takaisinperintä voih :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
mitä luulette, meniskö valitus takaisinperintä-päätöksestä läpi, jos vetoan siihen et olen kotihoidontuella, eli ei ole rahaa juuri yhtään.

voisko olla mahollisuus et ne ainaski pienentäs summaa? kellään kokemuksia?

mies käy töissä, mut ei kai ne voi katsoa että kerta mies tienaa niin pakko maksaa koko summa.

ja eihän ne voi miehellä maksattaa mun juttuja?

joo kelasta kyse, opintotukien perintä.. no mä jään siis ihan just sille kotihoidontuelle, mut eihän ne siitä voi ottaa, sit mulle ei jäis vuokran jälkee rahaa yhtään..

Jos kysymys Kelasta, niin heillä kai on tapana ottaa jostain etuudestasi tietyn summan kuukaudessa. Soittamalla sinne, saat varmasti lisäinfoa asiasta. Ei ne sulta kuiten kaikkia rahojasi voi viedä, joten siltä saralta voit olla huoletta.

Itse ehdotin kelalle, että eivät nyt hoitovapaalla ollessani vielä peri mitään ja sitten muutaman kuukauden päästä jäädessäni äitiyslomalle hyvällä äippärahalla, ottavat siitä sitten satasen kuussa opintotuen takaisn perintään ja tämä meni läpi. Voit ehdottaa vaikka 20? kuussa lapsilisistä jos siltä tuntuu..

Jos sulla ei ole tänään rahaa, niin valitan. Tämä päivä on viimeinen vapaaehtoisen palautuksen päivä!! Kun tuki lähtee takaisinperintään menetät ne tukikuukaudet ja maksat summan 15 % korotuksella. Sen voi maksaa osissa ja tehdä Kelan kanssa maksusuunnitelman. Esim. että pidättävät 50-100 e joka kk sun kotihoidon tuesta.

Kellekään opiskelijalle ei tule takaisinperintä yllätyksenä kunhan pitää huolen siitä, että tulorajat eivät ole ylittyneet. Niin helppoa se on.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
onnistuskohan sillei et ei nyt ottas mitään, mut sit ku meen töihin (en kyl tiiä millon??) ni sit alkaisin makselee sitä. summa todella iso, vajaa 3000e

Mun sisko on sopinut, että maksaa 10 euroa kuussa takas... :D Tosin se oli silloin aikanaan, kun ei vielä mennyt korkoa näistä...

Toi on kyllä tosi iso summa??? Miten sulla noin on päässyt käymään?

Voi luoja.. miten joku on niin höntti et nostaa tukia vaik tietää ettei ole niihin oikeutettu ja sitten ihmettelee miten maksaa takas.. nooh ainakin on isot korot maksettavana ja niitä on kiva sitten lyhennellä, kun taida olla varaa lyhentää kuin korot sulla siihen asti kun meet töihin..

Mut kyl vähän nyt epäilen et kukaan sais 3000? aikaseksi opintotukien takasin perintää.. vähän haisee oudolta..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
joo kelasta kyse, opintotukien perintä.. no mä jään siis ihan just sille kotihoidontuelle, mut eihän ne siitä voi ottaa, sit mulle ei jäis vuokran jälkee rahaa yhtään..

Multa perittiin täysmääräisenä vaikkei tuloja ollu tuon enempää kuin sullakaan. Se kuukausisumma vain sovitaan tarpeeksi pieneksi. Omia töppäilyjähän siinä joutuu maksamaa.

Kannattaa yrittä. Mekin saatiinmelkein 300e vähemmän maksettavaa, kun kerrottiin et sinä aikana on tehty osa.-aikatöitä,oltu työttomiä jne. myös miehen sairaus ja lääkekulut vaikuttivat asiaan.

Kaikista mihin vetoaaon oltava kuitit mukana, jos tietoja ei kelalla ennestäänole ( kelan etuuksista ei kuitteja mukaan. Minäkin lähetin paksun nivaskan paperia ja lääkeresepteistä liitin myös kopiot matkaan.

Yrittää voi aina.

Meillä oli kyseessä liikaamaksettua asumistukea noin kolmen vuoden ajalta

Meille kävi kanssa muinoin ohraisesti kun en tajunnut, että valmistumisen jälkeisetkin tienestit vaikuttaa sen vuoden tukiin, mitä on alkuvuonna opiskelessa nostanut. Sitä logiikkaa en tajua?! Eihän kukaan voi valmistuessaan edes välttämättä tietää millasen työpaikan loppuvuodeksi saa eikä ne tulot paljon auta siinä vaiheessa kun vielä opiskelee eikä töistä ole tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Voi luoja.. miten joku on niin höntti et nostaa tukia vaik tietää ettei ole niihin oikeutettu ja sitten ihmettelee miten maksaa takas.. nooh ainakin on isot korot maksettavana ja niitä on kiva sitten lyhennellä, kun taida olla varaa lyhentää kuin korot sulla siihen asti kun meet töihin..

Mut kyl vähän nyt epäilen et kukaan sais 3000? aikaseksi opintotukien takasin perintää.. vähän haisee oudolta..

oonko mä sanonu et oon nostanu tukia vaikka tiedän et en voi nostaa??

Alkuperäinen kirjoittaja otan osaa:
Kellekään opiskelijalle ei tule takaisinperintä yllätyksenä kunhan pitää huolen siitä, että tulorajat eivät ole ylittyneet. Niin helppoa se on.

Tiesitkö, että valmistumisen kanssa samana kalenterivuonna joudut vielä tarkkailemaan tulojasi? Esim. valmistut toukokuussa, niin koko loppuvuosi pitää vielä silmäillä, ettei tulot mene yli. Tällainen tulee taatusti yllätyksenä, koska tämä järjestely on ihan älytöntä.

Alkuperäinen kirjoittaja jeppe:
Meille kävi kanssa muinoin ohraisesti kun en tajunnut, että valmistumisen jälkeisetkin tienestit vaikuttaa sen vuoden tukiin, mitä on alkuvuonna opiskelessa nostanut. Sitä logiikkaa en tajua?! Eihän kukaan voi valmistuessaan edes välttämättä tietää millasen työpaikan loppuvuodeksi saa eikä ne tulot paljon auta siinä vaiheessa kun vielä opiskelee eikä töistä ole tietoa.

niinpä!!

Yhteistyössä