Tammikuiset 2024

Tänään käyty varhaisultrassa ja siellä pieni sydän löi vimmatusti 🥲 mittojen mukaan olis rv6+6, menkoista laskettuna tänään rv 7+1. Mutta kaikki mallillaan ❤ sanoi myös, että raskasuoireet voi vaihdella ja aaltoilla. Väsymys kuulemma vaikuttaa paljon esim. huonovointisuuteen. Tulipas kevyempi olo kun pääsi juttelemaan ja näki sydämen sykkeen. Mies on ihan täpinöissään 🥰 nyt vaan toivotaan, että matka jatkuu hyvin loppuun asti.
 
Tänään käyty varhaisultrassa ja siellä pieni sydän löi vimmatusti 🥲 mittojen mukaan olis rv6+6, menkoista laskettuna tänään rv 7+1. Mutta kaikki mallillaan sanoi myös, että raskasuoireet voi vaihdella ja aaltoilla. Väsymys kuulemma vaikuttaa paljon esim. huonovointisuuteen. Tulipas kevyempi olo kun pääsi juttelemaan ja näki sydämen sykkeen. Mies on ihan täpinöissään nyt vaan toivotaan, että matka jatkuu hyvin loppuun asti.
Ihana kuulla!😍 On se aina niin huojentavaa päästä kuulemaan, että siellä on kaikki hyvin. ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Uskomaton väsy ollut koko viikon. Nukahdin töissä kesken Teams-palaverin. Puoliso on ihanasti mukana kaikessa. Huolehti just välipalaa tänne sohvannurkkaan. On ihan täpinöissään, kun en enää saanut farkkuja kiinni. Miten teidän muiden kumppanit suhtautuu raskauteen?
 
Kaverini synnytti tuossa maaliskuussa ja hänellä oli koko raskauden aikana pahoinvointia/oksentelua ja närästystä. Itsellä myös närästystä päivittäin ja päivisin helpottaa hetkeksi. Tämä närästys ja etova olo johtaa siihen, että satunnaisesti oksennan. Itse olen käyttänyt Gaviscon-närästyslääkettä. Tämä on turvallista raskauden aikana sillä ystävälleni tätä lääkäri suosittele kun rennie ei auttanut.

Itsellä tämä lääke on ollut myös todella hyvä (aina kun muistan sitä ottaa). Puolen tunnin sisällä helpottaa todella paljon jo oireita. Suosittelisin ostamaan tätä apteekista. 400ml pullolla on hintaa 16,40e, ei paha minun mielestä kun oikeasti auttaa tähän oloon.
Onko tuosta gavisconista sun mielestä apua myös pahoinvointiin? Alan olla niin loppu tätä etovaa oloa että jotakin apua on pakko löytää.
 
Mulla tänään väsyttänyt vähemmän mutta pahoinvointi kesti pitkälle alkuiltaan, kahdesti piti oksentaakin. Jäin just lomalle, varmaah reipas 4 viikkoa tulossa, joko oksennan tai nukun pystyyn 😂

Pahoinvointiin ja väsymykseen/krapulaan kannattaa kokeilla B-vitamiinia. En oo nyt vielä ottanut (kun "nautin tästä että on oireita) mutta ekassa käytin poreena ja se auttoi. Jaoin yhden tabletin kahtia ja otin puolikkaan aamulla ja iltapäivällä.
 
Mulla tänään väsyttänyt vähemmän mutta pahoinvointi kesti pitkälle alkuiltaan, kahdesti piti oksentaakin. Jäin just lomalle, varmaah reipas 4 viikkoa tulossa, joko oksennan tai nukun pystyyn

Pahoinvointiin ja väsymykseen/krapulaan kannattaa kokeilla B-vitamiinia. En oo nyt vielä ottanut (kun "nautin tästä että on oireita) mutta ekassa käytin poreena ja se auttoi. Jaoin yhden tabletin kahtia ja otin puolikkaan aamulla ja iltapäivällä.
No tuon b-vitamiinin olinki unohtanu. Laitoin heti miehen kauppaan ja testaan. Olispa tästä apua! Kokonaistako ei kannata ottaa kahta kertaa päivässä?
 
