Tammi-Helmikuun Taaperot 2014

  • Viestiketjun aloittaja miss_piggy
  • Ensimmäinen viesti
Minäpä taijan nyt "korkata" tämän. Eli tammikuisista kirjoittelen. Lapsemme on meille esikoinen ja syntynyt 3.1.2014? Kova menemään ja touhuamaan. reilu viikon päivät nyt kävellyt itsenäisesti. :)

Viikko on nyt menty ilman tuttia! Eikä ole kyllä kaipaillutkaan :)

Eikai.. tulkaahan muutkin juttelee :)
 
miss_piggy
Meidän poika täyttää huomenna 1v, eli syntynyt on 10.2.14. Huomenna myös 1-vuotisneuvola, ei mitenkään kovasti kiinnosta mennä kun kuitenkin 3 piikkiä laitetaan ilmeisesti :(
Meillä ei vielä kävellä, mutta konttaa kovaa vauhtia ja pari kertaa seissyt vahingossa ilman tukea.
Tutti täällä on käytössä vain öisin ja päiväunilla, silloinkin jossain vaiheessa lähtee pois suusta.
Pottaan me on koitettu täällä tutustua aina välillä mutta poika ei tajua yhtään mitä sinne pitäis tehdä :D Alkaa vaan räpläämään pippeliään tai inisemään että haluaa pois :)

Ja esikoinen tämäkin + vaativa tapaus... Ollut syntymästään asti. Nykyään myös kovakourainen. Puree vaatteiden läpi, olkapäät, ja käsivarret sekä reidet on vaarassa. Mukavia jälkiä/haavoja on tullut. Poika myös kiskoo mua jatkuvasti hiuksista niin että joutuu välillä ihan suuttua kun tuntuu että puolet päänahasta irtoaa. Nauraa vaan kun pyydän lopettamaan, ja sitten onkin kourassa tuppo irronneita hiuksia.

Meillähän tosiaan tuosta yösyötöstä oli vähän hankala päästä eroon kun jäbä söi syntymästään asti noin parin tunnin välein. Sairaalan vika siinä mielessä että otin sieltä oppia, kun 10 päivää oltiin osastolla ja sanoivat että vauva pitää herätellä syömään parin tunnin välein jos ei itse muuten herää. Typerää, kai se vauva siis ilmoittaa jos on nälkä, mutta jotenkin sitä untuvikkona imi kaiken mitä sanottiin ja sitten sitä imetystä saikin harrastaa ihan "täysin rinnoin". Nyt korvikkeella siis menty varmaan 3kk ja öisin juotu vaan vettä vika 1-2kk varmaankin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jokohan sitä itekki siirtyis tänne, tytöllä synttärit ylihuomenna, 11.2.
Meillä ei myöskään kävellä, nyt on ruennu päästämään irti tuesta, en kyllä tiiä onko enemmän vahinkoa kuin tahallista. Täällä kans äitltä lähtee tukka päästä ja hampaan jälkiä on siellä täällä, huoh. Jossain välissä päästiin eroon jo tuosta hiusten repimisestä.

Tuttia syö nukkuessaan, nukahdettuaan sylkee sit pois. On taas alkanu syömään kerran yössä, johtunee hampaista ja siitä et syö päivällä huonommin. heräilee aamulla 7 jälkeen. Vaik monilla heräilee aiemmin lapset niin on tämä kammottavaa, kun pitkään mentiin sillee et 9 vasta herättiin..

Täällä kans 1v neuvola huomenna, piikkiä tulee ja mietin et millähän mielellä 1v synttäreitä juhlitaan. Onko esim. Tammikuisten lapsille tullu noista 1v rokotuksista mitään ?

Olikohan mulla muuta.. Oon koko päivän hokenu että "vuos sitten tähän aikaan tein sitä ja tätä". Miehellä menee hermot muhun :D joten teidän iloksi; vuos sitte tähän aikaan mulla meni lapsivedet ! :D
 
Meillä kans tuo tutti oli nukahtamiseen ja kesken unien sitten sylki menemään. Mutta alkoi käydä silleen öisin, että pari-kolmekin kertsa sai käydä herralle etsimässä toisessa huoneessa tuttia. Ja sekös ärsytti, kun oli kerennyt jo tottua kokonaisiin öihin. (Meillä siis 4kk iässä siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan. ) Helposti tutti jäi eikä ole kaipaillut sen koomin. Viime yönäkin nukkui kuin tukki 20.00-9.30. Luxusta :)

Me saatiin 1v neuvolassa MPR ja toinen tehosterokotteista, kun neuvolasta oli se toinen loppunut. En kyllä muista kumpi saatiin, mutta kuitenkin. Ja noista ei tullut mitään oireita, toki unia maistui entistä paremmin. Saadaan se yksi sitten toukokuussa, kun on 1v4kk nvl. Joissain kaupungeissahan tuota ei ole, mutta meillä täällä on.

