Taloyhtiö ja katolla olevat lumet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tietääkö kukaan, että jos taloyhtiön katolla (rivitalo) on todella paljon lunta ja jos tämä jostain syystä romahtaa jonkun päälle tai katto romahtaa lumen painon alta niin kuka vastaa vahingosta?

Kyseessä siis eräs vanha rouvasihminen, joka ei itse pysty pudottamaan lumia katolta eikä taloyhtiö suostu sitä yksityisellä teettämään.

Alkuperäinen kirjoittaja ggg:
mä tein myös naapurin sokeelle rouvalle, ihan niinku hyvää hyvyyttäni...kokeile?

Ju-u, tekisin mielelläni, mutta kyseessä KORKEA talo ja peltikatto. Ilman turvavarusteita tuonne ei ole mitään asiaa :/

Alkuperäinen kirjoittaja Herra Majuri:
Taloyhtiö on vastuullinen

Toi on hyvä tietää. Minusta on järjetöntä, että tällaisia hommia teetetään osakkailla itsellään. Kyllähän osalta onnistuu, mutta osa ei pysty tuollaista tekemään. Tämäkin rouva on selkäsairas lähes 7-kymppinen ihminen.... talkoohenkeä ei taloyhtiöstä löydy :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Huoltoyhtiö on, mutta taloyhtiö ei käytä sitä tähän (on muka liian kallista). Eikähän kalliimmaksi käy, jos jotakin todella tapahtuu....
Taloyhtiö = talon asukkaat. Kannattaisiko ottaa asia puheeksi yhtiökokouksessa? Tai kutsua jopa ylimääräinen yhtiökokous koolle?

Meillä on taloyhtiössä (17 asuntoa) tehty talkoilla noi kattohommat nyt tässä viikon sisällä. Yhtiössä asuu paljon eläkeläisiä, joita kukaan ei velvota katolle nousemaan joten ne jotka kynnelle kykenevät tekevät myös näiden vanhimpien ihmisten lumityöt katoilta ja se on mun mielestä ihan reilua. Yleensä nämä eläkeläiset tekevät tavalliset lumityöt aamupäivällä kun muut ovat töissä, joten se vaiva joka on noista katolla tehtävistä lumitöistä ei edes vastaa sitä määrää, joka eläkeläiset tekee ja monta kertaa talvessa.

taloyhtiö on kyllä vstuussa jos jotain sattuu, jos ei ketään palkka tekemään hommia eikä kukaan viitsi jeesata. ja tämä lumimäärähän ei vielä kattoja romahduta, mutta vesivahinkoja voi tulla jos rännit on jässä ja taloyhtiöhän se viulut maksaa suurelta osin.

Yhtiökokouksessa on päätetty, että JOKAINEN HUOLEHTII ITSE lumien katolta poistamisesta. Rouva oli ehdottanut, että palkattaisiin ulkopuolinen, mutta tämä oli tyrmätty liian kalliina. Tässä taloyhtiössä ei yhteistyö pelaa ja minun kiltti tätini ei viitsi muita kysellä edes apuun :( Taloyhtiössä paljon riitaisuutta ja kaikki tuntuvat huolehtivan vain omista pikku plänteistään.

Tämä on niitä "inhottavia" asioita pienissä taloyhtiöissä. Meillä on 8 asunnon rivari. Kahdessa asunnossa asuu vanhus, yhdessä vuokralainen.

Vastuu on taloyhtiön. Siis koko taloyhtiön. Toki inhimilliset näkökohdat pitää huomioida. Mutta missä menee se raja että yhden-kahden asunnon omistajien ei ikänsä puolesta tarvitse osallistua mihinkään, mutta "nauttivat" silti sitä samaa kustannussäästöä kuin muutkin siitä että työt tehdään yhdessä.

Kyllä, meillä tehdään talkoilla kaikkien katto. Näin ei kuitenkaan aina ole, eikä siihen voi lakiteitse taloyhtiön muita asukkaita pakottaa. Joten tällöin jää näiden asuntojen kohdalle se, että he itse palkkaavat sen ulkopuolisen tekemään oman osuutensa.

Tämä itseasiassa on se ainoa vaihtoehto joka tällöin toimii.