Otin jo yhden tabletin ja sitte vielä rupesin tarkistelemaan ainesosaluetteloa niin eikähän tuos nyt sitte ollu just niitä kahta makeutusainetta jota ei saisi raskaana ollessa käyttää ei muutaku ettimään huomenna jotaki toista
Joo, olikohan Friggs just se mitä käytin ja oli ok vai se mikä ei ollu? En muista, täytyy huomenna katsoa kaupasta. Kokonaisenkin voi ottaa mut mä huomasin että jos otin aamulla kokonaisen niin huono olo tuli iltapäivällä. Kun jaoin kahteen niin se pysyi poissa paremmin. B-vitamiini on vesiliukoinen niin se menee läpi aika nopeasti. Pissa on sit ihan neonkeltaista siitä johtuen.
 
  • Tykkää
Reactions: Rullakartiina87
Uskomaton väsy ollut koko viikon. Nukahdin töissä kesken Teams-palaverin. Puoliso on ihanasti mukana kaikessa. Huolehti just välipalaa tänne sohvannurkkaan. On ihan täpinöissään, kun en enää saanut farkkuja kiinni. Miten teidän muiden kumppanit suhtautuu raskauteen?
Meillä ei ihan kauheesti vielä puhuta koko asiasta. Tuntuu ihan että molemmat välttelee koko aihetta ja varoo sanomasta sanaa raskaus. Viime kesän heinäkuussa plussasin viimeksi, mies oli alkuun vähän shokissa vaikka yritys olikin ollut jo jonkun aikaa päällä, sitten alko heti miettimään taloudellisia juttuja, paljon tienaan äitiysvapailla ja millon mulla se alkaa, miten kannattaa jakaa vanhempainvapaat, auto pitäis hankkia.. ensimmäinen kommentti tais muutenkin olla että pitää sit rempata tuo yks huone vauvanhuoneeksi. Sittenhän se meni kesken 12. viikolla niin oli kova pudotus...
Mut luulen et tuohon se menee jos päästään siihen vaiheeseen et maha alkaa kasvaa😊
Nyt olis 6+4, kova väsymys jatkuu..päivän kohokohta on se kun pääsee nukkumaan. Rinnat edelleen arat ja turvoksissa, niitä tarkkailen kyllä vähän liiankin paljon😁 kovasti mietin onko mulla semmosta lievää pahoinvointia, vai sekotanko vaan tohon väsymykseen..vähän semmonen krapulainen olo kyllä eikä mitään tee oikein mieli..tätä ei ehkä viime syksynä ollut niin ehkä ihan hyvä merkki🤔
Kovasti jännittää tuo ens viikon varhaisultra..miehellä olis sinä päivänä syntymäpäivä, ihana olis kuulla hyviä uutisia. Yritän muistuttaa kokoajan et pitää varautua myös tuulimunaan..
 
  • Tykkää
Reactions: Giraffi
Joo, olikohan Friggs just se mitä käytin ja oli ok vai se mikä ei ollu? En muista, täytyy huomenna katsoa kaupasta. Kokonaisenkin voi ottaa mut mä huomasin että jos otin aamulla kokonaisen niin huono olo tuli iltapäivällä. Kun jaoin kahteen niin se pysyi poissa paremmin. B-vitamiini on vesiliukoinen niin se menee läpi aika nopeasti. Pissa on sit ihan neonkeltaista siitä johtuen.
Joo katoin että tuo friggs sopisi! Siinä ei ollu niitä makeutusaineita.
 
Uskomaton väsy ollut koko viikon. Nukahdin töissä kesken Teams-palaverin. Puoliso on ihanasti mukana kaikessa. Huolehti just välipalaa tänne sohvannurkkaan. On ihan täpinöissään, kun en enää saanut farkkuja kiinni. Miten teidän muiden kumppanit suhtautuu raskauteen?
Mun mies on kyllä innoissaan asiasta mutta ei se oikein näin neljännelläkää kerralla vielä ymmärrä kuinka raskasta tää pahoinvointi on ja sen vuoksi on on tullu vähän itsekin sanottua pahasti. En toki ihan näin huonosti oo koskaan voinu että ehkä tää kohta 36-v ikä vaikuttaa sillälailla että oireet on pahemmat.
 
