Täs olis nämä mun joulukarkkiohjeet!

  • Viestiketjun aloittaja Fleur de la Cour
  • Ensimmäinen viesti
Fleur de la Cour
Ensin se takuuvarman helppo, voi tehdä vaikka koko suvulle, sen kun isontaa vaan määriä ja ostaa enempi karkkivuokia..

Pähkinäsuklaa

2dl suolapähkinöitä
150g tummaa suklaata
1 tl vanilliinisokeria
karkkivuokia


Huuhdo pähkinöistä suola pois juoksevan veden alla.
Paahda pähkinöitä hetki pannulla, sen verran että kuivuvat.
Sulata suklaa. Sekoita sulanut suklaa, pähkinät ja vanilliinisokeri.
(Ja sit se vaikea osuus) Laita seosta karkkivuokiin ja jäähdytä jääkaapissa.

Yhtä helppo kuin pähkinäkarkit on sulattaa valkoista suklaata ja sekoittaa sitä rusinoiden kanssa ja annostella karkkivuokiin.




Sitten hiukan haastavampi, mutta tosi hyvä karkki..


Toffee

2dl sokeria
2dl kuohukermaa
2 tl vanilliinisokeria
2rkl siirappia
2rkl voita
karkkivuokia


Sekoita paksupohjaisessa kattilassa sokeri, kerma, vanilliisokeri ja siirappi. Keitä seosta noin 25-40 minuuttia niin, että se reippaasti kuplii. Muista sekoittaa koko ajan. Kun seos on paksuunutnut niin tee koe; tipauta tippa seosta kylmään veteen, jos se jähmettyy niin juttu on valmista. Sekoita joukkoon voi ja annostele seos karkkivuokiin (älä vastaa tässä vaiheessa puhelimeen tai ainakin sano kaverillesi että soitat hetken ajan päästä sillä muuten et saa ikinä seosta tarpeeksi nopeasti vuokiin) Koristele toffeet vaikkapa nonparelleilla tai pähkinöillä. Laita jääkaappiin jähmettymään.



 
Kerttu-Kyllikki
Wau! :p Kuulosta hyvältä.
Ekä vähän tyhmä kysymys, mut miten ton ensimmäisen ohjeen suklaa kannattaa sulattaa? Vesihauteessa? Ja mites se sitte tapahtuu?
Joo, tai aika monta tyhmää kysymystä... :whistle:
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Wau! :p Kuulosta hyvältä.
Ekä vähän tyhmä kysymys, mut miten ton ensimmäisen ohjeen suklaa kannattaa sulattaa? Vesihauteessa? Ja mites se sitte tapahtuu?
Joo, tai aika monta tyhmää kysymystä... :whistle:
Vesihauteessa lukee aina kaikissa ohjeissa, mut minä inhoan sitä tapaa, itse sulatan mikrossa. Siinä pitää vaan muistaa lukea suklaan takaa ohjeet että millä wattimäärällä sitä saa sulattaa, Fazerit leivontasuklaissa on ainakin hyvät ohjeet..
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toinen tyhmä kysymys, kelpaako tavalliset maapähkinät, miksi pitää olla suolapähkinöitä josta poistetaan suola?
Jos laitat tavallisia maapähkinöitä niin niissä on hyvin kitkerä maku ja ne pitää olla kuorittuja pähkinöitä. Suolapähkinässä on myös rasva mukana valmiiksi. Ennen vanhaan muuten keittokirjojen kaikki ohjeet alkoi, että Pese voi, joten ei ole suinkaan tavatonta aloittaa jonkun pesulla leivontaa.
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Voiskohan sitä tehdä salmiakkisuklaata?
Muutoin samoin, mutta pähkinän tilalle turkinpippurirouhetta?
Ihan varmaan, mutta mausta en osaa sanoa, tai siis osaan sanoa etten itse söis kun en salmiakkisuklaasta tykkää. Tosin siinä ei sitten ole sitä rasvaa mukana, joten paremmin varmaan onnistuisit jos kuumennat kerman kiehuvaksi, pilkot suklaan sinne joukkoon niin että sulaa ja sitten maustat millä ikinä haluatkin, vaikkapa sit salmiakilla..
 
Fleur de la Cour
Alkuperäinen kirjoittaja Kurjuuden Kerjäläinen:
Mä ostan pähkinäsuklaan kaupasta valmiina levynä ;) :whistle: :D
Heh heh hee.. näitä ohjeita pyysi tänne muutamakin, olen myös muina jouluina ne kirjoitellut sillä silloinkin on pyydelty. En tiedä sun ystävistä, mutta mun ystävät ois melko pettyneitä jos saisivat valmiin pähkinäsuklaalevyn joululahjaksi. Lisäksi perheeni syö mielellään näitä karkkeja jouluna. Saahan joulupiparitkin kaupasta jos haluaa, mutta kas kummaa kun iso osa suomalaisista leipoo ne piparinsa itse.
 
pikku-toukka
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Voiskohan sitä tehdä salmiakkisuklaata?
Muutoin samoin, mutta pähkinän tilalle turkinpippurirouhetta?
Jossain lehdessä oli muuten joskus ohjekin, että tavallista suklaata sulattaa ja sinne sekaan muussattuja turkinpippureita. Tein ja hyvää tuli =) Ne vaan on aika kovia ne turkinpippurin palaset siellä joukossa, joten aika pieniksi saa murskata.
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-toukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Voiskohan sitä tehdä salmiakkisuklaata?
Muutoin samoin, mutta pähkinän tilalle turkinpippurirouhetta?
Jossain lehdessä oli muuten joskus ohjekin, että tavallista suklaata sulattaa ja sinne sekaan muussattuja turkinpippureita. Tein ja hyvää tuli =) Ne vaan on aika kovia ne turkinpippurin palaset siellä joukossa, joten aika pieniksi saa murskata.
Aattelin sitä valmista rouhetta, on jo kaapissa. :p
 
Salama McQueen
Tänks! Kokeiluun menee. :xmas:

Mä tein joskus aivan sairaan_hyvää minttutoffeeta, se oli suussasulavan pehmeetä ja siihen lisättiin tippa minttuesanssia tms. Tosi nättejä tuli kun kääri sellofaaniin ja siihen kiva rusetti, näperrystä, mutta ah, niin nättejäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-toukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Voiskohan sitä tehdä salmiakkisuklaata?
Muutoin samoin, mutta pähkinän tilalle turkinpippurirouhetta?
Jossain lehdessä oli muuten joskus ohjekin, että tavallista suklaata sulattaa ja sinne sekaan muussattuja turkinpippureita. Tein ja hyvää tuli =) Ne vaan on aika kovia ne turkinpippurin palaset siellä joukossa, joten aika pieniksi saa murskata.
olikohan pirkassa? munkin kyllä täytyy kokeilla noita ohjeita
:p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-toukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Voiskohan sitä tehdä salmiakkisuklaata?
Muutoin samoin, mutta pähkinän tilalle turkinpippurirouhetta?
Jossain lehdessä oli muuten joskus ohjekin, että tavallista suklaata sulattaa ja sinne sekaan muussattuja turkinpippureita. Tein ja hyvää tuli =) Ne vaan on aika kovia ne turkinpippurin palaset siellä joukossa, joten aika pieniksi saa murskata.
Aattelin sitä valmista rouhetta, on jo kaapissa. :p
Pomppaan tyhmänä sekaan. Mistä saa turkinpippurirouhetta?
Itse en ole törmännyt kuin turkinpippurikarkkeihin.. :headwall: :ashamed:
 

Yhteistyössä