulla on tosi vilkas mielikuvitus... :LOL: Mutta näillä liitoskivuilla voihan se pitää paikkansakin. Ja jalkapohjia mulla särkee usein jos oon kauan ollu jaloillani, johtunee tosta +18 kilosta...

Pearl84 Kun mä soitin kelaan anoessani uutta verokorttia, niin ne sano sieltä että ne toimittaa sen prosentin kelaan, ja sitten se laitto mulle postilla muutosverokortin jonka vien duuniin. (tosin vasta loppuvuodesta jos sinne meen takasin..) Ja mulla nousi puolella prosentilla veroprosentti, kuulemma sen takia, että näitä kelan tuloja verotetaan enempi entä palkkatuloja, koska palkkatuloissa on niitä tellejä ja lellejä... :|

Sirts Täällä mennään kanssa rollaattorien perässä, :D , ja odotellaan että päästäs normaalivauhtiin kun ei jaksas enää madella...ihan kun etanat konsanaan.. :LOL:

No juu, eipä muuta tällä erää... Hyviä vointeja kaikille!!!

Monna79 & nappula 36+4
 
Teebirdille tsemppihalit tulevasta koitoksesta :hug: On se hurjaa miten erilaisia tosiaan nämä raskaudet ovat, ja miten erikokoisia vauveleita tulee. Kai ne siellä sairaalassa kuitenkin katsoo että mahtuu isompikin vauva tulemaan, ei kai mitään väkisin tarvitse tehdä. Toivottavasti ainakin!
Mulla muuten verokortin prossa tipahti 7% joten aika huiman paljon! Loppuvuodesta kiva olla töissä kun on niin pieni veroprossa. Mä siis kelan kortin tilasin ja palkkatulolle oman, mutta molemmat on laskettu samasta köntästä eli samalla prossalla menee ne molemmat. Jos menee töihin loppuvuodesta, kannattaa pyytää vuosirajallinen kortti. Kelan kortti menee lankoja pitkin ja oma tulee kotiin joka duuniin pitää sitten toimittaa. Vien loppuviikosta omani, kunhan vain saan sen.


Jaahans, mustaherukkamehun kimppuun vaihteeksi, ei pitäis ainakaan vitamiinin puute sillä saralla olla... vaikka silti on myös yksi inha afta suuhun tullut. Mur.

Mutta jep, tämmöstä uikutusta täällä taas...
 
Lara83
Oikein paljon onnea Tuttemui ja sarabi vauvoista!

Paljon tsemppiä kaikille joilla "eräpäivät" jo poksuneet, toivottavasti pääsette pian tositoimiin! :)

runttipulla mä olin kauheessa kesäflunssassa just ennen kuin esikoinen syntyi ja neuvolantädin sijainen sanoi silloin että tosi harvoin synnytys käynnistyy kovin kipeenä.. En sitten tiedä oliko faktaa vai ihan mutu-tuntumaa mutta mä ehdin juuri terveyhtyä ja kerätä pari päivää voimia takaisin ennen kuin lapsivedet meni. Toivottavasti säkin tervehdyt ennen h-hetkeä :)

Oma fiilis on oikein hyvä, ei haittaa ollenkaan ettei ole mitään tuntemuksia. Olis vielä paljon puuhattavaakin kotona... sairaalakassit edelleen pakkaamatta ja vauvan peitto pitäisi pestä ja sänky pedata...Mutta ehtiihän tässä :whistle: :D

Lara83 ja Eemeli 38+5 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mimssu82:
Sarabille ja Tuttemuille paljon onnea pikkuisista!! :flower: Hetkinen..olikos Sarabin vaavi nyt sitten eka virallinen tammivaava..? :)
Sarabilla näkyy joulukuisten pinossa et laskettuaika olis tammikuun 6, mutta ei tuolla meidän listalla näy ollenkaan. Ja joulukuisissa näkyy kirjoitelleenkin ainakin viimeaikoina, joten onko se sit "tammikuun toivojen"-pinon vauva??!!? En ole näitä listalla olemattomien vauvoja lisännyt etusivulle. Oletko sarabi jossain vaiheessa ilmoittautunut ja tippunut listalta pois? Silloin totta kai lisään sinutkin sinne.

Onnea Tuttemui ja Sarabi!
 