Yhtiökokouksessa on päätetty, että JOKAINEN HUOLEHTII ITSE lumien katolta poistamisesta. Rouva oli ehdottanut, että palkattaisiin ulkopuolinen, mutta tämä oli tyrmätty liian kalliina. Tässä taloyhtiössä ei yhteistyö pelaa ja minun kiltti tätini ei viitsi muita kysellä edes apuun :( Taloyhtiössä paljon riitaisuutta ja kaikki tuntuvat huolehtivan vain omista pikku plänteistään.
Tuossa tapauksessa rouvan pitää palkata joku tekemään lumityöt.
Lisään vielä, että rouva voi sopia seinänaapurinsa kanssa, että seinänaapuri korvausta vastaan tekee lumityöt rouvan katolta samalla kuin tekee omansa.

Kilauta tädin puolesta taloyhtiönhallituksen puheenjohtajalle ja huoltoyhtiölle ja kysy, kuka vastaa jos jotain sattuu. Pyydä vastaus kirjallisena.

meillä tehdään niin, että samalla kun ollaan siellä katolla niin hoidetaan se naapurinkin katto. Tai niin me tehdään, mutta moni muu ei tee. Minua ärsyttää koko rivitalossa asuminen niin paljon, että....kaikki pitää saada mahdollisimman halvalla, mikään ei saa maksaa mitään, kaikki rempallaan "kun tehdään talkootyönä" joka tarkoittaa sitä, että kaksi perhettä tekee ja muut on tekemättä ja nauttivat eduista. Me kyllä otettaisiin vanhan ihmisen lumet katolta aivan varmasti, mutta tässäkin taloyhtiössä on ihmisiä ja perheitä joita ei kiinnosta kuin oma napa. Tämä on niin stressaavaa asumista, että on ollut pakko alkaa miettiä muita vaihtoehtoja!

Tuli muuten vielä mieleeni, että juridisesti taloyhtiö taitaa olla vastuussa, jos jotain sattuu. Eli taloyhtiön tehtävä on huolehtia siitä, että mitään ei satu. Jos on sovittu, että asukkaat tekevät lumityönsä itse, taloyhtiön on huolehdittava, että niin myös tapahtuu. Jos ei tapahdu, taloyhtiö tilaa lumitöiden tekemisen huoltoyhtiöltä tai ulkopuoliselta ja lähettää laskun tälle rouvalle. Mutta vastuu on siis taloyhtiön.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tuli muuten vielä mieleeni, että juridisesti taloyhtiö taitaa olla vastuussa, jos jotain sattuu. Eli taloyhtiön tehtävä on huolehtia siitä, että mitään ei satu. Jos on sovittu, että asukkaat tekevät lumityönsä itse, taloyhtiön on huolehdittava, että niin myös tapahtuu. Jos ei tapahdu, taloyhtiö tilaa lumitöiden tekemisen huoltoyhtiöltä tai ulkopuoliselta ja lähettää laskun tälle rouvalle. Mutta vastuu on siis taloyhtiön.

Noin se menee

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Itseasiassa kyseisen talon asukas vastaa, jos kerran taloyhtiö on päättänyt että jokainen hoitaa itse. (paitsi tietysti jos kyseessä on tyhjä asunto tai taloyhtiön lunastama).

Loukkaantuva henkilö voi ensisijaisesti periä korvausta yhtiöltä, mutta yhtiö voi velvoittaa lumityöt laiminlyöneen osakkaan korvauksiin.

Jos yhtiökokous päättää että jokainen vastaa omista lumitöistään, niin sitten jokainen maksaa, joko itse tekemällä tai ostamalla palvelua.

Toisaalta, hmmm.......... Onkohan taloyhtiöllä vakuutus, jonka korvaukset kattaa esim. asukkaan katolta tippumisen lumitöiden aikana?

On, mutta vakuutusyhtiö voi periä maksamiaan korvauksia lumityöt laiminlyöneeltä asukkaalta.

Tässä linkki talkootyöstä ja faktatietoo

http://www.asuntotieto.com/30000i_Taloyhtiotieto/32000i_talkoot.html

Minustakin näin on. Eli vaikka muut ovat sitä mieltä, että itse tehdään hommat, niin sinun ei tarvitse suostua siihen. Taloyhtiön on huolehdittava siitä, että esim hiekoitukset on hoidettu kunnolla (oli kuka tahansa talkoovuorossa).

Ja jos jotain käy, niin taloyhtiö (eli siis osakkaat) ovat vastuussa korvauksista.

Yhteistyössä