Tämän jälkeen köyhällä ei ole enää varaa käydä töissä

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ei ole. Mutta tällä nillitetään nyt autoilun vähentämisestä. Se nyt vaan ei pk seutulaisille mene jakeluun millään, että on seutuja ja jopa ammatteja / työpaikkoja joissa se auto nyt vaan on välttämättömyys, eikä sitä voi korvata millään muulla - yksinkertsisedti siitä syystä, että matkat on pitkiä ja / tai sitä julkista liikennettä ei kerta kaikkiaan vaan ole tai se ei vastaa tarvetta! Eikä sekään mene jakeluun, että kaikki Suomen ihmiset nyt vaan ei millään voi asua siellä Helsingissä betonilähiöissä.
Ei ole yhtään sellaista seutua missä autoilu olisi jotenkin pakollista kaikille tai lähes kaikille.
 
vierailija
Lietsot ihmeellistä vastakkainasettelua. Ikään kuin pk-seutu ja muu Suomi olisivat jotenkin kaksi eri maailmaa autoilun suhteen. Tai että autoilu olisi joku kaikki tai ei mitään -kysymys.
En lietso mitään. Kannattas lukea koko ketju. Täällä annetaan kyllä "hyviä neuvoja", että autoa ei tarvi olla ja millä pääsee kulkemaan autotonkin. Mutta todellisuudentaju on kummasti hämärtynyt siellä betonilähiöissä, kun ei suostuta millään käsittämään, että se autottomuus ei ole kaikille vaihtoehto / mahdollista.
 
  • Tykkää
Reactions: Palstapesu
vierailija
Autoilun verotus on pakollista hyvinvointivaltiolle. Mistä ajattelit verottaa puuttuvat 8000 miljoona euroa sitten kun yksityisautoilusta on luovuttu?
Tyypillistä persuajattelua kieltäytyä näkemästä autoilun haittoja ja olettaa, että autoilu on pelkkää voittoa.

Tosielämässä autoverot ovat ennen kaikkea haittaveroja. Niillä siis kompensoidaan ja vähennetään autoilusta koituvia haittoja.
 
Lietsot ihmeellistä vastakkainasettelua. Ikään kuin pk-seutu ja muu Suomi olisivat jotenkin kaksi eri maailmaa autoilun suhteen. Tai että autoilu olisi joku kaikki tai ei mitään -kysymys.
Tuota vastakkainasettelua lietsovat nimenomaan autojen vihaajat. Eivät 4 miljoonaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvaa halua kieltää julkisen liikenteen käyttöä kehä kolmosen sisäpuolella. Ihan vapaasti saatte ajella sporalla ja metrolla niin paljon kuin haluatte, ainakin jos tekisitte sen ilman autoilijoiden maksamaa tukea joukkoliikenteelle.
Autonvihaajat puolestaan haluavat ratkaista Helsingin ongelmia koko maata koskevalla kepityksellä. He haluavat ideologisista syistä hankaloittaa muiden elämää. Polttoaineen hintojen nostolla, verotuksen kiristämisellä, polttomoottoriautojen kieltämisellä. He eivät kykene asettumaan haja-asutusalueilla tai pienemmissä kaupungeissa elävien asemaan. Ja tuo joukko kuvittelee olevansa liberaalia ja empaattista... :ROFLMAO:
 
vierailija
Kyllä noin nokkelan ihmisen se pitäisi itse osata selvittää käden käänteessä. Ai niin, mutta se asuukin kehien sisäpuolella, eikä ole milloinkaan käynyt Espoota pidemmällä... Ei ole siis mitään käsitystä muunlaisesta elämästä.
Jos ei lainkaan suostu antamaan esimerkkejä niin yleensä se on vahva merkki siitä, että teoria ei pädetään käytännössä.
 
