Talon ostaminen yksin... Lukekaa koko juttu, älkää kommentoiko pelkkää otsikkoa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuntolaina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mielestäni ap:lla ei ole varaa ja pankki ei anna lainaa.

Me ostettiin -83 rakennettu 100 neliön talo viime kesänä. Talo maksoi 77000 euroa eli on halpa kuten täällä päin talot on. Maksetaan lainaa ja korkoja 500 euroa/kk. Lisäksi meillä on kuitenkin muut asumiskulut 300 euroa/kk eli sähkö, vesi, kaukolämpö, jäte, tonttivuokra, talovakuutus.

Sinun lainamäärälläsi kuukausilyhennys on lähemmäs 1000 euroa ja päälle asumiskustannukset, jotka nousevat koko ajan esim. meilläkin tänä vuonna kaukolämpö on noussut 20% eli huima korotus.

Ja vesimaksut. Onnea teille, jos teillä riittää 20 e/kk. Meillä ei todellakaan riitä.. Mut toki asujia on enemmän kuin teillä olisi.

Omakotitalo nielee ihan koko ajan rahaa. Yllättävän paljon, etten sanoisi.. En noilla tuloilla ottais tuon kokoista lainaa. Meitä on kaksi, samankokoinen laina ja huomattavasti paremmat tulot ja silti tekee kyllä välillä tiukkaa. Toki meillä on myös kaksi lasta ja varmaan muutenkin isommat kulut. Lyhennetään n. 1400 e/ kk ja pieni iäisyys tuntuu olevan jäljellä.

[QUOTE="vieras";28282466]ai joo ok sulla on asenne "mutku mä haluuuuuuuuunnnnnnnnn ooooookkoooooo taloooooooooonnnnnnn" viis siitä pystyykö sitä sitten maksamaan vai nou :hug:[/QUOTE]

No mitä ihmettä tämä nyt oli?

Mä olen asunut omakotitalossa ja tiedän millaista se on.
Ei kai ne mulle pankista mitään älyttömiä lainoja anna vaikka kuinka haluuuuuuuuuunnnn?!

Ei sitten onnistu tuosta vaan. Et saa lainaa yli asunnon + takauksien arvon välttämättä ja jos saisitkin, niin verottajalle ei käy että saat autoon otetusta lainasta vähennyksiä.

Parhaimmillaan tuo menee kahdeksi eri lainaksi :)

Minun nettotuloni ovat 2500 euroa kuussa enkä uskaltaisi ottaa tuon kokoista lainaa saati ostaa tuon ikäistä taloa. Autolsinaa ja asuntolainaa ei muuten voi nykyään enää yhdistää noin vain verotussyistä.

Meillä on yhteenlasketut tulot noin 3000€ ja lainaa alunperin 105 000€ (nyt 85 000€). Eletään kädestä suuhun, eli en kyllä pärjäis edes tän kokosen lainan kanssa yksin... Tai lainann kanssa pärjäisn, mutta muut kulut on yllättävän isoja.

Joku kritisoi mm. arvioimieni vesimaksujen pienuutta. Vähän tarkoituksella yritin arvioida kulut aika alakanttiin, jotta ei kukaan pääse kritisoimaan täysin ylimitoitetuista kuluista, koska yleensä näissä keskusteluissa tulee seuraavaksi aina liuta näitä, jotka syystä tai toisesta pystyvät elämään reippaasti alle keskimääräisten kulujen, vaikka se ei välttämättä kysyjältä onnistuisi. Mutta kun rahaa jää varovaisenkin kulutusarvion mukaan vain 300 €/kk asumiskulujen + autolainan jälkeen, voi sanoa, että hankkeeseen ei kannata lähteä, kun todelliset kulut voivat olla vieläki suuremmat.

Taisin löytää ap:n haaveileman talon. Paikkakunnan asuntotarjonnalla ymmärrän, että tuo houkuttaa, kun ei oikein mitään muutakaan järkevää ole tarjolla eikä kovin merkittävästi edullisemmin yhtään mitään. Ei edes sitä kerrostaloyksiötä. Mutta silti, ap:lla ei mielestäni ole tuohon varaa, ei vaikka miten päin laskisi.

Mulla nettotulot 1700 e/kk. Elarit kahesta lapsesta 450 e/kk yhteensä ja sit lapsilisät sen 300 e/kk yhteensä. Säästössä vielä 30 000 e. Kävin ihan "huvikseni" kysymässä tässä jokuaika sitten pankista, ett paljonko olisi mahista saada asuntolainaa.

