Tammikuu 2012, onko vielä muita?!?

Mulla kans öisin vihloo pirusti kun kääntää kylkeä. Muutenkin olen nukkunut plussan jälkeen tosi huonosti. Iltaisin ei millään meinaa saada unta. Tästäkö alkaa nää yövalvomiset :p

Ikäerosta, sen verran, että meillä ykkösen ja kakkosen välillä 1v 11kk ja aika rankka oli eka vuosi kun esikoinen oli älyttömän mustasukkaisen. Mutta näistähän ei tiedä etukäteen. Nythän on ihana kun ne leikkii hienosti kahdestaan ja ovat seuraksi toisilleen vaikka ovatkin tyttö ja poika.

Onko täällä muuten muita kestovaippailijoita?

 
Hei!

Yksi odottaja ilmoittautuisi mukaan... Ensimmäistä täällä odotellaan varovaisin mielin. Plussattu jo 27.4., mutta uskaltauduin kirjoittamaan vasta nyt. Maanantaina kävin gynellä, joka oli varattu kaksi kuukautta sitten muun syyn takia ja siellä ultrassa näkyi pikkuinen kirppu. Menkkojen mukaan la olisi ollut 20.12., mutta nyt varmistui, että ovulaatio on ollut pari viikkoa myöhässä, joten la on ehkäpä noin 8.1.

Minulla on myös noita repäisykipuja ja orastavaa pahoinvointia... Ruokahalu on tipoteissään ja etoo ja yökkäyttää melkein kaikki lämmin ruoka. Leipää ja hedelmiä saan syötyä. Niin ja se merkittävin oire: rinnat on ihan järjettömän kipeät, turvonneet, painavat ja arat!!! En oikein pysty mitenkään päin olemaan, kun koskee niin paljon. Huomenna meen ostamaan vihdoin isompia rintsikoita. Niin ja iltaisin vatsaa turvottaa ihan hulluna. Alavatsa (kohdunseutu) on pinkeenä ja hieman pullottaa ja sen päällä (elintasokumpu) on pyöreä pieni jalkapallo :p

Seuraava ultra on parin viikon päästä ja neuvola samalla viikolla, tosin se täytyy siirtää, kun tuleva isukki ei pääse muuten mukaan.

Muksuluuri rv. 5+4
 
Mistäköhän ihmeestä johtuu tuio huono-unisuus raskauden aikana. Oon nukkunu niin huonosti pari viime viikkoa, ensin ei meinaa uni tulla ja herään jo eka kerran puol aamulla ihan virkkuna, ei yhtään kiva ja sitten väsyttää.

Myöskin nyt on alkanu huolettamaan kun oireita ei kamalana oo enää, alussa kamala turvotus ja tuntui kuin oisi raskaana, nyt on ihan hyvä olo ei väsytäkään sen enempää kuin muulloinkaan, pahoinvointi ei ole alkanu (pientä kuvotusta kahvin jälkeen tai nälkäisenä) ja kaikenlisäksi tuntuu ettei rinnatkaan enää niin kamalan kipeet oo. Turvotus on mielestäni jo vähän laskenut ja oiskohan nuihin muihin oireisiin jo tottunu niin ne ei tunnu ja esikoisen kanssa oksentelin aamusta iltaan ihan alusta viikolle 20, toisen kanssa ehkä viikon ja tämän kanssa ei nyt mitään, ainakaan vielä.
No jospa kaikki oisii hyvin, nipistelee mahaa ja ihan kuin se kohtukin oisi ramppaillu lenkin jälkeen.............. ei pitäis liikaa lukee juttuja :)
 
Muksuluurillekin tervetulotoivotukset mukaan joukkoon iloiseen! =)

Mulla on aina alkuraskaudessa ollut noita nukahtamisvaikeuksia ja varsinkin sellaista ongelmaa, että herään keskellä yötä enkä saa enää millään unen päästä kiinni. Ja se vasta on ärsyttävää, kun kaikki muut nukkuu ja itse pyörii ja hyörii sängyssä. En tosiaan tiedä, mistä mahtavat johtua, mutta joka raskaudessa näitä on ollut ja yleensä menevät ohi ensimmäisellä kolmanneksella. Loppuraskauden olenkin aina nukkunut normaaliin sikeään tapaani, ihan kalkkiviivoille asti. Mulla on varmaan joku superhyper-kokoinen rakko, kun ei ole tarvinnut viimeisillänikään öisin käydä kertaakaan vessassa. :LOL:

Ja nuo Turvottajan kuvaamat kuumat aallot on myös tuttuja ja liittyvät myös niihin yöheräämisiin. :kieh: Onneksi ei tällä erää tarvitse olla pahimmilla kesähelteillä viimeisillään!

lilliputti3, mä olen ollut muutaman kerran ihan satavarma, että mua supistaa. Nimenomaan aamulla, kun käy tyhjäämässä täyden rakon, sen jälkeen supistaa ihan niinkuin edellisessä loppuraskaudessakin. Mä olen miettinyt, että onkohan tämä nyt ihan normaalia näin pienillä viikoilla. Tai sitten mä vaan kuvittelen. :whistle: Tosin kokemuksesta voin sanoa, että tämä kohdunsuuhan ei ihan hevillä lähde höltymään, joten ihan pikku suppareista ei tarvinne huolehtia. :D

Ihanaa, täällä sataa!
Kyllä tätä on odotettukin, taidan mennä sadetanssimaan pihamaalle.
 
Viimeksi muokattu:
lyydia: Meillä osakestoillaan :wave: Ihana pienen vauvan kanssa olen kokenut kertsit kätevimmiksi mutta sit kun sitä sinappia ei enää ihan joka syötöllä tule niin sit on siirrytty käyttämään pääsääntöisesti kestoja. Lähinnä Pul-taskuja on meillä ja ne toimii hienosti ja mieskin niitä iloisena käyttelee :D
 
jonzcu84
Onnea muille plussaajille :)

Mulla on kans tota menkkamaista kipua ja paineen tunnetta alamahassa, sitte tänää on kokopäivän ollu tuola oikeella alhaalla muniksen/nivusen kohalla nii kauheeta pakotusta, en sit tiiä onko se normaalia, toivottavasti. Mulla on kans väsy aivan hirviä, otan päiväsä 2 päikkärit ja siltiki herään 10 aamulla ja meen 9-10 aikaa nukkuun :D Yökötystä mulla ei viel kovin paljon, sillon tällön kuvotusta ja voi hitto jos meet jonku ruuan keksiin päähän nii se ei lähe sieltä pois ennenku sitä saa :D Palelu on kans yks inhottava, palelee nii ettei meinaa monetkaa peitot auttaa ja sitte parintunnin päästä saattaaki jo hiki valua, huoh ku kesäki vielä tulosa :D ja tämä teini aika, naamaan pölähti semmonen kukkaketo et ihmettelin ennen plussausta kauonki et mite voi olla mahollista...no selvispä seki sitte xD ja nämä seksihalut ;)

Mulla ollu sillai etten oo voinu lapsia ennen saaha ku en oo ovuloinu, menkat tullu mite sattuu n.3kk välein ja vieläki munasarjat täynnä kystiä ja semmosta, viime heinäkuussa ku aloin seurusteleen nii aloin e-pilsuja syömään et jos ne auttas, tammikuussa lopetin ne ja ei ollu oikee vaikuttanu mitenkää, vasen munisku vähän pienentyny. Ukon kans oltii oltu 4kk yhes ku ostettii yhteinen koti, se oli vaa nii luonnollista ja varmaa ja sit tammikuusta lähtien ku pilsut lopetin nii ukon halujen mukaan menty et tulee jos tulee (minähä tietenki oon halunnu aina, mut ukko ei oo tuntenu ittiä valmiiksi ja silti halus mennä nuin), noh huhtikuussa ei tullutkaa enää menkat, ja 2 luomumenkat kerkes tulla...jotenki liian hyvää ollakseen totta ja ukkeliki on ihan mielissään...aiko sit ilota isommin ku 12vko menny ja saahaa ultrakuvat oikeesta vauvasta <3 Mä soitin plussauksesta (4.5) seuraavana päivänä heti neuvola-ajan ja sain sen 1.6. Mulla tosin niitten muniskujen takia naistentautienpuolelle ultra-aika 20.5 nii neuvolatäti käski kysyä voisko ultraherra samalla pikkasen pikkustaki kurkistaa nii tietää vähä suuntaa mihi mennään.

