Talon ostaminen, verotus ja laki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnistuuko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onnistuuko?

Vieras
Mietinnässä tilanne jossa avopuolisoni ostaisi talon vanhempiensa kanssa pankkilainalla (avo 50% avon vanhemmat 25% ja 25%). Avopuolisoni siis maksaisi oman osuuden asuntolainan lyhennyksistä mutta miten menee vanhempien lainanlyhennysten kanssa jos minä muutan asuntoon myös ja maksan ns. Vuokrana tuota avopuolison vanhempien osuutta asuntolainasta? Tuleeko kyseisestä järjestelystä jotain maksettavaa verottajalle avopuolison vanhempien osalta? Jos siis avokkini vanhemmat eivät ota vuokrana yhtään ylimääräistä vaan vain tuon pankkilainan lyhennyksen verran korkoineen? Onko tässä systeemissä jotain mikä voisi muodostua ongelmaksi tai kuluksi avopuolison vanhemmille? Katsotaanko minun maksama vuokra pääomatulona vai onko asuntolainan lyhennys sellaisenaan suoraan ns. "vähennyskelpoinen" eli sijoitustuotto = maksamani vuokra miinus asuntolainan lyhennys = maksamani vuokra on yhtä kuin plus miinus nolla?

Saako kysyä, että miksi ihmeessä sinä edes mietit tuollaista kuviota.

miksi miehesi ostaa talon vanhempiensa eikä sinun kanssasi. Jos pystyt maksamaan lainanlyhennyksen verran vuokraa, niin miksi et ota lainaa omiin nimiisi ja kerrytä maksaessasi omaa omaisuutta

Vuokra on pääomatuloa. Pääomatulosta voi vähentää tulonhankkimiskulut, eli esim. sijoituslainan koron (tässä tapauksessa siis appivanhempiesi ottama laina asuntoon). Eli heille muodostuu verotettavaa pääomatuloa vuokra-korot = verotettava pääomatulo.

Se kannattaa myös selvittää, miten verottaja suhtautuu siihen, että oman lapsen puoliso maksaa vuokraa oman puolisonsa puoliksi omistamasta asunnosta.

Sinuna miettisin myös sitä, että tuossa järjestelyssä sinä lyhennät koko ajan appivanhempien lainaa, ilman että omistat mitään. Aika riskialtin järjestely sinulle.

Olen ollut naimisissa ja menneen liiton aikana ottanut tyhmyyksissä paljon lainoja omiin nimiini jotka erossa kaatuivat kaikki minun maksettavaksi, en tietenkään niitä yksin kyennyt maksamaan ja ovat menneet ulosottoon josta luonnollisesti on seurannut luottotietojen menetys jo aikaa sitten. Eli minun on mahdotonta saada lainaa. Avopuolisoni kuitenkin haluaisi kovasti oman talon josta on haaveillut aina mutta hänen tulonsa eivät yksin riitä saamaan tarvittavaa asuntolainaa. Tästä syystä olen täysin valmis muuttamaan ihan vaan vuokralaiseksi mitä olemme nytkin, mielummin maksan avopuolisoni vanhempien pussiin kuin vuokrayhtiön pussiin.

Kaikki mitä maksat vuokrana - on vuokransaajalle verotettavaa pääomatuloa.

Eli joudut tuossa tapauksessa sitä maksamaan myös avokillesi.

He saavat sitten kulut ( mm. lainankorot , yms.) vähentää tulosta ja lopusta maksaa verot

Lainan lyhennystä ei voi vähentää vuokratuloista. Ainoastaan tietyn osuuden koroista. Lisäksi muita kuluja, joita he talosta maksavat esim kiinteistövero tai jätemaksu tms mitä kuluja talosta nyt tuleekaan. Ei ole hyvä vaihtoehto appivanhemmille, jos heille jää tuloa. Siitä menee veroa.