Hyvän kokoinen on TeeBird sullakin vauva. Minä kävin tänään 38+0 äitipolilla ja ultrassa ja painoarvio 4500g :eek: . Osastolle pitää mennä keskiviikkona aamulla klo 9 ja alkavat yrittämään käynnistystä tableteilla. Paikat pehmeät, kanavaa 2-2,5 cm, auki 2:lle sormelle. Voi mennä kuulemma kolmekin päivää ennen kuin syntyy. Tableteilla aloitetaan keskiviikkona. Jos ei lähde sillä synnytys käyntiin mutta jos jotain saa edes aikaan niin torstaina saliin ja tippaan ja kalvot puhkaistaan. 36+1 oli painoarvio 3700g joten hurjaa vauhtia on vauva masussa kasvanut. Lääkäri vitsailikin että jos loppuun menis niin vois painaa 5,3 kg :whistle: .
Minua tutkinut lääkäri pyysi ylilääkärin paikalle että kysyy siltä mitä tehdään. Ylilääkäri oli sitä mieltä että normaalisti ei ison koon vuoksi käynnistetä, koska ultran kokoarvio ei ole tarkka. Epäili vauvan olevan kuitenkin iso ulkoapäin tunnustelemalla ja minun edellisten 3980-4230g painavien vauvojen perusteella ja siksi oli käynnistyksen kannalla. Eli keskiviikkoaamusta eteenpäin muutamaan päivään en ole listaa päivittämässä, mutta teen sen sit kotiuduttuani. Huomenna tosin täällä varmasti vielä pyörin.

Peukut pidän pystyssä olon kanssa tuskaileville ja lasketunajan ylittäneille, toivottavasti pian pääsette tosi toimiin!
 
TeeBird Mulla aikoinaan esikoinen käynnistettiin "väkisin" vähäisen veden ja vauvan pienen koon vuoksi. Paikat oli siis visusti kiinni. Kahtena pvänä antoivat suuhun kielen alle laitettavia nappeja, jotka sai supparit aikaiseks. Ne tosin kesti vain pari tuntia, samoin nännejä piti hieroskella... Kolmantena pvänä sit aamulla heräsin säännöllisiin suppareihin ja niin se poika lähti syntyy. Meillä vain poika tosiaan painoi 3120g, (luulivat alle 3kg painoarvion mukaan) niin en sit tiedä mitä on puskea kilon painavampi maailmaan...

Mä oon taas siivoillu yön... nyt jos sit koittais mennä nukkuu et ehtis viel unta saada... laitan kyl pesukoneen ja kuivausrummun viel pyörii niin saa tuota pientä pyykivuorta purettuu... Se on oikeesti melkoisen pieni kun olen melkein joka yö innostunu siivoilee ja pessy sit samal pyykit pois. Aamulla vain tympeä nousta väsyneenä... mut minkäs teet kun ei nukuta!!

Mrs O & Nti Eelis 36+3
 
Ei tuu taas uni ei.
Tyttö käveli tunti sitten mun sängyn viereen ja siihen loppui mun nukkuminen :kieh: .

Johjo Kylläpä on samanmoiset jutut sitten meillä menossa ja samana päivänä vielä.
Mulla siis kans tuo koko käynnistyksen syynä mutta myöskin sellanen että vauvan vartalonympärys huiteli jossain ihan muualla kuin millään käyrällä.
Paksuvatsainnen vaavi siis myös tulossa kuten esikoinenkin. Toivottavasti ei vaan ole samat vaivatkin eli ilmaa valtavasti yms. joka sitten vaivasi pientä alusta alkaen.

Tableteilla ne tätäkin yrittävät käynnistää. Kuulostaa vaan valtavalta et siinä voi mennä montakin päivää eikä välttist siltikään käynnisty.
Mä jo nään mielessäni kauhukuvia kuinka loppu ja pihalla taas olen kun en siellä sairaalassa viimeksikään 10vrk nukkunut laikaan..
Toiveenahan oli olla max 2 yötä ja vaavin kans kotiin, eipä onnistu taaskaan tuo...

