Taas inistään nuorten syrjäytymisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
http://www.hs.fi/kotimaa/a147390579...utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage

20 % pojista ja 15 % tytöistä 20-24 vuotiaista on ilman mitään koulutusta. Kysyn vaan että onks suurikin yllätys??? Tutkijat jotka näitä juttuja kirjottaa ei koskaan tajua tai ne ei halua tajuta että ongelma on siinä että opiskelemaan ei pääse. Pitäis muuttaa systeemin niin että kaikki pääsee haluamaansa koulutukseen eikä mihinkään karsita Nyt kun joku hakee johonkin niin vastauksena tulee ei valittu. Päästäkää ne nuoret aina haluamiinsa koulutuksiin niin loppuu tää itkeminen. Mä olen myös sitä mieltä että sama myös vanhemmille ja kaikille se koulutus minkä haluaa käydä. Ei nin että siivoojan koulutus alkaa että meet sinne tyyliin vaan niin että ite saa jokanen päättää mihin menee.

http://www.hs.fi/kotimaa/a147390579...utm_medium=tf-desktop&utm_content=articlepage

20 % pojista ja 15 % tytöistä 20-24 vuotiaista on ilman mitään koulutusta. Kysyn vaan että onks suurikin yllätys??? Tutkijat jotka näitä juttuja kirjottaa ei koskaan tajua tai ne ei halua tajuta että ongelma on siinä että opiskelemaan ei pääse. Pitäis muuttaa systeemin niin että kaikki pääsee haluamaansa koulutukseen eikä mihinkään karsita Nyt kun joku hakee johonkin niin vastauksena tulee ei valittu. Päästäkää ne nuoret aina haluamiinsa koulutuksiin niin loppuu tää itkeminen. Mä olen myös sitä mieltä että sama myös vanhemmille ja kaikille se koulutus minkä haluaa käydä. Ei nin että siivoojan koulutus alkaa että meet sinne tyyliin vaan niin että ite saa jokanen päättää mihin menee.

Haluaisitko sinä sellaisen kirurgin leikattavaksi joka ei tässä nykymallissa olis päässy mihinkään kouluun mutta sun mallissa olis hoksannut haluta lääkikseen?

Meillä on jo nyt ongelma, että liian moni pääsee haluamaansa koulutukseen. Sen takia meillä on esim. sata tuhatta markkinointiviestinnän tradenomia vailla töitä. Niitä on ihan liikaa ja ei-oman-alan töitä ei haluta vastaanottaa, kun "koulutus menee hukkaan". Sanotaan että mitä järkeä valtion on kouluttaa kalliilla, kun patistetaan sitten menemään muihin hommiin.

Haluaisitko sinä sellaisen kirurgin leikattavaksi joka ei tässä nykymallissa olis päässy mihinkään kouluun mutta sun mallissa olis hoksannut haluta lääkikseen?
Sen näkis sitten kuka osaa olla kirurgi ja kuka ei osaa. Se voi olla että se paras kirurgi olis joku sellanen joka ei pääse mihinkään opiskelemaan. Tietenkin sitten jotkut tippuis pois mutta sinne vois opiskella johonkin helpompaan vaikka lääkäriks.

Meillä on jo nyt ongelma, että liian moni pääsee haluamaansa koulutukseen. Sen takia meillä on esim. sata tuhatta markkinointiviestinnän tradenomia vailla töitä. Niitä on ihan liikaa ja ei-oman-alan töitä ei haluta vastaanottaa, kun "koulutus menee hukkaan". Sanotaan että mitä järkeä valtion on kouluttaa kalliilla, kun patistetaan sitten menemään muihin hommiin.
Noihin kaupallisiin kouluihin mennään kun ei päästy mihinkään muualle. Kauppakoulun on käyneet tosi monet ja kaikki sanoo kun ei päässy muuhunkaan. Mullakin vanhin tyttö on käynyt amiksen mut ei erityisemmin tykkää siitä alasta. Meni kun ei päässyt sellasiin mihin olis halunnut. Haluais kouluun uudestaan joku muu ala.

Noihin kaupallisiin kouluihin mennään kun ei päästy mihinkään muualle. Kauppakoulun on käyneet tosi monet ja kaikki sanoo kun ei päässy muuhunkaan. Mullakin vanhin tyttö on käynyt amiksen mut ei erityisemmin tykkää siitä alasta. Meni kun ei päässyt sellasiin mihin olis halunnut. Haluais kouluun uudestaan joku muu ala.

