Tammikuiset 2023 ❄️✨

Mulla oli äsken ensimmäinen neuvolakäynti. Ei mitään erikoista, paino, hemoglobiini ja verenpaine mitattiin, ensi viikolla verikokeisiin. Eka ultra on rv 12-13, katsotaan mihin kohti saadaan.
Täällä ihan sama! Oli kans eka neuvola, otettiin samat jutut (+ pissa stixaus) ja kaikki ok. Laitto lähetteen labroihin ja ultraan ja ite varasin sit ajat ☺ Verikokeet ens viikolla (rv 9+4) ja NT-ultra 5.7. ja sillon rv 12+2 ❤ Seuraava neuvola sit rv 14+3 eli 20.7. ☺ On kyl niin kiva neuvolaterkka meillä, sama kun esikoisella siis 😍
 
  • Tykkää
Reactions: Nemily
Täälläkin eka neuvola takana :) kaiken muun sain varattua paitsi ultran.. täällä ultra pitää varata maisa-järjestelmästä ja sain ohjeen eka kirjautua vaan sisään ja sit odottaa tekstaria millon pääsee tekee varauksen (joku siellä käsin kattoo lähetteen tms). Ei oo viel kuulunu ja hätähousulla toki kiire. Joudun jo heinäkuussa sokerirasitukseen ekan kerran koska BMI 30, jeee..
 
Täällä ihan sama! Oli kans eka neuvola, otettiin samat jutut (+ pissa stixaus) ja kaikki ok. Laitto lähetteen labroihin ja ultraan ja ite varasin sit ajat Verikokeet ens viikolla (rv 9+4) ja NT-ultra 5.7. ja sillon rv 12+2 Seuraava neuvola sit rv 14+3 eli 20.7. On kyl niin kiva neuvolaterkka meillä, sama kun esikoisella siis
Meillä on seuraava neuvola 18.7. eli mennään tosi samaa tahtia😀 meillä kans tosi ihana terkka💕
 
  • Rakkaus
Reactions: 3milia
Täälläkin eka neuvola takana kaiken muun sain varattua paitsi ultran.. täällä ultra pitää varata maisa-järjestelmästä ja sain ohjeen eka kirjautua vaan sisään ja sit odottaa tekstaria millon pääsee tekee varauksen (joku siellä käsin kattoo lähetteen tms). Ei oo viel kuulunu ja hätähousulla toki kiire. Joudun jo heinäkuussa sokerirasitukseen ekan kerran koska BMI 30, jeee..
Siis mä joudun kanssa, vaikka BMI on 24, koska mun ukilla on ollut 2.tyypin diabetes🤷‍♀️ No hyvä kai se on tutkia.
 
Sama juttu täällä, eli sukurasitteen takia joudun sokerirasitukseen kaksi kertaa raskauden aikana. Jotenkin itsellä se jännittää. Toivottavasti ei vaan tule mitään ongelmia. Äidillä on tosiaan diabetes, niin siksi tämä varmasti mietityttää kun on kuitenkin niin lähisukulaisella.
 
Eilen oli eka neuvola ja tänää lääkäri neuvola. Ultralla katsottiin et pikkunen on oikeassa paikassa ja hyvin liikkui ja sykkeet löytyi ❤ Vastasi viikkoja 9+6, nyt 9+3.
Meen kans sokerirasitus kokeeseen mutta vasta puolen välil jälkeen. Näin sovittiin terkan kanssa. Seuraava neuvola on 18.7 ja samana päivänä on pikku neidin 1.5v neuvola ❤
 
  • Rakkaus
Reactions: 3milia
Siis mä joudun kanssa, vaikka BMI on 24, koska mun ukilla on ollut 2.tyypin diabetes No hyvä kai se on tutkia.
Siis tää on todella jännä miten paljon nää vaihtelee! Täällä ei ees kysytä isovanhempien sairauksia, mullakin papalla tuli vanhemmiten 2. tyypin diabetes, mut sillä ei oo kuulemma merkitystä. Ja mulla on siis ylipainoakin ihan reilusti, mutta kun ei esikoisesta ollut radia, niin nyt en ilmeisesti joudu ees rasitukseen :oops: Toisaalta ehkä haluaisin, ettei sit sen takia tuu jotain ongelmia syntymän jälkeen, että oliskin radi eikä tietäisi sitä😕
 
