Tässäpäs teille päivän kysymys!

Häirikkö
Yleisellä tasolla en osaa sanoa.
Itse olin 15v., kun aloin seurustelemaan ekan poikaystävän kanssa.
Äitini sitten otti ja varasi neuvolaan ajan, että saan pillerit hommattua.
Kiitos siitä(kin) hänelle :heart:
 
vierailija
ei suoranaisesti kuulu vanhemmalle huolehtia siitä (seistä vieressä ja vahtia että kortsu on oikein päällä), mutta valistus kuuluu kyllä vanhemmalle. vastuullisen vanhemman hommaa olisi keskustella asioista nuoren kanssa, kysellä mahdollista ehkäisyn tarvetta ja auttaa/rohkaista ehkäisyn hankkimisessa. mutta kyllä nuoren omalla vastuulla sitten on jo se, että sitä ehkäisyä h-hetkellä käytetään ja että esim. pillerit tulee otettua.
 
Keittiönoita
No vihdoinkin, kaksi vastaustani siis katosi jonnekin virtuaaliavaruuteen.

Mun mielestäni riittää, että vanhemmat ovat kertoneet lapselleen ehkäisyn merkityksestä ja tarjoutuneet maksamaan ehkäisystä aiheutuneet kulut, mikäli nuorella ei itsellään ole varaa tai halua niitä maksaa.
 
Huh huh, minä kun tahdoin pillerit joskus 17v äitini sanoi: et tartte... Olisin ne pilsut halunnut osittain myös kipeiden kuukautisten takia. Joihin ne myös helpottivatkin, kun aloin syömään sit 18v.

Mä en olisi voinut kuvitellakkaan mitään valistusta tms.äidiltäni. Siis nytkinhän kun ikää 26v ja lapsi n ½v niin olen edelleen neitsyt.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Molemmat tyttäreni sanoivat, että tässä on "huolehtimisesi" tulos = raskaus.
:eek:

En nyt muista montako tytärtä sulla on, mutta ei kai raskaana oleva tytärkin syytä sinua tästä?
Kolme tytärtä, (yksi 3vee joka ei osaa aiheesen ottaa kantaa) ja kyllä nimenomaan tuo raskaana oleva sanoi tuon lauseen ja vanhempi sanoi saman asian vähän eri tavalla vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Onko alaikäisen raskaaksitulo vanhemman vastuulla?? Siis kuuluuko alaikäisen(17v) ehkäisystä vanhemman huolehtia??
Ei tuon ikäisen kohdalla ole. Onko sulle sanonut joku noin IRL?
Molemmat tyttäreni sanoivat, että tässä on "huolehtimisesi" tulos = raskaus.
joopa joo. Minusta se kuulostaa ihan samalta logiikalta kuin 4v sanoo:"Äiti, sää et lakatta mua kun tää et anna kalkkia"

Milläs lasten ehkäisystä huolehtii ja myöhemminkään ei äidillä/anopilla ole juuri sananvaltaa lapsilukuun. Jos aikoo väleissä pysyä. Yhden perheen tiedän, jossa anoppi sanoi kolmannen lapsen jälkeen, että hän ei jaksa huolehtia enemmistä. Perheet asuivat samassa rapussa ja anoppi auttoi perhettä päivittäin monta tuntia lasten ja kodinhoidossa. Äiti ei sairautensa takia olisi yksin lapsista pystynyt huolehtimaankaan ja isä oli päivät töissä.

Taas eksyin asiasta :ashamed:

Siis ei ole vanhempien vastuulla 17v ehkäisystä huolehtiminen. Sen voi vanhempi tehdä että huolehtii että lapsella on rahaa käytettävissään ehkäisyyn.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Kolme tytärtä, (yksi 3vee joka ei osaa aiheesen ottaa kantaa) ja kyllä nimenomaan tuo raskaana oleva sanoi tuon lauseen ja vanhempi sanoi saman asian vähän eri tavalla vaan.
Olisit vaan kysynyt tyttäreltä, että missä hän on aikansa viettänyt koulun bilsantuntien aikana :kieh:
Toki kotona kannattaa puhua lapsille jossain vaiheessa noista seksiasioista, mutta ei kai se nyt voi äidin syytä olla ettei tytär ole muistanut ehkäisyä |O
 
