Tää on ällö juttu, sisältää mätää ja mun isovarpaan :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Ai piru sentään!!! Mulla on isovarvas ollut tulehtunut jo useamman viikon. Ihan totta, mä vaan en oo kiinnittänyt siihen huomiota ku joku about viikon verran. Sen ajan oon koittanut hoitaa tota desinfioimisaineella ja metylenisinellä, vaan täysin tuloksetta.

Nyt tänään mies sitten katsoi sitä (pirun turvonnut ja ihan punainen) ja antoi kunnolla huutia. Mun pitää nyt huomenna soittaa lääkäriin ja varata aika.

No juu... mutta siis tänään auts auts ja ekstra auts. Tuo hemmetin tulehtunut varvas nimittäin...mä löin sen tuolin reunaan |O |O . Hitto mikä kipu ja verta (ja varmaan mätää) tuli aika paljon.

Mistä hitosta tollasia voi tulla? Miehen teoria on että mulla on kynsi kasvanut jonnekin tonne sisään ja sit tulehtunut. Mitäs sanotte? Ja mitä nuo terveyskeskuslääkärit voi asialle tehdä`?

samaa teoriaa tuen mitä miehes sanoo..
Pari kertaa sattunu sama(plus et olin kynttä leikannu huonosti) niin se kynsi kasvo sisään,oli turvonnu ja mäti...

se piti sit lekurilla hoitaa: puudutuspiikit varpaaseen, kumilenkkejä siihen ja lekuri nipsautti kunnolla sen poikki..joku operaatio nimite sillä oli mut en muista..
Sitä ennen tais tulla antiobiootti kuuri..

Mulla kasvoi joskus teini-iässä kynsi sinne sisään. Kasvaa ne edelleenkin, mut mä revin ne :ashamed: Mut siis yhen kerran teininä se tulehtus. Koko varvas oli kaksi kertaa normaalin kokoinen ja ihan sikakipeä. Mätää tuli just tosi paljon. Ihan terveyskeskuksessa lääkäri sit paikallispuudutuksella leikkas sen kynnen halki ja otti sen sisään kasvaneen osan pois sieltä...

Jos varpaan kynsi on kasvanut sisään, niin pieni leikkaus-toimenpide on paikallaan... Mulla on leikattu varpaita x3. Eikä se oo paha-juttu lainkaan.
Mutta ekaksi pitää hoitaa toi tulehdus. Antibioottia varmaan määrää ekaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Miehen teoria on että mulla on kynsi kasvanut jonnekin tonne sisään ja sit tulehtunut.

Just tuosta syystä mulla on ollut isovarpaassa märkivä tulehdus pari kertaa.

Antibioottikuurin olen saanut, ja kerran isovarpaan kynsi poistettiin kokonaan :x |O mutta siitä ei ollut hyötyä, kun uusi kynsi on myös väkkyrä. Lääkärin mukaan johtuu jostain lievästä askelviasta tms, ja jalkahoitajalle pitäis mennä.

Nyt ku isoin erä mätää on ulkona niin laita siihen desinfioivaa voidetta puhdistamisen jälkeen ja sitten osta rasvaa apteekista joka on tarkoitettu bakteeritulehdusten hoitoon esim. pimafucort

juu, kynsi varmaan kasvanu sisään, lääkäri voi korjata kynttä kapeammaksi niin ettei se toista kertaa kasva vika paikkaan...
voi olla todella kipeäkin, mullakin joskus oli semmonen enkä kunnolla kävelemään pystyny. teekoossa sanottiin että parin viikon kuluttua olis aikoja :o
menin kotiin ja leikkasin ite... :whistle:

Ihon sisään kasvanut varpaankynsi aiheuttaa helposti just tuommosta oiretta. Tk-lääkäri tai kuka tahansa lääkäri voi puudutetun varpaan kynnen siivun leikata pois veitsellä eli tehdä ns. kiilaekskision. Äkillisessä tulehdustilanteessa antibioottikuuri auttaa pahimman yli, mutta jos vaiva on toistuva, yllämainittu toimenpide kannattaa.

Mulla on ollut noita tulehduksia useitakin. Kokemus on vaan sellainen, että moni lääkäri ei jostain syystä uskalla ruveta operoimaan sitä. Ja lykkivät antibioottikuuria, joka ei auta mitään, jos alkuperäistä syytä ei poisteta.

Jos tulehdus on vasta aloillaan, minä itse änkeän pumpulia kynnen alle ja yritän nostaa sen itse normaaliin asentoon. Samaan aikaan desinfioin pumpulin ja putsaan kipeää aluetta + laitan siihen sellaista punaisen väristä antibioottista rasvaa tai basibact haavapulveria. Ja olen aika monta tulehdusta kellistänyt, kynnet on leikattu ainakin kolmesti minulla.

Juu, antibioottia tulee. Mulle tehtiin tuo kiilaekskisio tai mikä nyt onkaan pari kertaa terveyskeskuksessa ja eipä juuri auttanut eli vaiva uusi. Lopulta asiaan suivaantuneena menin yksityiselle kirurgille, joka leikkasi varpaat. Lopputulos ei ole esteettisesti kovin kaunis, mutta vaiva ei ole enää palannut.

Joo,kaipa tuo ukko-kulta on oikeessa ja te tietty :D. Täytyy siis huomenna soitella lekuriin. Ja päätön: tätä ei kyllä voi repiä itte kun sellasta pirun kynttä ei ees näy. On vaan hemmetin turvonnut isovarvas ja sellainen ällö kökkäre tossa sivussa :x :x . Että sitten vaan odotellaan pari viikkoa jos täytyy :|

Ja hei sinä joka ehdotit rasvaa bakteeritulehduksen hoitoon: meillä olis kotona sitä bacibactia (vai mikä lie)...kelpaaks se? Siis JOS joudun kauan odottelemaan lekurille menoa...

Mä olen saanut joskus lisänä jotain antibioottirasvaa myös varpaaseen levitettäväksi, kun oli päässyt jo vähän pahaksi ja märki :x Olisko se ollut Fusidinia tai jotain...Ensi hätään kannattaa myös suihkutella ja puhdistaa sitä vaikka desinfiointi aiheella.

ja mun pojan kynsivallintulehdusta hoidettiin juuri bacibactilla ja tietty tuolla desinfioinnilla. Varmaan auttaa ensihätään. Huomenna soittelet sitten aamusta aikaa..

Mä just mietin että saattaa olla kyllä niin ettei tuolla mitään kynttä ole... Kun muistui mieleeni miten repäisin jonkun kynsisuikaleen niin että sattui niin pirusti ja tuli verta. Se kun meni tonne ihan sivulle ennen kuin sain sen poikki. Eli taitaa muuten olla sen takia tulehtunut :|

En mä nyt ihan varma ole kun tosta on tosiaan jo aikaa, mutta mulla ei oo koskaan ennen ollut tällasta. Tosin mä aina leikkaan ja revin kynnet ihan superlyhyiksi jaloista... että eipä oo paljoa kynnet päässyt ihon sisälle kasvamaankaan :snotty: :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja pojalla oli:
Saattaisi olla se.. JAksuja varpin kanssa, on inhottavaa!

En katsonut, mutta heti kun tuon ekan viestis kirjoitit niin tuli tuo mieleeni. Eli saattaapi kyllä olla...

pitääkin googlettaa, kiitti =)

Yhteistyössä