Taitaa imetys olla taas lopuillaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä vain

Vieras
Kahden aiemmankin lapsen kohdalla maito loppui kirjaimellisesti jo muutamassa viikossa. Nyt olen kolmannen kanssa panostanut täysillä imetykseen, jo synnärillä kielsin lisämaidot. Vauva on rinnalla jatkuvasti (ikää nyt 5vkoa ), kaksi viikkoa olen kuunnellut jatkuvaa huutoa, syömisen aloittaminen on aina taistelun takana, ensin rauhoittaa lapsi ja sitten muutama imaisu, raivarit ja rauhoittelu, taas muutama imaisu. Joskus viihtyy kärsivällisesti raivoamatta rinnalla jopa kolme tuntia jatkuvasti imien. Tätä siis yötä päivää.

Tänään sitten, mies tuli kaupasta tuttipullon ja korvikepurkin kanssa. Ja kun antoi vauvalle korviketta pullosta, huuto loppui kuin seinään ja vauva nukkuu, toista tuntia jo, ensimmäistä kertaa pariin viikkoon näin pitkä pätkä. :/

Lypsin äsken molemmat rinnat, tuloksena 20ml.

Että se siitä sitten, tälläkin kertaa.

Jos kerran haluat imettää, ei kannata luovuttaa vielä. Soita imetystukipuhelimeen niin saat varmasti apua. Mä olen tosi tyytyväinen niiden palveluun. Lypsysaaliista ei kyllä voi päätellä mitään siitä miten vauva saa maitoa.

Onko sulla muuten voimakas herumisrefleksi? Meillä vanhin kiukkusi rinnalla, juuri tuollaista irti ja kiinni, imaisu ja taas irti... Syömisen jälkeen itki ja usein halusi rinnalle. Kasvukin oli vähän niukkaa. Syyksi paljastui suihkutissit ja hoitokin onneksi löytyi. Vauva luuli varmaan tukehtuvansa kun heruminen alkoi, ja sitten sai mahansa kipeäksi pelkästä etumaidosta. Se ei myöskään pitänyt nälkää. Onneksi saatiin apua ja imetyskin sitten jatkui.

Lypsäminen ei ole varma mittari maidon määrästä. Jotkut onnistuu imettää hyvin mutta eivät saa pumpattua tippaakaan.

Mutta pääasia että lapsi saa ravintoa, oli se tissi tai pullo :hug: olet kyllä sinnikkäästi jaksanut yrittää. Oletko milloin käynyt neuvolassa, punnituksessa varmaan huomaavat ettei paino nouse eli maitoa ei tule tarpeeksi.

Oletan siis ettei kyse ole nyt vain tiheän imun kaudesta vaan pidempään jatkuneesta tilanteesta. Taitaa tuo 2 viikkoa olla tiheän imun kaudeksi liian pitkä.

Lypsämällä maitoa ei tule välttämättä samalla tavalla kuin vauvan imiessä.

Minä en kuiteskaan kuulu heihin, jotka sanovat "jatka vaan imetystä, kyllä se maito riittää". Jos sinusta tuntuu, että kaikki keinot on käytetty ja maitoa nyt vaan ei tule tarpeeksi, niin vaihda osittaisimetykselle tai kokonaan korvikkeelle. Sie ite tiedät, mikä on parhaaksi vauvallesi ja sinulle.

En jaksa enää yrittää. Yöt aion mennä rintamaidolla niin pitkään kuin vain onnistuu, mutta päivät taidan jatkossa tarjota pullosta ja rintaa vaikka huvitutiksi sitten. Paino oli neuvolassa noussut liian vähän mutta ei puhunut mitään lisämaidon tarpeesta tms.

Alkuperäinen kirjoittaja eve:
Syyksi paljastui suihkutissit ja hoitokin onneksi löytyi. Vauva luuli varmaan tukehtuvansa kun heruminen alkoi, ja sitten sai mahansa kipeäksi pelkästä etumaidosta. Se ei myöskään pitänyt nälkää. Onneksi saatiin apua ja imetyskin sitten jatkui.

Hei mikä tuohon auttoi? Mullakin suihkutissit ja vauva syö tiheään, enkä tiennytkään että voisi johtua tuosta etumaitojutusta. Onko tämä saman rinnan tarjoaminen useammalla peräkkäisellä syötöllä ollut se apu sulle vai olisiko sulla joku toinen vinkki antaa? :) Meillä vauva kuitenkin kasvaa ihan hyvin, mutta onhan tuo suihkutissi vauvalle ikävä...