Kuinka moni täällä kärsii vauvakuumeesta? Mulla on ollu kokoajan oikeastaan vauvakuume eikä tämä ota laantuakseen. Mies vaan ei ole ihan vielä "ostanut" mun ajatusta pikkusisaruksesta. :)
 
miss_piggy
Meidän neuvola nyt peruuntuikin tältä päivältä. Vähän ennen ku oli aika niin soittivat että se joutuu jäädä sairauslomalle se terkka ja että soitteleppa huomenna uudestaan ja varaa uutta aikaa. Voi hohhoi...

Välillä on joo vauvakuumetta mutta menee aika äkkiä ohi kun tuo jätkä on oikeasti niin hankala. Tänäänkin heräsi 04:30 eikä suostunu enää nukahtamaan. Ylös sitten taas kuudelta noustiin ja tunti palloiltiin ja 07 mentiin takas nukkumaan pariksi tunniksi. En tajua miksei voi vaan nukkua kiltisti yhteen pötköön vaan pakko välissä hetkeksi herätä ja nousta ja äitiähän väsyttää sitten jatkuvasti.
Yövaipan laitto illalla on nykyään yhtä taistelua. Käytössä kun on öisin teippivaipat kun ei falskaa (Toujours) mutta jätkä vaan on sitä mieltä että niitä ei sais laittaa. Kiemurtelee ja huutaa, koittaa lähteä karkuun ja suuttuu ja sitten menee multakin hermo.

Saapas nähdä tosiaan että kuinka kauaksi tuo uusi neuvola-aika nyt sitten menee..

Tänään meidän vauvasta tuli virallisesti taapero klo 18:48. Poika oli ihan hämillään sormi suussa kun lauloin että "paljon onnea vaan":D Poika myös onnistunut rikkomaan lahjaksi saamansa ensimukin. Repinyt hampailla sen tutin rikki enkä ole NUK-merkkiselle pullolle uutta löytänyt. Tänään aloin lisäämään korvikkeen sekaan vähän lehmänmaitoa että tottuisi siihenkin. Nokkamukia myös testailtu huonolla menestyksellä. Puolet maidosta/vedestä oli sitten pöydällä/lattialla/sylissä.
 
Siirrynpä minäkin tänne puolelle kirjoittelemaan.

Tuo meidän esikoispoikahan täyttää vuoden 26.2. ja kovasti tässä pitäisi juhlia jo suunnitella. Kun nyt saisi edes päähänsä idean, että millaisen kakun tekisin. :D

Ensi maanantaina on 1v. neuvola, kiva nähdä miten sälli on nyt parissa kuukaudessa kasvanut. Ruoka on ainakin maistunut!

Tänään taas jäbä oli sitä mieltä, että viideltä aamulla on hyvä aika herätä. Olin vähän eri mieltä ja ihmeen kaupalla onnistuin nukuttamaan sällin viereeni vielä puoleksitoista tunniksi! Ekat päikkäritkin nukkui sitten vasta yhdeksästä kymmeneen ja nyt kahdelta kävi toisille päiväunille. Illalla on siis toivoa saada venytettyä nukkumaanmenoa lähemmäs yhdeksää ja siten taas aamulla saataisiin nukkua edes kuuteen saakka. :)

Olis kyllä niin paljon helpompaa, kun poika nukkuisi aamulla sinne kahdeksaan asti ja selviäisi yksillä päikkäreillä. Mutta näillä nyt mennään. Kaipa tuo joskus jättää nuo ekat päiväunet pois ja alkaa nukkua aamuisin myöhempään.
Yösyöttöjäkin on ollut taas 2-3 per yö, vaikka välillä jo olikin mukava yhden syötön rytmi päällä. Laitan puhkeavien hampaiden piikkiin tämänkin yöllisen levottomuuden. Roiskuu meinaan kuolakin sen verran vuolaasti, että lisää hammasta pukkaa taatusti.