Tyttö taas jotain itkee tuolla joten pitää kai menä , tämäkin vielä!!! :kieh: :kieh: :kieh:
 
Heips vaan !Täällä tylsistynyt mamma joka laitettiin vielä kotio ja pitää mennä käynnistykseen 8.päivä :( Kyllä tuntuu et ihan vaan hyppyytetään turhaa..ei ollut ku kuulemma kontrolli käynti ja käynnistyksen päättämis juttu toi mun eilinen käynti..kyl otti päähän.Sano et nyt voi mennä kotiin rauhassa valmistautumaan..mitähän p....tä tässä sitten on tähän asti tehty :saint: muutenkin sai lääkäriä odottaa 2 tuntia ja ku pääsin sisäl ei menny 10min. AARRRGGG!!!Kyllä tämä odottelu on sit pers... :ashamed: No anteeks tämä valitus :ashamed: ONNEA HURJASTI JO VAAVIN SAANEILLE!!!Tahtois jo oman =) Käynnistyksestä eli viimeksikään ei ollut alakerrassa mitään tapahtunut ennen niitä suunkautta annettavia lääkkeitä mut ei ollut kova synnytys vaikka pelkäsin ..eli puolenpäivän aikoihin otettiin sisään ja sain varmaan kahteen otteeseen ne lääkkeet ja ei juuri supistellut.sitten ennen puolta yötä sain kipulääkettä ja nukahtamislääkettä koska oli niin heikkoja supistuksia et saisin nukuttua mut poika päätti toisin ja syntyikin vähän reilun parin tunnin kuluttua vaikka olin varma et ei kyl sinä yönä tule ja aika helppo synnytys oli..jäi hyvä maku siitä =) pitää toivoa et kävis yhtälailla nyt.. :wave:
 
Käynnistykseen menijöille Hurjasti tsemppiä matkaan :wave: toivottavasti vauvat syntyvät nopsaan ja käynnistykset tehoaa ;)

Voi kunpa täs itekkin pääsis jo pian vauvanhakuun. ei täs olos muuten valittamista,mut ei tää hääviä oo kumminkaan olla näin isomahainen |O kaikki tekemiset on niin paljon hankalampaa ja hermo kireällä liian usein :kieh:
En tiedä laskeutuuko tuo vaavi hiljakseen alemmas kun eilen ja tänään tuntuu vihlasuja alamahassa ja tuola lantion seudulla paine käy.välil ehkä selkääki hiukan jomottelee ja muita tälläsiä pikkuvaivoja . Mut ei mitään verrattuna teihin joilla supistaa ja kipuja reippaasti. Kunpa nyt vauvoa ilmaantuis taas...varsinkin teille joilla laskettukin jo yltietty :whistle:

vieläkös emmy83 oot täälä...? tulit vain mieleen...
hmm ja ketäs vielä joilla laskettu meni...ei taas auta kun odottaa ja jännittää ilmaannutteko seuraavan kerran paikalle vauvauutisten kera ;)

voimia kaikille loppumetreille!! :wave:

mmamaa 38+1
 
mmamaa täällähän minä vielä ja yhdessä koossa. epäilen vahvasti, että meilläkin menee sinne käynnistykseen, mutta sitäkin arvioisaan vasta rv 41+5, kun on yliaikaistarkastus jorvissa. Sinne lasken päiviä.

Mietin tuota laskettua aikaa, mulla ultran mukaan tosiaan 4.1, mutta kuukautisten mukaan vasta 12.1, että jos nyt eläisin sen mukaan, niin olis viikko vähemmän rv:tä. No kunhan mieitn aikani kuluksi kaikkea.

turvotuksista joku puheli, mulla on jalkapojat tosi turvonneet, ja ne on tosi kipeät jos seison liian kauan paikoillaan. Ja varsinkin saunan jälkeen on ilkeä olo, mutta saunassa on niin ihana rentoutua, en luovu siitä. Ja ties koska pääsee saunaan jos tulee tikit. Ja häpyhuulet kans kivasti turvoksissa, mulla ei kyllä vaikuta seksihaluihin ollenkaan. Niitä taitaa olla turhankin kanssa..