Iltasin tulee semmosia ajatuksia ja oloja mieleen et haluanko sittenkää (vaikka abortti ja adoptio ei oo vaihtoehtoja edes), jaksanko ja OSSAANKO, mut näitä varmasti tullee jokaiselle ekaa oottaessa tai ainaki toivon etten olis ainut ettei se sitten kostaudu mitenkään :/

Mut luottavaisin mielin ETEENPÄIN ja tarrasukkia muillekkin matkalle mukaan :)

6+2/3 en oo varma :)
 
Iltasin tulee semmosia ajatuksia ja oloja mieleen et haluanko sittenkää (vaikka abortti ja adoptio ei oo vaihtoehtoja edes), jaksanko ja OSSAANKO, mut näitä varmasti tullee jokaiselle ekaa oottaessa tai ainaki toivon etten olis ainut ettei se sitten kostaudu mitenkään :/
Osaat varmasti, mulla on joskus sellasia ajatuksia, että koska tää arki tasaantuu ja normalisoituu. Mutta sitten tajuan, että elämä on tässä ja nyt, nautin kotona olemisesta pienen muksun kanssa, (menee päiväkotiin loppukesästä) ja iloitsen tästä raskaudesta. Mulla on takana yksi abortti, mikä oli oikea ratkaisu silloin kun sen tein, enää en tekisi enkä suosittele sitä kenellekkään ilman oikeasti pätevää syytä. Esikoisen kanssa opettelin kaiken kantapään kautta, en jaksanut kuunnella neuvoja, vaan halusin itse oppia tai itse kysyä, sitä kautta ainakin minä ja varmasti miehenikin alkoi oppimaan vauvanhoitoa :D Nuo ajatukset on varmasti aivan normaaleja, itsekkin muistan miettineeni että onko musta äidiksi jne.
Esikoisen syntyessä muistan että täh, tätäkö tää rakkaus on pikkuista kohtaan, mutta se on kasvanut matkan varrella ihan suunnattomasti, pitää antaa vaan itselle aikaa!! :heart:
 
Yöunet on minullakin rikkonaisia ollut nyt viikon ajan, kuten myös nukahtaminen hankalaa...Silläpä mä täällä nyttenkin itekseni istun kun muu talo nukkuu.. :rolleyes: Ei vaan viitsi olla sängyssäkään pyörimässä kun sitten toinen ei saa nukuttua..Aamulla oon sit jo 4:jän aikaan virkeenä hereillä, väkisin sit koittaa vaan maata et uni tulis, jottei päivä menis ihan haukotteluks.. :)

Mulla tuli eilen illalla jotain ihan himmeitä polttoja, mä olin jo ihan varma et vuoto alkaa, mut ei sitten kuitenkaan..Kai se kroppa vaan mukautuu tilanteeseen.. :D
 
Lyydia Mulla on alkanut ainakin kiinnostamaan tuo kestoilu.. Onhan siinä enemmän "vaivaa", kun kertiksien käytössä, mutta siltikin. Jos käyttäis osittain, niinkun raparperitaivas tuossa mainitsi.

Yöunet Mä oon nyt pari viikkoa lomalla ja oon kyllä ottanut ihan levon kannalta, koska mua vaan niin väsyttää. Mieskin on naureskellut, kun mä nukun 9 tunnin yöunet ja siihen vielä 2 tunnin päikkärit ja muutenkin levähtelen sohvalla esim. siivouksen yhteydessä ;) Ja kun meillä on vielä pihan suunnittelu nyt tapetilla, niin mies mielissään selittää ja mä vaan myötäilen, kun en jaksa keskittyä.. Mut siis joo, mulla tulee kyllä uni ja nukun sikeästi.

Kivuista Mulla on kanssa välillä melko kipeenä toi alamaha ja mä jo mietin, että voikohan tämä olla normaalia.. Mut ilmeisesti se sitten on, kun mitään vuotoa tmv. ei ole kyllä esiintynyt.