Miten tämä liittyi alkuperäiseen teesiin?

Sen näkis sitten kuka osaa olla kirurgi ja kuka ei osaa. Se voi olla että se paras kirurgi olis joku sellanen joka ei pääse mihinkään opiskelemaan. Tietenkin sitten jotkut tippuis pois mutta sinne vois opiskella johonkin helpompaan vaikka lääkäriks.

Toi viestin #2 nuori oli siis sellanen reppana josta ei ole minkään koulun kävijäksi, hänestä ei tulisi sen paremmin kirurgia kuin lääkäriäkään nykymallissa. Toi aapeen alkuperäinen ajatus ei millään muotoa huomioi sitä, että monilla nuorilla olis kykyihinsä nähden aivan liian suuret odotukset ja heillä ei olisi mitään mahdollisuutta valmistua haluamiinsa ammatteihin. Ellei sitten rimaa laskettaisi aivan merkittävästi.

Tossa on koulutusmääriä suunnitelevat möhlineet vuosi toisensa jälkeen. Ja valtio itte.
Eihän täällä ole vuosikausiin osattu ennalta miettiä edes sitä montako poliisia vuosittain tarttee kouluttaa - ja jos on niin hallitus on myöhemmin leikannut poliisin määrärahoja ja kas- valmistuvatkin koulusta kortistoon.

Vuosia on jo puhuttu siitä, että jatkossa autonkuljettajista tulee olemaan pulaa. Koska ajokortin hankkimisesta on tehty niin kallista ja hankalaa, että turhan harva sitä enää hankkii.
Hallitusohjelmassa pitäis lukea, että ajokortti sisältyy siihen ensimmäiseen peruskoulun jälkeiseen tutkintoon. Sit siellä opittais jotain järkevääkin ja olis motiivi hakeutua siihen koulutukseen kun siitä sais kaupanpäällisinä ajokortin.

Sit siellä opittais jotain järkevääkin ja olis motiivi hakeutua siihen koulutukseen kun siitä sais kaupanpäällisinä ajokortin.

Mikä taas vaan osittain auttaisi työllistymistä, koska joku byrokraatti on keksinyt "ammattiajoluvat", jotta autonajotaitoa ei olisi liian helppo käyttää elannon ansaitsemiseen. Sillä onhan väärin/epäreilua, jos tässä koulutuksen luvatussa maassa joku pystyisi hankkimaan itselleen vakinaisen elannon ilman koulutusta.

Armeijassakaan hankittua kuorma-autokorttia ei enää saa hyödyntää siviilissä.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

Itse asiassa lääkärinä on Suomessa helppo pärjätä myös ilman koulutusta. Esimerkiksi ns. valelääkäri pystyi toimimaan 10 vuotta lääkärinä ilman, että kukaan kyseenalaisti hänen pätevyyttään.

9/10 kaikesta koulutuksesta Suomessa on ihan turhaa höttöä, jonka voisi hyvin korvata sillä, että henkilö kerta kaikkiaan vaan menee työpaikalle ja alkaa tehdä asioita, ehkä välillä vaan opaskirjasta (lääkärien tapauksessa Pharmaca Fennica) ohjeita katsoen.

Mikä taas vaan osittain auttaisi työllistymistä, koska joku byrokraatti on keksinyt "ammattiajoluvat", jotta autonajotaitoa ei olisi liian helppo käyttää elannon ansaitsemiseen. Sillä onhan väärin/epäreilua, jos tässä koulutuksen luvatussa maassa joku pystyisi hankkimaan itselleen vakinaisen elannon ilman koulutusta.

Armeijassakaan hankittua kuorma-autokorttia ei enää saa hyödyntää siviilissä.
Hoksasit pointin.

Mitä hankalampaa ja kalliimpaa siitä tehdään niin sen harvempi sen hankkii. Ja samalla sulkee itsenä ulos hemmetin monista työmahdollisuuksista. Eikös täällä just ollut ketju jossa huudettiin taksirenkien suurta pulaa. Sitä suuremmaksi se pula käy mitä harvempi sen kortin hankkii.

Joku voisi tehdä tutkimuksen monellako näistä syrjäytyneistä nuorista ajokortti on.