Okei eli kirjotusten perusteella aika herkästi laitetaan kahdesti sinne sokerirasitukseen. Mulla oli painavin syy se BMI 30. Mut sekin on vähän niin ja näin, kun harrastan salia 3 kertaa viikossa ja käyn päivittäin reippaalla kävelyllä koiran kanssa 1-2 h niin tuosta painosta on kyllä lihastakin jonkin verran :D Aina jos tulee varsinkin salista taukoa niin paino putoaa itekseen monta kiloa. Ei siinä, on mulla läskiäkin :D ja hyvä, että tutkivat niin voi puuttua ajoissa. Olen nytkin jo yrittänyt syödä suht terveellisesti, mut jatkuva nälkä on läsnä niin aina pitää jotain evästä kaivella kaapista.
 
  • Tykkää
Reactions: Nemily
Jokos minäkin uskallan mukaan, rv7+3. La olisi muistaakseni tammikuun 23. Neuvolassa tai ultrissa ei vielä käyty.

Täällä vaan koitan ajatella päivät jotain muuta, mutta ajattelen koko ajan onko siellä mahassa jotain ja onko se elossa. On nämäkin piinaviikkoja...
 
  • Tykkää
Reactions: Nemily
Xin
Eka neuvola takana ja yllätyksekseni siellä myös ultrattiin. Kaikki vaikutti hyvältä: sikiö oli liikkuvainen kaveri ja sydän sykki. Sikiön lisäksi näkyi joku varjostumakin, jota ei saatu kunnolla kuviin. Varsinaisessa ultrassa sitten selvinnee, onko siellä asukkaita enemmänkin. Suvussa ei kyllä kaksosia ole.

Lähetteet tuli labroihin ja _postitse_ tulee sitten aika varsinaiseen ultraan. Mitenkään saan tommosen extempore-ajan sopimaan mun töihin... Varsinkin, kun kirjeposti on postia nykyään. Joudun myös sokerirasitukseen, kun olen yli 25-vuotias ensisynnyttäjä.

Kertakaikkiaan onnellinen olo :)
 
Kuulostaa siltä, että nykyään aika monissa neuvoloissa saatetaan myös ultrata. Mulla on eka neuvola ens tiistaina ja en tiiä, mikä käytäntö täällä, mutta oishan se kiva yllätys. Varsinki ku ei olla käyty varhaisultrassa.

@riiskakku aijotteko mennä varhaisultraan? Ite yritän aina ajatella, että kuitenkin tilastollisesti suurin osa raskauksista on ihan "terveitä", mutta niinhän se on, että pahimmat tapaukset jää aina päällimmäisenä mieleen kummittelemaan.
 
Voi ihme ja ihanuus! Käytiin lauantaina vähän ex temporee varhaisultrassa etelänreissulla ja oli kyllä kaiken rahan arvoinen😍😭 oli niin maagista nähdä pieni kirppu näytöltä, joka vingersi menemään niin tomerasti että kätilökin oli ihmeissään. Oli huojentava kuulla, että kaikki on just niinku pitää. Tämän kuun lopussa sitten eka varsinainen ultra.
 
Siis tää on todella jännä miten paljon nää vaihtelee! Täällä ei ees kysytä isovanhempien sairauksia, mullakin papalla tuli vanhemmiten 2. tyypin diabetes, mut sillä ei oo kuulemma merkitystä. Ja mulla on siis ylipainoakin ihan reilusti, mutta kun ei esikoisesta ollut radia, niin nyt en ilmeisesti joudu ees rasitukseen Toisaalta ehkä haluaisin, ettei sit sen takia tuu jotain ongelmia syntymän jälkeen, että oliskin radi eikä tietäisi sitä
Tuun korjaamaan, kun luin kanta.fi, mutta siis en joudu alkuraskaudessa rasitukseen, mutta sit sillon keskivaiheilla joo. Painon takia varmaan ja ihan hyvä näin 🙏
 
Kuulostaa siltä, että nykyään aika monissa neuvoloissa saatetaan myös ultrata. Mulla on eka neuvola ens tiistaina ja en tiiä, mikä käytäntö täällä, mutta oishan se kiva yllätys. Varsinki ku ei olla käyty varhaisultrassa.

