taas tämä ihanuus alkoi.....

• Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti
että mä vihaan vihaan vihaan menkkoja...monta päivää kuukaudesta aina ihan pilalla!!!!miks pitää olla menkat!!!!!!!!!!!????...ärsyn...
kauanko teillä oli menkat pois synnytyksen jälkeen?mulla kesti tätä ihanuutta 8kk...ois saanu kestää pidempään kun imetänkin vielä!!!!

helpotus
heissan, ota hormonikierukka. sillä noista pääsee usein :) tosin ensin voi olla parin kuukauden kestomenkat mutta kun siitä kärsimyksestä pääsee niin oi ihanuus, 5 vuotta ilman! :)

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja helpotus:
heissan, ota hormonikierukka. sillä noista pääsee usein :) tosin ensin voi olla parin kuukauden kestomenkat mutta kun siitä kärsimyksestä pääsee niin oi ihanuus, 5 vuotta ilman! :)
kun mulla on ihme fiksatio että ahistaa jos ois joku vieras esine kehossa...oonko vähän tyhmä?...tiettääkö siitä mitään kun on paikallaa ja sattuuko laitto ja mitä tommonen maksaa?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
kun mulla on ihme fiksatio että ahistaa jos ois joku vieras esine kehossa...oonko vähän tyhmä?...tiettääkö siitä mitään kun on paikallaa ja sattuuko laitto ja mitä tommonen maksaa?
ei tiiä mitään kun on paikallaan, ei tunnu eikä näy ;) laitto sattuu jonku verran, mut kipu kestää vaan hetken. satasen maksaa muistaakseni mirena + lääkärikulut jos käy yksityisellä. tulikohan mulla maksaa joku 150 ?, varma en kyl oo.

helpotus
mulle laitettu kolme kertaa - ekalla kerralla sattui (mutta silloin ei synnytyksiä takana joten kohtu kovin pieni), toisella ei tuntunut miltään, kolmannella taas vähän tuntui (mutta sen kestää). riippuu vähän laittajasta, uskon. kierukkaa ei tunne lainkaan sen jälkeen kun se on laitettu. satunnaisesti saattaa langat tuntea (mutta sitten niitä pitää oikein etsimällä etsiä ;)). rohkeasti vaan juttelemaan asiasta.

vieras
Mulla kun jälikvuoto loppui, niin viikon verran olin vuotamatta ja sitten slkoi jo menkat, eli alle kaks kuukautta mulla oli menkat pois.. Ja menkat siis alkoi vaika imetin..

äiti
mulle laitettu kolme kertaa - ekalla kerralla sattui (mutta silloin ei synnytyksiä takana joten kohtu kovin pieni), toisella ei tuntunut miltään, kolmannella taas vähän tuntui (mutta sen kestää). riippuu vähän laittajasta, uskon. kierukkaa ei tunne lainkaan sen jälkeen kun se on laitettu. satunnaisesti saattaa langat tuntea (mutta sitten niitä pitää oikein etsimällä etsiä ;)). rohkeasti vaan juttelemaan asiasta.
kauanko tuota tarttee pitää tai siis että voiko sen ottaa millon vaan pois?..ja niin miks siinä alussa kestomenkat?ja onko vaarallista jos menkkoja ei tuu olleenkaan??

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja MrsSpongebob:
voi kitistä ja räksyttää miehelle kaikesta mahdollisesta ja vedota siihen että on syyntakeeton sanomisiinsa koska on menkat :saint: ja yleensä mies on hiljaa, ei halua tietää enempää menkka-asioista :LOL:
toikin on kyllä totta!!=)=)

Zoe-F
Huh, mä olen entistä enempi taas varmempi että laitatan kapselin heti kun vaan mahdollista. Vihaan menkkoja... Kuukaudesta menee 9päivää vessan pöntöllä... ei kiitos.

helpotus
kierukan voi ottaa pois vaikka kuukauden päästä jos haluu (tosin siinä ei kai olisi ideaa sentään, mutta periaatteessa).

ekan kierukan laiton jälkeen mulla loppui kuukautiset kuin seinään, ei siis viiteen vuoteen. seuraavalla kierukalla samoin, sitä pidin puoli vuotta. kolmannesta kierukasta tuli jostain syystä 3 kk tiputteluvuotoa (ihan pientä) ja tästä tuli pikkuisen sellainen olo kuin olisi ollut "kestomenkat". toisilla tulee, toisilla ei.

ja ei, siitä ei ole mitään haittaa vaikka menkkoja ei tule hormonikierukan kanssa. kierto toimii ihan normaalisti, kuukautisia vain ei tule koska kohdun limakalvo ei paksuunnu.

kauanko tuota tarttee pitää tai siis että voiko sen ottaa millon vaan pois?..ja niin miks siinä alussa kestomenkat?ja onko vaarallista jos menkkoja ei tuu olleenkaan??
5 vuotta kestää ehkäsyteho ja poistaa voi millon vaan. ja tuleehan pillereistäkin yleensä välivuotoa, niinkun myös kierukasta enneku keho tottuu. eikä se oo kun tiputtelua. pikkuhousunsuojalla pärjää. ja ei tosiaan oo vaarallista jos menkkoja ei tuu ollenkaan vaan se on tosi jees :D

