Taidan olla masentunut ja mies ei ymmärrä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Mä en tiedä mitä ihmettä tekisin. Olen viimeisilläni raskaana, esikoisen jälkeen minulla oli lievä synnytyksen jälkeinen masennus. (Nyt myöhemmin vasta vahvistettu kertomani perusteella) Mies tietää siitä ja tajusi kyllä myöhemmin, ettei silloinen jatkuva itku ja huono itsetunto ollut ns. normaalia. Nyt sainkin lähetteen depressiohoitajalle vähän niin kuin ennalta ehkäisevästi.

Kerran olen siellä käynyt ja koin käynnin ihan hyväksi, toinen kerta sovittiin ensi viikolle. Mies ei kysynyt sanallakaan miten siellä meni ja kun aloin siitä kertomaan, niin heti alkuun tokaisi, että hän ei ole sitten mihinkään terapiaan menossa. Kerroin siis, että olin sanonut hoitajalle, että mielestäni me emme keskustele tarpeeksi. Ja se on pitkälti miehestä kiinni.

No eihän miehen ole tarkoituskaan tuohon osallistua, mutta ihmetyttää se, että ei tunnu olevan kiinnostunut missä mun ajatukset kulkee. Kerroin kyllä senkin, että hoitajan testin mukaan en ole tällä hetkellä masentunut, enemmänkin on pelko siitä tulevasta eli jos masennus uusii (ehkä pahemmin) .

Nyt sitten olen tässä parina iltana taas itkenyt silmät päästäni kaikesta mahdollisesta. Koko raskausajan olen itkenyt enemmän tai vähemmän, mutta en osaa sanoa, että missä se normaalin raja menee ja kieltämättä tulevaisuus ja kiinnostus yhtään mihinkään on vaikeeta. Kyllähän nämä mielialat heittää, mutta taas tuntuu, että vastaisin testiin erilailla kuin viime viikolla eli on selvästi enemmän alakuloisuutta ilmassa. Pahinta tässä kuitenkaan ei ole mun omat tuntemukset vaan se miten mies vähättelee niitä. Antaa itkeä yksinään eikä edes kysy miksi itken eli taas on tultu tähän, että on ihan normaalia, kun mä itken jatkuvasti ja vähän joka asiasta. Tänään suhtautuminen olikin sitten kaikkea muuta...ensimmäinen mitä sen suusta tuli, kun näki mun itkevän oli pieni naurun tyrskähdys! Seuraavaksi jotain "ei herranjumala...taas" Sitten, kun ei saanut vastausta johonkin aivan asiaan liittymättömään kysymykseen tiuski vain, että olen lapsellinen ja sanoi esikoisellemme (2v) että kysy sä äidiltä, jos se vaikka sulle vastaisi.

Eniten mua tässä ahdistaa just tuo esikoinen, ei sen pitäis joutua katselemaan jatkuvaa surua ja itkua. Mutta vielä vähemmän noin, että isä vielä hoitaa kommunikoinnin sen kautta mulle.

Pitkä teksti, toivottavasti joku osaisi neuvoa. Toisaalta pelkkä kirjoittaminenkin helpotti.

Mulla oli ihan samanlaista raskausaikana. Olet nyt tavallista herkempi ja mies on .. mies. Kerro että toivot häneltä tukea ja lohtua. Ei ole aina helppoa olla valoisa, mutta yritä kuitenkin! hoida itseäsi oikein hyvin, ota aikaa, sure jos surettaa ja tiedä että hyviäkin päiviä tulee. Raskaus on joillekin todelle herkistymisen aikaa ja todennäköisesti olet sensitiivinen äiti, kun vauva syntyy, vastaat hänen tarpeisiinsa. Älä syytä liikaa miestä, hän ei ehkä tiedä miten toimia, eikä halua eikä osaa vajota itse huoliin vaan yrittää mitää oman järjellisen arjen eikä osaa kohdata lohduttomuuttasi. Etsi itse valoisia ajatuksia, käy lenkillä, valoisan aikaan paljon ulkona, syö terveellisesti ja lepää! Salli myös itkut ja hyvä kun olet hakenut tukea myös neuvolasta!

