talvella ulkona kantoliinassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haluaa kantaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haluaa kantaa

Vieras
Käyttääkö kukaan kantoliinaa talvella ulkona? Miten pukeudutte silloin ja miten puette vauvan? Haluaisin hirveästi mennä ilman vaunuja ulkona ja vaikka kaupungille, mutta en tiedä miten onnistuu. Vauva talvitakin alle vai päälle? Onko kellään kokemuksia ja millaisia kommentteja olette saaneet ohikulkijoilta?

Vaunujen pakkaaminen ja purkaminen autoon on tosi työlästä ja bussissa vaunuista peritään tässä ihanassa kotikaupungissa hirveä lisämaksu (en valitettavasti asu pääkaupunkiseudulla!). Lisäksi vauvani viihtyy kantoliinassa täällä kotona vallan mainiosti.

Olen kantanut ulkona enimmäkseen takin sisällä, siihen tarkoitukseen olen pihistänyt mieheni takin :) Eihän se tietysti kauhean kaunis ole, mutta toimii hyvin. Takin päälläkin voi kantaa, vauvalle pitää vaan laittaa enemmän päälle. Jos on yhtään liukasta niin kannattaa laittaa liukuesteet kenkiin.

Muistelen, että jossain liinamalleissa on myös oma talviviitta-suoja saatavilla, merkkiä en tosin nyt muista. Harvoin näkee kantoliinavauvoja talvella liikenteessä. Itse olen liinaillut paljon kun tyttömme oli pienempi (nyt vuoden ikäinen), nyttemmin se on jäänyt.

Itseäni talvella arvelluttaisi just se oma pukeutuminen versus vauvan pukeminen, ettei hänelle toisaalta tule liian kuuma kaikkien takkien alla. Siinä kun on vaikeampi arvioida ja tunnustella vauvan lämpötilaa. Ja liukastumisvaara on talvella yksi riskitekijä. Mutta muuten kannatan liinailua 100%:sti. Iso A-linjainen takki toimii varmasti myös.

Me ollaan liinailtu pikkupakkasilla. Isompi takki päälle itselle (liinailutakista vain haaveilen...), lapselle normaalit sisävaatteet = kaksi kerrosta, kauluri/kypärälakki, talvilakki ja jalkoihin toppatöppöset. Lisäksi huolehdin omalla kaulaliinallani, että lapsi on takin suojissa. Helpompimun mielestä liinassa on tarkkailla lapsen lämpötilaa kuin kaivella kääröä vauvujen uumenista.

Moi, kaupallinen tiedote. Käy tsekkaan Babyidean www-sivut. Heiltä saa kantosuojan parilla kympillä. Toimii hienosti, suosittelen!
http://www.babyidea.fi/aidille/kantosuoja.html

Mekin ollaan oltu saman takin sisällä. Takkia ollaan lainailtu mieheltä ja ystävältä. Kommentit on ainakin tässä kaupungissa ollu ihan ihastelevia, kun pikkuinen pää pilkistää takin sisältä. Täälläpäin siis harvemmin näkee liinoja. Ollaan kokeiltu muutamia kertoja liinailua omissa vaatteissa, mutta kaupungilla se on huono vaihtoehto, koska sisällä tulee kuuma. Yhteinen takki on helppo riisua kaupan ovella. Vauvalle olen laittanut kypärämyssyn ja talvihatun sekä jalkoihin tumput(joskus käsiinkin) sisävaatteiden lisäksi(body, sukkikset ja housut). Mustakaan ei oo kyllä ollu vaikeeta tuo lämpötilan tarkkailu.

Yhteistyössä