Taitavat lapset koulussa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Miten teillä taitavilla lapsilla on koulu mennyt aineiden osalta?
Onko tullut tylsistymisiä vai onko saanut tasoisiaan tehtäviä?
Erityisesti kiinnostaa, jos esimerkiksi lukenut ja kirjoittanut jo sujuvasti ennen ekaluokkaa ja matematiikkassa ekaluokalla 5-6lk laskut olleet jo liian helppoja
 
vierailija
Miten teillä taitavilla lapsilla on koulu mennyt aineiden osalta?
Onko tullut tylsistymisiä vai onko saanut tasoisiaan tehtäviä?
Erityisesti kiinnostaa, jos esimerkiksi lukenut ja kirjoittanut jo sujuvasti ennen ekaluokkaa ja matematiikkassa ekaluokalla 5-6lk laskut olleet jo liian helppoja
Kirjoitan näin alle 30v.nä omasta kokemuksesta. Ainakin omina kouluaikoina sai lisätehtäviä. Yleensä sitten piirtelin tmv. tai autoin muita, kun oli lisätehtävätkin tehty. Isoimmat haasteet oli ehkä koulun "helppouteen" liittyvässä koulukiusaamisessa (mm. hikettely, vastuun jättäminen ryhmätöissä mulle, sekänihan perinteinen kiusaaminen, johon ei muuta syytä ollut) ja vanhempien odotuksilla. Esim. jos saikin 8,5 kokeesta niiden 9-10+ sijaan, saattoi tulla piikittelyä "oho mites nyt toi koe noin meni" tai "no ensi kerralla sitten paremmin", minkä seurauksena kasvoin ajatellen, että aina pitää tehdä paremmin ja mikään ei riitä. Burnouthan siitä tuli jo alle parikymppisenä ja edelleen painin suorittamisen kanssa (vaikka edelleenkin, koko peruskoulu oli helppoa). Myös lukiossa oli vähän haastavaa, kun olisi pitänyt itse jaksaa opiskella eikä kaikki mennytkään vasemmalla kädellä. Menin myös 1. lk 6-vuotiaana. Jälkeenpäin olisi ollut kiva, että vanhemmat olisi laittaneet kielten opiskeluun jo nuorempana kun muu koulu oli jo niin helppoa.
Summasummarum, kunhan kotona on kannustavaa & positiivista vanhemmuutta ja koulussa osaa tarvittaessa pyytää lisätehtäviä tai annetaan puuhailla muuta järkevää tehtävien valmistuttua, niin hyvin menee.
 
vierailija
Kirjoitan näin alle 30v.nä omasta kokemuksesta. Ainakin omina kouluaikoina sai lisätehtäviä. Yleensä sitten piirtelin tmv. tai autoin muita, kun oli lisätehtävätkin tehty. Isoimmat haasteet oli ehkä koulun "helppouteen" liittyvässä koulukiusaamisessa (mm. hikettely, vastuun jättäminen ryhmätöissä mulle, sekänihan perinteinen kiusaaminen, johon ei muuta syytä ollut) ja vanhempien odotuksilla. Esim. jos saikin 8,5 kokeesta niiden 9-10+ sijaan, saattoi tulla piikittelyä "oho mites nyt toi koe noin meni" tai "no ensi kerralla sitten paremmin", minkä seurauksena kasvoin ajatellen, että aina pitää tehdä paremmin ja mikään ei riitä. Burnouthan siitä tuli jo alle parikymppisenä ja edelleen painin suorittamisen kanssa (vaikka edelleenkin, koko peruskoulu oli helppoa). Myös lukiossa oli vähän haastavaa, kun olisi pitänyt itse jaksaa opiskella eikä kaikki mennytkään vasemmalla kädellä. Menin myös 1. lk 6-vuotiaana. Jälkeenpäin olisi ollut kiva, että vanhemmat olisi laittaneet kielten opiskeluun jo nuorempana kun muu koulu oli jo niin helppoa.
Summasummarum, kunhan kotona on kannustavaa & positiivista vanhemmuutta ja koulussa osaa tarvittaessa pyytää lisätehtäviä tai annetaan puuhailla muuta järkevää tehtävien valmistuttua, niin hyvin menee.
No mitäs susta tuli isona?

Mä oon muuten ihmetellyt sitä, että mun luokalla ei oo koskaan ollut ketään joka olisi ollut noin hirveesti edellä muita. Ja kuitenkin esim. yksi luokkalainen kirjoitti kuusi laudaturia. Toisesta taas tuli todella hyvin tienaava it-nörtti. Nuo olivat kyllä hyviä koulussa, mut ei ne mitään 5-6 luokan tehtäviä ykkösellä tehneet. Itseasiassa lukemaankin taisivat oppia "vasta" koulussa.

Itse olin hyvä koulussa, mutta en kuitenkaan mikään "ihmelapsi". Ikinä en etukäteen tehnyt ainakaan seuraavan vuoden tehtöviä.
 
vierailija
Osasin lukea ja kirjoittaa ennen kun menin kouluun. Ensimmäinen oma lainaamani kirja oli Tolkien. Kävin ala-asteen ja yläasteen maaseudulla ja pyrin Kallion lukioon 9 keskiarvolla. Pääsin sisään ja pitkää matematiikkaa jne. Suoritin fysiikan myöhemmin lukiossa yon jälkeen koska pyrin lääkikseen. Päädyin lukemaan biologiaa ja myöhemmin ympäristötieteitä sekä ympäristöoikeutta. Jatkoin opiskelujani Tanskassa ja nyt tohtori.
 

Yhteistyössä