Taas näistä jauhemaisista korvikkeista ja VESISTÄ!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttävää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttävää

Vieras
Voisko joku kertoa, kauanko se keitetty vesi säilyy ja missä lämpötilassa? Sillai et sitä voi käyttää jauhemaisen korvikkeen valmistukseen? Siis ihan faktaa eikä mitään "että meidän suvussa ole koskaan mitään keitetty eikä koskaan oo sairastettu"-juttuja. Googlettamalla ei löytynyt ja uni painaa jo..

Kiitos.

Ja hyvää yötä. Palaan aamulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Oudoksi on mennyt korvikkeetkin, pistää kovasti toivomaan että tulevan vauvan kanssa täysimetys onnistuisi.

Meillä naksautetaan saksilla 2 dl:n tetrasta kolmio poikki ja kaadetaan tuttipulloon. Sitten kirjoitetaan päivämäärä ja kellonaika purkin kylkeen, kun aina ei mene koko purkkia vuorokauden aikana.

Tosin erikoiskorvikkeita tarvitsevat joutuvat pakostakin lotraamaan noitten jauheitten kanssa.

Keitä vuorokauden aikana tarvitsemasi määrä vettä,tee pulloihin korvikkeet valmiiksi,jäähdytä nopeasti ja siirrä jääkaappiin.Sieltä sitten otat pullon kerrallaan tarvitessasi ja lämmität syöttölämpöiseksi esim kattilassa,jossa kuumaa vettä.Näin se tekee sairaalan äidinmaitokeskuskin osastoille vuorokauden ateriat valmiiksi -ei niitä annos kerrallaan sekoitella!Säilyvät jääkaapissa vuorokauden käyttökelpoisina.TÄRKEÄÄ ON VAIN PUHTAAT PULLOT,NOPEA JÄÄHDYTYS JA KYLMÄSSÄ SÄILYTYS.Ja kun lämmität maidon niin se on käytettävä max tunnin kuluessa -harvoinha se syöttö nyt niin kauaa kestääkään! Jos vielä tarvitset tarkempia tietoja maitoseosten valmistamisesta tai säilytyksestä niin soita lähimmän keskussairaalan äidinmaitokeskukseen,saat varmasti ajantasalla olevat tiedot.Mutta näin toimitaan ainakin sairaalassa,jossa työskentelen.

Nosto.

Siis meillä maitoallergikko ja JAUHEIDEN KANSSA ON PAKKO PELATA.

Jos kerran sairaalassa tehdään maitoa vuorokauden tarve kerralla, voi kai veden keittää (5 min) ja laittaa heti jääkaappiin jäähtymään. (Teen tämän nyt aamuin illoin.) Ottaa sitten sieltä vettä, jonka lämmittää mikrossa ja jauhe siihen? Siis miks tää ei käy, jos kerran valmiille maidollekin voi näin tehdä? Valmis maito kai se nyt kuitenkin se huonoiten säilyvä..

1. Valmista kerralla oikeaa annostusta noudattaen vain yhden syöttökerran annos.
2. Valmista juoma puhtaaseen, keitettyyn ( yli 70 °C) ja jäähdytettyyn veteen. Ota vesi kylmävesihanasta. Pese ja keitä pullot ennen käyttöä. Pulloja ei tarvitse keittää lisäruokiin siirtymisen jälkeen.
3. Älä säilytä nautintavalmista korviketta lämpimänä.
4. Heitä syötön jälkeen pulloon jäänyt korvike pois.

Evira:
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/__idinmaidon_korvikkeet_ja_vierotusvalmisteet/jauhemaisten_aidinmaidonkorvikkeiden_ja_vieroitusvalmisteiden_kayttoohjemerkinnat/

mä ainakin noudatan tuota ohjetta mikä yllä mainittu (eviran sivuilta) sillä poikkeuksella, että jäähdytän keitetyn veden ja laitan valmiiksi tuttipulloihin (ne läpät pälle ja korkki kiinni) ja sieltä mikrossa lämmitän veden kädenlämpöiseksi ja jauhe joukkoon, sekoitus ja pikkuiselle suuhun. Ei ole meidän lapselle tullu ainakaan mitään pöpöä näin toimien.