Aamuäree: Kiitos! Niin se voi olla ja tavallaan toivonkin, ettei ota tosissaan. Kaiken järjen mukaan se seuraisi enemmän mun tekemisiä, jos oikeesti uskoisi jonkun olevan vialla. Mä en vaan tajua, millä sen sais ymmärtämään. Pakkohan sen on tajuta tai meillä ei voi olla tulevaisuutta. Ainakin otan tän puheeksi seuraavan kerran siellä hoitajalla. Jos se osaisi neuvoa jotenkin. Kyllähän tässä hormoonit vaikuttaa paljonkin, mutta toi asenne on semmoinen, että ei sillä taida olla hajuakaan kuinka paha olo mulla on, jos oikeesti alan itkemään "julkisesti" .

nii: Kiitos myös! Mä en rehellisesti enää osaa sanoa, että onko tämä pelkästään hormooneista kiinni, kun tätä on jatkunut niin kauan ja meillä on ollut tässä parin vuoden aikana lisäksi kaksi keskenmenoa sekä sairastuminen. Siis varmasti hormoonit tekee nyt lisä herkistymistä, mutta en tiedä yhtään, että tuleeko tämä sen puolesta helpottamaan edes imetyksen jälkeen. Tuntuukin välillä, että mies on ottanut asenteen, että kunhan tuo pääsee hormooneistaan, niin johan helpottaa. Mä itse taas pelkään, että en pysty unohtamaan näitä aikoja, vaikka muuten helpottaisikin. Kaipaan tukijaa epävarmaan oloon, enkä vähättelyä yms. Pitäs yrittää keskustella, mutta niin kuin sanoin, niin se on nykyään kovin vaikeeta tai lähinnä yksinpuhelua.

Mies luultavasti potee syyllisyydentunteita, tai siis potisi mutta torjuu ne. Sitten heiluu kummallisen kiukun vallassa, eikä tiedä mitä ajattelisi.

Kait mies päättelee, että jos kerran itku on herkässä, niin ei sillä voi mitään pätevää aihetta olla, joten jos hän ei pysty sitä estämäänkään, niin eipä häntä muutenkaan tarvita. Ja onhan se miesmentaliteetille vaikea ymmärtää mitä tehdä kun joku itkee. Vaikea ymmärtää, miten otetaan vakavasti ottamatta vakavasti. Yritä selittää, että tarvitset myötätuntoa ilman syyllistymistä.

Kun mies kai usein ajattelee asian niin, että joko hän on syyllinen itkuun, tai sitten se on järjetöntä ja sen voi sivuuttaa täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos ahma: Kun vaan saiskin jonkun keskusteluyhteyden...

Niin kauan, kuin äijän odotus on se, että joka sana sun suusta kaventaa hänen elintilaansa, into on ymmärrettävästi matala. Mistä sä haluaisit sen kanssa puhua, noin lyhyenä listana esim.?

Mutta tää keskusteluyhteys on hiukan feminiininen käsite kaiken kaikkiaan. Miehet taitaa nähdä asian niin, että jos sanot jotain mikä hänen korvalleen sopii, niin kuulijakin on paikalla...

Mä lähtisin siitä, että selittäisin ensin selkokielellä, mitä haluan mieheltä, siis ei abstraktisti vaan jotenkin selkeästi tilannesidonnaisena muotoiluna: tässä tilanteessa olisin kaivannut sinulta tämäntyyppistä reaktiota: ....

Ja sitten yrittäisin pysyä tarkasti siinä, mitä omassa sielussa liikkuu ja miten hän voi minua silloin auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:

Niin kauan, kuin äijän odotus on se, että joka sana sun suusta kaventaa hänen elintilaansa, into on ymmärrettävästi matala. Mistä sä haluaisit sen kanssa puhua, noin lyhyenä listana esim.?

Mutta tää keskusteluyhteys on hiukan feminiininen käsite kaiken kaikkiaan. Miehet taitaa nähdä asian niin, että jos sanot jotain mikä hänen korvalleen sopii, niin kuulijakin on paikalla...

Mä lähtisin siitä, että selittäisin ensin selkokielellä, mitä haluan mieheltä, siis ei abstraktisti vaan jotenkin selkeästi tilannesidonnaisena muotoiluna: tässä tilanteessa olisin kaivannut sinulta tämäntyyppistä reaktiota: ....

Ja sitten yrittäisin pysyä tarkasti siinä, mitä omassa sielussa liikkuu ja miten hän voi minua silloin auttaa.

