Tämä ei voi olla enää normaalia väsymystä. Eihän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lizzie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lizzie

Vieras
Meillä 2 lasta, nuorempi 1,5v. Yöt nukkuvat hyvin. Mies on erittäin avulias kotiöissä, eli todellakaan kaikkea ei tarvitse tehdä yksin.
Syön tavallista kotiruokaa, sitä mitä lapsetkin. Vihanneksia ja hedelmiäkin syön, enemmänkin toki voisin. Liikun säännöllisesti, ulkona lasten kanssa ja ihan erikseen käyn myös lenkillä kerran, pari viikossa. Pari ystävää on, joita tapaan lähes joka viikko, eli kodin ulkopuolistakin elämää on. Miehen kanssa menee hyvin, häitä kaavaillaan.

Mutta, olen väsynyt ihan koko ajan. Menen nukkumaan yleensä klo 24, ja herään lasten kanssa klo 9. Lapset nukkuu aina klo 9 asti. Nouseminen on NIIN vaikeaa, olen zombi olotilassa ainakin tunnin. Mietin aamupalaa tehdessä vain lasten päiväuniaikaa, jolloin saan nukkua taas tunnin kaksi. Lapset herää aina aiemmin unilta kuin minä, useimmiten nukahdankin ennen heitä ja monesti olen huomannut että esikoinen on karannut makuuhuoneesta nukahtamiseni takia. Päikkyjen jälkeenkin minua nukuttaa. Tuntuu niin pahalta jaksaa ulkoilla ja käydä kaupassa, kun VÄSYTTÄÄ, perkele vie koko ajan. Eräskin yö nukuin 12h, ja mies joutui potkimaan minua aamulla ylös noustuaan ensin itse lasten kanssa.

Kyllä niin kyrsii, olisi mukava olla pirteä ja olla levänneen oloinen. Lenkillä yrittänyt käydä juuri sen takia, että piristyisin: liikuntahaan vireyttää kroppaa, eikö? Syömiseen olen myös panostanut, ravitsevaa ja terveellistä. Eikö 9h unta pitäisi riittää yössä?? MUTTA EI. Kyllä alkaa ottaa kupoliin...

Vissiin pitää lääkäriin lähteä, kyllä tämä on jotain ihan uskomatonta..

Jos vitamiinit eivät auta, niin lääkäri kyllä auttaa. Itselläni oli nuoruudessa liian alhainen verensokeri, jonka vuoksi aamulla herätessä söin jotain, ja menin takaisin nukkumaan. Iltapäivällä äiti pakotti nousemaan kun ruoka oli valmista. Senkin jälkeen menin takaisin nukkumaan.

heippa,kuulostaa niin minulta:)
kaikki vaan sanovat että se on pienten lasten kanssa elely väsyttävää.itse olen eri mieltä.kävin lääkärissä ja hemoglobiini oli tosi alhaalla ja juuri viime viikolla aloin syömään lisärautaa.toivoisin sydämeni pohjasta että kyseessä olisi vaan tuo raudan puute eikä muu vakavampi.lisäksi menen vielä kilpirauhaskokeisiin ensi viikolla niin varmistellaan vielä sekin puoli kuntoon.

kun meet sinne lääkäriin niin varaappa samalla aika sokerirasitukseen ja kilpparikokeisiin. mulla todettiin samanlaisten oireiden perusteella ja sokerirasituksen jälkeen alkava 2 tyypin diabetes joka nyt hoidossa hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla =) enää en ole kuin zombi ja jaksan tehdä ja touhuta lasten kanssa =)

Käypä tsekkaas kuitenkin sun hemoglobiini.
Ja koskas teillä on ollut lapsivapaa viikonloppu. Sekin voisi piristää, jos teillä on mahdollisuus jättää lapset jonnekin hoitoon. Se, että rakastaa lapsiaan ja niiden eteen tekee töitä, niin väistämättä välillä aikuisten oma aika olisi superia. Vois piristää enemmän kuin yöunet.