Miksi se vesi pitää muka ensin keittää? Mulle ainakin sanottiin, että ihan hyvin voin ottaa hanasta kylmää vettä, laittaa sen mikroon ja siihen jauhe. Eipä tartte miettiä kauanko vesi säilyy kun voi aina ottaa "uutta" hanasta.

Meillä vauva siirtyi Almironiin 6 kk iässä. Aina olen ottanut kylmän veden hanasta, lämmittänyt mikrossa ja sekoittanut jauheen. Se mitä vauva ei heti juonut, se kaadettiin pois.

Pienen vauvan maitoveden olisin varmaan keittänyt, mutta kun tuo joi jo muutoinkin hanavettä ja maisteli kiinteitä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä vauva siirtyi Almironiin 6 kk iässä. Aina olen ottanut kylmän veden hanasta, lämmittänyt mikrossa ja sekoittanut jauheen. Se mitä vauva ei heti juonut, se kaadettiin pois.

Pienen vauvan maitoveden olisin varmaan keittänyt, mutta kun tuo joi jo muutoinkin hanavettä ja maisteli kiinteitä...

kiinteiden aloittamisella ja veden juomisen aloittamisella ei ole mitään tekemistä jauhemaisten erit.korvikkeiden valmistelun kanssa. Se tehdään aina kylmä vesihanasta otettuun, keitettyyn, jäähdytettyyn veteen bakteereiden kasvun minimoimiseksi.

Huokaus.

Tätähän tämä juuri on. Miksei missään virallisessa yhteydessä voi olla selkeitä ohjeita? Ei kai joku ohjeen laatija todella luule että joka kerta (jopa 15 kertaa vuorokaudessa) se kylmä hanavesi keitetään kattilassa ja jäähdytetään juuri sopivanlämpöiseksi vain sitä syöttökertaa varten.. Siis oikeesti. En ole löytänyt netistäkään mitään ohjetta.

Kiukuspäissäni laitoin jo Evirallekin palautetta, tehkää muut sama!!

Niin ja sitten siihen todellisuuteen...

Mulla 8 kk ikäinen vauva, jonka pullot ja tutit vielä keitän. Keitän veden kaksi kertaa päivässä, laitan jääkaappiin jäähtymään muovipullossa, jotka olen kiehuvalla vedellä huuhdellut ennen jokaista käyttökertaa. Otan sitten pullosta vettä, lämmitän mikrossa ja lisään jauheen. Valmista seosta käytän ehkä sen puolituntia, yleensä tulee käyttöön heti.. (Jos ei heti syö, ei syö kyllä seuraavaan tuntiinkaan, joten turha säästää.)

Ongelma on nyt se että kuinka toimin paikassa, jossa ei ole sähköä? Yöllä?

Olin ajatellut laittaa termariin, joka on esilämmitetty kiehuvalla vedellä, kiehuvaa vettä ja sekoittaa sitä sitten jääkaappikylmään. Ja tätä kuumaa vettä ajattelin käyttää sen max. 12 tuntia. Säilyy yli 80-asteessa semmosessa terästermarissa, olen testannut. Vai pitäskö säilö termarissa isompi määrä vettä et sais vesihauteessa maidon lämmittää yöllä? Siinä vaan menee kyllä yöunet kaikilta kun yks huutaa ja odottaa maitoa.
Jääkaappikylmää kun ei juo eikä oikein huoneenlämpöistäkään..

Vai jäädäkö kaupunkiin kuukaudeksi kun muu perhe matkaa mökille.

Sitä vielä että vastoin ohjeita aion kyllä toimia mutta sen verran sairaan lapsen kanssa pelottaa vatsavaivat/mahatauti että olisi kiva saada joku "siunaus" tälle hommalle..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja sitten siihen todellisuuteen...

Mulla 8 kk ikäinen vauva, jonka pullot ja tutit vielä keitän. Keitän veden kaksi kertaa päivässä, laitan jääkaappiin jäähtymään muovipullossa, jotka olen kiehuvalla vedellä huuhdellut ennen jokaista käyttökertaa. Otan sitten pullosta vettä, lämmitän mikrossa ja lisään jauheen. Valmista seosta käytän ehkä sen puolituntia, yleensä tulee käyttöön heti.. (Jos ei heti syö, ei syö kyllä seuraavaan tuntiinkaan, joten turha säästää.)

Ongelma on nyt se että kuinka toimin paikassa, jossa ei ole sähköä? Yöllä?

