Taloudellinen pärjääminen äitiysloman aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Caitlin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Caitlin

Vieras
Olemme nyt mieheni kanssa päättäneet alkaa yrittää vauvaa lähikuukausien aikana. En ole aikaisemmin juurikaan perehtynyt äitiysloman aikaisiin korvauksiin, mutta nyt kun asiasta on tullut ajankohtainen, on myös vauvansaannin taloudellinen puoli alkanut mietityttää.

Tietääkseni työnantajani maksaa äitiysloman ajalta (3kk?) täyden palkan, minkä jälkeen joko isä tai äiti jää vanhempainvapaalle ja sen aikainen korvaus on kaiketi ~70% palkasta. Pitääkö tämä paikkansa?

Miten verotus tästä "alenntusta" palkasta hoidetaan (tuleeko kyseeseen myös pienempi vero% vai maksetaanko veroa alkuperäisen palkan mukaan)?

Sitten vielä olen ymmärtänyt, että äitiyspvraha lasketaan edellisen vuoden tulojen mukaan eli jos olen nyt syksyllä saanut palkankorotuksen (ei kuitenkaan yli 20%), niin sillä ei ole vaikutusta korvauksen suuruuteen, vaikka jäisin äitiyslomalle esim. ensi syksynä?

Tietysti olen laskenut, että äitiyden myötä rahaa jää enemmän, kun ravintoloissa juokseminen ja "ylenmääräinen", turha shoppailu jää vähemmälle. Ei varmaan tule ihan heti matkustettuakaan mihinkään. Raskausaikana yritämme tietysti myös säästää ylimääräistä.

Lasta aiomme yrittää siis joka tapauksessa, mutta olisi kiva hieman varautua kaikkiin menoihin, kun on lainaa jne.. Tällä hetkellä tienaan n. 2500€/kk, joten luulisi nyt sillä jotenkin pärjäävän?

Pärjäät oikein hyvin. Äitiysrahan veroprosentti jää alhaisemmaksi tai ainakin mulla jäi, kuin ansiotyöstä. Ä-raha lasketaan joko edellisen valmistuneen verotuksen mukaan tai sitten viimeisimmän 6kk mukaan. Kumpi vain on sulle parempi vaihtoehto. Eli ei nyt raha-asioiden takia kannata murehtia.

Paitsi sitten kun/jos jää kotihoidontuelle...:( Mutta se onkin jo asia erikseen

Minuakin ovat nämä taloudelliset asiat askarruttaneet.. Ei sillä, että niitä lapsia todellakaan hankittaisi rahan takia! (ei olisikaan oikein kannattava bisnes :) ) Mutta pakkohan sitä on etukäteen ajatella, että millä ne opinto- ja asunto ym. lainatkin maksetaan...

Mutta mutta asiaan.. Kun "äiti jo" kirjoitit, että: "Ä-raha lasketaan joko edellisen valmistuneen verotuksen mukaan tai sitten viimeisimmän 6kk mukaan. Kumpi vain on sulle parempi vaihtoehto."
Niin pystyykö siihen todella itse jotenkin vaikuttamaan, kummanko mukaan äitiyspäiväraha maksetaan? Vai päättääkö sen vaan joku muu kyselemättä minulta sen kummempia? Itseäni kiinnostaa, koska olen vastikään saanut opintoni päätökseen ja aloittanut työelämän, joten tapauksessani kyseessä olisi joko opiskelun aikaiset tulot (jotka ovat siis TODELLA surkeat, kuten opiskelijoilla yleensäkin!) tai nyk. työstä saamani tulot...

Tulipas selostus :)

Jos 6 kk:n tulot ovat vähintään 20 % isommat kuin viimeksi valmistuneen verotuksen alaiset tulot, niin silloin äitiysraha lasketaan 6 kk:n tulojen mukaan. Eli kyllä, voit itse vaikuttaa asiaan sanomalla, että haluat äitiysrahan laskettavaksi työtuloistasi. Siihen käy käsittääkseni nykyään jo lyhyempikin työssäolopätkä.

jos tuloiksi lasketaan viimeisen 6kk aikaiset tulot niin työnantajan tarvitsee täyttää joku kelan lomake, en muista sen numeroa mutta varmaan löytyy kelan sivuilta tai voi soittaa ja kysyä. Itsellänkin on että mulla on opinnot kesken, mutta kun saatiin tietää raskaudesta menin miehen firmaan töihin. ainoastaan opintotukeen perustuva äitiysrahahan olisi aivan naurettavan pieni.

Ei työantaja maksa välttämättä päivääkään äitiyslomalta täyttä palkkaa. Riippuu siitä millä alalla olet ja mikä on ammattiliittosi. olin aikoinani keittiöalalla ja pam oli ammattiliitto ja työnantaja lopetti palkanmaksun siihen päivään kun äitiysloma alkoi.

Yhteistyössä