  • Tykkää
Reactions: Giraffi
Mulla tänään väsyttänyt vähemmän mutta pahoinvointi kesti pitkälle alkuiltaan, kahdesti piti oksentaakin. Jäin just lomalle, varmaah reipas 4 viikkoa tulossa, joko oksennan tai nukun pystyyn

Pahoinvointiin ja väsymykseen/krapulaan kannattaa kokeilla B-vitamiinia. En oo nyt vielä ottanut (kun "nautin tästä että on oireita) mutta ekassa käytin poreena ja se auttoi. Jaoin yhden tabletin kahtia ja otin puolikkaan aamulla ja iltapäivällä.
Voikohan sekin vaikuttaa itellä, ettei juuri pahoinvointia, kun syön ympäri vuoden B-vitamiinia 🤔 tai sitten on sattumaa. Itse saan käyttämästäni valmisteesta myös B9 vitamiinin eli folaatin. Ei tarvitse sitä erikseen ottaa 😊
 
Meillä ei ihan kauheesti vielä puhuta koko asiasta. Tuntuu ihan että molemmat välttelee koko aihetta ja varoo sanomasta sanaa raskaus. Viime kesän heinäkuussa plussasin viimeksi, mies oli alkuun vähän shokissa vaikka yritys olikin ollut jo jonkun aikaa päällä, sitten alko heti miettimään taloudellisia juttuja, paljon tienaan äitiysvapailla ja millon mulla se alkaa, miten kannattaa jakaa vanhempainvapaat, auto pitäis hankkia.. ensimmäinen kommentti tais muutenkin olla että pitää sit rempata tuo yks huone vauvanhuoneeksi. Sittenhän se meni kesken 12. viikolla niin oli kova pudotus...
Mut luulen et tuohon se menee jos päästään siihen vaiheeseen et maha alkaa kasvaa
Nyt olis 6+4, kova väsymys jatkuu..päivän kohokohta on se kun pääsee nukkumaan. Rinnat edelleen arat ja turvoksissa, niitä tarkkailen kyllä vähän liiankin paljon kovasti mietin onko mulla semmosta lievää pahoinvointia, vai sekotanko vaan tohon väsymykseen..vähän semmonen krapulainen olo kyllä eikä mitään tee oikein mieli..tätä ei ehkä viime syksynä ollut niin ehkä ihan hyvä merkki
Kovasti jännittää tuo ens viikon varhaisultra..miehellä olis sinä päivänä syntymäpäivä, ihana olis kuulla hyviä uutisia. Yritän muistuttaa kokoajan et pitää varautua myös tuulimunaan..
Tuolla aiemmin sanoinkin niin Kätilö totesi mulle että etenkin pahoinvointiin vaikuttaa odottavan äidin vireystila. Eli jos on väsynyt on todennäköisemmin pahoinvoivempi kuin päivinä jolloin ei niin väsynyt.

Meillä mies innoissaan asiasta. Mä vähän pidättäytyväinen vielä. Pohdittu silti tulevaa, mutta itse koitan pitää jalat maassa, jos ei loppuun asti päästäkkään. Rv12 jälkeen sit toivottavasti voi alkaa jo oikeasti suunnitella hieman asioita. Oma vointi on ollut sen verta hyvä, etten mitää ekstrahuomiota ole kaivannut ja enempi ärsyttäisi, jos paapotaan. Oon raskaana en sairas 😄 eri asia, jos oksentelisin vaan ja enkä pystyis mitään tekeen. Tuoksuherkkä oon aina ollu ja sen huomaan nyt lisääntyneen. Joten siitä tarvinnut välillä sanoa, että en pysty oleen lähellä jos syö/juo sitä tätä tai tota.
 
Mekin puhutaan asiasta tosi vähän, ei innostuta. Niin karvaita on pettymykset olleet. Eikä ole kerrottu kenellekään, mun kaksi ystävää tietää, niillekään muutamalle muulle kaverille jotka tiesi aiemmista en oo nyt sanonut. Oon vaan halunnut käpertyä tähän ihan hiljaa yksin ja pitää asiaa poissa mielestä kun ei liian moni kysele oloja. Tai tsemppaa et "kyllä nyt on jo oikeus ja kohtuus että onnistutte" niin onkin mutta kun se vaan ei mee niin... Tosin totesin miehelle että viikon päästä reissussa varmaan en pysty salassa pitämään enkä juhannuksena perhemökillä jos olo on tällainen kuin nyt. Mies sanoi että ei kai se haittaa. Se siis vielä vähemmän on aiemminkaan halunnut kenellekään kertoa mitään.

Me ehditään nt-ultraan just ennen kun mun loma loppuu tai ihan niillä tienoin, jos kaikki on ok niin sit voin töissä asiasta kertoa, pakkokin on.
 