Meillä poika juo nokkamukista (sellaisesta kumipäisestä) itse. Samaten tykkää kovasti jo treenailla lusikan laittamista itse suuhun. Vähän kömpelöähän se on, mutta jostain se on lähdettävä liikkeelle. :D
 
Siirryn minäkin tälle puolelle, vähän etuajassa. Poika täyttää 25.2 1v. Meillä kovin motorisesti aikasin oleva poika, kävelee tuetta asunnon päästä päähän, kuitenkin innostuneena ja valtaosin liikkuu vielä kontaten. Taputtaa ja vilkuttaa mutta mitään sanoja ei tule. Sanoo tavja perässä vahingossa mutta ei ne mitään tarkota, paitsi kun oikein kuvittelee ;)

Meillä syömiset usein pelleilyä, monesti nestelinjalla kun ei vaan malta syödä. Karheat menee hyvin. Syö samaa ruokaa kun me, leikataan vaan pieneksi. Oon nyt kolmatta päivää antanut lehmänmaitoa ruokajuomana ja muuten korviketta, hyvin on pojan maha kestänyt.

Pottaa ei olla saatu vielä edes ostettua.. Turvaistuimen osto on harkinnassa, näin just hyvän tarjouksen ni käydää katsomassa huomenna.

Pojalla menossa joku rytminmuutos, luulen että tavottelee siirtymistä yksiin päiväuniin päivässä, nyt nukkunut 1x3 ja 1x 1,5-2h. Nyt nukkunu pidempään aamulla 6-> 7.30 ja sit yhdet päikkärit. Tänään meni plörinäks kun ei oo suostunu juurikaan syömään tai juomaan niin heräs 1,5h unien jälkeen ni piti laittaa toisille. Toisaalta mukavaa kun nukkuis 19.30-7.30 ja yhdet päikkärit.

Mähän olin varanut avoimen päiväkodin tilat jo joulukuussa 1v synttäreit'ä varten mutta nyt näyttää siltä ettei mies saa sitä vapaaksi :( Harmittaa niin ettei veri kierrä.

Leokin on tosi kovakouranen, varsinkin jos suuttuu, nipistää, puree ja repii hiuksista.

Vauvakuumeesta- meille on tulossa toinen, la 15.6 :)
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin siirryn tänne kirjoittelemaan ja pitkästä aikaa kirjoittelenkin :) Meidän neiti täytti 8.2. vuoden. Oli ihanat juhlat, tyttö oli oikein reippaana. Ite kans olen pari päivää jankannut, mitä vuosi sitten aina tapahtui :D vuosi sitten oltiin oltu jo päivä kotona :D

Tyttö kävelee tosi varmasti tuen varassa ja seisoo pitkän aikaa ilman tukea. Luulen että tarvii vaan varmuutta jotta uskaltaa lähteä ilman tukea liikkeelle. Ihana tyttö kertakaikkiaan. Iloinen ja omaa hyvän huumorintajun :) on alkanut höpöttelemään ja hauskuuttamaan muita. Osaa matkia miten iskä kuorsaa :D

Pott ollut käytössä jo tovin. Tarpeitakin pottaan on tehnyt mutta en itse muista aina käyttää potalla :) itse harjoittelee syömistä ja nokkamukista osaa juoda itse. Harjoitteli tänään juomaan mukista. Maidot valu pitkin naamaa mutta pian tajusi jujun ;)

Vauvakuume on kova! Mies ei vain vielä lämpene. Lähden kesällä töihin ja puhuttiin että katsotaan silloin uudestaan ;)
 
miss_piggy
Kyllähän meidänkin poika siis itse juo pullosta, poimii lattialtakin vesipullon käteensä jos janottaa mutta nokkamukin rei'istä tulee vissiin vähän liian kovalla vauhdilla tuota juotavaa kun ei ole vielä tottunut.
Meillä on pojalla ruokajuomana vesi. Maitoa saa sitten aina ennen päikkyjä ja yöunia ja joskus muutoinkin. Jos ruoan kanssa antaa maitoa niin jää syöminen kokonaan ja kittaa vaan maidon pullosta.

Poika juo tosi paljon vettäkin päivän aikana. Arviolta saattaa mennä joku 400ml päivässä vettä mutta maitoa vetää sitten kerralla joku 120ml. Välillä tuntuu että maito ei edes maistu vaan haluaa vettä.

Meillä tänään kun herättiin 06:30 niin ekat päikyt otettiin 08-09:30. Saattaishan poika jaksaa valvoa pidempäänkin mutta ku ite oon niin naatti niin pakko painua uudestaan nukkumaan ja poikakin nukahtaa aina heti uudelleen. Vois vaan nukkua yhteen pötköön ettei tarttis nousta välillä pariks tunniks ylös...
Yöunille menon ja vikoille päikyille menon välillä on sitten koitettu nyt pitää väh. 5h, että poika on tarpeeksi väsynyt.