Mun tuloilla kuulemma 20 000e =)! Sillä summalla ei luonnollisestikaan osteta minkäänlaista asuntoa mistään. Vuokralla asuminen siin jatkukoon hamaan hautaan asti...

[QUOTE="...";28282563]Mulla nettotulot 1700 e/kk. Elarit kahesta lapsesta 450 e/kk yhteensä ja sit lapsilisät sen 300 e/kk yhteensä. Säästössä vielä 30 000 e. Kävin ihan "huvikseni" kysymässä tässä jokuaika sitten pankista, ett paljonko olisi mahista saada asuntolainaa.

Mun tuloilla kuulemma 20 000e =)! Sillä summalla ei luonnollisestikaan osteta minkäänlaista asuntoa mistään. Vuokralla asuminen siin jatkukoon hamaan hautaan asti...[/QUOTE]

Kannattais käydä useammassa pankissa..mä sain lähes 200 000 € ja nettotulot on 3700 € / kk.

Meillä on yhteensä nettotulot 2700. Saatiin lainaa 136 000 euroa.

Ihmettelen, että joku ei uskaltaisi ostaa taloa, joka on rakennettu 1980-luvun puolivälissä. Miksi? Ei minusta ole mitenkään vanha (meidän talo on vm. 1986) ja jos taloa on pidetty hyvin, ei ole edes suuria remontteja vielä tulossa. Meillä on terve talo, jossakin välissä sokkelin eristys pitää uusia, mutta sekin osataan itse suunnitella ja tehdä, niin ei kamalan kalliiksi tule. Lisäksi arvostan sitä, että ilmanvaihto on painovoimainen ts. ei ole riippuvainen sähköstä.

Jos pankki vaan antaa lainaa niin tekisin unelmista totta. Itse aikanaan 2 lapsen yksinhuoltajana ja asunto lainaa oli 80 000. Korot oli silloin varmaan 5% pintaa ja nettotulot oli silloin himpun verran enemmän kuin sinulla. Kyllä pärjättiin ja lainaa lyhennettiin. Nyt tilanne muuttunut sekä lainankohde. Edelleen maksan lainaa liitonkorvauksista ja pärjään jotenkin. Itsellä luottokortti käytössä jos tulee yllättäviä menoja. Välillä mennään kädestä suuhun mutta mihin kukainenkin on valmis ja kaikkeen tottuu. Mitään ei saa jos ei uskalla yrittää! Tsemppiä!

Miten teillä voi mennä sähköln 80 kuussa??? Meillä menee alle satanen kolmessa kuukaudessa.
Ja miksi ihmeessä pitää omakotitalo ostaa? Etsi rivitalo tai kerrostaloasunto.

[QUOTE="...";28282720]Miten teillä voi mennä sähköln 80 kuussa??? Meillä menee alle satanen kolmessa kuukaudessa.
Ja miksi ihmeessä pitää omakotitalo ostaa? Etsi rivitalo tai kerrostaloasunto.[/QUOTE]

Varmaan sähkölämmitys, ainakin ap:n kaavailemassa asunnossa oli. (Ja siinä oli sähkö 130 €/kk.)

Ap:n paikkakunnalla on erittäin huonosti kerrostaloja myynnissä, itse en löytänyt tällä hetkellä sieltä yhtäkään myytävänä, jos sen oikein arvasin. Rivitaloja muutamia, mutta eivät hirveän paljon halvempia. (Tosin uudempia, mutta myös pienempiä.)

Helpoiten voisit ap kokeilla sitä kuinka sinun rahasi riittävät omakotitalossa asumiseen.. Omakotitalossa sinun olisi varauduttava laina +muut kulut n. 1250-1300 euron kuluihin/kk. Teet nyt niin, että nyt kun sinulla menee kiinteitä kuluja kuukaudessa se kertomasi 800 euroa niin laitat säästöön itsellesi noiden asumismuotojen erotuksen eli 1250-800=450 euroa/kk. Jos tulet toimeen mulavasti seuraavat 3 kk ilman, että sinun pitäisi koskea säästöihisi, niin haaveesi omakotitalosta ovat realistiset. Jos joudut turvautumaan säästöihisi, niin jättäisin asian vielä hautumaan.

Paljo sulla ap on rahaa säästössä? Jos oot noilla nykytuloilla saanu rahaa säästöön niin se vois vakuuttaa pankin että pystyt asuntoakin maksamaan. Jos on nollasäästöt niin ei tuu kyllä lainaakaan.