Voikohan sekin vaikuttaa itellä, ettei juuri pahoinvointia, kun syön ympäri vuoden B-vitamiinia tai sitten on sattumaa. Itse saan käyttämästäni valmisteesta myös B9 vitamiinin eli folaatin. Ei tarvitse sitä erikseen ottaa
Joo, B-12 on muistaakseni se mikä pahoinvointiin auttaa mutta yleensähän niissä on kaikki muutkin samassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Mekin puhutaan asiasta tosi vähän, ei innostuta. Niin karvaita on pettymykset olleet. Eikä ole kerrottu kenellekään, mun kaksi ystävää tietää, niillekään muutamalle muulle kaverille jotka tiesi aiemmista en oo nyt sanonut. Oon vaan halunnut käpertyä tähän ihan hiljaa yksin ja pitää asiaa poissa mielestä kun ei liian moni kysele oloja. Tai tsemppaa et "kyllä nyt on jo oikeus ja kohtuus että onnistutte" niin onkin mutta kun se vaan ei mee niin... Tosin totesin miehelle että viikon päästä reissussa varmaan en pysty salassa pitämään enkä juhannuksena perhemökillä jos olo on tällainen kuin nyt. Mies sanoi että ei kai se haittaa. Se siis vielä vähemmän on aiemminkaan halunnut kenellekään kertoa mitään.

Me ehditään nt-ultraan just ennen kun mun loma loppuu tai ihan niillä tienoin, jos kaikki on ok niin sit voin töissä asiasta kertoa, pakkokin on.
Mäkään en ole halunnut kertoa kenelläkään. Puoliso haluaisi, mutta ymmärtää, miksi mä en ja pidetään sinne rv12 asti kahdenkeskisenä tietona, jos ei jostain muusta syystä joudu kertoon. Muutettiin juhannus suunnitelmiakin juuri siksi, että porukassa se kävisi varmasti ilmi ja silloin vasta rv8+6 - rv 9+1 riippuen mistä lasketaan... Vähä harmittaa mutta ens juhannuksena sit ehkä taas voi olla porukalla 😊
 
Heippa kaikille! Miekin kiinnostuin liittymään keskusteluun, vaikka ei oo yhtään miun tapaista tämmöinen. Mutta nyt ollaan niin uuden edessä, että vertaistuki on tarpeen
Poistatin kierukan joulukuussa ja plussasin 31.5., vaikka olin varma, että ei vielä ole sen aika. Ihana ylläri kuitenkin! ❤
Käytiin 7.6. varhaisutrassa (rv6+5), ja siellä näkyikin pienenpieni möhkäle ja sydämen syke. Viikkoja veikkailtiin ultran perusteella olevan tänään 7+1.

Pahimmat oireet on olleet tajuton närästys, ruokahaluttomuus ja rintojen kipu sekä väsymys. Närästykseen sain reseptillä Gavisconia, josta on ollut hetkellinen apu.

Innolla liityn joukkoonne jutustelemaan 🤩💕
 
TAMMIKUISET

Laskettuaika/Nimimerkki/Monesko lapsi/Synnytyssairaala

4.1. Rasberry_jam / 1. / LKS

6.1. pikkukirppu15 / 3. / ?

21.1 ekapikkunen / 1. / OYS

24.1. Elinia/ 1./ HUS

26.1 orvokkii/ 2./ KsKs Nova

26.1. piparminttu9 / 1. / LKS

27.1 Mimerkki/ 3./ PHKS

28.1 Dinaas / 1. / ?

29.1 Kesäheinä32 /1./?

30.1. cordola89/ 1. / KYS
 
Viimeksi muokattu:
No kyllä osaako joku sanoa säilyyko ultrakuvat sellaisenaan, vai pitääkö ne jotenkin "suojata"?
Hypin tuolta Helmikuisten puolelta vinkkaamaan, että mikäli on mahdollista niin kannattaa skannata kuvat koneelle talteen. Sieltä saa katsella ja tulostella tarpeen mukaan jaettavaksikin.

Jostain äitiyskirjasta luin (enkä todellakaan muista oliko suomalainen, ruotsalainen vai amerikkalainen kirjoittaja) että kuvat tulostetaan lämpöherkälle paperille (eli samaa kuin kuittipaperi) ja menee ajansaatossa pilalle. MUTTA tämä toki saattaa olla vanhentunutta tai väärän kohdevaltion tietoa!
 
  • Tykkää
Reactions: Hennulette88
Huhu tänään on halailtu vessanpönttöä ja pahoinvointi ollut läsnä ihan kokoajan. Näemmä se närästys sitten vaihtui tähän.. mut täytyy kokeilla tota b-vitamiinia mistä täällä ollut puhetta
Mullaki alkas närästyksellä tää pahoinvointi. Eilen siitä b-vitamiinista huomasin olevan apua mutta tänään ei oo mikää auttanu.
 

Yhteistyössä