Mun mielestä se liittyi. anteeks jos ei liittynyt vaikka se oliskin tärkee asia. Ajokorttia mä en ihan ymmärrä kun ei sitä kauheesti tai oikeastaan ollenkaan tarvitse. Sen takia sitä ei ajeta kun julkisilla ja fillarilla ja kävellen pääsee.
*Huoh*

Sanotaanko näin, että yhteiskunta pelaa prosentein
Jos lukutaitoprosentti on 50 niin se ei ole lukutaitoisten hommaa sanoa, että mitäs ette opetelleet lukemaan. Jos yhteiskunta on tehnyt lukutaidosta joka toiselle saavuttamattoman.

Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Metrorata ei ole pitkä etäisyys. Niinpä se ajokortti on täällä aikamoinen välttämättömyys. Jos sitä ei ole niin se sulkee pois hitonmoisen määrän työpaikkoja, joiden saantiin ei oikeastaan tarvittaisi muuta kun se kortti.
Ja vielä enemmän töitä joissa se on välttämättömyys. Navetta ei liiku eläinlääkärin luo. Avustettava ei tule kotiavustajan luo. Rosvo ei tule poliisin luo.
Joten mitä hankalammaksi ja kalliimmaksi yhteiskunta sen ajokortin saamisen tekee, niin sitä suurempi osa putoaa välittömästi jo lähtökohdiltaan heikompaan asemaan.

Niinpä se ajokortti on täällä aikamoinen välttämättömyys.

Riippuu täysin asuinpaikasta ja siitä mitä haluaa tehdä. Hyvin monelle ajokortti ei ole mikään välttämättömyys, vaan pärjää hyvin esimerkiksi polkupyörän ja joukkoliikenteen yhdistelmällä.

Lisäksi pelkällä ajokortilla ei vielä pääse liikkumaan mihinkään, vaan tarvitaan lisäksi auto ja autolle parkkipaikka, joista vähintään ensin mainittu ja usein myös jälkimmäinen ovat hyvin kalliita hankkia ja omistaa.

*Huoh*

Sanotaanko näin, että yhteiskunta pelaa prosentein
Jos lukutaitoprosentti on 50 niin se ei ole lukutaitoisten hommaa sanoa, että mitäs ette opetelleet lukemaan. Jos yhteiskunta on tehnyt lukutaidosta joka toiselle saavuttamattoman.

Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Metrorata ei ole pitkä etäisyys. Niinpä se ajokortti on täällä aikamoinen välttämättömyys. Jos sitä ei ole niin se sulkee pois hitonmoisen määrän työpaikkoja, joiden saantiin ei oikeastaan tarvittaisi muuta kun se kortti.
Ja vielä enemmän töitä joissa se on välttämättömyys. Navetta ei liiku eläinlääkärin luo. Avustettava ei tule kotiavustajan luo. Rosvo ei tule poliisin luo.
Joten mitä hankalammaksi ja kalliimmaksi yhteiskunta sen ajokortin saamisen tekee, niin sitä suurempi osa putoaa välittömästi jo lähtökohdiltaan heikompaan asemaan.
Ainahan voi muuttaa. Jos muuttaa semmoselle alueelle missä ei tarvii autoa mihinkään niin ei sitä autoa sillon kyllä tarvitse. Yleensäkin pitäis välttää auton käyttöä ja käyttää julkisia. Mä kyllä väitän että korjaajat ja rakennuksilla miehet tulis toimeen ihan ilman autoakin. Niillä on vaan sellanen tapa mennä autolla joka paikkaan. Ja kohta tulee taksit joissa ei oo ajajaa vaan robotti ajaa. Multa ei ole oikein koskaan kysytty missään työ haastattelussa onko mulla ajokortti. ( no joskus kysyttiin) Mulla siis on ajokortti mutten mä uskalla ajaa ja auton pitäminen on ihan kauheen kallista. En tuu varmaan ikinä enää ajamaan ja en mä kyllä koe että ajokortista olis hyötyä. Jos sen kortin sais paljon helpommin ja se hinta olis paljon halvempi niin sitten.

Riippuu täysin asuinpaikasta ja siitä mitä haluaa tehdä. Hyvin monelle ajokortti ei ole mikään välttämättömyys, vaan pärjää hyvin esimerkiksi polkupyörän ja joukkoliikenteen yhdistelmällä.

Lisäksi pelkällä ajokortilla ei vielä pääse liikkumaan mihinkään, vaan tarvitaan lisäksi auto ja autolle parkkipaikka, joista vähintään ensin mainittu ja usein myös jälkimmäinen ovat hyvin kalliita hankkia ja omistaa.

