Taas yksi esimerkki lisää siitä kuinka Sanna Marinin vihervasemmistolainen hallitus haluaa hankaloittaa ihmisten elämää

Tämä ketju sai pohtimaan, miksi pyöräilijät saavat ajaa millä nopeudella tahansa, vaikka siitä olisi muulle liikenteelle vaaraa. Pari esimerkkiä: yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä voi pyöräilijä liikkua 40 km tunnissa jalankulkijoiden seassa. Vaarallista. Risteykseen kevyen liikenteen väylää liikkuva pyörällä hurjastelija on vaarassa jäädä oikealle kääntyvän ajoneuvon alle (tai törmätä siihen), kun hän liikkuu samaan suuntaan auton kanssa. Käytännössä näkyvyys takaoikealle on usein pahasti rajoittunut. sähköpyörät ovat pahentaneet tilannetta ja niiden joukossa on laittoman nopeiksi viritettyjä versioita.

Eiväthän autotkaan saa ajaa vapaasti suurinta mahdollista nopeutta. Miksi siis oletetaan, että pyöräilijä näin voisi tehdä muista välittämättä. Kaupunkialueella voitaisiin pyörän maksiminopeudeksi määritellä 15 tai 20 km tunnissa, turvallisuus lisääntyisi. Ylinopeutta ajavalle sakot samoilla kriteereillä kuin autolle.
 
vierailija
Tämä ketju sai pohtimaan, miksi pyöräilijät saavat ajaa millä nopeudella tahansa, vaikka siitä olisi muulle liikenteelle vaaraa. Pari esimerkkiä: yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä voi pyöräilijä liikkua 40 km tunnissa jalankulkijoiden seassa. Vaarallista. Risteykseen kevyen liikenteen väylää liikkuva pyörällä hurjastelija on vaarassa jäädä oikealle kääntyvän ajoneuvon alle (tai törmätä siihen), kun hän liikkuu samaan suuntaan auton kanssa. Käytännössä näkyvyys takaoikealle on usein pahasti rajoittunut. sähköpyörät ovat pahentaneet tilannetta ja niiden joukossa on laittoman nopeiksi viritettyjä versioita.

Eiväthän autotkaan saa ajaa vapaasti suurinta mahdollista nopeutta. Miksi siis oletetaan, että pyöräilijä näin voisi tehdä muista välittämättä. Kaupunkialueella voitaisiin pyörän maksiminopeudeksi määritellä 15 tai 20 km tunnissa, turvallisuus lisääntyisi. Ylinopeutta ajavalle sakot samoilla kriteereillä kuin autolle.
Suomi on ainoa maa maailmassa, missä rutiininomaisesti rakennetaan näitä kevyen liikenteen väyliä taajama-alueille. Näin tehdään jopa siitäkin huolimatta, että se on Väyläviraston julkaiseman pyöräliikenteen suunnitteluohjeen vastaista. Tämä on se ongelma, eikä suinkaan nopeusrajoitukset.

Kevyen liikenteen väylästä pääsee helposti eroon, kun poistaa siitä ne pyörätien kyltit. Sen jälkeen voi laillisesti pyöräillä siellä missä muutkin ajoneuvot ajavat, ja jossa on turvallista ajaa 20 km/h tai vaikkapa 40 km/h jos nopeusrajoitus sen sallii.
 
vierailija
Tämä ketju sai pohtimaan, miksi pyöräilijät saavat ajaa millä nopeudella tahansa, vaikka siitä olisi muulle liikenteelle vaaraa. Pari esimerkkiä: yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä voi pyöräilijä liikkua 40 km tunnissa jalankulkijoiden seassa. Vaarallista. Risteykseen kevyen liikenteen väylää liikkuva pyörällä hurjastelija on vaarassa jäädä oikealle kääntyvän ajoneuvon alle (tai törmätä siihen), kun hän liikkuu samaan suuntaan auton kanssa. Käytännössä näkyvyys takaoikealle on usein pahasti rajoittunut. sähköpyörät ovat pahentaneet tilannetta ja niiden joukossa on laittoman nopeiksi viritettyjä versioita.

