Talli tähdet sarjan rats.koulu

• Viestiketjun aloittaja ridaaja
  • Ensimmäinen viesti
ridaaja
Onko se ihan surkea talli ja ohjaajat kun paljon loukkaantumisia ja käytetäänkö siellä sellaista hevosmateriaalia, jotka ei sovellu opetuskäyttöön. Vaikuttaa ihan ihme touhulta eikä anna hyvää kuvaa tallista.

kummailija
Yksi tuttu on siellä opettamassa julkkista ratsastamaan, ja hän sanoi vain että ei tosiaan ole tuohon tarkoitukseen sopivat hevoset! Lämmin-/puoliveriset hevoset varsinkaan joita ei ole totutettu siihen että joku voi rojahtaa 100kilon elopainolla suoraan selkään juoksevat kyllä alta pois jo ihan järjellä ajateltuna! Miten voikaan olla näin.. Kyllä olisi pitänyt mielestäni joltain ratsastuskoululta lainata/vuokrata alottelijoihin tottuneita isoja poneja tai vaikkapa lempeitä suomenhevosia. Ihme juttua.

miettijä :D
Olen samaa mieltä kummailijan kanssa. Lämminveriset ja puoliveriset, kuten täysiverisetkin ovat herkkiä hevosia. Mitä itse sanoisit jos olisit hevonen ja joku repäisisi ohjista tai rojahtaisi satulaan? Itse varmaan säikähtäisin ja pomppaisin sivuun --> ratsastaja tippuu selästä. Minusta olisi parempi jos ohjelmaan ainakin aluksi lainattaisiin kokeneita tunti hevosia ja isoja poneja, jotka eivät ole moksiskaan siitä, jos joku tähdistä tekee virheen. Ja sitten kun tähdet osaavat ratsastaa niin sitten he voisivat harjotella pv:illä:)

Peesailen muuten kummailijaa, mutta ratsastuskouluilla, joilla mä olen pyörinyt, on ollut useimmiten eniten juuri puoliverisiä.
Tunnen/olen tuntenut myös niin paljon varsinaisia juntturoita suomenhevosia, että en lähtisi niinkään kuuluttamaan tietyn rodun perään, vaan nimenomaan sen perään, että käytettäisiin kokeneita opetushevosia.
Persooniahan nuo on siinä missä esim. koiratkin, enkä siksi lähtisi yleistämään rodun perusteella.

Tosin kyseistä sarjaa en katsonut enkä katso, juuri siksi, koska ajattelin jo etukäteen itkeväni ainakin hevosparkojen takia, ja ehkä niiden ihmistenkin, joiden alle lyödään opetuskäyttöön tottumaton hevonen.

TheUnforgiven
ensinnäkin..mua ihmetytti suuresti se että minkä taia ne on ottanut kuumeilija kilpahevosen siihen juttuun mukaan..kyse on aloittelijoista joille asianmukaiset hevoset..muutenkin sen opettajan opetus oli aika outoa..

Anne
Tuottajille tarjottiin suomenhevosia, ja heitä varoitettiin lämminverisistä, mutta suokit eivät kelvanneet ohjelmaan. Näyttävät ruudussa vaatimattomilta, oli kommentti. Harmi.

Stavros
Sarjasta saisi varmasti fiksun, mutta se ei toisi iltalehden lööppejä. Tavoitteena on selvästi, että porukkaa loukkaantuu, sillä se lisää jännitystä ja tekee sarjasta puheenaiheen palstoilla. Myös negatiiviset kommentit ovat valitettavasti mainosta tälle sarjalle. Ei suuret massat jaksa seurata tavallista, normaalivauhdilla etenevää ratsastusopetusta. Toivotaan nyt ettei kellekään käy oikeasti pahasti...

mim
ratsastus vaan ei ole laji jonka oppii kahdessa viikossa. jos edes kahdessa vuodessakaan vielä mitään osaa... Enpä ole ikinä tavannut hyviä ratsastajia jotka olisi alle viisi vuotta reenanneet. terv. 13 vuotta harrastanut

unique
Ratsastaessa sattuu pakostakin putoamisia ja loukkaantumisia. Se ei ole mikään helppo laji, ja vaikka olisi kuinka hyvä valmentaja/opettaja tahansa sattuu putoamisia helposti. Se on vaikea laji, vaikka se saattaisi joskus näyttää helpolta.

Alkuperäinen kirjoittaja unique:
Ratsastaessa sattuu pakostakin putoamisia ja loukkaantumisia. Se ei ole mikään helppo laji, ja vaikka olisi kuinka hyvä valmentaja/opettaja tahansa sattuu putoamisia helposti. Se on vaikea laji, vaikka se saattaisi joskus näyttää helpolta.
Ei alkeistunneilla normaalisti porukkaa tipahtele kuin omenoita puista syksyllä.

Kyllä tossa taitaa aika pitkälti olla kyse siitä, että hevoset eivät sovi alkeisopetuskäyttöön (jos edes minkäänlaiseen opteuskäyttöön), ja aikataulu on aivan liian kunnianhimoinen.

:D No kyllä siellä alkeistunnilla välillä porukkaa tuntuu tippuvan kuin sieniä sateella. Olen muutamankerran nähnyt kun lumi tuli maneesin katolta alas sellaisella äänellä että siinä pelästyi yksi jos toinenkin heppa ja alashan sieltä selästä porukkaa tuli... onneksi ei käynyt mitenkään kenellekkään. Itse ihan noviisi esteissä, muutoin ratsastanut enemmän tai vähemmän aktiivisesti 7v + mukulana selässä kieppunut 5-v

Ja pakkohan tota tallitähtiä on katsoa jo niitten ukkojen takia ;)

Alkuperäinen kirjoittaja viivin:
:D No kyllä siellä alkeistunnilla välillä porukkaa tuntuu tippuvan kuin sieniä sateella. Olen muutamankerran nähnyt kun lumi tuli maneesin katolta alas sellaisella äänellä että siinä pelästyi yksi jos toinenkin heppa ja alashan sieltä selästä porukkaa tuli... onneksi ei käynyt mitenkään kenellekkään. Itse ihan noviisi esteissä, muutoin ratsastanut enemmän tai vähemmän aktiivisesti 7v + mukulana selässä kieppunut 5-v

Ja pakkohan tota tallitähtiä on katsoa jo niitten ukkojen takia ;)
Maneesin kolinat lienee poikkeustilanteita. Ei mun 14-vuotisen enemmän ja vähemmän säännöllisen hevostelu-uran aikana tunneillakaan koskaan porukkaa tullut tohon tahtiin alas kuin tossa ohjelmassa.
Putoamiset oli yleensä yhden kauden aikana laskettavissa yhden käden sormilla. Kun oli asiansa osaavat opettajat, opetuskäyttöön sopivat hevoset ja eteneminen tapahtui sopivassa tahdissa, ei kiireellä.

Mutta kai niitä tallejakin sitten on äärestä laitaan...
Edelleen olen sitä mieltä, että valitettavan vaarallisen kuvan tuo ohjelma antaa oikeasti ihan mukavasta harrastuksesta.

Yhteistyössä