taas kerran IMETYKSESTÄ KYSYMYS????!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaja

Vieras
Onkohan suurikin virhe antaa vauvalle korviketta, kun oma maito ei ole vielä noussut kunnolla? siis sillä tavalla, että vauva kyllä imee hyvin rintaa, ja roikkuu siinä kyllä tehokkaasti joskus kaksikin tuntia ym, mutta usein kitinä ja huutoraivo ei lopu, ennenkuin olen sitten vielä antanut jotain 30-50ml korviketta päälle? Joskus siis tyytyy pelkkään rintaan, mutta nukkuu toki sitten pienemmän pätkän perään. pitäisikö vaan huudattaa toista, se on oikeasti aika karua katsottavaa (poika nyt viikon vanha). se menee sitten niin raivoon, että vaan tärisee ja nykii ja ääni katoaa :( tää on toinen lapsi, ekan kanssa onnistui imetys samantien, koska oltiin sairaalassa kauemmin, eli oli hoitajia neuvomassa ja maito ehti nousta paremmin jo sairaalassa ollessa..

kun toiveena tietysti on täysimetys, ja järkyttävä syyllisyys joka pisarasta, jonka kaveri saa pullosta, mikä tietenkin on tyhmää. koska tiedän, että parin vuoden päästä mulle on ihan sama, että annoin korviketta välillä, sitä vaan kun on NYT tässä tilanteessa, niin pitää olla niin typerä että syyllistyy..

niin, eli se tavallaan ei pilaa sitä imetystä, että antaa vähän päälle maitoa? kun oikeasti moni imetysfanaatikko on sitä mieltä, että ei saisi ikinä edes koskea pulloon, tai kaik on pilalla!! niin hirveä syyllisyys kuunnella tuollasia juttuja..

kun sitä mä pelkään, että kun vauva saa pullosta osan, niin silloin kysyntä ei vastaa tarjontaan, eli rinnoista ei sitten koskaan ala tulla niin paljon maitoa, että se riittää vauvalle, koska "rinnat ajattelee, että tämä määrä riittää" jos tymästä asian ilmaisee :)

tymästä-> tyhmästi
niin, eli se tavallaan ei pilaa sitä imetystä, että antaa vähän päälle maitoa? kun oikeasti moni imetysfanaatikko on sitä mieltä, että ei saisi ikinä edes koskea pulloon, tai kaik on pilalla!! niin hirveä syyllisyys kuunnella tuollasia juttuja..

kun sitä mä pelkään, että kun vauva saa pullosta osan, niin silloin kysyntä ei vastaa tarjontaan, eli rinnoista ei sitten koskaan ala tulla niin paljon maitoa, että se riittää vauvalle, koska "rinnat ajattelee, että tämä määrä riittää" jos tymästä asian ilmaisee :)

Jos jaksat antaa vauvan olla pitkiä aikoja rinnalla, niin anna ihmeessä olla, äläkä silloin " tyydytä" tilaustarvetta lisämaidolla. Ei se montaa päivää kestä, mutta on yleensä pahimmillaan illalla, eikös vain?
Jos alat väsyä, anna ihmeessä (mahdollisimman pieniä) määriä lisämaidolla, jotta saat levätä. Kyllä se maito nousee tarvetta vastaavaksi, kunhan pidät lisämaidolla mahdollisimman pieninä ja vain tarpeeseen.
Vauva ei mene rikki kummassakaan tapauksessa ja varmasti olet hyvä äiti, sinähän pähkäilee koko ajan mikä olisi lapsellesi parasta

Anna olla rinnalla niin paljon kuin haluaaa. Auttaa maidon nousuun. Pesikää yhdessä sängyssä peiton alla ilman paitoja :). Kokeilitko jo imetysteetä tai kotikaljaa? Ja muista muutenkin syödä paljon ja juoda hyvin. Jos annat korviketta, voit pumpata yhtä monta kertaa päivässö kuin sitä menee, niin tilaus pysyy jatkuvana ;)

Meillä lähti imetys onnistumaan vasta 2kk kohdalla, sinä aikana lapsi sai tissiä, pumpattua maitoa ja korviketta.

Yritän sanoa, että voi sitä imetystä myöhemminkin lisätä, eikä nyt heti alkuun imetyttää tissejään verille - josta seuraa kipua, tulehdusta, inhottavaa oloa - jotka molemmat heikentää maidon nousua ja herumista - imetys on kiinni hyvän olon hormooneista

kiitos vastauksista, ja tosiaan oon koittanut vähän ennakoidakin tässä, että millon se herää (ei aina pysty olla ääressä) että en anna nukkua niin pitkään, ettei sitten herää ylinälkäisenä ja valmiiksi vihaisena. ja tosiaan kyllä se siinä rinnalla välillä raivoaa heti alkuunsa, ettei suostu sitten edes maistamaan, huitoo ja "nokkii" ja koittaa saaha rinnasta kiinni tuloksetta. mulla on aika pienet nännit, että sen on varmaan vaikea vielä saaha sitä imemisrefleksiä päälle..? varsinkaan vielä kun se ei näe eikä yhtään tajua, mistä se maito tulee. mutta kyllä siis viihtyy kauankin rinnalla, "pesiminen" näin päiväsaikaan vähän hankalaa, kun 2vuotias isosiskokin pitää huomioida, (onneksi mies nyt isyyslomalla, mutta huomaa kyllä esikoisesta, että on äidin syliä vailla, vaikka muuten on tosi reippaasti ottanut vauvan vastaan) ja siis tottakai senkin kanssa halitellaan jne, ei vaan pysty käytännössä enää nii paljoo :P (vähä ohi aiheen)

mutta, eiköhän tää tästä, toisaalta se osittaisimetyskin vois olla ihan toimiva ratkaisu, jos se vaan onnistuisi ilman turhia syyllisyyksiä ja ettei maidontulo sitten ehtyisi..

Ekat viikot tai oikeastaan koko eka kuukausi on tärkeä maidon nostatuksen kannalta, eli kannattaa silloin imettää niin paljon kun vaan jaksaa että maitoa alkaa tulemaan riittävästi. Osittaisimetystä on sitten paljon helpompi toteuttaa hyvin käyntiin lähteneen alun jälkeen jos haluaa antaa maitoa pullosta, mutta myös imettää.

Voithan sää antaa vaikka 10-20ml korviketta alle että pahin kiukku talttuu ja sitten imetät perään niin lapsi oppii että maha tulee tissistä täyteen. Tai pumppaa ensin pumpulla sen verran että maito lähtee herumaan ja sitten vasta tarjoa sitä tissiä.
Käy neuvolassa vaikka ylimääräisellä punnituksella jos epäilet ruoan riittävyyttä.

Ei ollu virhe mun kohdalla. Eroon päästiin kokonaan ja helposti lisämaidosta. Imetin ensin niinpitkään kun suinki ja sitte päälle just sen verra korviketta että oli tyytyväinen. Määrä väheni kokoajan kunnes oma tuontanto käynnisty kunnolla.

Yhteistyössä