Yöt on kyllä tosiaan nykyäänkin vielä mulla katkonaisia kun esim. viime yönä heräsi vettä juomaan 02, ja jatkoi unia. 04 taas alkoi sängyssä elämöimään, annoin vettä ja vaihdoin vaipan ja jatkoi unia. Vaippa on pakko vaihtaa ettei aamulla ole sitten ihan läpimärkänä.
En tiedä juoko yöllä sitten vettä koska kamarissa kuiva huoneilma ja itselläkin välillä kurkkua kuivaa. Tuosta yöjuomisesta kun päästäis kokonaan eroon niin varmaan yöunetkin paranisi.
Ja jos poika nukkuisi aamulla edes 08 asti, niin voitaisiin myös harkita siirtymistä yksiin päikkyihin.
Yhdessä vaiheessahan poika nukkui monena aamuna tuonne 08 asti mutta nyt on tapahtunut jotain minkä takia sitten heräilee 04:30-06:30 välillä. Liittyneekö kasvamiseen sitten...
Toisaalta, ei poika ole koskaan nukkunut aamulla myöhään. Ihan vauvana taisi nukkua max 09:30 asti mutta silloinkin nukahti joskus 23:00.

Saatiin onneksi uusi neuvola-aika jo tulevalle perjantaille.
 
Ihana miten te helmikuiset olette aktiivista porukkaa kirjoittelemaan. :)

Meillä nokkamuki on ollut nyt parisen kuukautta käytössä pelkästään ja aluksi kelpasi vain sellainen MAM:in missä on pehmeä nokka, mutta nyt kelpaa kaikki Ikean kovanokkaisesta lähtien. Normaalista lasista ja mukista autettuna hörppää, mutta suurimmaksi osaksi juomat on sitten rinnuksilla. Sporttipullosta juo myös ja ihan "limpparipullosta".

Joku viikko takaperin meillä alkoi "minä itse"-vaihde ja haluaa itse syödä lusikalla. Joskus vahingossa siinä onniatuukin :D Onneksi antaa vielä auttaa syöttämisessä. Sormiruokaillaan monesti välipala, jolloin tarjoamme hedelmiä. Viinirypäleet, mandariinit ja banaani on herkkua. Myös verigreippi maistuu. :)

Meillä joskus joulun aikaan alkoi nukkua yhdet päiväunet. Vaihtelevasti 1h-2.5h. Riippuu monelta aamulla herää. Nyt taas muutama päivä on ollut 9.30 ylös, unille 13-14 ja sitten killistelee illalla 20-21 jolloin mene yöunille. Oon kuullu paljon tästä, kuinka meillä nukutaan liian hyvin. Mutta aikaisemmin meillä saatettiin mennä jo klo 19 yöunille...

Pottailua ollaan harrastettu vaihtelevasti. Välillä on päiviä, että käydään monesti ja sitte taas päiviä jolloin ei ollenkaan. Myönnän olevani laiska tässä asiassa. Täytyisi skarpata.

Ja nyt avaudun... Voi elämä että mulla menee HERMO! Minä oon sanonu mummoille,tädeille ja yleensäkin kaikille sukulaisille ettei meillä syödä herkkuja... Niin mikä ihme siinä on että tuputetaan sitten keksiä, kakkuja ja kaikkea muuta herkkua joka perhanan kerta? Sitten sanotaan, että ku oon niin tiukka ja en anna lapselle karkkia. No jo on P*rkele kumma!! Toki tiedän äitejä jotka antaa ja ei se minulta ole pois, mutta ku minä en ja sitten saan kuulla siitä. Miten teillä muilla on suhtautuminen herkkuihin?
 
paivih- meillä sama linja, niin pitkään kun kahvipöydässä poika tyytyy riisikakkuun ja maissinaksuun niin miksi antaisin sipsejä ja kakkua? Ajatuksena ettei saa herkkuja ennen 2v, riippen miten alkaa niiden päälle tajuamaan.

Meillä käytössä niin mamin nokkamukit kun kovat perinteiset. Maidot 50% hiuksissa, 30% lattialla ja 19% rinnuksilla ja 1 % suussa. Oon tykänny ite mamista enemmän ku laitan stopperin niin heiluttelemallla ei lennä norona.

Poika otti elämänsä ekan matchin kissan kanssa, kissa voitti. Ylläri. Muutama pieni naarmu muistona. Toisaalta hyvä jos vaik oppis ettei eläimiä tarvii kiusata, koiraa varsinkin härnää ihan tarkotuksella varsinkin kiukkusena.

