Taitoluistelu vai telinevoimistelu kumpi harrastus lapselle?

  • Viestiketjun aloittaja endea
  • Ensimmäinen viesti
bnmh
Muodostelmaluistelu. Joukkuelajina kehittää sosiaalisia taitoja ja tarjoaa mukavaa joukkuehenkeä. On monipuolisen, sillä jäätreenin lisäksi oheiset (jumppa, tanssi, baletti). On edullisempi kuin yksinluistelu ja eikä ole yksin pakertista vaan joukkuetsempillä mennään.
No tästäkin voidaan olla erimieltä. Kyllä siellä sisällä on omaa kilpailemista jos joukkueessa on ns. liikaa luistelijoita ja valmentaja valitsee luistelijat joukkueeseen ja kisakokoonpanoon.

Ja on kallista. Kaikki maksat itse. Joukkueen on vaikeampi saada sponsoreita kuin yksinluistelija.

Rakastan lajia-olen ollut sen parissa n. 24 vuotta. Mutta omaa tyttöäni en siihen laita jollei kinuamalla halua
 
"Kerttu"
Kaikki pienet luistelijanalut aloittavat luistelukoululla. Sieltä voi saada suosituksen muodostelmaluisteluun ja/tai yksinluisteluun. Yksinluistelupuolelta voi siirtyä myöhemmin muodostelmaluisteluun. Toisin päin siirtyminen on harvinaisempaa. Yksinluistelu on monipuolisempaa kuin muodostelmaluistelu ja yksinluistelijat otetaan yleensä mielellään vastaan muodostelmaluistelujoukkueisiin paremman luistelutaidon takia. Näistä kahdesta lajista suosittelen ainakin aluksi yksinluistelua. Muodostelmaluisteluun voi siirtyä myöhemmin, jos se tuntuu paremmalta vaihtoehdolsta. Kyseessä kaksi eri lajia. Toinen on yksilölaji (kuten telinevoimistelukin) ja toinen joukkuelaji. Molemmissa on varmasti hyvät ja huonot puolensa.
 
"Nimetön"
Hello! Olen vain tälläinen 11 vuotias telinevoimistelija, ja olen harrastanut lajia 5 vuotta.
Laji maksaa kilpatasolla 600€, +puvut. Laji tarjoaa paljon kiinnostavaa tekemistä ja vauhtia.
Monet säätävät syömishäiriöistä, mutta voimistelijat ihanne vartalo on lihaksikas. Eikä langanlaiha.
Monet täällä myös sanovat miten luistelussa kaatuu. Mutta telinevoimistelussa kupsahtaa joka harkassa permantoon. Tippuu puomilta, tai nojapuilta. Vanhempien on oleellista olla vahvasti mukana harrastuksessa.
 
Virkku798
Lapseni harrastaa telinevoimistelua kilpatasolla. Aloitti 5-vuotiaana ja nyt on 5 vuotta harjoittelua takana. Harjoitusmäärät nousivat nopeasti, mikä alkuun hirvitti, mutta nyt siihen on jo tottunut. Tällä hetkellä lapseni harjoittelee 5 kertaa viikossa, 3h kerrallaan + 1h balettia. Laji maksaa noin 1500 eur vuodessa leireineen, lisäksi joitakin pukuja silloin tällöin ja lämmittelyverkkarit, "lämsät", remmit jne oheistarvikkeet. Harkkapuvut maksaa noin 50eur, kisapuvut lähemmäs 200eur.Tärkeintä tässä on se, että lapsi nauttii lajista, kavereista ja kilpailemisesta. Vaikka telinevoimistelu on yksilölaji, niin ryhmä on tärkeä ja kisoissa kaikkia kannustetaan. Valmentajan rooli on myös erittäin tärkeä. Hän on suuri esikuva pienelle voimistelunalulle. Kannattaa kuitenkin jo harrastuksen alkuvaiheessa miettiä, kuinka paljon koko perhe on valmis satsaamaan lapsen harrastukseen, koska muu arki pyörii paljon kuskausten ja kisojen ympärillä. Kannustava asenne kotoa on myös tärkeä, koska telinevoimistelu vaatii paljon ja vaikka se pääosin onkin kivaa, niin välillä tulee kausia ettei jaksaisi. Syömishäiriöitä en ole havainnut, koska telinevoimistelijalle ihanne on olla lihaksikas. Langanlaihoilla ei riitä voimat, jota tässä lajissa totisesti tarvitaan. Arkiruokailujen mahdollistaminen onkin kiireisessä arjessa erittäin tärkeää, jotta mahdollistetaan jaksaminen ja normaali kasvu. Voin kyllä äitinä sanoa, että lapseni on hyötynyt tämän lajin harjoittelusta todella paljon. Ja jos hän joskus päätyy vaihtamaan lajia, on hänellä hyvä pohja lähes mihin lajiin tahansa!
 
vierailija
Tykkään itse taitoluistelusta vaikka vähän kalliimpaa. Täällä kokkollassa on jäähalli jossa voi käydä sitten harkoissa. Itse harrastin 1 päivän taitoluistelua ja haluaisin yhä.
 