Mäkin sanoisin, että liian suuri laina tuloihin nähden, etenkin yksinhuoltajalle. Omassa asunnossa, etenkin omakotitalossa, voi kuitenkin tulla kaikenlaisia yllätyksiä eteen. Jos palkasta jäisi käteen 2000€/kk niin olisi hyvällä mallilla. Pankki vissiin laskee, että korkeintaan 1/3 tuloista menee lainanlyhennykseen ja korkoihin kuussa. Eli lainanmaksukyky 1400€ palkkatuloilla olisi 466€.

Tukiverkosta...JOS sulla on niin hyvä tukiverkko, että TIEDÄT esim vanhempien haluavan ja pystyvän auttamaan jos tulee hätätilanne niin sitten uskaltaisin.
Itse tiedän että jos jotain kävisi niin saisin apua, se tuo turvaa, vaikken sitten mitään apua tarvitsekaan. Minulla tietty tilanne eri, kun on tuo kaveri tuossa vieressä (tosin niin varmasti sinullakin jonkun vuoden päästä)

Jokatapauksessa teet mitä teet niin yrittäisin nyt säästää, koska pankkikin mietii myös niitä asioita, on ihan eri pyytää lainaa 100 000 kun 90 000 koska itsellä on säästöä 10 tonni. Mites muuten tuo varainsiirvovero, oletko sen laskenus?

Muutenkin pankki haluaa paljon mielummin muuta vakuutta kun takaajat, eli jos esim. vanhemmillasi on iso summa tilillä tai ylimääräinen osake tms. jonka voisi laittaa vakuudeksi saisit varmasti helpommin lainan ja paremmalla korolla, kun jos vakuuteta on vain takaajat.

[QUOTE="pia";28282829]Mäkin sanoisin, että liian suuri laina tuloihin nähden, etenkin yksinhuoltajalle. Omassa asunnossa, etenkin omakotitalossa, voi kuitenkin tulla kaikenlaisia yllätyksiä eteen. Jos palkasta jäisi käteen 2000€/kk niin olisi hyvällä mallilla. Pankki vissiin laskee, että korkeintaan 1/3 tuloista menee lainanlyhennykseen ja korkoihin kuussa. Eli lainanmaksukyky 1400€ palkkatuloilla olisi 466€.[/QUOTE]

Näin.

Ja 466€ 3% korolla 20 vuodeksi tekee noin 80000€. Samoin tekee 466€ 5% korolla 25 vuodeksi eli siinä tapauksessa, että korot nousee 5% tietämiin ja joudut venyttämään alkuperäistä 20v laina-aikaa selviytyäksesi maksuista.

Myöskin tuo yksi laskutapa, 5v nettotulon verran lainaa, tekee tapauksessasi hieman yli 80000€.

Uskoisin siis, että pankki antaa lainaa noin 80000€, jos sinulla on takaajat kunnossa. Omakotitaloon varmasti saat paljon nihkeämmin lainaa kuin uudenkarheaan taloyhtiöön saisit...

Pysy vaan tiukkana pankin suuntaan. Sinkkuystäväni paasasi, miten yksinäisiä naisia syrjitään joka asiassa ja hän sai kuin saikin pankkilainan tonttia ja talon rakentamista varten. Takaajia hänellä ei ole, mutta vanhaa asuntoa on maksettu jonkin verran jo pois.

Lainanhoitokuluihin saisi mennä kuussa vajaa puolet nettotuloista ja tämäkin on jo aika paljon. Jos lainamäärä on enemmän kuin viiden vuoden nettotulot, niin olet ylivelkaantunut.

Heh, onneksi ei olla ylivelkaantumassa ;) Lainaa siis ollaan ottamassa n. 200 000 euroa, juuri jää alle tuon viiden vuoden nettotulojen. Rehellisesti sanoen, ison lainan ottaminen ei hirvitä yhtään, koska joka tapauksessa asumisesta on maksettava. Jos jäisin tähän, maksaisin asumiskuluja (vuokra, vesimaksut, sähkö) himpun verran alle tonnin kuussa. Nyt asun siis lasten kanssa nelisin tässä. Kun kohta miesystävän kanssa muutamme yhteen omaan taloomme, asumiskuluja tulee minulle n. 700 euroa/kk. Remontit tietysti päälle, mutta asumismukavuuskin paranee huimasti kun neliöt tuplaantuvat ja pihaa riittää. Ja oman ostamisessa on ennen kaikkea se ajatus, että vanhana ei tarvitse maksaa eläkkeestä vuokraa, vaan on jotain säästössäkin.