Jee, saatiin kun saatiinkin miehelle vapaaksi se suunniteltu tila, eli pidetään yhdet isohkot juhlat avoimen päiväkodin tiloissa. vajaa 20 aikuista ja 5 lasta. Asutaan siis kaksiossa joten meille ei mahtuisi kun monessa erässä. Miehellä iso lähisuku.
 
Tyttö täytti eilen 1v, tiistaina käytii neuvolassa. Mitat 77cm, 9475g. Paino ei ollu noussu kun 155g, mut ei ollu neuvolantäti siitä huolissaan. Lauantaina pidetään juhlat :) pidetään meillä kotona, vajaa 20 henkee ehkä tulee. Saa nähä miten mahdutaan :D

Oon samaa mieltä noitten herkkujen kans, ärsyttää kun niitä tuputetaan vaikka kuinka ite sanot että ei saa antaa. Oon itekki antanu suunnilleen jonkun pullamurusen suuhun mut en enempää. Oon sitä mieltä, et herkkujen aika on sit ku tyttä niitä ite pyytää. Pikkuraukka ku on ihan onnellinen vaikka ruisleipäpalasestaki, nii miks tunkea niitä herkkuja sinne suuhun ? Synttäreillä aattelin kyllä joustaa, saa kyllä maistaa kakkuakin ym :)

Täällä on podettu kroonista vauvakuumetta kesästä asti, syksystä asti on yritetty mut toistaiseksi ainakaan ei oo tärpänny :/
 
miss_piggy
lulina, tuliko teille rokotteista mitään vaivoja?

Herkuista, ei meilläkään niitä pahemmin olla tarjottu. Synttäreillään sai maistaa vähän täytekakkua ja joskus on joku pullanmurunen annettu maisteltavaksi mutta muutoin tyytyy esim. porkkanaan, kurkkuun tai maissinaksuihin herkkuina. Noita maissinaksuja voisi syödä vaikka pussillisen :D

Täälläkään ei itse vielä osata laittaa ruokaa haarukalla/lusikalla suuhun mutta aina ruokaillessa pitää antaa oma lusikka käteen jolla sitten sekottelee/hakkaa sitä ruokaa niin että roiskuu pitkin keittiötä..
Mies on meillä sellainen pikkutarkka siivousintoilija, välillä oikein naurattaa kun suuttuu 1-vuotiaalle taaperolle ja alkaa itse aikamiehenä kiukuttelemaan kun poika sotkee tai roikkuu jatkuvasti lahkeessa kiinni tms :D:D Olenkin sanonut että kyllä on lapsellinen, aikamies 32v kiukuttelee 1-vuotiaalle taaperolle.
No, meitä on moneksi. Muutenkin olen tullut siihen lopputulokseen että miehet on naisia lapsellisempia, on ikää sitten 32 tai 62.
 
Pistokohdat on aika arat, 1 molemmissa reisissä, 1 olkapäässä. Yöllä on heräilly useemmin. Särkylääkettä oon antanu mut silti aristaa, lisäks on ainaki yks hammas puhkeemassa alas. Ne reisiin pistettävät oli tehosteita niille mitkä annettiin vauvana ( en enää muista millon ne annettiin.....) ja sano neuvolantäti et jos sillon ei tullu mitään nii todennäkösesti nytkään ei tuu. Siitä mpr rokotteesta voi tulla kuulema 1-2 viikon sisällä kuumetta ja iho-oireita. Sitä ootellessa.... oiski eka kerta ku tyttö ois kuumeessa. (Siis en TOIVO että siitä nyt tulisi se kuume :D)
 
Meilläkin on herkut vielä pannassa. Ei mulla mitään hysteeristä tai neuroottista asennetta ole asiaa kohtaan, mutta mielestäni noin pieni lapsi ei vielä herkkuja tarvitse.
Meillä sälli on vasta ihan lähiaikoina yleensäkään alkanut laittamaan suuhunsa yhtään mitään. Nyt siis tunkee kyllä suuhunsa kaiken mitä käsiinsä saa, niin ruoan kuin tavaratkin. On tyytyväinen jälkiuunileipään, kurkkuun, porkkanaan jne. jota saa pienen palan maisteltavaksi. Sormiruokailusta ei vielä ole innostunut. Tarjotut raasteet viskellään ympäriinsä ja yökitään jos murunenkin eksyy suuhun. :D
Serkkunsa synttäreillä annoin kyllä pienen palan keksiä naposteltavaksi ja sitä sitten imeskelikin antaumuksella, niellen vahingossa palasen ja siitä järkyttyneenä lopetti keksinnapostelun siihen paikkaan...
Mutta juu, herkut sitten joskus kun sellaisia oppii arvostamaan.

