Takuuvarma leipomus työpaikalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juu

Vieras
Täytän vuosia, ja pitäisi viedä joku idioottivarma leipomus työpaikalle. Mitä ehdotetaan?

Sellanen joka maun puolesta kelpaa suht kaikille, ja jonka leipominen ei voi mennä pieleen.

Oon kyllä aiemmin leiponu paljonkin, mut ny oon uudessa työpaikassa ja stressaan ihan hirveästi niitä muita emäntiä, niin tarvin jotain jossa ei voi epäonnistua. Valtaosa tuo leipomokakkuja ettei tarvi kenenkään kulmia kohotella, mut jos mä onnistusin ihan ite...

Vinkkejä?

Alkuperäinen kirjoittaja netta:
mudcake.
ihan oikeeesti maaailman paras kakku ja helppo tehä ku mikä, ET voi epäonnistua.

Hei joo, mä peesaan ehdottomasti tätä -- ja jos mahdollista niin ingmannin vaniljakermajäätelöä mukaan..! :P

Kääretortuista pakko sanoa sen verran, että ite kyllä en voi sanoa, ettäkö ne aina onnistuis, ehkä pikemminkin päin vastoin... Vähintäänkin ulkonäkö on meikäläisen tortuilla aina kyseenalainen..!! (halkeilee..) ;-D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mudcake.
ihan oikeeesti maaailman paras kakku ja helppo tehä ku mikä, ET voi epäonnistua.

haluutko reseptin?

Kyllä haluan kiitos!

ole hyvä

200 g tummaa suklaata (mahd. hyvälaatuista)
200 g voita
3 dl sokeria
5 munaa
1 rkl vehnäjauhoa (glut. versioon: kaakaojauhetta, riisijauhoa tms.)

Leikkaa leivinpaperista irtopohjavuoan pohjan kokoinen pala ja aseta se vuokaan. Voitele sekä leivinpaperi että vuoan reunat.

Kuutioi voi ja pilko suklaa. Sulata ne kasarissa melko miedolla lämmöllä. Kun ne ovat täysin sulaneet ja sekoittuneet, poista liedeltä ja lisää sokeri. Hämmennä sen verran, että sokeri liukenee joukkoon. Lisää sen jälkeen munat yksi kerrallaan ja sekoita hyvin. Lisää viimeisenä jauho.

Kaada seos vuokaan ja paista kakkua 190-asteisessa uunissa n. 20-25 minuuttia. Paistoaika vaihtelee uuneittain tosi paljon - kakku on valmista kun heilutat sitä kevyesti ja se hytisee ihan vähän vielä keskeltä.

Anna jäähtyä rauhassa ja mielellään vetäytyä yön yli. Monissa resepteissä on jostain syystä käsketty kumota ja kääntää kakku ympäri, mutta en ole huomannut mitään eroa koostumuksessa tai ulkonäössä sen suhteen, skippaako tämän osion vai ei.

Älä säikähdä, kun kauniisti kohonnut kakku lässähtää uunista pois otettaessa - tämä ikävä kyllä kuuluu asiaan. Jos haluat kakusta paksumman ja näyttävämmän, paista se pienemmässä vuoassa. Mutta älä huoli - minkä tämä kakku häviää ulkonäössä, sen se voittaa maussa!!

mä lupaan ja vannon et kaikki rakastaa sitä :D

Tässä vielä helpompi ja todella nopea versio mutakakusta:

150 g voita tai margariinia
3 dl sokeria
1,5 dl vehnäjauhoja
2 tl vaniljasokeria
0,5 tl suolaa (tai vähemmän..)
4 rkl kaakaojauhetta
2 kananmunaa

Sulata voi, anna hetken jäähtyä. Sekoita kuivat ainekset keskenään. Vatkaa munien rakenne kevyesti rikki ja yhdistä voisulan kanssa. Lisää kuivat aineet ja sekoita. Paista uunin keskiosassa 200c n. 20 min.

Ehdottomasti toimii, erityisesti sen vaniljajäätelön kanssa..!! :P

Ps. viitaten edelliseen viestiin -- jos joku ei mutakakkua rakasta, niin se on outo :D

Mutakakusta vaan sen verran varoitusta, että aina on mahdollisuus siihen että paistoaika on omalle uunille väärä. Tällöin kakku jää sisältä liian kosteaksi eli raa'aksi tai sitten se paistuu kunnolla kuivaksi, eikä ole enää mutainen. Mutta uskoisin kyllä että onnistut, mutta jos hysteerisesti pelkäät pientäkin epäonnistumista, niin kannattaa testata oman uunin paistoaika.

PS. Mutakakusta saa kauniimman, kun jäähtyneen pinnalle siivilöi tomusokeria koristeeksi.

Yhteistyössä