Meillä neuvolatäti käski nauttia vikoista hetkistä kahdestaan ja nauttia raskaudesta, mietin kyllä todella että kuka tästä olotilasta voi nauttia. Mutta eilen kun saunan jälkeen puin vaatteet päälle, niin mieitn että kyllä tätä masua tulee ikävä, jollain oudolla tavalla, en ole oikein ikinä ollut tyytyväinen olomuotooni ja nyt voin kerrankin olla ylpea mahasta, vaikka iso onkin. Kuljenkin kotona melkein aina maha paljaana. Ennen raskautta yleensä istuin tyyny mahan edessä kun inhosin vatsaani.
Ja onhan se totta, että tätä hetkeä kun ollaan vain kahdestaan miehen kanssa ei saa takaisin. Toki niitä kahdes keskisiä hetkiä tulee, mutta ei tällä tavalla. Nyt pitää vain nauttia näistä hetkistä, vaikka vaikeaa välillä on kun ajatukset pyörii vain vauvassa.

Tänään mennään mun vanhemmille syömään, niin tulee vähän jotain muuta tekemistä kuin vain kotona oloa. Pyykkiäkin voisi taas vaihteeksi pestä.

Meillä koti ollut viime viikot siistinä, kun iltaisin iskee levottomuus, niin eilenkin siivosin melkein koko kämpän, en imuroinut, mutta muuten.

Emmy ja prinsessa 40+2
 
Heips!

Johjolle ja Teebirdille ja Kesää Odotellessa, tsempit vain käynnistykseen =) Mulla tuttavapiirissä on yksi käynnistys joka oli aika hurja juttu, siis ei paha vaan jännä kun oli viikkoja 41 plus jotain, huomasivatte sairaalassa että vauva on perätilassa. Sit sanottiin että mahtuu tulemaan perät eellä, ja siis käynnistettiin aika pian siitä kun huomattiin se ja muutenkin oli jo yli ajan, mutta kokoarvio heitti 700g joten olikin reilusti yli neljä kiloinen eikä sit mahtunutkaan tulemaan. Sektio lopputulemana. Eli annettiin mennä melkein kaks viikkoa yli, perätilassa, painoarviot heitti päin seiniä ja alotettiin käynnistyksellä ja punnauksilla ja sit kuitenkin lopputulemana sektio. Sinällään kaikki meni hyvin ja terve vauva tuli, mutta monen mutkan kautta kyllä ;)

Mittaako ne mitään paikkoja jos on tosi iso vauva tulossa? Luulisi että varmistetaan, ettei tarvii 20h punnertaa ja avautua ja sit ei siitä mitään tulekaan? Vai meneeköhän se just niin... toivottavasti kuitenkin menee teillä just hyvin, syntyy nopsaan ja tulee ulos niin helposti kuin se nyt on vain mahdollista =)

Lara, mä toivon kans että ei nyt lähtis tulemaan tämä vauva kun olo on mitä on... kaipa se luonto hoitele tässä asiassa jotain, toivon ainakin niin. Tänään ei vuoda silmät joten yksi vaiva on karsiutunu ainakin nyt aamun osalta pois ;) Mietin tossa että pitäiskö huomenna käydä työterpassa piipahtamassa (samalla kun vien verokortin duunipaikalle) jotta voisivatte katsoa kurkun pään ja poskiontelot... toisaalta luulis että jos on joku tulehdus niin olis kuumettakin. No, katon huomisaamuna tilanteen sitten. Tuntuu vain ettei tuo räkä liiku oikein tuolta nenän rööreistä mihinkään ja se mitä tulee on kaikkea muuta kuin kirkasta limaa..
Täällä pyörähti sitten 39. viikko käyntiin, eli tänään on viikkoja tasan 38.

Nyt kärsä vähäks aikaa tyynyyn vielä, mullakin meni yli kolmeen ennenkuin aloin nukkumaan. Huomasin että täällä oli muitakin yökyöpeleitä =)

runttis ja toukka 38+0
 
Elikkä Lappitar on nyt kaukana kotoaan Rovaniemellä vauvaa hakemassa. Yön oli kuunnellut vauvojen syntymistä ja nyt aamulla saanut ensimmäisen käynnistystabletin. Hyvin voi mamma siellä. Kehui lääkäriä mukavaksi! Vauvallakin kaikki hyvin, vaikkei lapsivettä ole..... jännäää

Anar viestintuoja
 
Huomenta kaikille,

Runttipullalle toivottelen edeleen paranemisia. Ei kuulosta hääviltä tuo sinun olosi kipeänä kun näin vaivattomanikin päivät tuntuvat niin kovin pitkiltä ja tylsiltä :hug: .