En puhunut auton ostamisesta mitään. Mutta jos oletat asuvasi tästä maailman tappiin nykyisessä osoitteessasi ja tekeväsi työtä nykyisen työpaikkasi osoitteessa niin älä ihmettele jos ihan niin ei käy.
Itse olen muuttanut elämäni aikana viisi kertaa.
Työpaikka on muuttanut osoitettaan seitsemän kertaa.
Lisäksi olen muutaman kerran vaihtanut työnantajaa.

Ainahan voi muuttaa. Jos muuttaa semmoselle alueelle missä ei tarvii autoa mihinkään niin ei sitä autoa sillon kyllä tarvitse. Yleensäkin pitäis välttää auton käyttöä ja käyttää julkisia. Mä kyllä väitän että korjaajat ja rakennuksilla miehet tulis toimeen ihan ilman autoakin. Niillä on vaan sellanen tapa mennä autolla joka paikkaan. Ja kohta tulee taksit joissa ei oo ajajaa vaan robotti ajaa. Multa ei ole oikein koskaan kysytty missään työ haastattelussa onko mulla ajokortti. ( no joskus kysyttiin) Mulla siis on ajokortti mutten mä uskalla ajaa ja auton pitäminen on ihan kauheen kallista. En tuu varmaan ikinä enää ajamaan ja en mä kyllä koe että ajokortista olis hyötyä. Jos sen kortin sais paljon helpommin ja se hinta olis paljon halvempi niin sitten.

Niinhän sitä sanotaan, että työn perässä pitäisi pystyä muuttamaan. Mutta kas kun kaikki työ ei ole metroradan varressa.
Onko sinulle joskus ollut ajokortista jotain haittaa?
Paitsi se, että se maksoi paljon.

Tähän maahan on täysin tarpeetonta lisätä turhanomikoulutuksia olemattomien töiden perään kun samalla sahataan työllistymispuun oksia poikki tekemällä niinkin yksinkertainen koulutus kuin ajokoulutus yhä useamman saavuttamattomiin.

Syrjäytymisen perusteet voidaan oppia jo kotona.
Asenteet yhteiskuntaan opitaan kotona.
Syntynyttä asennevammaa on enää vaikea korjata päiväkodissa ja kouluissa.
Katseet pitää siis kohdistaa perheisiin, joissa on olemassa vaikea asennevamma esimerkiksi koulutusta kohtaan.
Tämäkin asia liittyy kiusaamiseen, päiväkodissa ja yhteiskunnassa me aikuiset olemme osasyy tähän syrjäytymiskehitykseen.
Ilmiö näkyy palstallakin arvosteluna, kiusaamisena ja itsensä kohottomisena paremmaksi kuin joku toinen.
Jos me jokainen osaisimme arvostaa ihmistä ihmisenä, ei olisi tarvetta kellään syrjäytymiseen, koska jokainen olisi jo syntyessään arvokas, perhe olisi arvokas riippumatta olosuhteista. Kun jokainen meistä kohtelisi toinen toistaan ihmisarvoisesti ja kunnioittaen.

En puhunut auton ostamisesta mitään. Mutta jos oletat asuvasi tästä maailman tappiin nykyisessä osoitteessasi ja tekeväsi työtä nykyisen työpaikkasi osoitteessa niin älä ihmettele jos ihan niin ei käy.
Itse olen muuttanut elämäni aikana viisi kertaa.
Työpaikka on muuttanut osoitettaan seitsemän kertaa.
Lisäksi olen muutaman kerran vaihtanut työnantajaa.

Nitä töitä ja työpaikkoja on todella paljon, joissa käymiseen ei tarvita autoa. Vaikka tietysti tämä on alasta riippuvaista, joillakin aloilla tarvitaan autoa enemmän tai vähemmän kuin toisilla.

Eikö autotta pärjätäkseen tarvitse asua Helsingissä tiheän joukkoliikenteen vyöhykkeellä, vaan vähän isompi kirkonkyläkin riittää. Pienemmillä paikkakunnilla on myö se etu, että toisin kuin Helsingin seudulla taajaman yhdeltä laidalta toiselle on kohtuullinen matka, eikä väliä siirtyäkseen ollenkaan välttämättä tarvita mitään moottorilla kulkevaa vehjettä.

Yhteistyössä