@riiskakku aijotteko mennä varhaisultraan? Ite yritän aina ajatella, että kuitenkin tilastollisesti suurin osa raskauksista on ihan "terveitä", mutta niinhän se on, että pahimmat tapaukset jää aina päällimmäisenä mieleen kummittelemaan.
Saattaa olla että menemme vielä varhaisultraan, pidän sitä "varasuunnitelmana" jos alkaa oikein kovin ahdistaa :D

Testataanko neuvolassa raskaus? Tai tarkistetaanko se niissä verikokeissa? Meillä ei ultrata, se on varmaa (ja tylsää! :D)
 
Eilen tuli voimakas verenvuoto, kunnallisella käskettiin vaan odotella, menin yksityiselle, sikiöllä oli kaikki kuitenkin hyvin❤ kohdussa näkyi hematooma ,nyt pitää ottaa rauhallisesti ,sairaslomaa heinäkuun alkuun saakka. Pikkuinen oli vielä varhaisultran mittoja isompi , La tulee todennäköisesti muuttumaan 1.1 .. sentään vielä pysyttiin just ja just tammikuun puolella😄
 
Eilen tuli voimakas verenvuoto, kunnallisella käskettiin vaan odotella, menin yksityiselle, sikiöllä oli kaikki kuitenkin hyvin kohdussa näkyi hematooma ,nyt pitää ottaa rauhallisesti ,sairaslomaa heinäkuun alkuun saakka. Pikkuinen oli vielä varhaisultran mittoja isompi , La tulee todennäköisesti muuttumaan 1.1 .. sentään vielä pysyttiin just ja just tammikuun puolella
Onneksi siellä kaikki hyvin, varmasti säikäyttää tuollainen!
 
Saattaa olla että menemme vielä varhaisultraan, pidän sitä "varasuunnitelmana" jos alkaa oikein kovin ahdistaa

Testataanko neuvolassa raskaus? Tai tarkistetaanko se niissä verikokeissa? Meillä ei ultrata, se on varmaa (ja tylsää! )
Verikokeesta katsotaan raskaus ja sitten siinä ekassa ultrassa näkyy kaikki jutut. Jos yhtään siltä tuntuu, niin suosittelen varhaisultraa nimenomaan oman mielen helpotukseksi. Tämä eka kolmannes on kyllä tosi raastavaa aikaa, kun ei oo oikein mitään muita merkkejä raskaudesta kuin pahoinvointia ja väsymystä.
 
Verikokeesta katsotaan raskaus ja sitten siinä ekassa ultrassa näkyy kaikki jutut. Jos yhtään siltä tuntuu, niin suosittelen varhaisultraa nimenomaan oman mielen helpotukseksi. Tämä eka kolmannes on kyllä tosi raastavaa aikaa, kun ei oo oikein mitään muita merkkejä raskaudesta kuin pahoinvointia ja väsymystä.
Minulla ei ole edes niitä. Olen tietenkin onnekas siinä mielessä, mutta harmi ettei silti asia pääse vahingossakaan unohtumaan :D saa nähdä koska on luovutettava ja mentävä sinne varhaisultraan... :)

Onko monia jotka ei aijo mennä varhaisultraan?
 
Minulla ei ole edes niitä. Olen tietenkin onnekas siinä mielessä, mutta harmi ettei silti asia pääse vahingossakaan unohtumaan saa nähdä koska on luovutettava ja mentävä sinne varhaisultraan...

Onko monia jotka ei aijo mennä varhaisultraan?
Siis eikö sulla oo vielä ollut vai ole ollenkaan niitä veriryhmän vasta-ainetestejä? Oon ollut siinä käsityksessä, että kaikilta otetaan kuitenkin se rv 9-11, ettei tuu mitään jatkossa. Samalla testataan sukupuolitaudit ja tehdään sikiöseulonta, jos siihen on lupa. Sokeritasitus on taas eri juttu, joka tulee hieman myöhemmin.
Näin oon ainakin itse käsittänyt, mutta ehkei näitäkään oo sitten kaikkialla🤷‍♀️
 
Xin
Noniin posti toi ultra-ajan ja tietysti mulla on töitä silloin ja hankala vuoro, jota töissä tekee pari ihmistä ja niistäkin yksi lomalla. No jos en saa vaihdettua iltavuoroon, niin kai oon sitten palkatta töistä poissa? Ensi viikolla kyllä ajattelin kertoa esimiehelle, niin ei tartte keksiä valheita toivelappusiin tuleville neuvola-ajoille. Muuten en oo vielä edes vanhemmilleni kertonut. Ainoastaan sisko tietää. Kuinka muut ootte kertonut?
 

Yhteistyössä