Tuohon painon nousuun kommentoin, en osaa lainata harmaana.
Painoa voi tulla liian vähän vaikka maitoa olisi runsaasti. Syitä on monia, esimerkiksi vauva saa liikaa etumaitoa, ja rasvainen takamaito jää rintaan -> vauvalla mahavaivoja ja ei kasva kunnolla. Mutta tosiaan ei aina niukka kasvu ole maidon vähyydestä kiinni.

Ap:n vauvakin on vielä niin pieni, että jos ap haluaisi imettää, neuvolasta varmaan saisi reseptin maidon määrää lisäävään lääkkeeseen. Se nyt ainakin auttaisi jos kaikki muut konstit (ihokontakti, imetystee ym) on kokeiltu.

Sain neuvoksi juurikin syöttää useamman kerran samasta rinnasta. Toisen rinnan pumppasin tyhjäksi ennen kuin vaihdoin siihen. Syötin varmaan joku 4-5 kertaa samasta. Vaikka olisi kuinka tyjältä tuntunut, niin aina vauva sai sieltä sitä rasvaisempaa maitoa.

Hyviä neuvoja sain tukipuhelimesta, siksi sitä niin suosittelen kaikille...

Hyviä neuvoja on jo tullut tuossa ylempänä!

Älä huolestu tuosta lypsymaidon määrästä - lapsi saa imettyä paljon tehokkaammin. Itse olen ollut "hyvä" pumppaamaan, mutta välillä maitoa ei tullut sitten millään. Rentoutuminen auttaa maidontuloa, se onnistuu paremmin lapsen kanssa. Älä huolehdi mistään kun imetät, ole vaan ja rentoudu. - Ehdithän syödä ja juoda riittävästi?

Tosiaan välillä on noita tiheän imun kausia, jolloin lapsi tilaa lisää maitoa. Mutta ei taida kestää ihan noin kauan yleensä.

Minusta vaikuttaa, että lapsi ei jaksa odottaa, että maito alkaa herua? Tulkitsenko mielestäsi oikein? Ehkä silloin pitäisi pyrkiä siihen, että aloittaisi imetyksen ennen kuin lapsi on hirrrmunälkäinen? Esim. nyt kun korviketta on annettu, tarjota rintaa suht pian uudestaan? Ehkä jollain on tähän parempia ideoita.

Vaikka antaisitkin korviketta, niin kannattaa silti jatkaa myös imetystä. Niin lapsi saa sentään ainakin osaksi äidinmaitoa ja sen mukana vasta-aineita sairauksiin, niitä kun ei korvikkeessa ole. Minä antaisin aina ensin rintaa ja sitten lopuksi santsaukseen korviketta, jos tarvitaan. Näin imetysväli pysyy mahdollisimman tiheänä ja se edistää maidontuotantoa. Ja vauva ei ole valmiiksi kylläinen kun alkaa imeä rintaa joten imee niin paljon kuin jaksaa. Parempi siis näin kuin että korvaisi imetyskertoja korvikkeella. Säännöllinen korvikkeen anto voi kuitenkin silti vähentää maidontuloa.

Vauvan painonnoususta kannattaa huomioida sekin, että täysimetetyt lapset ovat usein parin kuukauden iässä hoikempia kuin korviketta syövät tai korviketta + äidinmaitoa syövät lapset. Heidän normaali kasvukäyränsä siis on erilainen.

Rintaraivareita tai lakkoilua voi aiheuttaa myös muu kuin nälkä. Vaikka mahakipu... Meidän tytöllä oli välillä varmaan ilmavaivoja. Korvatulehdus tai nuha voi haitata imemistä ja kipu säikäyttää vauvan. Tai äiti käyttää hajuvettä/saippuaa/ihovoidetta/tms. joka tuoksuu oudolta. Yritä siinä tapauksessa tarjota rintaa rauhallisessa ympäristössä kun lapsi on uninen. Tai kokeile kantaa lasta ympäriinsä rinta paljaana ja houkuttelevalta tuoksuva maitopisara lähellä vauvan suuta.

Imetyksen tuki ry:llä on neuvoja myös nettisivuilla, http://www.imetys.fi/
Englanniksi aivan upeaa infoa La Leche Leaguella, http://www.llli.org/

Yhteistyössä