Eiväthän autotkaan saa ajaa vapaasti suurinta mahdollista nopeutta. Miksi siis oletetaan, että pyöräilijä näin voisi tehdä muista välittämättä. Kaupunkialueella voitaisiin pyörän maksiminopeudeksi määritellä 15 tai 20 km tunnissa, turvallisuus lisääntyisi. Ylinopeutta ajavalle sakot samoilla kriteereillä kuin autolle.
Pyöräilijät ovat liikenteen Pyhä Lehmä. Siksi.
 
vierailija
Pyöräilijät ovat liikenteen Pyhä Lehmä. Siksi.
Kyllä, ainakin Hesassa. Itse pyöräilen ja liikun julkisilla. Mutta monesti vaarallisia tilanteita kun pyörä vetää täysiä ohi aivan vierestä. Lasten kanssa vaarallista liikkua siellä missä pyörätie vieressä kun nopeudet kovia. Niillä nopeuksilla pitäisi olla ihan omat baanat etteivät muut liikkuvat joudu alituiseen vaaraan.
 
vierailija
Kyllä, ainakin Hesassa. Itse pyöräilen ja liikun julkisilla. Mutta monesti vaarallisia tilanteita kun pyörä vetää täysiä ohi aivan vierestä. Lasten kanssa vaarallista liikkua siellä missä pyörätie vieressä kun nopeudet kovia. Niillä nopeuksilla pitäisi olla ihan omat baanat etteivät muut liikkuvat joudu alituiseen vaaraan.
Miksi lapsi joutuisi vaaraan? Jos lapsi on niin pieni, että ei osaa varoa, niin sitä varten on lastenvaljaat olemassa.
 
vierailija
Tämä ketju sai pohtimaan, miksi pyöräilijät saavat ajaa millä nopeudella tahansa, vaikka siitä olisi muulle liikenteelle vaaraa. Pari esimerkkiä: yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä voi pyöräilijä liikkua 40 km tunnissa jalankulkijoiden seassa. Vaarallista. Risteykseen kevyen liikenteen väylää liikkuva pyörällä hurjastelija on vaarassa jäädä oikealle kääntyvän ajoneuvon alle (tai törmätä siihen), kun hän liikkuu samaan suuntaan auton kanssa. Käytännössä näkyvyys takaoikealle on usein pahasti rajoittunut. sähköpyörät ovat pahentaneet tilannetta ja niiden joukossa on laittoman nopeiksi viritettyjä versioita.

Eiväthän autotkaan saa ajaa vapaasti suurinta mahdollista nopeutta. Miksi siis oletetaan, että pyöräilijä näin voisi tehdä muista välittämättä. Kaupunkialueella voitaisiin pyörän maksiminopeudeksi määritellä 15 tai 20 km tunnissa, turvallisuus lisääntyisi. Ylinopeutta ajavalle sakot samoilla kriteereillä kuin autolle.
Tuohan voisi vähentää pyöräilyn houkuttelevuutta, eikä se nyt vaan käy!

Pyöräilijääkin on niin monenlaisia, ei kaikki sovi samaan muottiin, ne kaaharit voikin ajaa siellä ajoradalla, mutta leppoisasti ajelevat, kuten minä, ei sinne kuulu. Enemmän vaaraa muulle liikenteelle kun juuri ja juuri hallitsee oman pyöränsä eikä ole vaihteita tai mitään niin parempi ettei kaikkia yritettäisi saada sinne autojen sekaan.. Ja jos kävellen ja polkien pitää mennä ja jättää auto kotiin niin saisi myös olla turvallisemmat puitteet kyllä polkea.
 
vierailija
Tietysti tarvitsee varoa, mutta perusnopeuden voi olettaa voivan pitää kadun nopeusrajoituksen mukaisena. Siis satunnaiset hidastukset poislukien. Eivät autotkaan hidasta normaalitapauksessa jos kadun vieressä kulkee jalankulkija. Ja auton törmäys on sentään paljon vaarallisempi kuin pyörän.
Millä perusteella voi olettaa pitävänsä perusnopeuden? Oletko koskaan kuullut hidastetöyssyistä? Ne rakennetaan tarkoituksella niin, että niiden yli ei voi ajaa oletetulla nopeusrajoituksen mukaisella nopeudella. Ajatuksena laskea autojen keskinopeus alle nopeusrajoituksen. Tämä on ihan normaali ajattelutapa. Ja kun se ei ole toiminut, niin nyt halutaan laskea niitä nopeusrajoituksia sinne 30 km/h.
 

Yhteistyössä