Vauvakuume tulee ja menee. Vähän sen mukaan miten hankalaa vaihetta tuon sällin kanssa milloinkin eletään.
Superhelppo lapsi kyllä tämä esikoinen, mutta on tässä vauvavuoteen mahtunut niitä tosi vähäunisia ja hankaliakin aikoja. (Tänään herättiin taas 05.15, yö meni heräillessä kahden tunnin välein.)

Huvittavaa miten tuollainen alle 1-vuotias osaa tomerasti kätellä ja sanoa samalla "päivää/päevää". Miehen sisko, eli pojan täti kävi tuossa kahvilla ja hällekin jäbä sanoi niin reippaasti "päivää" ja kätteli innoissaan. :D
 
Täällä sälli on räkätaudissa.
Johan tässä ehtikin kulua reilu kuukausi edellisestä. :stick:
Onneksi tällä kertaa näyttäisi olevan aavistuksen lievempää sorttia kun yöllä jopa nukuttiin.

Illalla pojan sanavarasto karttui uudella sanalla kun oppi sanomaan "eipä" (leipä).
Nyt siis sanoo "anna, Emma, tänne, mennään, päivää ja eipä". Koiria kun näkee sanoo "bömma". Jotenkin on mielessään yhdistänyt Emman (mummin koira) ja Bön (kutsuu meidän omaa koiraa nimellä Bö, koiran oikea nimi on ilmeisesti turhan hankala lausuttava). :D
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Paranemisia Hortensia teille. <3


Täällä alko uusi päivä tänään klo. 8.20. Ti minä heräsin ja kövin iiihan rauhassa suihkussa ipanan nukkuessa. Hän kyllä nukkuu edelleen. Ihme unikeko :)

Meillä sanavarastoon kuuluu tällä hetkellä äiti,isi, uusto/suusto=juusto,hei ja hui. Kaikki uusi ja kielletty juttu on HUI :D Koirat on sitten öhh , sellisella murisevalla äänellä :D

Minäkään en nyt noiden herkkujen kannalta oo ylihysteerinen, enemmänkin ärsyyntynyt kun tahtoani ei kuunnella.
 
miss_piggy
Meillä oli tänään 1-vuotisneuvolassa mitat 9970g ja 76,5cm. Joulukuussa oli 9660g ja 75,2cm. Pituutta ei olis mukamaste paljon tullut mutta siellä oli joku uusi mittausalusta niin se terkka sanoi että saattaa näyttää eri lukemia kuin se vanha.
Poika heräs tänään 05:45 ja itkuinen oli koko aamun. Sitte ku mentiin neuvolaan niin alkoi jo ovella alahuuli väpättää ja itki melkein koko aika. Odotustilassa ja kun mentiin sisälle. Rokotteista ei pahemmin itkenyt mutta nyyhki siinäkin. Ja kun pois lähdettiin niin itki vielä silloinkin ja samaten ulkona kun odotettiin että mies tuli hakemaan. En tiedä mikä itkupäivä nyt oli, vai ahdistaako ikeniä niin pahasti kun terkkakin kiinnitti huomion jätkän jatkuvaan sormen imeskelyyn ja ikenet on kuulemma turvoksissa.
MPR-rokote laitetaan vasta 17.3. En tiedä miksi ei laitettu samalla kertaa. Tuosta yöllisestä veden juonnista ajatteli että onko pojalla nälkä. No ei luulisi kun illalla syö kuitenkin puuroa ja vetää vielä noin 120-240ml maitoa päälle...Jos sillä vaan on jano. Kysyi myös että ollaanko me aamuvirkkuja kun kerroin pojan aikaisista aamuista. No ei tosiaan olla :D

Ja sitten ärsyttävä juttu, mulla on nuo Gestinyl-yhdistelmäpillerit mitkä vaihdoin minien tilalle.. No ensi viikolla pitäisi vasta olla taukoviikko ja silloin siis menkat niin alkoikin joku tuhruttelu jo tänään :mad: Ehkäisyneuvolaan soitin mutta sen tätin saa vasta maanantaina kiinni. Kiva jos nää nyt ei oo tarpeeks vahvat niin joutuu alkaa eri merkkejä taas testailla. Ku en millään niitä minejä haluaisi enää syödä.
 