vierailija
Tuota vastakkainasettelua lietsovat nimenomaan autojen vihaajat. Eivät 4 miljoonaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvaa halua kieltää julkisen liikenteen käyttöä kehä kolmosen sisäpuolella. Ihan vapaasti saatte ajella sporalla ja metrolla niin paljon kuin haluatte, ainakin jos tekisitte sen ilman autoilijoiden maksamaa tukea joukkoliikenteelle.
Autonvihaajat puolestaan haluavat ratkaista Helsingin ongelmia koko maata koskevalla kepityksellä. He haluavat ideologisista syistä hankaloittaa muiden elämää. Polttoaineen hintojen nostolla, verotuksen kiristämisellä, polttomoottoriautojen kieltämisellä. He eivät kykene asettumaan haja-asutusalueilla tai pienemmissä kaupungeissa elävien asemaan. Ja tuo joukko kuvittelee olevansa liberaalia ja empaattista...
Tiedän paljon myös pienemmissä kaupungeissa ja kirkonkylissä asuvia jotka pärjäävät aivan hyvin ilman autoa.
 
vierailija
Tiedän paljon myös pienemmissä kaupungeissa ja kirkonkylissä asuvia jotka pärjäävät aivan hyvin ilman autoa.
No, tottakai osa pärjää joka kylässä, ei kai tässä nyt kukaan ole sitä väittänytkään. Mutta kun kaikki eivät pärjää. Siitä tässä vänkäämisessä on kysymys, vaikka jotkut niin kovasti sitä meuhkaa, että kaikilta pitäs yksityisautoilu kieltää.
 
Jos ei lainkaan suostu antamaan esimerkkejä niin yleensä se on vahva merkki siitä, että teoria ei pädetään käytännössä.
Toisessa ketjussa jo ajat sitten aihetta koskeva kysymykseni on edelleen vailla vastausta. Osannet vastata, ole hyvä.

Miksi sitten kaupungeissa on turhaa saastuttavaa joukkoliikennettä? Kaupungeissa välimatkat ovat maaseutua lyhyempiä lähes aina. "Jopa ihan omin jaloin jaksaa helposti kävellä melko kauaskin kotipihasta."

Mutta otetaan käytännön esimerkki. Olet mansikanviljelijä Suonenjoella. Maatilasi sijaitsee 17 kilometrin päässä keskustasta.

  • Kuinka hoidat kauppareissut, kirjasto- tai terveyskeskuskäynnit erityisesti talvella? Tiestä 2 ensimmäistä kilometriä on yksityistietä, jota yhteiskunta ei auraa. Muut tiet aurataan parin päivän viiveellä.
  • Miten saat mansikat kesällä tuoreena myyntiin? Kuljetettavana vähintään 20 kpl 5 kg laatikkoja. Kirkonkylän myyntipiste on ollut kannattava, samoin Kuopion tori.
  • Serkkusi 72 km päässä Vesannolla avioituu . Kuinka menet perheesi (puoliso ja kaksi lasta) kanssa häihin?
  • Talvella teet harvennushakkuita (luonnonystävänä et halua avohakkuuta) metsäpalstallasi 8 km etäisyydellä. Miten siirryt sinne aamuisin moottorisahasi, bensakanisterisi ja suojavaatteidesi kanssa?
 
vierailija
No, miten olis vaikka lappi? Montako raitsikkaa tai metrovuoroa menee päivässä? Tai edes bussit? Monenko minuutin välein kiertää joka tunturin kupeen?
Eikö sinusta siis Lapissa pärjää jos ei pääse minuutin välein joka tunturin kupeen?

Paikallisbusseja kulkee Rovaniemeillä, Torniossa ja Kemissä. Pienemmät taajamat taas ovat pinta-alaltaan sen verran pieniä, että niiden sisällä liikkuu hyvin ilmankin paikallisbusseja. Jos kauemmas on tarve mennä, niin kaukobusseja ja kaukojuniakin on olemassa melko laaja tarjonta.

Monilla ihmisillä ei kerta kaikkiaan ole tarvetta päästä varsinkaan jatkuvasti sinne tunturin kupeeseen, joten he pärjäävät ilman autoa. Tosin läheskään joka tunturin kupeeseen ei mene edes tiedä, joten auto on siellä aika turha.

