taloudellisesta tuesta: monelleko on kustannettu koulukirjat ja muut alaikäisenä? Oikein vai väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Minulle on maksettu kaikki ja niin aioin itsekin tehdä. Koulu on tarpeeksi rankka muutenkin, hulluutta olisi käskeä nuori töihin koulupäivän jälkeen.

samoin ja jos mun rahat vaan riittää niin jokainen mun neljästä lapsesta saa kans kaiken!! Töihin saa mennä jos ite haluu ja niin todennäköisesti tulee käymään, mutta saavat käyttää sen rahan omaan hyvinvointiin!!

Itse muutin kotoa pakon edessä 15-vuotiaana. Kotipaikkani opiskelupaikka peruuntui ja jouduin sen takia muuttamaan 100km päähän lähikaupunkiin. Vanhempani maksoivat kyllä bussikyytini ja ruokani ja opiskelun. Ajokorttiinkin sain heiltä rahat koska maksoivat sen aikanaan myös siskolleni :) Olen kyllä todella kiitollinen heille saamastani avusta. Ja aion kyllä tulevaisuudessa auttaa omiakin lapsiani kunhan ovat sen ikäisiä. :)

ovat sidokisissa 20v ikään asti vanhempien tuloista, on vanhemmilla velvollisuus maksaa ainakin se ositus jos tuet pienenee heidän tulojen takia. Mä menin sossuun kun en saanut opintojani maksettua minimituilla, sossuta lähti kirje kotiin jossa selitettiin mun vanhemmille niiden velvollisuudet. Sen jälkeen ei ole ollut senkään vertaa välejä vanhempiin..

Menee vähän ohi aiheen, kun avauksessa puhuttiin alaikäisistä. Mutta kyllä mun amk-opintoni pitkittyivät ihan sen takia, että kävin opiskelujen ohessa töissä. Jos en olisi joutunut käymään töissä, olisin suorittanut koulun lyhyemmässä ajassa. Ja luultavasti myös paremmin arvosanoin ja tietäisin jotain näistä perskeleen tietoverkoistakin :D :D

mulle on maksettu kaikki niin kauan kun asuin kotona. kun muutin 18-vuotiaana pois kotoa en kyllä enää olettanut että vanhemmat kustantaisi mitään.

mies taas on saanut kotoaan vain ruuan sen jälkeen kun aloitti työt lukion ohessa. itse maksoi ajokorttinsa, kirjansa ja autonsa kuluineen, vaikka äitinsä sitä autoa kuitenkin käytti myös. aika rankkaa oli painaa viikonloppuyöt duunia ja käydä viikot lukiota, mutta minkäs sille mahtoi.

näistä kahdesta systeemistä meillä varmaan nousee käyttöön se, että lapsille maksetaan kaikki tarpeellinen (ei välttämättä ylimääräistä ) niin kauan kuin kotosalla haluavat asua ja kun pois lähtevät niin ehkä avustetaan osin. haluan toisaalta opettaa lapsille vastuunottoa omasta elämästä, mutta en kyllä jätä tyhjän päällekään jos suinkin voin jotenkin auttaa.

Ei ole. Otin opintolainaa mutta sekin meni vuokran maksuun, asunnossa joka oli äitini. Ja koulu jäi siihen. Eipä nuo ole maksaneet mitään mikä ei ole pakollista. Huom. lukiohan on vapaaehtoista.

Onhan se oikein maksaa. Riippuu vanhemmuussuhteista. Mutta kyllä mä ainakin aion tytölleni maksaa koulunkäynnin. Ja varmasti voi multa rahaa tulla pyytämään vaikka nelikymppisenä jos on tiukka paikka. Ei se vanhemmuus ja huolehtiminen lopu tiettyyn ikään mennessä.

Samantyylistä historiaa kuin ap:lla, eli lukion tokalle mennessäni muutin omilleni. Sen ekan vuoden asuin isoisäni luona (eri paikkakunta missä vanhempani) koulun takia ja silloin vanhemmat siis kustansivat koulukirjat, vaatteet, antoivat jonkin verran taskurahaa ja sopivat ruokarahoista ym isoisäni kanssa. Bussikorttia en tarvinut lyhyen koulumatkan takia.

tokalle mennessä sitten kun lähdin omilleni sain pärjätä itse, eli opinto- ja asumistukien lisäksi jouduin ottamaan myös opintolainaa. Ajokorttia en saanut koska isäni oli tuolloin sitä mieltä ettei naiset tarvitse ajokorttia ja siksi kustantaa sen vain pojille (10v myöhemmin tuli toisiin ajatuksiin ja maksoi tyttärilleen ajokorttirahaa sen verran mitä ajokortti olisi tuolloin 10v aiemmin maksanut).

Mutta juu, positiivista tuossa oli se ettei jäänyt "vanhempien lompakolle roikkumaan", mutta kieltämättä ajoittain otti päähän kun kaverit eivät oikein ymmärtäneet kuinka suuria taloudellisia menoja pienetkin asiat minulle olivat. Kun myöhemmin jatkoi opiskelemaan ja useampi kaveri joutui omilleen tilanne tasaantui ja minulle oli ehkä helpompaakin kun oli jo tottunut tuohon elämään.

Omille lapsilleni aion kustantaa ajokortit ja tukea opiskeluiden alkuun niin paljon kun katsotaan tarpeelliseksi. Haluan että lapseni saavat elää huolettoman lukioajan tuoltaosin ja myös jatko-opinnot aloitella ilman talousasioiden pelkoa.

Mä tässä mietin, että paljonkohan suhtautumiseen vaikuttaa se, onko aikoinaan itse saanut ja/tai tuleeko omat lapset saamaan vanhempiensa tulojen vuoksi opintotukea? Ts suhtautuuko opintotukea saaneet lapsen opintojen rahoittamiseen kielteisemmin kuin ne, joille - tai joiden lapsille - ei vanhempien tulojen takia niitä tukia tipu?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä tässä mietin, että paljonkohan suhtautumiseen vaikuttaa se, onko aikoinaan itse saanut ja/tai tuleeko omat lapset saamaan vanhempiensa tulojen vuoksi opintotukea? Ts suhtautuuko opintotukea saaneet lapsen opintojen rahoittamiseen kielteisemmin kuin ne, joille - tai joiden lapsille - ei vanhempien tulojen takia niitä tukia tipu?

Toi on ihan hyvä pointti. Mun äidillä ei ollut varaa auttaa. Isällä kyllä oli ja on. Kummallakin silti viina se ykkönen. Ei mulla ja ukollakaan ole mitkään huimat tulot, ei tosiaan. Silti yritän silloin tälloin nipistää lapsilisää tytön tilille tulevaisuutta varten, vaikka sitten näitä opintoja tai ajokorttia varten. Koska eihän sitä tiedä millainen taloudellinen tilanne on kun tyttö on sen päälle kuudentoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Meillä vanhempien tulot oli pienet ja sain opintotukea. Mutta silti sillä pärjääminen yksistään olisi ollut liki mahdottomuus (jossain asuntolahuoneessa vielä ok, mutta jos vuoksrasi edes sen edullisen yksiön niin ei riittänyt).

Täkäläistä opintotukisysteemiä en edes tunne mutta varmaan meidän tulot aikanaan silti vaikuttavat lasten opintotukiin jonkin verran. Niin tai näin, haluan jokatapauksessa tukea lasta taloudellisesti sen verran että opiskelu on mahdollista.

Yhteistyössä