Vetoan nyt siihen, että pitkä suhde ja ennen on osannut keskustella jopa ihan oma-aloitteisesti. Joskus olen kokeillut "viimeisenä keinona" kirjettä, jonka on kyllä lukenut, mutta ei vastannut mitään. Sitten, kun olen kysynyt mitä ajatuksia herätti, niin sitten on ollut samaa mieltä tai tarttunut johonkin mitä mä olen kirjeessä ehdottanut ratkaisuksi ja halunnut toimia niin. Mä haluaisin keskustella ihan arkisistakin asioista esim. miten sillä menee töissä tms. mutta tuntuu välillä, että nekin on kaivettava väkisin ulos. D.hoitajakin neuvoi, että aina pitäisi keskustella/riidellä niin, että kertoo, miltä itsestä tuntuu, eikä syytellen (mitä aivan varmasti kummatkin tehdään) kehittymistä pitäisi siis tapahtua molemmilla, mutta ahdistaa tää hiljaisuus :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi halveksiva naurahdus särähti pahasti... Itse en unohtaisi tuollaista koskaan. Voimia Sinulle ap, vaikka turhilta nämä sanat jotenkin tuntuu...

Kiitos silti...sitä mäkin pelkään, kun pitkän muistin omaan, että nää nousee kuitenkin vielä joskus pintaan. Ja tavallaan ihmettelen suhtautumista senkin takia, että jos osat olisi toisin päin, niin en mä mielelläni edes jättäisi lastani tällaiselle ihmiselle, joka "romahtaa" vähän väliä jostain. Ainakin haluaisin tietää, että mistä syystä itkee...

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Mistä lähtien miehet ja naiset ovat ymmärtäneet toisiaan? Heidän kannattaa ihan oikeasti tavata vain lapsia siittäessään. Jos silloinkaan.

Tämäkin on käynyt mielessä, mutta ei, en lähde tolle linjalle. Kiitos mielipiteestä.

, itkin ja itkin.. Valvoin öitä.. Mies ei tajunnu. Toisen raskausajan vannotin ettei päästä mua samaan jamaan, vaan niin vain kävi. Se ei vaan osaa tukea mua niin kuin pitäis, se EI VAAN OSAA.. en tiedä olenko kohtuuton mutta niissä hormooneissa olisin tarvinut HIRVEÄSTI huolenpitoa ja hellyyttä...

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Mistä lähtien miehet ja naiset ovat ymmärtäneet toisiaan? Heidän kannattaa ihan oikeasti tavata vain lapsia siittäessään. Jos silloinkaan.

Onhan tuossakin tietty pointti, mutmut. Kun mun kokemuksen mukaan se vaihtoehto on vieläkin huonompi. En mä pärjää naisten kanssa senkään vertaa, eikä näistä keskusteluista päätellen moni muukaan. Miehiin on kai helpompi suhtautua tietyllä varovaisuudella ja rauhallisuudella, kun niitä on kerran niin vaikea ymmärtää. Mutta kun nainen ei ymmärrä, niin seuraavaksi mennään sisarellisesti silmille ja sitten loukkaannutaan molemmin puolin lopullisesti...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
, itkin ja itkin.. Valvoin öitä.. Mies ei tajunnu. Toisen raskausajan vannotin ettei päästä mua samaan jamaan, vaan niin vain kävi. Se ei vaan osaa tukea mua niin kuin pitäis, se EI VAAN OSAA.. en tiedä olenko kohtuuton mutta niissä hormooneissa olisin tarvinut HIRVEÄSTI huolenpitoa ja hellyyttä...

:hug: sullekin... mekin puhuttiin esikoisen synnytyksen jälkeisestä ajasta ja painotin sille, että se ei ollut normaalia ja sen pitäisi huolestua, jos huomaa mussa samanlaista käytöstä. En sit tiedä onko sen vaikea yhdistää, että se itku ei välttämättä ole turhasta vaikka en vielä olekaan synnyttänyt. Tuskin tajuaa seurata oireita sitten synnytyksen jälkeenkään... miten teillä nyt menee, oletko siis synnyttänyt jo toisen?

