taas maitoaltistuksesta kysymystä...

• Viestiketjun aloittaja onpas kummallista
  • Ensimmäinen viesti
onpas kummallista
tuli kutsu postissa.
Siinä sanottiin, että jos oireita ei sairaalassa oloaikana ilmaannu jatketaan altistusta muutama päivä kotona.
Mitä tämä tarkoittaa? Juotetaanko me tuttelia joka aterialla, enkö saa imettää?

meillä
Kyllä. Sieltä tulee ohjeet paljonko pitää päivässä saada maitoa menemään, muistaakseni joku pari desiä ja äiti jos on ollut maidottomalla, ottaa maidon takaisin omaan ruokavalioon.

vieras
Juotat tuttelia mahdollisimman paljon tai maitopuuroja tms, ei mitään uusia tai muita epäiltyjä ruoka-aineita. Pidät oirepäiväkirjaa. Minä sain imettää, mutta en itse syödä mitään erikoisia ruokia jotka olis voinut aiheuttaa oireita. Ja heti jos jotain oireentapaista ilmaantuu, otat yhteyttä hoitavaan lääkäriin.

vieras
Normaali käytäntö. Tietämättä lapsen ikää niin ylensä maitoa juotetaan tietty määrä päivässä, loput lapsi voi syödä/ juoda miten on totuttu. Tuttelia ja äidinmaitoa voi myös sekoittaa keskenään.

ap
selvä juttu.
Oon ollu nyt kuukauden maidottomalla. ja kuukauden päästä se altistus. mietin myös että alotanko nyt maidon käyttöä hiljalleen kun siinä kuitenkin pitää niitä oireita kirjotella ylös viikkoa ennen ku se altistus on ja eihän meillä mitään oireita ole kun ei maitoakaan ole ruokavaliossa. mutta hyvä juttu että saa imettää. Se olis lapselle katastrofi jos ei tisua sais.

!!!
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
selvä juttu.
Oon ollu nyt kuukauden maidottomalla. ja kuukauden päästä se altistus. mietin myös että alotanko nyt maidon käyttöä hiljalleen kun siinä kuitenkin pitää niitä oireita kirjotella ylös viikkoa ennen ku se altistus on ja eihän meillä mitään oireita ole kun ei maitoakaan ole ruokavaliossa. mutta hyvä juttu että saa imettää. Se olis lapselle katastrofi jos ei tisua sais.
Et saa ottaa maitoa vielä. Sehän on pointtikin et seurataan viikon verran ja kun lapsella ei ole oireita, ja ne ilmaantuu vasta kun maito otetaan takaisin, todistaa se maitoallergian. Lapsen pitää olla mahdollisimman oireeton kun menette altistukseen!!!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
selvä juttu.
En missään tapauksessa aloittaisi maitoaltistusta valvomatta. Reaktio voi tulla tauon jälkeen voimakkaampana esille.

Ehkä oireiden kirjaaminen tarkoittaa tilanteen ylös kirjaamista, jotta pohjatilannetta voidaan verrata altistukseen? Monesti lapsella voi olla muitakin allergioita kuin maito. Ei kuulosta järkevältä aloittaa viikkoa ennen, idea on juuri aloittaa valvottuna ja tarvittaessa jatkaa kotona.

Yhteistyössä