TeeBird ja Johjo ovat menossa käynnistykseen huomenna, tsepit sinne :) .

Mulle on kertynyt kokemusta kaikensortin käynnistyksistä. Eka raskaus käynnistettiin yliaikaisena, viikolla 41+3, täysin epäkypsästä tilanteesta. Sain osastolla ma-ke 2-3x päivässä tablettimurusia kohdunsuulle kypsyttämään tilannetta ja oikeastaan niiden saldona oli muutama hassu supistus ja ainut kuka/mikä siinä kypsyi olin minä itse.
Onneksi lääkäri päätti, että oli torstaina tilanne sitten mikä tahansa niin pääsen saliin ja siellä otettiin käyttöön järeämmät keinot eli laitettiin tippa ja heti kun mahdollista oli niin puhkastiin kavot. Vielä siinä muutaman tunnin ajan sai jännittää, että lähteekö synnytys käyntii. Sanottiin muistaakseni, että kuuden tunnin sisällä pitää alkaa tapahtua jotain konkreettista tai edessä on leikkaus. Onneksi avautuminen alkoi siitä pikkuhiljaa edetä ja kahdentoista tunnin avautumisen ja yli tunnin ponnistamisen jälkeen syntyi meidän esikoinen. Kaikkien yllätykseksi painoa "pikkuisella" oli melkein 4900g ja pituuttakin komiat 56cm, joten eipä ollut ihme, ettei kohtu ihan pienillä keinoilla jaksanut supistella kun tuommoista painoa oli kannellut.

Kakkosen-nelosen käynnistykset alkoivat sitten kaikki vähän kypsemmästä tilanteesta. Muistaakseni kohdunkaulaa oli jäljellä 1,5-2 cm ja -suu oli auki 1-2 cm ja nelosesta oli tihkunut korkealta kalvoista lapsivettä jo pari päivää, mutta supistuksia ei ollut. Näissäkin käynnistyksissä meni aikaa 1-2 vuorokautta kun pelkällä tipalla (jolla siis heti aloitettiin salissa) ei saatu aikaan oikeita, omia supistuksia vaan vasta kalvojen puhkasun jälkeen on synnytys lähtenyt sitten oikeasti käyntiin. Itse synnytysten kestot ovat olleet sitten enää 7h, 4h ja 3,5 h. Käynnistäminen on ollut ihan hyvä, turvallinen ja hallittu tapa synnyttää. Se mikä mua on kypsyttänyt on tuo odottaminen että lähteekö homma käyntiin ja milloin. Ja tosihan se on, että eihän se osastolla saatikka salissa nukkuminen mitään hääviä ole, joten univelkaakin siinä sitten ehtii lisää kertyä. Loppupeleissä yksilöllistähän tämä kuitenkin on ja tiedän monen muun käynnistyksen lähteneen liikkeelle tosi nopsastikkin. Mitään paineita/ennakkoasenteita ei kantsi itselleen varmaankaan ainakaan mun juttujen perusteella muodostaa. Avoimin mielin ja eteenpäin niin kuin muinoin mummo lumessa :LOL: .

Monella alkaa olla jo niitä oikeita lähtöä ennekoivia tuntemuksia. Mullakin on muutamana päivä ollut jonkinsortin supistuksia ja niin kuin mmamaa kirjoitteli tuossa aiemmin niin mullakin paine ja vihlasut tuolla alakerrassa ovat alkaneet lisääntyä. Mutta ei näillä oireilla minnekkään synnyttämään olla lähdössä, joten eiköhän sitä käynnistykseen päädytä tälläkin kertaa. Mita sitä nyt tuttuja rutiineja viimeisellä kerralla menisi muuttamaan :kieh: .

Nyt täytyy kömpiä aamukahville. Ihanaa, että huomenna alkaa lasten koulut on nimittäin muutamat viimepäivät menneet isoilla pelkäksi tappeluksi ilmeisen tylsistymisen vuoksi ja mulla alkaa olla pinna sen vuoksi aikalailla finaalissa :kieh: .