Varo ettet suututa appivanhempia. Ne voi koska tahansa heittää sut pihalle talosta jos naama ei miellytä, koska omistaisivat puolet. En kyllä lähtisi tollaiseen juttuun ikinä mukaan, mun mielestä tuossa on katastrofin ainekset valmiina kuin noin paljon läheisiä/sukulaisia samassa sopassa. Apuva.

Miksi ihmeesseä maksaisit vuokraa kun voisit ostaa osan talosta yhdessä aviomiehesi kanssa? Teidän osuus teidän kummanki nimeen ja lyhennätte lainaa yhdessä. Kun talo menee myyntiin saat rahasi takaisin ilman veroseuraamuksia.

Puolison vanhemmat ei oo hommanu asunnon osuutta sijoitusmielessä, joten sitä lainaa ei verotuksessa katsota vähennyskelpoiseksi. Vuokra ei myöskään todennäköisesti vastaa käypää vuokraa (riippuu siis kuinka paljon lyhennys+korot on yhteensä). Vaikuttaa sen verran oudolta järjestelyltä, että saattaa tulla ylläreitä matkan varrella... kysyisin ihan verottajalta miten katsovat. Saattaa lahjavero mätkähtää vielä tuolla järjestelyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja häh.;30434507:
Miksi ihmeesseä maksaisit vuokraa kun voisit ostaa osan talosta yhdessä aviomiehesi kanssa? Teidän osuus teidän kummanki nimeen ja lyhennätte lainaa yhdessä. Kun talo menee myyntiin saat rahasi takaisin ilman veroseuraamuksia.

ap jo sanoi ettei sille myönnetä lainaa

Entä jos hankkisitte sellaisen asunnon, johon teillä on varaa? Tai toinen vaihtoehto on, että appivanhemmat lainaavat miehellesi rahat, jolloin mies pystyy ostamaan asunnon kokonaan omiin nimiinsä. Yhteisomistus appivanhempien kanssa kuulostaa sellaiselta kolhoosilta, jossa melkoisellla varmuudella tulee yhteenottoja syystä tai toisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja häh.;30434588:
Laina ei tarvitse olla apn nimessä mutta kiinteistön osuus voi silti olla. Kiinteistön omistus voi jakaa puoliksi tai vaikka neljään osaan riippumatta siitä kenen nimissä mahdolliset lainat ovat.

Tämä vaatii että ap ja apn mies tekevät keskinäisen velkakirjan. Muuten apn osuus tulkitaan lahjaksi.

Ehdottomasti se talo myös sun nimiisi, vaikka laina ei olisi. Voitte jakaa omistuksen vaikka 60% 40% tms. Tuossa tilanteessa iso riski siihen, että sut heivataan pihalle jossain vaiheessa.

Talohan tulisi olemaan pankin omaisuutta kunnes olisi maksettu joten miten voi käytännössä onnistua omistussuhteen jakaminen niin että osa talosta olisi myös minun omistuksessa vaikka en vastaa mistään lainasta? Avopuolisoni vanhemmilla ei ole itsellä mistä lainata tuollaisia summia mutta ovat oman talon jo maksaneet, molemmilla säännölliset tulot ja mitään velkaa ei ole. Meillä on kyllä hyvin varaa maksaa lainaa koska maksamme tällä hetkellä vuokraa 1400e kuukaudessa, tuleva lainan lyhennys olisi n.800e luokkaa mutta avopuolisoni tulot eivät yksin riitä saamaan lainaa kuin ehkä n. 120t joka ei kyllä oikein riitä yhteenkään sopivan kokoiseen asuntoon.

Talohan tulisi olemaan pankin omaisuutta kunnes olisi maksettu joten miten voi käytännössä onnistua omistussuhteen jakaminen niin että osa talosta olisi myös minun omistuksessa vaikka en vastaa mistään lainasta?

Kiinteistö ei ole pankin omaisuutta kunnes on maksettu. Kiinteistö toimii lainan vakuutena eli panttina mutta kiinteistön omistus siirtyy ostajalle heti kauppakirjan allekirjoituksen yhteydessä.

Yhteistyössä