Hortensia- toivottavasti ei ole mikään sinnikäs flunssa. Musta tuntuu että meillä poika ollut puolet elämästään räkänen/ flunssanen. Toisinaan uusi tauti iskee ennenkun edellinen on hellittänyt. Tosin me käydään paljon avoimissa päiväkodeissa, muskarissa, vauvauinnissa jne mista niitä tauteja on hyvä kerätä. Mutta nehän sanoo että jos lapsi sairastelee paljon vauvana, ei pitäisi tauteja juurikaan ennään tulla kouluiän siirtymisen jälkeen ku sit kaikki sairastettu ja vastustuskyky noussut. Sitä odotellessa.

Onko jollain jo kenkiä käytössä?

Meille on rantautunut ensiuhma.. Puree ihan vimmatusti, repii ja riuhtoo ihan vaan huvin vuoksi ja vielä kovemmin kun on kuikkunen. Keittiöntuolit oppi kaatamaan. Modeemin repii pinnasängyn alta pois. Ihan kokoajan tekee jotain kiellettyä. Vaikka menisin lattialle istumaan leikkimään niin pitää mennä tihutöihin ja mä jään yksin istumaan..:stick: No rajojen kokeileminen on normaalia..

Meillä rytmi ihan sekasin, siirtymässä 1 päiväuniin päivässä mutta se riippuu ihan aamusta onnistuuko. Jos aamulla ei malta nukkua ni väsähtää ihan liian aikasin. Eilen heräsi 8.30 joten päikkäreille meni klo 14 mutta tänään heräs 6.15 ja unille 9.15 niin yritä nyt sit sopia jotain menoa seraavalle päivälle kun rytmi ihan ylös alas. No, eiköhän se tasotu.

Juoksaskelia kokeilt, nenällehän se meni ;) Kävelee yli puolet matkoistaan. Siis sisällä.

Ostettiin britaxin two way elite turvaistuin, oli niin sopivasti alennuksessa. Tykkään kun saa laitettua selkä menosuuntaan, se oli ykkös kriteeri :) Vielä mennään kyllä kopalla, toivon että siinä tyytyy kunnes alkaa ulkona kävelemään etei aina tarvis kantaa sylissä. Nyt siis adapterilla kaukalo kiinni vaunurunkossa.
 
Ei onneksi ole mitään sitkeää sorttia tuo pojan flunssa, edelleen toki räkäinen ja lämpöäkin on välillä ollut, mutta on saatu nukuttua ihan ok ja ruokakin on maistunut. Enemmän tuntuu kiusaavan alas puhkeamassa olevat 4(!) hammasta. Kuolaa ihan tautisesti.

Meillä on pojalla Kuomat. Eihän tuo toki ulkona kävele, mutta en niitä pehmotöppösiä jotenkin enää osaa käyttää pojalla. Koko talvi ollaan siis kuomat jalassa ulkoiltu. Jahka oppii kävelemään niin sitten ostetaan jotkut kunnon kengät liikkumista silmälläpitäen.
 
Taitaa olla aika siirtyä tänne :)
Meillä esikois tytär s. 31.1.
Ekat kk oli rankkoja, neiti viihtyi vain sylissä oli sitten hereillä tai unessa, mutta kokoajan arki muuttuu helpommaksi!
Yöt nukuttu n 10kk lähtien 20-08.
Arki rullaa omalla painollaan, välillä helpompaa välillä taas ärsyttää/harmittaa/suututtaa ym!
Syöminen ollut aina suht hankalaa! Sormiruokailee paremmin, iltaisin syö samaa kuin vanhemmat, päivällä oon laiska ja syötän joko purkkiruokaa tai ite tekemää sosetta. Maitoa ei voi tarjota samaan aikaan, muuten ei mene ruokaa. siirryttiin lehmänmaitoon n 2vkoa sitten totuttelun myötä. Vettä juo jonkin verran. Nokkamukeista.
Meillä tuli sopivasti 1v nvla käynnin jälkeen oksennustauti/ripuli (joka tarttui sitten myös meihin vanhempiin)...luulin ensin että johtui rokotuksista mutta tokkopa silloin oltaisiin mekin sairastuttu! Meni siinä sitten 1v synttärit oksennellessa:(
Kenkinä käytössä crocsin talvisaappaat, ne on ihanat<3

Tällä viikolla opittiin kävelemään tuetta, hurjan näköistä hommaa mutta pikkuinen on niin tohkeissaan ja ylpeä:)
Sanoja ei tuu muuta kuin äiti ja jonkinmoista älämölöä, mutta ymmärtää paljon. Potalla istuminen ei onnistu...meillä ei paikallaan pysytä montakaan sekuntia!
Tiedän tunteen-toi ruoalla rakastaminen on jotain niin ärsyttävää! Mä en ole ehdoton noissa herkuissa, annan maistaa jos haluaa, mutta tyytyväistä lasta ei tarvi hakea ehdoin tahdoin luokse että voi työntää keksin suuhun:/
Vauvakuumetta ei oo...ainakaan vielä;)
 
Ootteko käyny jo 1v hammashoidossa?