Vetoan nyt siihen, että pitkä suhde ja ennen on osannut keskustella jopa ihan oma-aloitteisesti. Joskus olen kokeillut "viimeisenä keinona" kirjettä, jonka on kyllä lukenut, mutta ei vastannut mitään. Sitten, kun olen kysynyt mitä ajatuksia herätti, niin sitten on ollut samaa mieltä tai tarttunut johonkin mitä mä olen kirjeessä ehdottanut ratkaisuksi ja halunnut toimia niin. Mä haluaisin keskustella ihan arkisistakin asioista esim. miten sillä menee töissä tms. mutta tuntuu välillä, että nekin on kaivettava väkisin ulos. D.hoitajakin neuvoi, että aina pitäisi keskustella/riidellä niin, että kertoo, miltä itsestä tuntuu, eikä syytellen (mitä aivan varmasti kummatkin tehdään) kehittymistä pitäisi siis tapahtua molemmilla, mutta ahdistaa tää hiljaisuus :(

Se syyttely tuottaa kyllä tuhoa, juu. Se tekee senkin, että ei itse tajua omaa sävyään, korkeintaan sen toisen sävyn. Ja sitten jos sitä loukkaannusta on ilmassa, niin eihän siinä onnistu viattomatkaan aiheet.

Sitten yksi selitys miehen asenteeseen on varmaan silkka pelko. Sitä suututtaa sun raskausmielialat, koska se näkee ne ensi askeleena tulevaan helvettiin. Sitten jos se ei itse myönnä omia negatiivisia tunteitaan, niin sitä herkemmin se kokee sinun reaktiot syyttelynä.

Eli vaikka mä tiedän suht hyvin miten karmeita tunteita sä käyt nyt läpi, kun mies käyttäytyy noin, niin silti mun käy ehkä miestä tässä kohtaa vielä enemmän surku. Nimenomaan siksi, että siltä puuttuu naisen tiedostavampi suhde omiin tunteisiin, ja sellaisessa tilanteessa se on hiukan kuin vangittu eläin. Iskee hahmoton ahdistus, ja niin ikävää tunnetta ei olekaan ettenkö kokisi sitä koska tahansa mieluummin kuin epämääräistä ahdistusta, jolle ei löydy nimeä ja joka laittaa vain äyskimään ja riehumaan sokeasti.

Se syyttely tuottaa kyllä tuhoa, juu. Se tekee senkin, että ei itse tajua omaa sävyään, korkeintaan sen toisen sävyn. Ja sitten jos sitä loukkaannusta on ilmassa, niin eihän siinä onnistu viattomatkaan aiheet.

Sitten yksi selitys miehen asenteeseen on varmaan silkka pelko. Sitä suututtaa sun raskausmielialat, koska se näkee ne ensi askeleena tulevaan helvettiin. Sitten jos se ei itse myönnä omia negatiivisia tunteitaan, niin sitä herkemmin se kokee sinun reaktiot syyttelynä.

Eli vaikka mä tiedän suht hyvin miten karmeita tunteita sä käyt nyt läpi, kun mies käyttäytyy noin, niin silti mun käy ehkä miestä tässä kohtaa vielä enemmän surku. Nimenomaan siksi, että siltä puuttuu naisen tiedostavampi suhde omiin tunteisiin, ja sellaisessa tilanteessa se on hiukan kuin vangittu eläin. Iskee hahmoton ahdistus, ja niin ikävää tunnetta ei olekaan ettenkö kokisi sitä koska tahansa mieluummin kuin epämääräistä ahdistusta, jolle ei löydy nimeä ja joka laittaa vain äyskimään ja riehumaan sokeasti.

Musta toi ei päde mun miehen kohdalla, koska jo pidempään on ollut ilmassa sen haluttomuus kertoa tunteistaan. Sitten tiukan paikan tullen, kun oon tarpeeksi kaivellut, on suostunut avautumaan. Eli tähän asti on aina löytynyt joku järjellinen syy käytökseen, mutta niin kauan, kun ei halua puhua, se sitten pysyy pimennossa. Uskon siis, että tietää, mikä ahdistaa, jos siis ahdistaa. Mä vaan en tiedä, kun ajatuksen luku ei ole hallussa.

Joo kiitos avusta. Eipä tästä silti mitään tule. Turha miettiä, miten saada keskustelua aikaiseksi, kun itse olenkin syypää ihan kaikkeen. Ei siis nää omassa käytöksessään mitään väärää, joten antaa olla. Vitun hyvä mieli, nyt vaan toivon, että synnytys ei ala tässä mielentilassa.

Yhteistyössä