TÄH? Vanhempainvapaasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Siis enkö saa katkaista vanhempainvapaatani 2 kuukaudeksi, ilman että mies on sen ajan vanhempainvapaalla??

Oltaisiin siis kummatkin töissä ja saataisiin kummatkin palkkaa. Ei siis mitään kelan tukia tuolta ajalta.

Tuon 2kk jälkeen jatkaisin vanhempainvapaalla ja sen jälkeen hoitovapaalla.

Soitin äsken Kelaan, enkä kyllä ymmärtänyt mitään mitä se nainen mulle selitti.. Sanoi ottavansa asiasta selvää ja soittavansa takaisin... ???!!!

Sähän saat käydä töissä ihan normaalisti vanhempainvapaan aikana iliman mittään ilimotusta, mutta saat työssäolopäiviltä vaan minimivanhempainrahan - oliko se nyt 15,20e/pvä? Tai on se tainnu tosta nousta..

en tarkoita että siirtäisin käyttämättömän vapaan loppuun, vaan että katkaisen vapaan 2kk ja jatkan sitä sitten sen 2kk jälkeen siihen asti kun minulla on oikeus tuota vapaata pitääkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ____:
en tarkoita että siirtäisin käyttämättömän vapaan loppuun, vaan että katkaisen vapaan 2kk ja jatkan sitä sitten sen 2kk jälkeen siihen asti kun minulla on oikeus tuota vapaata pitääkin.

..ei sitä oo pakko katkasta, saat vaan sen minimin siltä ajalta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ainakin opettajat saa katkaista vanhempainvapaan kesän ajaksi.

miten tuo sitten käytännössä sujuu? Minulle selittivät vaan jotain osittaisesta vanhempaivapaasta... ja että täytyy selvittää... luulisivat nyt tuolla tietävän..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

miten tuo sitten käytännössä sujuu? Minulle selittivät vaan jotain osittaisesta vanhempaivapaasta... ja että täytyy selvittää... luulisivat nyt tuolla tietävän..

On olemassa mun mielestä myös vaihtoehto, nykyään, jossa vanhemmat voivat jakaa vapaan siten, että sitä käytetään samanaikaisesti 50 / 50 suhteessa vanhempien kesken.

Mutta myös minimipäivärahan nostaminen on hyvä vaihtoehto teidän tapauksessanne.

ja ovatko opettajien puolisot töissä myös tuona aikana?

Kyllä, ihan normaalisti. Se ei siis ole vanhempainvapaan keskeyttämistä, vaan vanhempainvapaa juoksee koko ajan samalla, ja siltä ajalta saa minimipäivärahan.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

On olemassa mun mielestä myös vaihtoehto, nykyään, jossa vanhemmat voivat jakaa vapaan siten, että sitä käytetään samanaikaisesti 50 / 50 suhteessa vanhempien kesken.

Mutta myös minimipäivärahan nostaminen on hyvä vaihtoehto teidän tapauksessanne.

Voisitko kertoa että miten hoidan tämän nyt sitten käytänössä..? Miten täytän tuon hakemuksen? Sen pitäisi olla ensi viikolla kelassa... oon vähän taas viime tingassa asian kanssa...

kumma kun eivät kelassa tosiaan tienneet... vai pitääkö mun marssia ihan toimistoon jonottamaan, kun asia ei puhelimessa hoidu?

Kyllä, ihan normaalisti. Se ei siis ole vanhempainvapaan keskeyttämistä, vaan vanhempainvapaa juoksee koko ajan samalla, ja siltä ajalta saa minimipäivärahan.

OKEI! Ymmärsiköhän tuo kelantäti nyt kuitenkaan ihan oikei mitä tarkoitin...
Miten mä täytän ton lapun?

Oletko sinä ope, voitko auttaa?

OKEI! Ymmärsiköhän tuo kelantäti nyt kuitenkaan ihan oikei mitä tarkoitin...
Miten mä täytän ton lapun?

Oletko sinä ope, voitko auttaa?

Olen ope ja olin kesän töissä. Mä tein sen hakemuksen netissä, siinä vaan laitettiin johonkin, että on osan vanhempainvapaasta töissä ja saa palkkaa. Siitä oli erillinen kohta muistaakseni. Päiväraha myönnettiin sitten sille ajalle miniminä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jepa:
Ei sun tarvi katkaista sitä. Ilmoitat vaan kelaan sun työssäolopäivät niin saat niiltä päiviltä minirahan.

eli se on tuossa lomakkeessa juurikin tuo "saan palkan ja päivärahan erotuksen", niinkö?

Mä oon ihan taula näitten lappulippujen kanssa... *nolo*

vai voinko pistää tämän hakemuksen tämmöisenään ja ilmoittaa sinne myöhemmin olevani töissä tuon 2kk.

Siis vanhempainvapaa ei voi katkaista. Se on ja pysyy sen mittaisena ja niillä päivämäärillä kuin se on alunperin myönnetty. Eli tuota 2 kk:n jaksoa et voi siirtää mihinkään.

Kun vanhempainvapaa päättyy, niin sitten on mahdollisuus hoitovapaaseen, jota siis on anottava työnantajalta. Ja on tietysti palkaton niin työnantajan näkökulmasta, kuin Kelankin näkökulmasta. Toki kotihoidontukea ja mahdollista hoitolisää/ kuntalisää tuolta ajalta sitten maksetaan.

Se, mitä vanhemmat voivat tehdä vanhempainvapaan aikana on se, että äiti menee töihin ja mies pitää ns. vanhempainvapaan. Tällöinhän siis työnantaja ei maksa palkkaa sille isälle, vaan tuo Kelan maksama raha maksetaan isälle.

Sitten se vaihtoehto josta nyt puhutaan tarkoittaa sitä, että kaikilta niiltä päiviltä jonka olet töissä, saat minimipäivärahaa ja työnantaja maksaa normi palkan. Et siis saa palkan ja päivärahan erotusta vaan itseasiassa molempia , kunhan joku hoitaa lapsen.

Voit toki ilmoittaa myöhemminkin olevasi töissä tuon 2 kk, kunhan muistat ilmoittaa siitä ajoissa, Kela kun perii liikaa maksetut takaisin. On siis helpompaa ilmoittaa siitä etukäteen.
Muista nyt kuitenkin, ettei sitä 2 kk saa mistään "takaisin"

Onko sulla siis pieni lapsi, vanhenpain vapaahan kestää yleensä sunnilleen siihen asti kun lapsi täytää 9kk? Minä olen mennyt töihin kun lapset oli n. 6kk ja sain niiltä päiviltä kun olin töissä minimi päivärahan ja ilmotin niistä aina jölkikäteen kelaan...

Yhteistyössä