No niinkuin joku edellä jo sanoi, se valistus on vanhemman tehtävä, että nuori tietää faktat ja mitä tapahtuu jos ehkäisystä ei huolehdi. Mutta siihen se sitten jää; ei tuon ikäistä voi pitää lieassa koko ajan niin että ei olisi mitään mahdollisuutta seksiin, vankina kotona. Itte aloitin pillerit 15vee kun oli yksi vahinko tapahtunut (kortsu petti) josta onneksi katumuspillereillä selvittin. äiti ei tiedä tuosta vahingosta edelleenkään mitään, koska löysi kerran tyhjän pillerilaatan roskista ja aivan kamala möykehän siitä alkoi...en siis olisi saanut syödä pillereitä koska se oli merkki siitä että olin aloittanut sukupuolielämän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
ei suoranaisesti kuulu vanhemmalle huolehtia siitä (seistä vieressä ja vahtia että kortsu on oikein päällä), mutta valistus kuuluu kyllä vanhemmalle. vastuullisen vanhemman hommaa olisi keskustella asioista nuoren kanssa, kysellä mahdollista ehkäisyn tarvetta ja auttaa/rohkaista ehkäisyn hankkimisessa. mutta kyllä nuoren omalla vastuulla sitten on jo se, että sitä ehkäisyä h-hetkellä käytetään ja että esim. pillerit tulee otettua.

Samaa mieltä =)
 
Vanhemman tehtävä on kertoa mun mielestä lapselleen parisuhteesta. Silloin kun se on vakavalla ja vakaalla pohjalla, alkaa seksiasiat olla ajankohtasia. Tulee valistaa, että se kuuluu nimenomaan parisuhteeseen, jossa rakastetaan, ei kokeiluihin tms.

Sitten voi puhua sen jälkeen ehkäsystä, tai sitten ei. Kaikkihan sitä vaan ei voi. *muistaa omat kömpelöt keskustelut äitin kanssa, häpesin aivan sairaasti, kun hän semmosia rupes puhuun ja sanoin, että joooo*

Mutta ehkäisyn käyttö on jokaisen omalla vastuulla niinku käytännössä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Alkuperäinen kirjoittaja Kukkanen2:
Alkuperäinen kirjoittaja Provo:
Onko alaikäisen raskaaksitulo vanhemman vastuulla?? Siis kuuluuko alaikäisen(17v) ehkäisystä vanhemman huolehtia??
Ei tuon ikäisen kohdalla ole. Onko sulle sanonut joku noin IRL?
Molemmat tyttäreni sanoivat, että tässä on "huolehtimisesi" tulos = raskaus.
:eek: Voi jessus. Siis tosiaanko syyttävät sua? Kyllä tuon ikäisen jo pitäisi tietää miten tulee raskaaksi. Ja jos raskautta ei halua, niin sitten ehkäistään. Mä oon vähän sitä mieltä että sukupuolielämä aloitetaan vasta sitten kun itse pystyy huolehtimaan ehkäisyn kuntoon. Jos ei itse uskalla käydä e-neuvolassa hekemaan pilsureseptiä, tai ostaan kortsuja, niin silloin ei ole vielä tarpeeksi vanha noihin puuhiin. :whistle:

 
Ajattelen täs vähän samoin kuin tupakointikeskustelussa, et 12 vuotiaan nuoren odottajan vanhempi on aikapaljonkin vastuussa raskaudesta, mutta ei vanhempi voi enään 16 vuotiaan (tai 17v) perässä enään kokoajan kulkea ja vahtia, et ei seksiä alaikäisenä. Mutta se ero mikä tupakkaan tulee, seksi ei ole lapsilta lailla kielletty :whistle:
 
Tästä tuli mieleen, kun olin jotain 16v. ja rakas äitini oli keskustellut ystäväni äidin kanssa, että pitäisköhän mennä tytön kanssa lääkäriin hakemaan pillerit :eek: Apua, en ois voinu nolompaa tilannetta kuvitella kun äityli raahaa murkkuikäisen raggarinsa lääkäriin hakemaan e-pillereitä, huh!
 

Yhteistyössä