Tahtoisin alkaa neulomaan. Vinkkejä ja neuvoja aloittelijalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "liina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"liina"

Vieras
Osaan sen verran neuloa, että oikean ja nurjan silmukan tekeminen onnistuu, mutta siihen se melkein jääkin.. :D Olen mä joskus neulonut tyyliin kaulahuiveja ja säärystimiä, mutta noista on kyllä niin monia vuosia aikaa, että ei ole enää mitään muistikuvaa miten se työ sitten esimerkiksi päätellään. Nyt aattelin kuitenkin yrittää vaikkapa semmosen tuubikaulahuivin neulomista.

Millaiset puikot ja millaista lankaa kannattaa kaulahuiviin hommata? Onko noissa langoissa miten paljon eroja? Mikä ois hyvä hinta/laatu -suhteelta?

ei ainakaan kannata valita liian ohutta lankaa, menee innostus, jos työ ei tunnu edistyvän. lanka kannattaa valita sen mukaan että tuntuu miellyttävälle, kutittavaa huivia ei tule pidettyä. novitan sivuilla on ohieta.

[QUOTE="yks";27327907]ei ainakaan kannata valita liian ohutta lankaa, menee innostus, jos työ ei tunnu edistyvän. lanka kannattaa valita sen mukaan että tuntuu miellyttävälle, kutittavaa huivia ei tule pidettyä. novitan sivuilla on ohieta.[/QUOTE]

Kiitti, täytyykin käydä kurkkaamassa novitan sivuja. :)

Ohjeita voi myös katsella drops designin sivuilta. Siellä on vaikeampikin ohjeita. Itse en pahemmin pidä Novitan langoista, mm noissa drops designin langoissa on mielestäni parempi hinta-laatu-suhde.

Tuubihuivi kannattaa tosiaan tehdä jostain suht paksusta ja pehmoisesta langasta. Ite oon kyllä tehnyt Novitan Crystal langasta myös. Tuosta Crystal langasta saa tehtyä ihania ja tosi helppoja pipoja! Siinä on koon 10 puikot. Joten valmista syntyy tosi nopsasti. Mä sain just tänä iltana yhden pipon tuossa tehtyä. Novitan sivuilla on myös pipo-ohjeita, jos kiinnostaa.

[QUOTE="liina";27327866]Osaan sen verran neuloa, että oikean ja nurjan silmukan tekeminen onnistuu, mutta siihen se melkein jääkin.. :D Olen mä joskus neulonut tyyliin kaulahuiveja ja säärystimiä, mutta noista on kyllä niin monia vuosia aikaa, että ei ole enää mitään muistikuvaa miten se työ sitten esimerkiksi päätellään. Nyt aattelin kuitenkin yrittää vaikkapa semmosen tuubikaulahuivin neulomista.

Millaiset puikot ja millaista lankaa kannattaa kaulahuiviin hommata? Onko noissa langoissa miten paljon eroja? Mikä ois hyvä hinta/laatu -suhteelta?[/QUOTE]
Mites ilman puikkoja, helppoa kuin heinän teko:)
Knitting House - YouTube

Tosiaan tuo käspaikan neulonta a&o on todella hyvä sivusto, itekin sieltä aina muistuttelen esim. sukan neulomisen :D jos pitempi tauko välillä. Tuubihuivia lähtisin neulomaan jostain suht paksusta ja pehmeästä, mutta ei huovuttuvasta langasta ja ihan pyöröpuikoilla niin ei tule saumaakaan :)

Yhteistyössä