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Mulla alkoi menkat 2kk synnytyksestä. Imetyksestä huolimatta. Toi 8kk kuulostaa kyllä ihan kivalta :whistle:
tää on ollu ihanaa!!!!!!siks kai nyt äsrsyttääki nii pirusti.mullaki alkoi eka synnytyksen jälkeen jo 2kk päästä menkat joten tää oli todella loistavaa nyt.
mut voisin jatkaa menkattomuutta mielellään...ko nyt holisee ko häräb suusta ja tää on todella.veemäistä=(=(
kiitos vastauksista.toi hormonikierukka alkaa kuulostaa nyt erittäin mukavalta!!jos sillä kerta menkoista pääsee niin jospa ,mun pääkin pääsis eroon tosta ihme fiksaatiosta....

että mä vihaan vihaan vihaan menkkoja...monta päivää kuukaudesta aina ihan pilalla!!!!miks pitää olla menkat!!!!!!!!!!!????...ärsyn...
kauanko teillä oli menkat pois synnytyksen jälkeen?mulla kesti tätä ihanuutta 8kk...ois saanu kestää pidempään kun imetänkin vielä!!!!
No mulla alko menkat samantien molempien synnytysten jälkeen. Siis jälkivuoto loppui, kk meni ja tuli menkat :/ Ja täysimetin minäkin liki vuoden molempia.

Mulla alkoi menkat 2kk synnytyksestä. Imetyksestä huolimatta. Toi 8kk kuulostaa kyllä ihan kivalta :whistle:
tää on ollu ihanaa!!!!!!siks kai nyt äsrsyttääki nii pirusti.mullaki alkoi eka synnytyksen jälkeen jo 2kk päästä menkat joten tää oli todella loistavaa nyt.
mut voisin jatkaa menkattomuutta mielellään...ko nyt holisee ko häräb suusta ja tää on todella.veemäistä=(=(
kiitos vastauksista.toi hormonikierukka alkaa kuulostaa nyt erittäin mukavalta!!jos sillä kerta menkoista pääsee niin jospa ,mun pääkin pääsis eroon tosta ihme fiksaatiosta....

Mä kävin eilen lunastamassa apteekista hormonikierukan. Maanantaina laitetaan. Kuparikierukka mulla on joskus ollutkin.

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:

Mä kävin eilen lunastamassa apteekista hormonikierukan. Maanantaina laitetaan. Kuparikierukka mulla on joskus ollutkin.
paljon maksoi?meetkö yksityiselle laittaan vai ihan tk:hon?

On ilo olla nainen!
Onneks meikäläiselle ei ole tämä asia ollut koskaan vaikea tai hirveä. Muutama päivä rättiperseenä, mitäs siitä. Enemmän ihmettelen lukuisia akkoja jotka kulkevat koko ikänsä rättiperseinä: ensin vaipat, sitten siteet ja pikkuhousunsuojat ja sitten tenat. Luoja mikä elämä...

Alkuperäinen kirjoittaja Vastarannankiiski:

paljon maksoi?meetkö yksityiselle laittaan vai ihan tk:hon?
157e näkyi olevan hinta. Sain reseptillä runsaiden kuukautisten hoitoon, joten maksettavaa jäi 91e. Ja sehän vaihdetaan n. 5 vuoden välein, ellei tule mitään häikkää aiemmin. Joten jos pillerit maksaa yli 100e vuoteen, niin melko edullista. Pillereitä en varmaan saisi enää.

Muoks. menen ihan ehkäisyneuvolaan laitattamaan, siellä laitettiin kuparinenkin aikoinaan.

xx
Mulla alkoi kun lapsi 9kk, imetän edelleen 4-5x vrk.
Mieliala on kuin vuoristorata muutamia päiviä ennen menkkoja. Ei meinaan yhtään hauskaa kenellekään meidän perheessä :(

mulla oli eka synnytyksen jälkeen vuoden pois ja toisen jälkeen 8kk pois, kyllä oli laatuaikaa! Nyt taas karu paluu arkeen.. Kun ei hormonaaliset ehkäisyt käy mulle niin sit pitää kärsiä näistä menkoista :/

Muuten ottaisin heti hormonikierukan

äiti
Alkuperäinen kirjoittaja marffa:
mulla oli eka synnytyksen jälkeen vuoden pois ja toisen jälkeen 8kk pois, kyllä oli laatuaikaa! Nyt taas karu paluu arkeen.. Kun ei hormonaaliset ehkäisyt käy mulle niin sit pitää kärsiä näistä menkoista :/

Muuten ottaisin heti hormonikierukan
tota mitkä syyt estää ton hormonikierukan??onkohan se mulekaan mahollista?

Yhteistyössä