vierailija
Suomen autokannan uusiutuessa autoilun päästöt, melukin vähenevät joka tapauksessa vaikka ne kaikki uudet autot olisivat polttomoottoriautoja, eikä sähköautoja. 2014 ja uudemmissa autoissa polttomoottorit ovat niin hiljaisia, että pienillä moottorin kierroksilla jo 50kmh ajonopeudella auton pyörivät renkaat ovat moottoria äänekkäämpiä. Lisäksi monissa uusimmissa autoissa on rajoitin estämässä moottorin huudattamisen korkeille kierroksille vaihteen ollessa vapaalla. 2019 ja uudemmissa bensamoottoreissa on hyötysuhde parantunut aika huimasti ja kehittyneimmät bensamoottorit kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin monet 10 vuotta vanhat diesel moottorit.Millä tavoin hyvä? Autojen hidas eteneminen ainakin lisää kaupunkipäästöjä ja turvallisuuteenkaan en usko tuolla olevan vaikutusta. Hallituksen politiikkanahan on kiusata autoilijoita niin, ettei porukka liikkuisi autoilla. Mutta tajuamatta jää, ettei jostain Tuusulasta tulla sporalla tai pyöräillen Helsingin keskustaan töihin. Tukisivat vain vahvemmin sitä sähköautoilua, jos kaupunkisaasteet on se tekosyy. Todellinen syy onkin perus vihervasemmistolainen kateus.
Tänävuonna autokantaa uusitaan ennätysmäisen nopeasti, koska on voimassa kaksi erilaista vanhojen autojen romutuskampanjoita. Joista ensimmäinen kampanja on valtion ja autoalan aloittama, kestää vuoden loppuun. Toinen kampanja on sitten vakuutusyhtiön(jolla on myös oma autokauppansa) aloittama, jonka tavoitteena on romuttaa tänävuonna 1000kpl vanhoja autoja ns. "ilmastotekona" ja liikenneturvallisuuden parantamisena.Todellisuudessa kuitenkin kaupallisessa mielessä myydäkseen autojaan, palveluitaan kuten rahoitus ja vakuutuksia.
”Todella merkittävä lisäys” – Ikäautoja passitettiin paaliin ennätystahdissa
Edelliseen ennätykseen revittiin yli 10 000 romuauton ero.
www.kauppalehti.fi