Olin ajatellut laittaa termariin, joka on esilämmitetty kiehuvalla vedellä, kiehuvaa vettä ja sekoittaa sitä sitten jääkaappikylmään. Ja tätä kuumaa vettä ajattelin käyttää sen max. 12 tuntia. Säilyy yli 80-asteessa semmosessa terästermarissa, olen testannut. Vai pitäskö säilö termarissa isompi määrä vettä et sais vesihauteessa maidon lämmittää yöllä? Siinä vaan menee kyllä yöunet kaikilta kun yks huutaa ja odottaa maitoa.
Jääkaappikylmää kun ei juo eikä oikein huoneenlämpöistäkään..

Vai jäädäkö kaupunkiin kuukaudeksi kun muu perhe matkaa mökille.

Kannattaisiko oikeasti löysätä jo vähän pipoa :) . Ei tuon ikäiselle tarvitse enää normaalioloissa pullojakaan keittää, saatika vettä.

No sitähän mä yritän. Pullot keitän vaan sen takia kun en jaksa niitä heti tiskata, niin oon aatellu et eipähän sitten jää mitään ylimääräistä.. Eikä se oo mikään iso vaiva siihen tiskaamisen päälle.. On vähän niinku jääny kiettovaihe päälle. Tiedän kyllä et sen vois lopettaa.
Juomavettä en keitä mutta maitoa varten kyllä. Just sen takia kun kaikissa ohjeissa (niitä riittää, ei meinaan ole ensimmäinen eikä toinenkaan erikoismaito käytössä) sitä niin kovsti korostetaan. Että maitoa varten keitetään aina.

Huokaus.

No sitähän mä yritän. Pullot keitän vaan sen takia kun en jaksa niitä heti tiskata, niin oon aatellu et eipähän sitten jää mitään ylimääräistä.. Eikä se oo mikään iso vaiva siihen tiskaamisen päälle.. On vähän niinku jääny kiettovaihe päälle. Tiedän kyllä et sen vois lopettaa.
Juomavettä en keitä mutta maitoa varten kyllä. Just sen takia kun kaikissa ohjeissa (niitä riittää, ei meinaan ole ensimmäinen eikä toinenkaan erikoismaito käytössä) sitä niin kovsti korostetaan. Että maitoa varten keitetään aina.

Huokaus.

Kai se keittopakko on periaatteessakin pakko pistää niihin ohjeisiin, niin näin jauheen valmistaja pesee kätensä, jos jotain sattuu. Suomen vesi kuitenkin niin puhdasta ettei sitä juomavedeksikään tarvitse keittää ja on juontikelpoista sellaisenaan.

Ei se mun mielestä ole hyväksi, että ollaan liian steriileitä joka asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Huokaus.

Kai se keittopakko on periaatteessakin pakko pistää niihin ohjeisiin, niin näin jauheen valmistaja pesee kätensä, jos jotain sattuu. Suomen vesi kuitenkin niin puhdasta ettei sitä juomavedeksikään tarvitse keittää ja on juontikelpoista sellaisenaan.

Ei se mun mielestä ole hyväksi, että ollaan liian steriileitä joka asiassa.

Lue tuo yllä oleva Eviran sivun linkki, niin siellä on selitys sille, miksi jauhemaisten kanssa pelataan näin kun pelataan.

Joo mutta entäs saako keitetty vesi olla jäähdytetty ja uudelleen lämmitetty? Tota yli 70-astetta mä en ymmärrä - eihän niin kuumaan voi jauhetta sekoittaa.

Siis sehän tarkoittaa sitä, että veden lämpötilan on oltava käynyt yli 70 asteessa (että pöpöt kuolleet9 ja sitten kun se on jäähtynyt hiukkasen, niin siihen sekoitetaan jauhe. SoijaTuttelin ohjeessa oli joskus, että lisää jauhe 60 asteiseen veteen.
Pääasia kuitenkin on mielestäni tuo, ettei valmista maitoa säilytetä vaan joka juonnille tehdään uusi maito. Itse keittelin veden 8kk ikäiseen asti, sitten aloin luistaa ja otin jääkylmää vettä suoraan hanasta ja lämmitin sen mikrossa. Jotkuthan kiehauttaa veden vedenkeittimessä. Eihän se jäähtyminen kuitenkaan kovin kauaa vie vaikka noin tekisi joka juonnin yhteydessä...

Yhteistyössä