Jonzcu84 Samoja aatoksia täällä.. :ashamed: Välillä hirvittää mihin sitä ittensä on tunkenu ja välillä on taas onnensa kukkuloilla ja rakentelee pilvilinnoja! Oon paljon hoitanu lapsia, joten se puoli on ns. kunnossa, toki oma on aina oma ja sitä ei voikaan antaa enää äitille eteenpäin, kun se äiti satut olemaan sinä itse. Huh.. Mutta, jostain luin, että nämä on ihan normaaleja ajatuksia, koska niin iso muutos on tulossa.

Onko kellään muilla kissoja? Jos, niin puhistatteko enää itse hiekkalaatikkoa, jos sellainen teillä sattuu olemaan? Onko teillä muita "varotoimia" niitten kanssa?

AnPellina & Onnenmurunen 6 + 5
 
AnPellina: Mulla oli kaksikin kissaa kun esikoista odotin ja ihan normaaliin tapaan niitten kanssa elelin, otin tosin hanskat vessan siivoukseen ja pesin kädet vieläkin tarkemmin. Mutta jos on pitkään kissoja ollut niin melko luultavasti olet sen tokson jo saanut ja sairastanut.
 
Ilmottaudun joukkoon mukaan :)
Toinen muksu tulossa. Laskettu aika 16.1. eli samana päivänä kun esikoinen täyttää 3 vuotta. Ja synnärinä OYS.
Oli oikeastaan aika ylläriplussa...jätin pillerit pois huhtikuun alussa. Esikoista "tehtiin" kuitenkin melkeen vuosi ennenku tärppäs.
Neuvola aika vasta 15.6. joten varasin ajan varhaisultraan, joka on 30.5. Kyllä sitä 50 euroa on valmis köyhtymään, että näkee onko masussa oikeesti elämää :)
Jännittää vaan kamalasti miten tämä raskaus etenee kun tuo ensimmäinen päättyi tosi pahaan raskausmyrkytykseen ja kiireelliseen sektioon kuukausi ennen laskettua aikaa. Nyt sain käskyn aloittaa Primaspan 100mg 1 tabletti päivässä samantien.
Onnea matkaan kaikille plussanneille!

ylläri 4+4
 
jonzcu84 Täällä on kans pää vähän pyörällä koko jutusta. Välissä tulee kauhea paniikki, että mitä sitä piti mennä tekemään ja saiskohan tän peruttua koko jutun ja sitten hetken päästä on taas onnensa kukkuloilla ja odottaa, että menis jo aika nopeampaa ;) Kai se kuuluu tähän juttuun :p
 
Musta tuntuu et menkkamaiset kivut alaselällä ja vattassa on lisääntyny, ei mitenkään hirmu kovia mutta kuitenkin sellasia että pelästyy et nytkö se vuoto alkaa. Voisko joku kertoo et tää on ihan normaalia :/

Mä oon kans miettiny sitä että onko nyt oikee aika olla raskaana ja mitä onkaan tullu tehtyä. Ollaan miehen kanssa tunnettu vasta vajaa 3 kuukautta, mutta vauva sai tulla kun oli tullakseen. Ikinä en arvannu että toisella kierrolla jo tärppäis. Luulin että siihen menis monta kuukautta.
Yhdessä ei luonnollisesti asuta, mutta miehen luona oon viikot. Viikonloput oon omassa kotona kun se menee töihin yöks.
Omasta asunnosta en haluais vielä luopua, eikä yhteenmuuttaminen tunnu tällä hetkellä siltä että se kannattais tehä.

On tässä kyllä kaikenlaista miettimistä ja pähkäiltävää. Mut kai ne omalla painollaan sitten selviää...

Nijan 5+5
 
jonzcu84
NONIIIH, nyt ne ajatukset kostautuu, mulla katos yön aikana kaikki raskauoireet ja mahan turvotus ja näin hirveen keskenmeno unenki :/ (näin plussasta pari kertaa unta ennenku sitte oikeesti plussasin, enneunia?) neuvolaan soitin ja täti kysy et kauan ollu oireeton (eka tunnin puhu testin tekemisestä, sana minuutin välein, huoh) sanoin et yön nii alko nauraan ja sano tympeesti et "ootahan pari viikkua ja tee testi"....Jeps, näin täällä....eipä lämmittäny tuo soitto sitte yhtään :/ ei kuulemma täälä tehä mitn ja yksityisellekki oisin ajan varhaisultraan saanu vasta 25.5.....HUOH....miten nii huolestuttaa, no eikai :D ukkeli sano ku sille töihin tekstasin nii vastaus tuli takas et "on se kunnosa, se nukkuu vielä :)" on se nii ihana tuo miun miäs <3 anteeksi omaan napaan tuijottelusta :/
 
Noniin, nyt täältä suunnalta ikäviä uutisia. Ei ole tarkoitus pelotella ketään eikä herkkänahkaisten tarvitsekaan lukea koko juttuani.

