Taas meni leipomukset päin pers....ttä, auttakaa missä menee vikaan ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Millipidetär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei olut halppismerkki ihan dansuckaria oli vai mikä onkaan mut tuli itselle kans olo et olisiko siinä sokeris jotain vialla kun erottuu taikinasta ja nousee pintaan

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär;25056861:
ei olut halppismerkki ihan dansuckaria oli vai mikä onkaan mut tuli itselle kans olo et olisiko siinä sokeris jotain vialla kun erottuu taikinasta ja nousee pintaan

vaahotitko kunnolla? munien päiväys? porkkanat soseena vai raasteena

Kanamunat pitää olla huoneenlämpöiset, kun ne vatkaa. Ja tosiaan, kun jauhoja laitetaan, ei enää vatkata vaan sekoitetaan nopeasti ja varovasti. Joissakin leivonnaisissa maku on parempi vasta seuraavana päivänä, mikä voi olla tuossa porkkanakakussakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär;25056861:

Jos sokeri nousee pintaan, niin kuulostaa että et vaahdottanut munia ja sokeria tarpeeksi. Kun nostat vispilät ylös ja teet niillä kahdeksikon niin kuvion pitäisi näkyä pinnassa. Joskus kananmunissa on vikaa eikä ne vaahtoudu. Ovat kuulemma silloin liian tuoreita. (Mummu kertonut, ei ole itelle koskaan tullut vastaan)

Tuosta vaahdotuksesta: huoneenlämpöiset munat vaahtoutuu parhaiten. Varot koputtelemasta kulhoa ja vuokaa mihin laitat taikinan ja porkkanaraasteen + jauhot "kääntelet" nuolijalla vaahdon joukkoon, ei lässähdä.

Mausta en kyl osaa sanoa mikä siinä meni vikaan jos oli mauton, sen verran vähän porkkanakakkuja leiponut :/

[QUOTE="vieras";25056969]Kanamunat pitää olla huoneenlämpöiset, kun ne vatkaa. Ja tosiaan, kun jauhoja laitetaan, ei enää vatkata vaan sekoitetaan nopeasti ja varovasti. Joissakin leivonnaisissa maku on parempi vasta seuraavana päivänä, mikä voi olla tuossa porkkanakakussakin.[/QUOTE]

Mä en ole ikinä tajunnu tota huoneenlämpösiä juttua. Munat otan suoraan jääkaapista eikä mulla ole koskaan sokerikakku epäonnistunut.

Mausta: Omassa porkanapiirakan ohjeessa laitetaan 2tl vanilijasokeria, ja 5-6 tl kanelia ja porkkanaraastetta tulee 6 dl. Mun ohjeessa siis kaikkea mistä tulee makua on runsaasti enemmän.

Edit. myös päällisen ohje on ihan erilainen kun sulla. Jos et omastasi tykännyt, niin kysy ja laitan oman ohjeeni tänne.

Viimeksi muokattu:
Mä en ole ikinä tajunnu tota huoneenlämpösiä juttua. Munat otan suoraan jääkaapista eikä mulla ole koskaan sokerikakku epäonnistunut.

Mun piti ihan tarkastaa miksi toimin niin kuin toimin (Elintarvikkeet & ruoanvalmistus, wsoy);

Kylmät munat vaahtoutuvat hitaammin kuin huoneenlämpöiset

Sokeri hidastaa vaahtoutumista (mutta tekee vaahdosta kestävämmän), siksi se on hyvä lisätä vasta kun munia on jo vatkannut hetken

Mut mun kakkutouhut on sellaisia että ei oo kaukana sekään että hiihtelen keijuasussa pitkin keittiötä, lausun loitsuja ja ripottelen nonparelleja kuin taikajauhetta pitkin pöytiä. Tää on mulle rakettitiedettä ;)

• Tykkää
Reactions: Kiiruna
Mä tein taanoin tuolla ohjeella kakun ja tuli aivan tosi hyvää :) Vatkasin munia ja sokeria pitkään, varovainen sekoitus muille aineille. Tein kakkuvuokaan enkä pellille. Oli tosi kuohkea.

Yhteistyössä