Taas on parilla kaverilla sama juttu>ei rahaa ostaa joululahjoja lapsilleen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uoh

Vieras
Kuitenkin oli viime kuussa varaa juhlia ja rahaa laitettiin laivalle sun muualla surutta ja on varaa polttaa 100 eurolla kuussa tupakkaa. On se kumma kun ei aloiteta laittamaan rahaa sivuun jo muutamaa kuukautta ennen, niin me suurempituloisetkin joudutaan tekem''n. Sitten pari viikkoa ennen joulua rupeaa kuulumaan valitusvirsi kuinka ei ole rahaa ostaa joululahjoja, tai on mahdollisesti varaa ostaa jotain halpista muttei sellaista millaista lapsensa toivovat. Ennakointi on kaiken a ja o. Joskus ei voi ennakoida, mutta rahapulat sattuu aina samoille ihmisille...

mutta en voi ostaa alekorista onhan se alea ja en voi ostaa alesta ennakkoon kun lapsi toivoo jotakin muuta ja en sitä juuri pysty hankkimaan ja en voi hankkia kun rööki ja sidukka on loppu ja en voi hankkia kun

Tuo on tyypillisimmillään sitä hukassa olevaa aikuisuutta ja vastuullisuutta. Siihen kuuluu myös taloudellisen perusturvallisuuden luominen, eli se ennakoiminen. Toisilla voi olla mahdollisuus ennakoida viiden euron verran ja toisella viidensadan.

Miksi lahjojen pitäisikään olla niin hirveän kalliita? Onko lapsen pakko saada just eikä melkeen se, mitä toivoo? Pienelläkin rahasummalla saa tarvittaessa lasta miellyttäviä juttuja, ei niihin ole pakko mielettömästi panostaa... jos vain haluaa.

Mutta joo, minuakin ihmetyttää ihmiset, jotka polttaa rahaa niin paljon muuhun hömppään, ettei sitten meinata yhden yhtä joululahjaa saada osteltua. Tosin tiedän ihan sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät polta, juo tai juhli tai muutenkaan elä leveästi, mutta siltikään ei juuri ole, mistä "ottaa sivuun". Tosin kyllä he jotenkin aina niitä lahjoja lapsilleen saavat. :)

Mä en yleensäkkään ymmärrä kitinää koko jouluhässäkästä. vietetään sellainen joulu mihin on varaa hyvänen aika. Mä olen aina ollu köyhä mutta pidän itseäni jopa onnekkaana siinä suhteessa että lapseni omaavat terveen maalaisjärjen, meillä ei mennä MÄ HALUUUUUUUUUUUUUUN-tyylillä eikä kysyttäessä lapsilta tule metrin mittaista listaa turhuuksista lahjatoiveena. Olen ylpeä siitä että olen onnistunut opastamaan lapseni (kyllä myös vähävaraisuudesta johtuen) miettimään tavaroiden tarpeellisuutta. Joululahjoja meillä on ollut aina, ei kalliita eikä montaa kymmentä. meillä on joulukuusi, vähän jouluvaloja ja muutama tonttu ikkunassa. meillä syödään vaatimaton jouluateria, kuitenkin juhlallisempaa mitä arkena. lisäksi minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista stressiä joulusta, ehdimme askarrella, leipoa, ulkoilla ilman stressiä siitä mitä kaikkea pitäisikään tehdä ja voin sanoa että olen tästä onnellinen. en kiellä, josko rahaa olisi enempi käytettävissä ettenkö minäkin sortuisi hössöttämään mutta onnellisempi olen tästä nykyhetkestä.

Yhteistyössä