Mulla alkoi eilen aamulla verinen vuoto joka voimistui iltaa kohti. Vuoto jatkuu runsaana edelleen. Kävin lääkärissä ja lekuri epäili, ettei välttämättä olisi vielä keskenmeno koska kohdunsuu oli kiinni ja kovia kipuja ei ole ollut. Nyt sitten seuraillaan tilannetta ja kivuista pitää lähteä päivystykseen. Jokatapauksessa ultraus ensi viikon loppupuolella jolloin varmistetaan onko sikiö vielä tallella vai onko kaikki tullut ulos. Että täin. Nyt lepoa ainakin 3 päivää :'( Surullinen on mieli sekä itsellä että miehellä ja toivomme että pikkuinen siellä vielä taistelisi.

Onnittelut kaikesta huolimatta uusista plussista ja toivon sydämeni pohjasta ettei kenenkään muun kohdalle satu tällaista vaan kaikki menisi hyvin.

Taustailen ainakin ultraan asti.

Lara_84 + mönkijä 6+0
 
jonzcu84 Mä ymmärrän (ja muistan omalta kohdaltanikin) tuon vaiheen kun joka ikistä raskausoiretta tarkkaili ihan tosi tarkkaan ja oli samantien huolissaan jos joku oire katos tms. Mut yritä kuitenkin ottaa rennosti, vaikkei se välttämättä helppoa olekaan. Ja ainakaan yhden yön tai vuorokauden perusteella ei kannattane vielä huolestua :)

Lara_84 jaksuja ja toivotaan, että pikkuinen kuitenkin pysyis matkassa! :hug:

Itsekin varailin äsken vihdoin neuvola-aikaa, ja se on vasta 9.6. Varhaisultrasta en vielä tiiä, tuosta toisesta käytiin siinä mut nyt en oo varma (on täällä aika kallis, lähemmäs 100 egeä). Jos raskauspahoinvoinnit iskevät tässä lähipäivinä/viikon aikana päälle niin en oo varma kannattaako mennä.. siinä tapauksessa uskon mahassa olevan elämää, mut saa nyt sit nähdä. Mun pitäis ens kuun alkuun mennessä ilmoitella töihin mitä aion tehdä, joten siinä mielessä ois kiva päästä ultraan tarkistamaan että kaikki on ok, ennenku ilmoitan jääväni loppuvuodeksi kotiin (nykyinen äippävapaani loppuu elokuun alussa).

Pirtsi 5+5
 
Heipsan! Täältä sellaisia kuulumisia, että eilinen oli kyllä kivullisesti ja pahoinvoinnillisesti pahin päivä tähän mennessä.. Illalla oli sellainen turvotus, että voi hyvää päivää. Tänään ei ole paljonkaan muuta oiretta ollut, kuin repäisy aamulla. Kova huoli on koko ajan siitä, että pikkusella olisi kaikki hyvin.. Ajattelin jopa mennä ostamaan muutaman testin kaappiin, jotta voin sitten huolissani tarkistaa asian :D Meillä neuvola siis jo ensi viikon keskiviikkona, jännittää kovasti meitä molempia, koska tämä koko seikkailu on meille ihan uutta.
Mites muuten noiden petipuuhien laita, uskaltaako ihan normaalisti harrastella vai saattaako siitä olla jotain haittaa tuolla pikkunappulalle tuolla masussa??

