Taisi olla vika kerta kun puutun...!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olin kaupassa ja erään hyllyn kohdalla oli ns isommat ostoskärryt, joissa turvaistuinosa vauvalle ja vieressä se peruistuin, molemmissa lapsi ja lisäksi vielä ostoskorin puolella kaksi lasta, ehkä 3v ja 4v. Lasten äiti tai muu hoitaja oli etäämmällä, noin 6-7m päässä hakemassa jotain tuotetta.

Pienempi näistä ostos-osassa olevasta lapsesta nousi seisomaan ja tasapainotteli itseään sen reunan yli todella vaarallisen näköisesti, joten nappasin lasta kädestä kiinni ettei tipu ja sanoin että "istupa alas ettet putoa". Tässä vaiheessa se äiti ryntää sieltä hyllyn toisesta päästä ja alkaa sättimään minua, että älä puutu asioihin, jotka sinulle ei kuulu!

Hämmennyin tästä niin että tokaisin vain "sorry, lapsesi meinasi tippua" johon äiti jatkoi vaan säksätystään ja riuhtoi ne kärryt mukaansa. Mitään anteeksipyyntöä, pahoittelua tai kiitosta en saannut.

Olisi ilmeisesti pitänyt vaan ajatella, että eipä ole minun murheeni jos lapsi putoaa ja jatkaa matkaani. Ehkäpä teen ensi kerralla näin.

Olipa ikävää. Oliskohan äiti saanu huonoja kokemuksia asioihin puuttumisesta lähiaikoina. Joskus kaupassa käydessä tulee mitä oudommista asioista tädit pätemään. En sano että sinä tosin ap olisit aiheetta auttanut.

Vähän samanlaisia kokemuksia siitä, että kun auttaa jotain pulassa olevaa tai ettei lapsi satuta itseään, niin vanhemmat eivät tajua edes kiittää vaan saa jopa huutoa siitä, että puuttuu muiden tekemisiin. Mm alle kouluikäinen lapsi meinasi ajaa autotielle vilkkaasti liikenneöidyllä kadulla -> lapsen isä hermostui että lasta komennetaan, kyllä hän ehtii vahtia omaa lastaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mm alle kouluikäinen lapsi meinasi ajaa autotielle vilkkaasti liikenneöidyllä kadulla -> lapsen isä hermostui että lasta komennetaan, kyllä hän ehtii vahtia omaa lastaan!

Käviskö tässä niin, että omatunto pistää, kun joku ulkopuolinen hoitaa asian, joka kuuluisi omalle vastuulle? Noloutta siitä omasta mokasta sitten yritetään peittää ärisemällä asiaan puuttuneelle?

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Tää on tätä ajattelua, että kukaan muu ei saisi komentaa omaa muksua, ei vaikka henki olisi kyseessä...

Joku tälläinen mulle tuli kieltämättä mieleen. Äiti ei taujnnut sitä vaaran paikkaa ja harmistui kun ulkopuoliset puuttuu. lapsi oli kyllä niin lähellä tipahtaa, ettei olisi millään ehtinyt hätiin sieltä kauempaa.

Oho olipa outo tapaus :o Kyllä minä olisin kiitollinen jos joku lapsistani meinaisi pudota ostoskärryistä ja joku tuntematon ottaisi kiinni,ettei putoaisi.. En kylläkään jätä ostoskärryjä ikinä kauemmaksi, koska meidän 1-vuotias nousee koko ajan kärryissä seisomaan :whistle:

samoin mut haukkui äiti, kun puutuin, kun se oli jättänyt lapset kuumaan autoon ikkunat kiinni ja meni kauppaan. lapset istui paksuissa vaatteissaan sisällä, eikä siis edes ikkunaa raollaan.
mun pitää kuulemma pitää huolta omista asioistani.

Mulle on kans käynyt noita samanlaisia tapauksia. Itsellä kun useampi, niin tietää miten ne keikkuu, ja sieltä pottulaarilta aina näe kaikkea (nykyisin tosin lapset harvoin mukana). Olen vaan iloinen kun joku muu ojentaa meidän muksuja, ne on hetken aina hämillään kun joku toinen aikuinen uskaltaa sanoa jotain. Puutun edelleen vaikka yleensähän siitä saa kakkaa niskaan ja todennäköisemmin jos isä on esikoisen kanssa liikkeellä. Ilmeisesti ne kokee, että akat tuee puuttumaan vaikka osaavat kyllä homman.

Yhteistyössä