Ruokailut yhtä pelleilyä ja se vaikuttaa yöuniin. Joduin yhtenä yönä antamaan ylimääräisen maidon klo 24 jälkeen kun heräsi nälkäänsä kun ei päivällä menny juurikaan ruokaa eikä juomaa ja nyt yrittää joka yö vaatia extra maitoa. Meillä syödään siis vielä klo 5 maito. Tästä pyritään eroon kunhan päivisin syö ja juo.. Eli varmaan intti-iässä..

Pojalla kasvupyrähdys, nyt 86 sopiva, 80 kokoiset vaatteet jäi hyvin vähälle käytölle kun taas 74 kokoset tuli kulutettua lähes puhki. Niin se kasvu vaan vaihtelee. Kevääkis ostin kurapuvun, ajatuksena että ruvetaan ulkoilemaan puisossa kunhan suurimmat lumet sulaa ja askel varmistuu.

Meillä oll stonz- tossut käytössä talven ajan. Pitänee mennä kenkä kaupoille, ekat kengät tulee varmaan ostettua liikkeestä mistä saa neuvoa ennenkun siirrytään marketti linjalle.

Toivon kovasti että tulevat synttäri vieraat kysyisivät lahjatoiveita eikä tulisi krääsää joka menee suoraan kellariin. Nyt näyttää siltä että 15 aikuista ja 6 lasta tulossa juhliin. Toivottavasti ei tule lisää peruutuksia.
 
miss_piggy
Meillä tuli noista rokotteista lämpöä, parina yönä ja iltana taisi olla pientä kuumetta, ja poika on ollut useamman päivän jotenkin itkuinen/levoton. En tiedä johtuuko noista rokotteista vai onko sitten edelleen jotain hammasperäistä. Tuntuu että hampaat vaan ei tuu läpi vaikka ikenet vaivaa. Alhaalla näkyy nyt 3 hammasta ja ylhäällä törröttää edelleen ne samat 4 kuin tähänkin asti.
Yöt olleet myös aika rauhattomia. Jos menen itse nukkumaan joskus klo 22 niin nukahdan vasta joskus 24 jälkeen, ja kun poika herää niin aikaisin niin sitten on ihan väsynyt itse aamulla. Viime yönä poika heräsi ekan kerran 00:10 eikä meinannut enää nukahtaa, veti sitten taas 160ml vettä ja pyöri aikansa kunnes nukahti. Sitten 05:30 taas annoin vettä kun heräili ja ylös noustiin 06:45. Itkun kanssa. Jotenkin poika ei voi edes heräillä silleen rauhallisesti vaan pitää sitten alkaa itkemään.

Meillä ei kenkiä ole käytössä kun ei vielä kävele. Ulkoiltu ollaan äitiyspakkauksen toppatöppösillä joiden alla on ollut villasukat. En viitsi kenkiä ostaa ennen kuin kävelee kun on muuten vähän turha ostos ja kun ei sitten tiedä oikeaa kokoa.

Meillä poika osaa jo hauskoja juttuja. Pojalla on sellainen mollamaija, ja kun sanoo että missä on mollan silmä tai nenä, niin poika näyttää sormella mollan naamasta kyseisen paikan :D Osaa myös ottaa mun kännykän ulos kännykkäpussista ja sujauttaa sen sinne takaisin. Poimii myös lipaston päältä tavaroita, tiputtaa lattialle ja nostaa takaisin lipaston päälle. Myös muistikortteja on kiva ottaa pois tuollaisesta muovirasiasta ja laittaa takaisin rasiaan.
Autoilla leikkiessä päristelee koko aika ja ajelee pitkin lattioita. Kaikista huvittavinta on kun poika konttaa aina kauheaa vauhtia meidän makkariin ja menee miehen puolelle sänkyä (lattialla siis) piiloon seisten sängyn laitaa vasten ja vääntää siellä kakat :D Ihan kun haluaisi mennä rauhassa kakkimaan piiloon.
Potasta ei piittaa juuri ollenkaan. Hetken istuu siinä ja lähtee karkuun.
 

Yhteistyössä