ainiin, juuli & nappula 5+4
 
Ei pitäis lukee noita keskenmeno juttuja ym... oon nyt ihan taas hepulissa et mulla on joku kohdunulkoinen tai lähestyvä km kun ei oo vieläkään suurempia raskausoireita :headwall:
noita repäisykipuja lukuunottamatta....
Noista vitamiineista niin mä syön Ladyvitan Mamaa, sit omega3sia ja maitohappobakteereja...
Ajattelin tosin vaihtaa noi mamat sit kun loppuvat.. ärsyttävää kun niitä pitää ottaa kolme päivässä!
Ei jaksais olla koko ajan noita pilsuja nielemässä : /
Taidan tehdä viikonloppuna vielä yhden viikkonäytöllisen aamupisusta.. josko se näyttäis sen 3+...
Pakko koko ajan varmistella että on raskaana kun muuten olo niin normaali :whistle:
Mutta toisaalta eikös se pahoinvointi ala yleensä joskus rv 6-7 ja pahin huippu on joskus 9-10rv.llä? Oonko ihan väärässä.. kaipa sekin on niin yksilöllistä silti tietty : /

 
Mäkin aattelin testailla vielä :D kun on varmasti vika lapsi, niin mä vaan haluan nähdä ne kaksi viivaa :D musta ne digitestit on tylsiä, se viiva on kivampi :D :D nyt varmaan alkais oleen jo aika tumma se toinenkin viiva.
Täytyy joskus apteekkiin eksyä, vielä ennenkuin maha täysin tulee näkyviin :)

Mulla on raskausoireet aikalailla hävinneet, jossain vaiheessa oli aika kovaakin kuvotusta, mutta nyt ei juuri mitään :) ihan jees. En jaksa sen enempää miettiä, että mitä se tarkoittaa vai tarkoittaako mitään. Kuopuksesta oksensin ekan kerran rv 8+2 et sinne on kyllä vielä matkaa niin saa nähdä, että oksennetaanko sit reilu viikon päästä.

seksistä joku kyseli, meillä kyllä on harrastettu ihan entiseen tahtiin :D eipä siitä mitään haittaa ole! Korkeintaan, jos omat ajatukset siellä korvien välissä pistää vastaan, mut muuten sille ei oo mitään estettä :)

Kertomisesta mulla on jotenkin se halu kuuluttaa maailmalle, että vauva on tulossa mennyt ohi. Mulla ei oo oikeestaan mitään haluakaan asiasta kellekään kertoa eikä oo sellasta, et olis vaikea pitää suutansa kiinni :) en mä tiiä, ehkä tää sit kostautuu kun kolmesta ekasta on kerrottu heti kun on plussa tullut niin kun tästä ei nyt sit kerrota niin sit masussa ei mitään olekaan, sen näkee sitten kesäkuun puolivälissä.

Lady vita mamaa oon mäkin syönyt, mä otan vaan 2tbl/pva kun musta se kolme on niin paljon. Katsopas muuten mamu82 et niissä omega3sissa mitä syöt ei oo A-vitamiinia, niissä kun yleensä on. Ite löysin vain yhtä lajia, missä sitä EI ollut, A-vitamiiniahan ei raskaana ollessa tulisi syödä ainakaan lisäravinteena.

4skö ja toukka 6+5
 
Lara_84: toivotaan, että kaikki ois kuiten hyvin! Älä vielä menetä toivoa.


jonzcu84
ihan normaalilta kuulostaa nuo sun aatokset. mullakin on tästä raskaudesta (kolmas) välillä kauhunsekaiset tuntemukset ja mietin, että jaksanko/haluanko/miten arki sujuu sitten.. Raskaus oli kuiten niin iso ylläri (monta vuotta yritystä), vaikka toisaalta siihen pitäisi aina varautua, kun ei ole ehkäisyä käytössä:D Mutta on se ihan luonnollista pelätä ja epäillä, se on juuri sitä kasvamista siihen vastuuseen.

Oon kans miettiny kestoilun aloittamista. Tai ainakin sitten, kun vauva on vähän isompi. Ihan alussa kertikset on varmaan helpompia. Pitää kattoa sitten, riippuu kuinka poikki sitä on:confused:

Amom 5+5
 
4skö: Juu mä tsekkailin kaikki purnukat läpi kun plussa tuli ettei vaan vahingossakaan tuu syötyä mtn mitä ei saa raskausaikana :D
Voi olla että mäkin käyn hakemassa ihan tavis testin vaan kun sillä digillä on niin suolanen hinta ettei viitsis sitä 12e maksaa kun tietää jo olevansa raskaana...
Lara_84 : Toivottavasti kaikki menee hyvin!
 
