Talon yksityiseltä myyjältä ostaneet huomio!

• Viestiketjun aloittaja auttakaa pliiiiiiis
  • Ensimmäinen viesti
auttakaa pliiiiiiis
Ollaan ostamassa taloa yksityiseltä myyjältä, ei siis minkään välitysfirman kautta ja ois kysymyksiä!
Elikkä jos homemittaukset tehdään niin kuka ne maksaa, ostaja vai myyjä? Kun kannattaahan ne ilman muuta teettää ammattilaisilla..
Ja kuka maksaa lainhuudatukset sun muut (mitä ne nyt onkaan) jos kaupat syntyvät?? Ja mitä muita kuluja kaupantekohetkellä tulee?
Tontti on vuokralla kaupungilta ja lämmityskustannukset on tiedossa, samoin kai tulee jätehuoltomaksuja, lumityöt sun muut, mitä muuta tässä pitää ottaa huomioon? Kun on tähän asti asuttu vuokralla niin ei mitään haisua näistä! Olisin kiitollinen vastauksista!

sopimuksen mukaan
Sopimuksen mukaan maksatte. Yleensä toinen maksaa puolet ja toinen puolet. Tosiaan ne kannattaa tehdä ja tehdä siitä tarjouksen ehtokin, että kosteusmittaukset on ok. Kaikki ei kyllä kosteusmittauksissa näy, paras olisi vallan tehdä lattiaan reikä ja katsoa mitä siellä on. Homekoiria voi harkita, ne haistaa homeen ehjien pintojen läpi.

Talon kohdalla myyjä on vastuussa 5 v vioista eli jos kylppärirempassa vaikka kävisi ilmi, että talo on mätä, sitten vaan lakitupaan riitelemään.

Alkuperäinen kirjoittaja sopimuksen mukaan:
Talon kohdalla myyjä on vastuussa 5 v vioista eli jos kylppärirempassa vaikka kävisi ilmi, että talo on mätä, sitten vaan lakitupaan riitelemään.
Edellyttäen tietenkin sitä että homevaurio on ollut siellä jo kauppoja tehdessä eikä syntynyt uusien asukkaiden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos! Entä ne "kaupantekokulut" ? Puoliksi vaan?
Nyt hieman malttia.
Kaikesta on sovittava ja suosittelen ehdottomasti käyttämään pankin asianajajaa kaupanvahvistajana. Sen sai ainakin aikoinaan lainaan "kaupan päälle"

Alkuperäinen kirjoittaja Minerva McGarmiwa:
Jos olet ensiasunnon ostaja 18-39 v niin et maksa varaisiirtoveroa mut lainhuuto ym kulut kyl on ostajan maksettava
Kiinteistökaupassa tarvitaan julkinen kaupanvahvistaja, joka ottaa määrätyn maksun (alle 100 e?). Vissiin ostaja ja myyjä maksavat maksun yleensä puoliksi?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ***:
Nyt hieman malttia.
Kaikesta on sovittava ja suosittelen ehdottomasti käyttämään pankin asianajajaa kaupanvahvistajana. Sen sai ainakin aikoinaan lainaan "kaupan päälle"
Aha, kiitos, tätä kannattaa sitten pankista ainakin kysäistä.

Kaikissa pankeissa ei ole nykyisin enää kaupanvanvistajaa. Pikku paikkakunnilla on, mutta isommissa kaupungeissa se pitää tilata maistraatista. Kauppakirjojen laadinnassa kannattaa käyttää pankkia avuksi, jos itsellä ei ole taitoa tai osaavaa tuttua niitä tekemään. Pankissa auttavat myös noissa muissa käytännön asioissa (mitä papereita täytyy olla ja varainsiirtoveroilmoitukset jne)

Yksityishenkilöt voivat keskenään sopia, kuka maksaa mitäkin. Yleensä myyjä maksaa kaupanvahvistajan tai sitten puoliksi. Välittäjää käytettäessä yleensä myyjä maksaa kuntokartoituksen, ostaja voi laittaa sen tarjouksen ehdoksi. Voitte tietysti maksaa puoliksikin sen, jos myyjä ei suostu muuhun. Joka tapauksessa se kannattaa tehdä.

Kyllä kuntokartoitus kannattaa tehdä ja maksaa joko itse, tai puoliksi. Näissä on muistettava valitettavasti se tosiasia, että "sen lauluja laulat, kenen leipää syöt", eli kannattaa maksaa tutkimuksesta myös itse.

Nyt hieman malttia.
Meille pankin asianajaja teki kaiken. Samaa pankin asianajajaa käyttää myös pankin kiinteistövälitysketju, joten kai se jotain tietää.

vieras
Meillä myyjä maksoi kuntokartoituksen. Oman talon myimme itse, mutta käytimme kiinteistönvälitystoimistoa papereiden laatimisessa ja kaupan vahvistamisen hoitamisessa. Pelkkä kauppakirjan laatiminen ei maksanut paljoa.

ap
Nyt hieman malttia.
Meille pankin asianajaja teki kaiken. Samaa pankin asianajajaa käyttää myös pankin kiinteistövälitysketju, joten kai se jotain tietää.
:D

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Kyllä kuntokartoitus kannattaa tehdä ja maksaa joko itse, tai puoliksi. Näissä on muistettava valitettavasti se tosiasia, että "sen lauluja laulat, kenen leipää syöt", eli kannattaa maksaa tutkimuksesta myös itse.
Kuntotarkastajia on monenlaisia. Kerran on haksahdettu täysin epäpätevään. Eipä ollut apua, vaikka itse hänet olimme palkanneet ja maksaneet. Hänen toimistaan teimme valituksen ja hän sai varoituksen.

Kuntotarkastuksessa kannattaa itse olla mukana. Kunnon kuntotarkastajilla työn laatu pätee, olipa maksaja kumpi osapuoli hyvänsä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Kuntotarkastajia on monenlaisia. Kerran on haksahdettu täysin epäpätevään. Eipä ollut apua, vaikka itse hänet olimme palkanneet ja maksaneet. Hänen toimistaan teimme valituksen ja hän sai varoituksen.

Kuntotarkastuksessa kannattaa itse olla mukana. Kunnon kuntotarkastajilla työn laatu pätee, olipa maksaja kumpi osapuoli hyvänsä.
Niin, itsekin olen kyllä kuullut että monesti kuntotarkastaja on sen puolella kenen leipää nakertaa :(

Yhteistyössä