Leppoisaa loppiaista kaikille :wave:

:heart: Anni ja masu 36+4 :heart:
 
Käynnistyksestä sananen Eli mulla molempia raskauksia on käynnistetty ja molemmat lähteneet erilailla sitten käyntiin. Eli esikoisen kohdalla mulla jo pieniä supistuksia tuli pari päivää aiemmin tehdyn sisätutkimuksen ansiosta. Puolikas tabletti suun kautta aamulla 10 aikaan ja siitä alkoi supistukset voimistua. Koko päivän niitä tuli ja yöllä sitten voimistuivat, saliin päästiin 5 aikaan aamulla ja vauva syntyi vähän ennen puolta päivää :). Itse koin myös synnytyksen turvalliseksi ja hallituksi. Eli hyvät kokemukset jäi. Esikoinen syntyi 40+1 ja käynnistyksen syy oli insuliinihoitoinen rd.

Toisen kohdalla liikkeelle lähdettiin epäkypsästä tilanteesta rv 40+3, eli mitään supisteluita taimuita tuntemuksia ei ollut. Sain kahden päivän ajan 3x päivässä puolikkaan tabletin suun kautta, ei mitään vaikutusta. Lääkäri sitten teki tutkimuksen ja päästi kotiin ( oli lauantai), että tulla maanantaina takaisin, no tuosta tutkimuksesta sitten lähti epäsäännölliset supistukset ja kotona niitä tuli ensin harvakseltaan.. Yö meni kotona ja seuraavana iltapäivänä sitten niitä alkoi tulla 5 minuutin välein, odottelin niitäkin sen pari tuntia ja sitten synnärille. 4 cm auki ja saliin 5h siitä syntyi meidän kuopus.

Nyt jännätään lähteekö tää kolmas itsekseen käyntiin, toisaalta jännä,kun en tiedä millä tavalla se mulla lähtis luonnollisesti käyntiin vai lähtiskö ollenkaan ja milloin. Ennen laskettua tuskin ainakaan kun ei edellisetkään.. Jänniä aikoja nämä viimeiset viikot. Malttia,malttia se on valttia...

:LOL:

eema 38+2
 
Johjo Sarabi näytti olevan LA 13.1, ainakin tällä listalla...

ON; Nukuin hirveän hyvin tämän yön, siis 10h yhteen putkeen!! :D Sitten oli kyllä hirveä vessahätä kun heräsin... :x ;) Ei ole enää ollut mitään ripulointia, ja olo ihan ok. En tiedä mistä eilinen tuli... Noh, onneksi oli lyhytkestoinen "vatsatauti" jos niin oli...

Johjo ja Teebird Tsemppiä huomiseen käynnistykseen!! =) Ja Kesää odotellessa 8. päivän käynnistykseen! =) :heart: :heart:

:heart: Enkelitytön äiti ja Toive 36+6 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enkelitytön äiti:
Johjo Sarabi näytti olevan LA 13.1, ainakin tällä listalla...
Hyvä kun huomasit. Minä en tajunnut katsoakkaan enää niin pitkältä kun joulukuisissa oli la 6.1. Luulin että olis la siirtynyt joulukuulta tammikuulle kun joulukuisissa enemmän kuitenkin kirjoitellut. Hyvä kun joku huomasi niin korjaan tiedot listaan.
 
Sarabille onnee tähänkin pinoon! :heart: Ja tietty muille vauvautuneille tasapuolisesti! :flower:
Lisäsin Sarabin tonne joulukuiseen pinoon (hänen ohjeiden mukaan LA oli muuttunut), kun hän oli 100% varma et joulukuussa vaavi syntyy... Eli silleen... :ashamed:

(.) Täällä vedetään vauvaista arkea imetysten ja vaipan vaihtojen kera. Yöt menee kukkuen pikkumiehen kera ja nukun sit kun vauva nukkuu... Eli odottelen et alkais tuo päivän rytmi muodostua paremmaksi.
Painoa herralle ei oo tullu lisää vaikka syö koko ajan. Onneks terkka sanoi et toi on normaalia imetettyjen vauvojen kans: painon nousu on hidasta.
Kovasti pikkuinen yrittää päätäänkin nostaa ja siristelee ympäriinsä. Pieni, mut tarmoikas pakkaus. :heart:

NP ja Tirri 13pvää :xmas:
 

Yhteistyössä