Tsekkaa hemoglobiini, verensokeri, kilpirauhasarvot, vitamiinien saanti
(juotko paljon kahvia? tupakoitko? käytätkö e-pillereitä? voivat lisätä huomattavasti b-vitamiini tarvetta, paljon kahvia? Paljon maitotuotteita? voi haitata raudan imeytymistä)
Vatsavaivoja? Ihottumaa? Voi viitata johonkin allergiaan tai keliakiaan, jotka aiheuttavat imeytymishäiriöti ja tietysti sitä väsymystä.
Jos ei näistä ole apua, niin uudestaan vaan lääkäriin ja miettimään mikä vialla :)

Hemoglobiinia ei olekaan kyllä pitkään aikaan mitattu.
Ei ole ripulia ollut, terveenä olen ollut ihan kyllä.

Olen kokeillut että nukkuisin vähän vähemmän, mutta sillon vasta väsyttääkin. Tämä väsymys tuntuu sellaisena koko ajan vähän painostavana, ei sellaisena väsymyksenä joka tulee oikeasta unen tarpeesta.

Ja kyllä tuntuu että viimesten viikkojen aikana suurentunut tuo unen tarve. En tiedä, miksikähän..? Voisko olla että stressi laukeaa näin, olin puolivuotta aika äsken ihan yksikseni lasten kanssa, mies oli silloin armeijassa..? Olen siis melko nuori äiti, 21 vasta.

Suvussa on kyllä sokeritautia, mutta sitä on tarkkailtu ajoittan. Hyvä on paastoarvo eikä nouse suuremmin syönnin jälkeen.

En tupakoi, enkä käytä pillereitä, kahvia juon vain kylästellessä eli en kotona laisinkaan.

Vois kyllä varata ajan lääkäriin ja pyytää noita ehdottamianne kokeitä. Josko helpottas..

Alkuperäinen kirjoittaja Lizzie ap:
En tupakoi, enkä käytä pillereitä, kahvia juon vain kylästellessä eli en kotona laisinkaan.

Vois kyllä varata ajan lääkäriin ja pyytää noita ehdottamianne kokeitä. Josko helpottas..

Jeps, ei kun verikoetta sitten ottamaa vaan :)
Jos ei mitään löydy, voi ihan hyvin olla ressistä toipumistakin vaan. Se varmaan helpottaa sitten ihan lepäämällä (jos voisit muutenkin ottaa lunkisti välillä itseksesi kuin pelkästään nukkuen?) ja hkä lisääntyvä valokin näin keävän mittaan auttaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lizzie ap:
Voisko olla että stressi laukeaa näin, olin puolivuotta aika äsken ihan yksikseni lasten kanssa, mies oli silloin armeijassa..?

Kannattaa kyllä mennä lääkäriin ja pyytää kokeet, mutta kannattaa myös kertoa tämä. Koska nimenomaan usein ihminen toimii niin, että jaksaa kun on pakko ja sitten väsyy kun se on mahdollista.
Kyllähän se puolison poissaolo rinnalta on itsessään epänormaali tila ja stressaa, vaikka ei olisi lapsiakaan.

Homeet aiheuttavat väsymystä joka ei lähde nukkumallakaan..
Kyseleppä tutuilta haiseeko teillä "mummolalta" tai yleensä jokun. Oma nenä tottuu homeen hajuun eikä sitä huomaa.

Samanlaisia oireita.
Minkä alan lääkärille kannattaisi hakeutua?
Terveyskeskus ei lotkauta korvaansa näille oireille, en saanut edes kilpirauhasarvojen mittausta sieltä. :kieh:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Krooninen_v%C3%A4symysoireyhtym%C3%A4

Ja tuota väsymysoireyhtymää on tavattu myös rokotusten jälkeen, ootko kenties sellaisia ottanut viime aikoina?

Yhteistyössä