Tähystetäänkö isot munasarjakystat kuinka herkästi?

• Viestiketjun aloittaja leikkuriin?
  • Ensimmäinen viesti
leikkuriin?
Mulla on toisessa munasarjassa halkaisijaltaan 10 cm kokoinen kysta ja toisessa halk. 6 cm kysta. Kipuja ei ole, mutta painontunnetta sitäkin enemmän, etenkin istuessa.

Naistentautien polille on aika kahden kuukauden päästä asian takia. Toivon toki, että kystat ovat puhjenneet itsestään ennen tuota pkl-aikaa.

"sammakko"
Mulla löytyi kans aika isoja kystia munasarjoista. Niitä vain seurailtiin kontrollikäynneillä ja kun vihdoin puhkesivat söin antibiootti kuurin kun tuli niin kovat alavatsakivut. Eli itsellä ei ainakaan tähystetty eikä sellaisesta mahdollisuudesta edes käyty keskustelua.

leikkuriin?
Alkuperäinen kirjoittaja lääkkand;28406550:
Kyllä ne siellä naistentautien polilla sen ultraa, eikä tarvi kyllä aikaisemmin ultrata ellei ole tullut jotakin aivan uusia ja pahoja oireita.
Tottakai munasarjat ultrataan polilla, sen takia sinne menenkin. Yksityiseltä gynekologi laittoi sairaalan polille lähetteen.

Mutta hyvä kuulla, ettei kauhean herkästi lähdetä tähystämään. Tai ainakaan automaattisesti.

Mulla löydettiin raskausaikana 6x4cm kysta, jota sitten seurailtiin raskausaikana ja sen jälkeen. Minkäänlaisia oireita se ei aiheuttanut, mutta kuitenkin n.5kk synnytyksen jälkeen se leikattiin pois.

leikkuriin?
Mulle sillon hoitaja sano, että kaikki yli 5cm:n kystat leikataan joka tapauksessa, vaikkei oireita oliskaan. Lääkäri taas puhu, että yli 3cm:n kystat on ollu tapana leikata...
Mun lääkäri ei puhunut mitään siitä, että isot kystat leikataan automaattisesti. Voi olla, että päädytään tähystykseen kuitenkin, kun noi kystat painaa istuessa ikävästi vaikka kipuja ei varsinaisesti olekaan. Jos eivät siis puhkea itsestään.

Onneksi tässä on vielä aikaa tuohon naistentautien poliklinikkaan jos ei vain oreet muutu sietämättömiksi, että pitää aikaisemmin mennä näytille.

Yhteistyössä