Hehee, alkoipa taas masua juilimaan kun oltiin shoppailemassa koko päivä ja taas turvotus alkoi. Ihan selkeesti alkaa oireilee aina enemmän iltaa kohden.. Mut voi hitsinpimpulat, että odotan sitä masua! Harmi vaan kun oon niin pitkä, että masua sitten varmaan saakin odottaa. No ainakin pysyy salaisuus pidempään. Ensi viikon neuvolan jälkeen sitten varmaan vanhemmille kerrotaan, kun itsekin vähän enemmän tiedetään.
Hauska seurailla, miten mies on ehkä jopa enemmän innoissaan kuin minä :D höpöttelee koko ajan vauvelista... Ei sais liikaa vielä näillä viikoilla innostua, mutta toisaalta oon aina ollut sellainen täysillä eläjä - meneepä sitten syteen tai saveen.
Oon kanssa alkanut noita vitamiineja miettimään, ovat jotenkin kuitenkin omaa ajattelumaailmaani vastaan.. Olenko ihan kauhea odottaja jos en pillereitä ala syömään, vaan yritän pärjäillä terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla? Mistäs syötävästä muuten tuota foolihappoa mahtaisi saada?
 
Lara_84, toivotaan parasta!!!! <3

Täällä on oksennettu ja ripuloitu tää päivä. :x Muhun iski siis mahatauti. Olo on kuolettavan väsynyt ja joka jäsentä kolottaa. Oon saanu tänään alas vaan melkein lasillisen jugurttia ja jokusen vesilasillisen. Toivottavasti pikkunen ei suutu tästä taudista vaan selviää terveenä ja matkassa! Muuten raskausoireita ei oo vieläkään näkyny. Mies tosin kysy, et entäs jos tää on sitä raskauspahoinvointia. :D Toivottavasti ei, varsinkaan jos tätä kestäs seuraavan kuukauden päivät!!! Mulla ei siis ollu pahoinvointia esikoisestakaan, joten toivottavasti säilysin siltä tälläkin kertaa. Ainakin tää päivä on todistanu, et mä oisin ihan toimintakyvytön pahoinvoivana.

Tatara 6+1
 
Joo, tää fiksu oli sit tosi fiksu ja meni kattoo Sydänääniä sarjaa netistä... tänään sit jaksossa joka parhaillaan tulee perhe kokee kätkytkuoleman, ja mulle jo NYT iski kauhee pelko siitä :ashamed:

Mulla on ollu kovia vihlasuja ja toispuolisia kipuja ja ties mitä ja oon kans pelänny että kohdun ulkopuolinen tai jotain.... joka kerta meen vessaan peläten ettei vaa tuu verta.... kyl tää raskaus tekee hermoheikoksi...mitehän tän selväjärkisenä jaksaa .. huoh....

Flunssa yhä kiusaa ja kauhee yskä :(

Lara_84: toivotaan että kaikki olisi parhainpäin :heart:

6+3
 
jjuuli: Tohtori.fi sanoo foolihaposta mm. seuraavaa:

Hyviä foolihapon lähteitä ravinnossa ovat

vihreät vihannekset, persilja, lehtikaali, kukkakaali
palkokasvit
soija
paprika
kokojyvävalmisteet, leseet
vehnänalkiot
useat hedelmät
mustikka ja muut marjat
hiiva
munankeltuainen
maksa
munuaiset.

Foolihappo tuhoutuu herkästi auringonvalon ja kuumennuksen vaikutuksesta.

Seuraavat kasvisperäiset annokset sisältävät noin 50 mikrog foolihappoa:
kauraleipä, 100 g
kukkakaali, 100 g
pavunidut, 100 g
maapähkinät, 1 dl
keitetyt herneet, 100 g
keitetyt soijapavut, 100 g

Jos kasvisten, hedelmien ja marjojen sekä täysviljatuotteiden käyttö on vähäistä, suositellaan raskautta suunnitteleville ja raskaana oleville foolihappovalmisteiden käyttöä riittävän saannin varmistamiseksi.
 

Yhteistyössä