Taas kerran jauhan läksyistä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rimpsessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rimpsessa

Vieras
Kun meillä on ihan mahdotonta tämä touhu nykyisin. Poika lopettelee kakkosta nyt, ja koko toinen luokka on mennyt niin, että poitsu on joka viikko joku päivä (parhaimpina kaksikin) laiskalla koulussa.
Kyse EI ole siitä, ettemmekö seuraisi ja tarkastaisi läksyjä, vaan että pojalta on jäänyt kirja kouluun tai hän väittää ettei tullut muuta yms.

Tarkastamme aina läksyt ja nyt olen alkanut käydä myös kirjoja läpi, jotta löytäisin merkintöjä. Siitä huolimatta sama on jatkunut. Opettajan mukaan poika on selitellyt , että on pitänyt lähteä kauppaan tms. Vaikka todellisuudessa kauppareissut eivät iltapäiviin kuulu. Tuntuu, että hänellä on niin hirveä kiire kavereiden luo, ettei malta tai halua läksyjä tehdä. Kun sitten olen kysynyt syytä, poika vastaa, ettei huvittanut tehdä.

Nyt sitten koulussa on suoritettu lukudiplomeja jotka piti "tenttiä" opelle. Poika luki 5 kirjaa ja jokaisen jälkeen kysyimme, oliko ope kysellyt kirjasta. Hän väitti että oli. (Tosin siihenkin meni viikkotolkulla aikaa, että hän sai kerrottua opelle lukeneensa kirjan) Nyt kuitenkin selvisi, ettei hän ollut kertonut opelle kuin kahdesta kirjasta. Opettaja pyytää kirjoja kouluun ja poikaa kertomaan, mutta eihän meillä nyt enää ole niitä kirjaston kirjoja!! Mä olen aivan kypsä tähän tilanteeseen, enkä tiedä millä pitäisi mennä eteenpäin.

Tunnen syyllisyyttä tilanteesta, mutten tiedä, mitä enää voin tehdä. Enhän voi koulussa istua vieressä ja olla joka tilanteessa kuulemassa opettajan sanomisia. Opettaja tuntuu jossain määrin ymmrätävän, mutta jotenkin uskoo nyt noita pojan juttuja vähän liikaa.

Opettaja on mukavantuntuinen, ja kokenut työssään. Pitäisikö meidän palaveerata yhdessä lapsen kanssa vai mikä kumma auttaisi? Onko kellään tällaisesta kokemusta? :(

Ihan niinkuin meidän tokaluokkalaisemme kanssa. Opettaja on kokenut ja mukavan oloinen. Koulunkäynti ei kuitenkaan suju. Samoja ongelmia kuin teillä. Joku aika sitten teimme asian eteen kovasti töitä opettajan kanssa. Opettaja jopa merkitsi itse läksyt poikamme kirjoihin. Nyt tuntuu taas, että homma on lipsunut, sillä kahteen päivään ei ole tullut mitään läksyä: on kuulemma ehtinyt tehdä läksyt jo koulussa. Näitä selityksiä saimme kuunnella jo pitkin talvea, kunnes vanhempainvartissa sanoin opettajalle, että läksyjä saisi olla enemmän. Vasta silloin kävi ilmi , että lmeisesti läksyjä on ollutkin, mutta poikapa ei vaan ollut tehnyt niitä.

hei. aivan kuin minun kirjoittamaa tekstiä. ainoa ero vaan on etä meillä poika 5:llä. meillä kokeiltuja keinoja:
- ope veti kuularilla läksyt kirjoihin
- poika jäi tekemään AINA koulun jälkeen tekemättömät tehtävät koululle.
- läksyvihko johon pojan olisi itse pitänyt kirjoittaa tehtävät (ei laittanut yhtään merkintää)
- reppuratsia jokapäivä. eli jokainen kirja käytiin läpi ja katsottiin oliko läksyä/tekemättömiä sivuja..
- pakottaminen, painostaminen, huutaminen, kokoukset koululla...

en tiedä mikä lopulta tehosi mutta asia korjaantunut hieman. todella rasittavaa kun lapsi ei ymmärrä että itse joutuu hankaluuksiin ja laiskanläksyihin väliaikaisesta petkutuksesta. ei ole yhtään itsellään vastuullisuutta läksyistä saatikka kokeista joihin lukemista kierretään kuin ruttoa. kirjan eteen voi lapsen pakottaa esim. tunniksi, mutta ei lukemaan asiasisältöjä. :$

Yhteistyössä