Talous- ja toimistopalvelujen MERKONOMIT, kyselyä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva opisk.?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva opisk.?

Vieras
Olen pitkään miettinyt alanvaihtoa ja uudelleen opiskelua. Toimistohommat on kiinnostaneet aina, mut mietin sitä, et kun olen huono matikassa... onko talouspuolen merkonomikoulutus liian vaikea mulle?

Mulla on ruokapuolen tutkinto peruskoulun jäljiltä ja nyt aikuisena olen lukenut ylioppilaaksi. Lyhyen matikan numeroissa tosi laaja skaala, osa jutuista meni jakeluun, osa ei.

Minkälaisissa työpaikoiss talouspuolen merkonomit olette ja missä olitte työharjoittelussa?

Itse olen talouspuolella ja pyörittelen paljon numeroita. Itse matikkapää ei tarvitse olla kummoinen, mutta pitää olla TARKKA. Eli osata näpytellä numerot oikein jne. Kuulostaa simppeliltä, mutta joillekin tuo vain on pirun hankalaa. Pienikin näppäilyvirhe voi johtaa todella pahoihin ongelmiin.

Prosenttilaskut (alvit ym) sun muut kyllä oppii ajan myötä vaikka ne vaikuttaisivat aluksi hankalilta.

Lukion jälkeen kävin kauppaopiston laskentatoimen linjan. Matikka oli helppoa lukion matikkaan verrattuna ja lyhyt matikka itsellä. Eikus rohkeasti opiskelemaan. Tutkinnon voi täydentää myöhemmin tradenomiksi, tein näin noin 15 v valmistumisen jälkeen.

[QUOTE="Vieras";28184350]Lukion jälkeen kävin kauppaopiston laskentatoimen linjan. Matikka oli helppoa lukion matikkaan verrattuna ja lyhyt matikka itsellä. Eikus rohkeasti opiskelemaan. Tutkinnon voi täydentää myöhemmin tradenomiksi, tein näin noin 15 v valmistumisen jälkeen.[/QUOTE]

Voi kiitos vastauksestasi, tämä oli kiva lukea. :)

Upitusta, mitä mieltä olette, onko "tuhoon tuomittu" ajatus lähteä talous- ja toimistopalvelujen linjalle huonolla matikkapäällä? Tarkoitukseni ei ole sitten mahdollisessa työelämässä tietystikään yrittää mihinkään kirjanpito-toimistoon töihin, vaan muita toimistohommia olisi tarkoitus etsiä...

Upitusta, mitä mieltä olette, onko "tuhoon tuomittu" ajatus lähteä talous- ja toimistopalvelujen linjalle huonolla matikkapäällä? Tarkoitukseni ei ole sitten mahdollisessa työelämässä tietystikään yrittää mihinkään kirjanpito-toimistoon töihin, vaan muita toimistohommia olisi tarkoitus etsiä...

minä en ollut koskaan peruskoulussa hyvä matikassa, mutta silti olen suorittanut kokin ammattitutkinnon ja kokin pitää myös osata laskea. Nyt sitten toukokuussa valmistun merkonomiksi. Kyllä niistä matikoista selviää, ei sieltä kukaan ole vielä sen takia pois laitettu, jos tavoitteena ei ole matikasta kolmonen, niin se riitää. ykköselläkin pitää kuitenkin tehtävistä yli 40 prossaa olla oikeen.

Mulle tuli eka kerran vastaan nyt nimikirjan teko, olen toki kuullut sellaisesta enne mutta en ole tiennyt mikä se on.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mua ärsyttää aina yhtä paljon termi "toimistohommat". Ihan kuin toimistolla tehtävät työt olisi joku iso möykky missä kaikki on samaa. Ihan sama kuin sanoisi, että olen aina halunnut tehdä ulkohommia... mihin lukeutuu kaikki ojankauivuusta paavin edustustehtäviin.

Kiitos taas vastauksista! Toimistohommat on ehkä juu huono termi, mut ns. toimistotöitä on niin paljon, et jos niitä alkaisin luettelemaan, ei tila riittäisi. Onhan esim. sellainenkin ammattinimike, kuin toimistosihteeri ja samoin siitä voi ajatella että on ärsyttävä ammattinimike, "möykky" joka pitää sisällään kaiken mahdollisen toimistossa tehtävistä töistä...

Yhteistyössä