Myös tilastot todistavat sen, että myös Lapissa on tuhansittain autottomia talouksia.
 
vierailija
No, tottakai osa pärjää joka kylässä, ei kai tässä nyt kukaan ole sitä väittänytkään. Mutta kun kaikki eivät pärjää. Siitä tässä vänkäämisessä on kysymys, vaikka jotkut niin kovasti sitä meuhkaa, että kaikilta pitäs yksityisautoilu kieltää.
Kuka on väittänyt, että kaikki yksityisautoilu pitäisi kieltää? En ole kuullut sellaista väitettä muilta kuin persuilta, jotka käyttävät tätä itse keksimäänsä argumenttia "todisteena" poliittisten vastustajiensa pahuudesta.
 
vierailija
Eikö sinusta siis Lapissa pärjää jos ei pääse minuutin välein joka tunturin kupeen?

Paikallisbusseja kulkee Rovaniemeillä, Torniossa ja Kemissä. Pienemmät taajamat taas ovat pinta-alaltaan sen verran pieniä, että niiden sisällä liikkuu hyvin ilmankin paikallisbusseja. Jos kauemmas on tarve mennä, niin kaukobusseja ja kaukojuniakin on olemassa melko laaja tarjonta.

Monilla ihmisillä ei kerta kaikkiaan ole tarvetta päästä varsinkaan jatkuvasti sinne tunturin kupeeseen, joten he pärjäävät ilman autoa. Tosin läheskään joka tunturin kupeeseen ei mene edes tiedä, joten auto on siellä aika turha.

Myös tilastot todistavat sen, että myös Lapissa on tuhansittain autottomia talouksia.
Ok. Eli esim porotaloutta hoidetaan taajamissa? Ja joka tokan luokse menee tarvittaessa myös bussi?
 
Minulle saapuva paketti jaettiin taannoin väärään postiin, saman kunnan sisällä kuitenkin. Katsoin Google mapsin avulla, miten tuonne pääsisi pakettia noutamaan.
Tässä Goolen ilmoittama tulos, matkat oikeasta postin pisteestä tuohon väärään (samassa kunnassa):
  • julkinen liikenne reittiohjetta ei voitu laskea (koska julkista liikennettä välillä ei ole)
  • kävely 20 h 28 min
  • pyöräily 6 h 6 min
  • auto 2 h 45 min
Virhe oli postin, mutta tuo Googlen tulos kertoo kaiken liikkumisen helppoudesta ilman autoa...
 
vierailija
Tyypillistä persuajattelua kieltäytyä näkemästä autoilun haittoja ja olettaa, että autoilu on pelkkää voittoa.

Tosielämässä autoverot ovat ennen kaikkea haittaveroja. Niillä siis kompensoidaan ja vähennetään autoilusta koituvia haittoja.
Tyypillistä vihreää ajattelua, jossa autoilu nähdään pelkkänä haittana. Mitä verottaisit 8 miljardilla ja mistä keksit työpaikat autoilun kieltämisen takia työttömiksi jääville ihmisille?
 
vierailija
Tuota vastakkainasettelua lietsovat nimenomaan autojen vihaajat. Eivät 4 miljoonaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvaa halua kieltää julkisen liikenteen käyttöä kehä kolmosen sisäpuolella. Ihan vapaasti saatte ajella sporalla ja metrolla niin paljon kuin haluatte, ainakin jos tekisitte sen ilman autoilijoiden maksamaa tukea joukkoliikenteelle.
Autonvihaajat puolestaan haluavat ratkaista Helsingin ongelmia koko maata koskevalla kepityksellä. He haluavat ideologisista syistä hankaloittaa muiden elämää. Polttoaineen hintojen nostolla, verotuksen kiristämisellä, polttomoottoriautojen kieltämisellä. He eivät kykene asettumaan haja-asutusalueilla tai pienemmissä kaupungeissa elävien asemaan. Ja tuo joukko kuvittelee olevansa liberaalia ja empaattista...
Vihernatseja.
 

Yhteistyössä