vierailija
Meillä tyttö 8v harrastaa molempia (kilparyhmissä) ja tykkää kovasti molemmista. Telinevoimistelun aloitti n.4 vuotiaana ja luistelun 5 vuotiaana. Lajit tukevat hyvin toisiaan.
Nyt luistelua 4h viikossa, kehonfysiikkaa 1h, tanssia 1h, oheisia 1h ja telinevoimistelua 3.5h.
Hyvin jaksaa ja tykkää harjoitella myös vapaa-aikana kotona. Suosittelen kokeilemaan molempia
 
vierailija
Taitoluistelu on melko kallis harrastus.Jo ihan perus kerran viikossa,on mun mielestä melko hintavaa,muista tasoista puhumattakaan.Treenit on myös muuten usein aikaisin sunnuntai-aamulla.Tyttö harrasti 2v.Sitten ei ollut enää varaa siihen.Mutta kyllä myös koulun liikassa huomaa,että tyttö on käynyt taitoluistelussa.Tasapaino hyvä,luistimilla menee kovaa ja terkka sanoi,että tytöllä on tanssijan selkä,onko harrastanut jotain lajia?Mun mielestä siis ollut pelkkää hyötyä siittä.Kiva laji,jos vaan pörssi ja aika antaa myöden.Perustason jälkeen raunsaasti,harkkoja,kilpailureissuja ym,ym...
 
vierailija
Taitoluistelu on melko kallis harrastus.Jo ihan perus kerran viikossa,on mun mielestä melko hintavaa,muista tasoista puhumattakaan.Treenit on myös muuten usein aikaisin sunnuntai-aamulla.Tyttö harrasti 2v.Sitten ei ollut enää varaa siihen.Mutta kyllä myös koulun liikassa huomaa,että tyttö on käynyt taitoluistelussa.Tasapaino hyvä,luistimilla menee kovaa ja terkka sanoi,että tytöllä on tanssijan selkä,onko harrastanut jotain lajia?Mun mielestä siis ollut pelkkää hyötyä siittä.Kiva laji,jos vaan pörssi ja aika antaa myöden.Perustason jälkeen raunsaasti,harkkoja,kilpailureissuja ym,ym...
 
vierailija
Taitoluistelu on melko kallis harrastus.Jo ihan perus kerran viikossa,on mun mielestä melko hintavaa,muista tasoista puhumattakaan.Treenit on myös muuten usein aikaisin sunnuntai-aamulla.Tyttö harrasti 2v.Sitten ei ollut enää varaa siihen.
Toki sen kentän voi tehdä pellollekin, kuten monien mummojen lapsuudessa on ollut. Yleensä talonmiehet pukkasivat lumet siitä, mutta onnistuu se nykylapsiltakin, jos jokainen vähän lämmittelee lumukolan kans ennen luistelua. Kuuraa kertyy siihen, vaikka ei lunta sataisikaan. Ilmaista periaatteessa, jos ei vedestä tarvitse kauheasti maksaa. Mut luistella saa sitten vaikka tähtitaivaan valossa - mikä sen upeampaa?
https://youtu.be/RlCmAAH-MN8?t=25
 
vierailija
Vanha ketju, mutta en laittaisi kumpaankaan. Jotenkin häiriintyneitä lajeja molemmat. Kannusta johonkin kunnon urheilulajin pariin.
Toki saman musiikin voisi tehdä toisin vaikkapa pariluisteluna,
https://youtu.be/BnC5LzFD7tg?list=RDBnC5LzFD7tg&t=4

mutta silloin tuota urheilua rajoittaa ne pakolliset kuviot, eikä niissä aina ole enää edes luistelusta kysymys. Akrobatiaa ja pisteidenkeruuta liikaa? Kenttien vuokrat ovat valtavat, mutta taitaa olla osasyynä myös muun jääurheilun käyttö, se hallitilojen käyttö...?
 
Musiikin tulkintaa molemmissa. Sekö sinua häiritsee?
https://youtu.be/avr-TeSBFjA?t=57
Arvostelu todellakin voi pilata monta asiaa, mutta ...? Edellinen video on Helsingistä. Olitko näkemässä?
Joo ei. Enkä ollut.
Lähinnä tarkoitin kummankin lajin anorektista ihannetta.
Luistelun ehkä vielä lajina ymmärtää, mutta voimistelu on jotenkin niin nelkytlukumaista käsien kutottelua ja kärrynpyörän heittoa :D
 
vierailija
Joo ei. Enkä ollut.
Lähinnä tarkoitin kummankin lajin anorektista ihannetta.
Luistelun ehkä vielä lajina ymmärtää, mutta voimistelu on jotenkin niin nelkytlukumaista käsien kutottelua ja kärrynpyörän heittoa :D
Mutta sillä ei ole mitään tekemistä musiikkiliikunnan kanssa! Voimistelussakin taitaa olla jokin merkitys sillä? Anoreksia tulee ihan muista syistä ja siitä arvostelusta, lähimpien puolelta - toki ilman luisteluakin!
 
vierailija
No tästäkin voidaan olla erimieltä. Kyllä siellä sisällä on omaa kilpailemista jos joukkueessa on ns. liikaa luistelijoita ja valmentaja valitsee luistelijat joukkueeseen ja kisakokoonpanoon.

Ja on kallista. Kaikki maksat itse. Joukkueen on vaikeampi saada sponsoreita kuin yksinluistelija.

Rakastan lajia-olen ollut sen parissa n. 24 vuotta. Mutta omaa tyttöäni en siihen laita jollei kinuamalla halua
https://youtu.be/o7BLMcR2KmU?t=142
Muistan jopa nuo kilpailut. Silloin ei ollut mahdollista tallentaa niitä mihinkään - mutta onpa jollakin ollut(y)
 

Yhteistyössä